Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi S8 - Anteriore

Audi S8

1 / 3
Audi S8 - Anteriore
Audi-S8-Hero
Audi-S8-2020-1024-09

Sterke punten

  • Grote bagageruimte
  • Uitstekende zitpositie voorin
  • Grote standaard veiligheidsuitrusting

Zwakke punten

  • Slechts één motorvariant
  • Hoge gebruikskosten
  • Groot en vrij zwaar

Audi S8 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi S8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi S8: sportieve broer van luxueuze topsedan

De Audi S8 is – met onderbrekingen – al sinds 1996 de sportieve maar nog even statige broer van de grote, luxueuze zakensedan Audi A8. De inmiddels vierde generatie van Audi’s sportieve topsedan onderging onlangs weer nieuwe facelift en is een serieuze optie in het segment van de grote, luxe sedans. Lees meer

Interesse in een Audi S8

Audi S8 occasions
Audi S8 nieuwe auto's
Audi S8 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Sportieve sedan is uiterst geschikt als zakenlimousine én als gezinsauto
  • Ruime keuze aan kleuren en personalisatiemogelijkheden
  • Zware luxe sedan maar met relatief bescheiden verbruik
  • Prachtige uitstraling voor je bedrijf én voor jezelf …

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi S8 is sinds de ‘facelift’ van 2022 voorzien van 48-volt mild-hybride aandrijving. De aandrijflijn met een V8 benzinemotor met turbo levert een vermogen van 420 Nm (571 pk), overigens evenveel als in de niet-hybrideversie van 2020 tot aan de facelift.

De eerste generatie (1996-2001) is er met een V8 van 250-265 kW (340-360 pk). Vanaf 2006 is de tweede generatie van de Audi S8 er met een tiencilinder FSI-motor, met een cilinderinhoud van 5,2 liter en 331 kW (450 pk).

Vanaf 2012, met de derde generatie van de S8, krijgt de S8 de TFSI-motor van Audi. De vierliter V8 biturbomotor levert – afhankelijk van het bouwjaar – 382 of 445 kW (520 of 605 pk). De sterkste versie, de Audi S8 Plus, is tot op heden de sterkste én snelste S8-variant. Die accelereert in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 305 km/u, wat uitzonderlijk is voor een luxesedan – alle andere varianten van de Audi S8 zijn begrensd op 250 km/u.

De huidige generatie, die sinds 2020 in Nederland op de markt is, scoort met iets heel anders: de V8 TFSI-motor levert zijn 420 kW (571 pk) en 800 Nm trekkracht met behulp van mild hybrid-techniek, waardoor het brandstofverbruik van de S8 zeer binnen de perken blijft voor zo’n grote, sportieve en luxueuze sedan.

Sinds 2012 levert Audi de S8 standaard met een 8-traps Tiptronic-automaat en Quattro-vierwielaandrijving. Oudere generaties stellen het met 6-trapsautomaten; alleen de eerste generatie is er ook met een handmatig te bedienen 6-bak.

Afmetingen

De Audi S8 is beslist geen kleine jongen en dat heeft Audi niet geprobeerd te verhullen, want de S8 oogt lang en breed. Hij meet 5,19 meter in de lengte, 1,95 meter in de breedte (zelfs 2,13 meter inclusief beide buitenspiegels) en een kleine anderhalve meter hoog. Door de lange wielbasis zitten de inzittenden ruim, vooral voorin, en bedraagt de ruime bagageruimte 505 liter. Voorwerpen die (te) lang zijn, kunnen desgewenst worden ‘doorgeladen’ door de opening in de rugleuning.

De belangrijkste specificaties op een rij

Audi S8
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 5,19 x 1,95 x 1,48 m
Wielbasis 3,00 m
Inhoud bagageruimte 505 l
Ledig gewicht 2.195-2.205 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.835 kg
Cilinderinhoud 3.996 cm3
Vermogen 420 kW (571 pk)
Koppel 800 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,8 sec
Tankinhoud 82 l
Verbruik 11,4-11,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 258-265 g/km

Varianten

De Audi S8 is in feite zelf een variant, namelijk van de Audi A8, maar dan veel sportiever georiënteerd. Vanaf 2022 voorziet Audi de huidige S8 van mild hybrid-techniek, daarvoor deed de autofabrikant dat niet.

