Lexus tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Met het merk Lexus leggen de Japanners zich toe op de hogere klasse


Tientallen jaren lang deelden Duitse, Britse en Amerikaanse autofabrikanten de prestigieuze markt van voertuigen uit de hogere klasse. Vervolgens verscheen Toyota in 1989 met zijn nieuwe merk Lexus. Hiermee werd aan de wereld bewezen dat de Japanners technisch in staat waren om de top van de autoindustrie te bereiken. De komst van het merk Lexus werd met grote technische en financiële middelen voorbereid. Eer de eerste sedan uit de hogere klasse, de Lexus LS 400, gepresenteerd werd, werkten 24 verschillende ontwikkelingsteams met 60 ontwerpers, 1400 ingenieurs en meer dan 2000 technici aan de ontwikkeling van het modelpalet, die met de middenklasseautos Lexus ES, IS en Lexus GS, de sportautos Lexus SC en de SUV-modellen Lexus RX consequent werd uitgebreid.


Een stille motor en luxe voor de Lexus LS


Het kernstuk van de nieuwe ontwikkelingen voor het eerste Lexus model was de V8-motor voor de hogere klasse sedan LS 400, die als één van de stilste seriemotoren de autogeschiedenis in ging en ertoe bijdroeg dat het merk Lexus tot het luxesegment ging behoren. Ook bij de productie van de Lexus sloeg Toyota een nieuwe weg in. De Lexus LS 400 werd als één van de eerste autos ter wereld met een volautomatisch lasproces vervaardigd, dit zorgde ervoor dat de carrosserie buitengewoon stabiel werd en maakte van de Lexus LS 400 een auto met optimale inzittendenbescherming. Vanaf bouwjaar 2000 volgden de hogere klasse sedans Lexus LS 430, 460 en sinds 2007 de Lexus LS 600 met hybrideaandrijving en een achtversnellingsbak.


Lexus breidt zijn collectie uit met modellen uit de middenklasse


Vanaf bouwjaar 1989 breidde Lexus zijn modelseries uit met voertuigen uit de middenklasse en hogere middenklasse. Terwijl de Lexus ES niet in Duitsland werd aangeboden, lanceerde Lexus zijn GS ook op de Duitse markt. De in coupévorm ontworpen sportsedans uit de hogere middenklasse waren als Lexus GS 300, GS 400 en GS 430 met V6 en V8-benzinemotoren verkrijgbaar. Vanaf 2006 was dit model ook met een hybrideaandrijving verkrijgbaar als Lexus GS 450. De zescilinder GS 450 Hybrid behoorde met een gemiddelde CO2-uitstoot van 186 g/km tot de voertuigen met de beste uitstootcijfers in zijn klasse.


Sportieve sedans, cabrios en een diesel van Lexus


In het segment van de sportieve sedans presenteerde Lexus vanaf 1999 de Lexus IS, die vanaf bouwjaar 2005 als Lexus IS 220d met de eerste dieselmotor van het merk geproduceerd werd. Bovendien nam Lexus in zijn SC-serie met de SC 300/400 vanaf 1991 middenklasse coupés in de collectie op, deze werden echter pas vanaf bouwjaar 2001 ook in Duitsland verkocht. Met de Lexus SC 430 vulde de fabrikant vanaf bouwjaar 2001 zijn productpalet aan met een hardtop cabrio met elektrisch verstelbaar dak.


Lexus als grondlegger van de SUV-klasse


Met de introductie van de terreinwagen Lexus RX in 1998 presenteerde Lexus het eerste voertuig in de klasse van luxe terreinwagens die later tot Sports Utility Vehicle (SUV) gedoopt werd. Geschiktheid voor elk terrein verenigd met kenmerken van de hogere klasse qua grootte en comfort, dat was het concept dat Lexus met de productie van het vierwielaangedreven voertuig RX als eerste uitvoerde. De ongebruikelijk stille V6-motor verkregen de Japanners dankzij een ongebruikelijk ontwerp: ze plaatsten de motor op een luchtkussen, hierdoor worden de vibraties niet aan de carrosserie doorgegeven. De Lexus RX 300 was vanaf bouwjaar 2000 in Duitsland verkrijgbaar, terwijl de andere SUV-modellen Lexus GX en LX niet op de Duitse markt kwamen. Na de Lexus RX 300 volgden de modellen RX 330 en 350 en vanaf bouwjaar 2005 de Lexus RX 400 Hybrid. Dit was het eerste SUV-model met een gecombineerde aandrijving van een benzine- en elektromotor.


Lexus met voorsprong in de hybride technologie


Enkele jaren voordat andere fabrikanten zich serieus bezig gingen houden met de serieproductie van hybrideaangedreven voertuigen, werd Lexus vanaf 2005 de koploper op het gebied van hybride technologie. De Lexus RX 400 werd als eerste Lexus met hybridemotoren aangeboden. In 2006 volgde de middenklasse sedan Lexus GS 450 als hybride voertuig. In 2007 presenteerde Lexus met de LS 600 dan voor de eerste keer een model uit de LS-serie met een hybrideaandrijving. Lexus was daarme één van de eerste autofabrikanten die bijna zijn gehele collectie optioneel ook met hybride motoren aanbood.

Mehr anzeigen