Peugeot 308 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Peugeot 308

In 2007 introduceren de Fransen met de Peugeot 308 een nieuw compactmodel

Zoals de Duitsers hun VW Golf hebben, hebben de Fransen sinds eind jaren ’60 de Peugeot modellen uit de 300-serie. De in 1976 tot Peugeot-Citroën concern gefusioneerde Franse voertuigfabrikant is sinds het verschijnen van de Peugeot 304 in 1969 op de concurrerende markt van de compacte middenklasse te vinden. Traditioneel leveren zij in uiteenlopende carrosserieversies zoals sedans, combi’s en klassieke cabriolets met een stoffen dak. Met de in 2003 gepresenteerde coupé-cabriolet Peugeot 307 CC introduceerden de Fransen verstelbare stalen vouwdaken in de compacte middenklasse. Dit werd op veel Europese markten een verkoopsucces in het opbloeiende segment van de compacte cabriolets. Het succesvolle concept werd ook bij de nieuwe generatie van de modelserie aangehouden, deze kwam in 2007 als Peugeot 308 in de handel.

Een dynamisch design voor de sedans en combi’s uit de modelserie Peugeot 308

De Peugeot 308 had grotere buitenafmetingen van 4,27 meter lang en 1,81 meter breed en overtrof hiermee zijn voorganger met zeven c.q. acht centimeter. Aangezien de constructeurs tegelijkertijd de hoogte van 1,51 meter naar 1,49 meter terugbrachten, hadden de nieuwe modellen een dynamischere verschijningsvorm. Dit werd onderstreept door de koplampen van helder glas en het grote radiatorrooster. De productie van de Peugeot 308 startte in de herfst van 2007 met de als drie- of vijfdeurs verkrijgbare sedans. Begin 2008 kwam de combi op de markt. Zoals dit traditie is bij Peugeot was dit een Station Wagon (SW). De combi had naast een groot glazen dak twee optionele klapstoeltjes achter in het kofferbakgedeelte, hierdoor was er in de Peugeot 308 plaats voor maximaal zeven passagiers.

De benzinemodellen van de Peugeot 308

Het goedkoopste benzinemodel dat Peugeot aanbood voor de meest verkochte vijfdeurs had een cilinderinhoud van 1,4 liter en een prestatievermogen van 70 kW (95 pk). Hiermee haalde de Peugeot 308 een maximumsnelheid van 182 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik van de sedan lag volgens de producent op 6,4 liter (155 g/km CO2). De in samenwerking met BMW ontwikkelde 1,6 liter benzinevariant werd aangeboden met vier verschillende prestatieniveaus van 88 kW (120 pk), 103 kW (140 pk), 110 kW (150 pk) tot aan het turbogeladen topmodel met 128 kW (175 pk). Deze versie bracht de Peugeot 308 tot een maximumsnelheid van 225 km/u.

De dieselmotoren van de Peugeot 308

Ook bij de diesels was er de keuze uit vier motorversies. Deze waren verkrijgbaar in combinatie met een handschakeling met vijf of zes versnellingen, een automatische schakeling of een elektronisch gestuurde aandrijving. De in 2009 geïntroduceerde 2,0 liter topdiesel met 103 kW (140 pk) voldeed al aan de Euro5-norm en verbruikte gemiddeld 5,5 liter (144 g/km CO2). De basisdiesel met een cilinderinhoud van 1,6 liter beschikte over 66 kW (90 pk) en vormde met een gecombineerd brandstofverbruik van 4,5 liter diesel (120 g/km CO2) de zuinigste versie van de Peugeot 308.

De Peugeot 308 als coupé-cabriolet

De Peugeot 308 CC werd begin 2009 als jongste model uit de serie als cabriolet met elektrohydraulisch inklapbaar stalen dak op de markt gebracht. Als benzinevariant werd de lifestyle cabriolet met een 1,6 liter motor geleverd. Deze had een vermogen van 88 kW (120 pk) en haalde een maximumsnelheid van 195 km/u. De motor verbruikte gemiddeld 6,9 liter Super (159 g/km CO2). De dieselvariant van de Peugeot 380 CC was verkrijgbaar met een 1,6 liter motor met 82 kW (112 pk) evenals met een 2,0 liter motor met 103 kW (140 pk). Het topmodel behaalde een maximumsnelheid van 208 km/u en verbruikte gemiddeld 5,9 liter diesel (155 g/km CO2). Alle motoren van de Peugeot 308 coupé-cabriolets voldeden aan de eisen van de Euro5-norm.