Audi S5 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Audi S5

De Audi S5 zet de traditie van sportcoupés met een goede performance voort

Een dieper gelegen chassis, speciale designkenmerken zoals vier uitlaatpijpen en een motor met een duidelijk vergroot prestatievermogen. Uitgerust met deze sportieve attributen bracht Audi in de jaren ’90 voor het eerst sportversies van zijn sedans, combi’s en coupés op de markt. Sindsdien vormen deze Audi S-modellen samen met de nogmaals krachtiger gemotoriseerde RS-series een vast onderdeel van de voertuigcollectie van de VW-dochter. De traditie van auto’s met een goede performance die in een kleine oplage geproduceerd werden begon met de in 1990 geïntroduceerde sportcoupé Audi S2, die de Audi quattro en de Audi Coupé GT opvolgde en tot 1996 geproduceerd werd. Daarna duurde het elf jaar voordat er eindelijk weer een sportcoupé met de bijzondere kenmerken van de S-serie in de collectie werd opgenomen. De Audi S5 werd in 2007 als krachtigste versie van de gelijktijdig geïntroduceerde nieuwe coupé-serie Audi A5 op de markt gebracht. Twee jaar later volgde een cabrioversie, die parallel met de Audi A5 cabriolet geïntroduceerd werd en de tot 2009 gebouwde open variant van de Audi S4 verving. Beide modellen van de Audi S5 ontstonden op basis van de middenklasse Audi A4.

De Audi S5 is de sportiefste versie uit de coupéserie

Voor de topversie van hun coupéserie gebruikten de ingenieurs van Audi een achtcilindermotor met een inhoud van 4,2 liter. Deze gaf de Audi S5 een prestatievermogen van 260 kW (354 pk). Daarmee accelereerde de standaard met vierwielaandrijving geleverde sportcoupé binnen 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximumsnelheid lag met elektronische snelheidsregeling op 250 km/u. Ter vergelijking: het krachtigste model van de Audi A5 had met zijn 3,2 liter zescilinder motor een prestatievermogen van 195 kW (265 pk). De verschillen tussen de zustermodellen zaten echter niet alleen maar in de motorprestatie. Akoestiek zorgde ervoor dat de Audi S5 ook hoorbaar sportiever de weg op ging dan een Audi A5. Qua uiterlijk onderscheidde de Audi S5 zich van de A-modellen uit de coupéserie dankzij de vormgeving van het radiatorrooster en zijn verchroomde buitenspiegels. Het gemiddelde brandstofverbruik van een Audi S5 was volgens de fabrikant 12,1 liter per honderd kilometer. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 288 g/km. Als aandrijving voor de Audi S5 was er de keuze uit een handschakeling met zes versnellingen en een automatische versnellingsbak met zes versnellingen en een sportprogramma.

De Audi S5 als cabriolet

Terwijl veel fabrikanten bij de ontwikkeling van nieuwe open modellen afscheid namen van het stoffen dak en voortaan gebruik maakten van een inklapbaar stalen, kozen de constructeurs van Audi in de cabrioversie van de Audi S5 nog steeds voor het klassieke dak van textiel. Onder de motorkap van de vierwielaangedreven S5 cabriolet zat een 3,0 liter zescilinder motor met compressor. Deze had een prestatievermogen van 245 kW (333 pk) en voldeed al bij de start van de productie in 2009 aan de Euro5-norm. De cabrio accelereerde in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximumsnelheid lag net als bij de coupé met elektronische snelheidsregeling op 250 km/u. Schakelen gebeurde met een DSG met zeven versnellingen. Het brandstofverbruik lag bij de Audi S5 cabrio volgens de fabrikant op een gecombineerde 9,7 liter (224 g/km CO2).