Prijzen

De prijs van een nieuwe Audi S8 ligt rond de 215.000 euro. Als je liever voor een jonge occasion kiest, kun je een mild-hybrid S8 vinden voor prijzen vanaf zo’n 150.000 euro, met uitschieters naar beneden en naar boven. Een redelijk recente occasion van na 2020 – dus van de nieuwste generatie, maar nog zonder hybridetechniek – kost je rond de ton en meer.

Occasions van de Audi S8 van de eerste twee generaties, dus tot en met 2010, ‘doen’ nog zo’n 17-25.000 euro. Voor een Audi S8 van de derde generatie moet je al rekenen op zo’n 30.000 tot 60.000 euro en dan heb je het nog steeds over wat hogere kilometerstanden.

Design

Buitenkant

De vierde generatie van de S8 (vanaf 2020) is voorzien van talrijke visuele accenten. Sinds 2022 is hij voorzien van bijvoorbeeld dynamische OLED-achterlichten en de pianozwarte grille. Die zogenoemde ‘single frame grille’ is inmiddels niet meer zo opvallend en met de laatste facelift is het gehele front verder afgerond en minder uitgesproken van vorm. Er zijn meer verticale lijnen, wat de auto nóg een tikje imposanter maakt.

De Audi S8 is al sinds 1996 de sportieve broer van de A8. Al wijkt vooral de eerste generatie van de S8 uiterlijk niet veel af van de Audi A8. Sinds de tweede generatie straalt de S8 zijn sportieve ambities echter duidelijker uit, vooral door de ovale uitlaatpijpen en de kleine achterspoiler op de kofferdeksel. Bij de derde generatie lag de nadruk echter weer minder op de uiterlijke verschillen – opmerkzame kijkers herkennen hem aan de dubbele verchroomde lijnen op de lamellen van de grille en de diffuser tussen de vier uitlaatpijpen.

De kenmerkende 20-inchwielen zijn standaard op de S8, maar optioneel zijn nóg sportievere 21-inchwielen met dynamisch S-design.

Binnenkant

Elke generatie van de Audi S8 oogt indrukwekkend, ook in het interieur. Pas in de vierde generatie onderscheidt de S8 zich sterker van de A8 doordat het interieur duidelijker op de voorinzittenden is gefocust – al genieten ook de achterpassagiers van alle comfort. Hij is voorzien van een volledig met leder bekleed interieur en individuele comfortstoelen. Er zijn digitale displays in de middenconsole en de TFT Audi Virtual Cockpit voor het instrumentenpaneel. Bovendien zijn alle Audi’s S8 van de vierde generatie geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto.

Veiligheid

De S8 komt niet voor in de resultaten van Euro NCAP, maar Audi voorziet de S8 standaard van alle belangrijke veiligheidsvoorzieningen – in alle generaties trouwens. De vierde generatie is voorzien van maar liefst 38 rijassistentiesystemen – onder meer parkeerassistentie, Audi’s ‘pre-sense’-systeem, adaptieve rijassistentie en omgevingscamera’s – die allemaal worden aangestuurd door een krachtig computersysteem in de auto. Opmerkelijk is ook de actieve wielophanging, die via sensors de auto acht centimeter omhoog brengt net vóór een onafwendbare zijdelingse aanrijding. Daardoor komt de andere auto, die de S8 aanrijdt, lager tegen de Audi aan en absorbeert de dorpel van de S8 meer energie van de impact.

Alternatieven

Een voor de hand liggend alternatief voor de S8 is natuurlijk de Audi A8. Een ander alternatief uit de stal van Audi zou de RS7 kunnen zijn. De grootste concurrenten van Duitse makelij is waarschijnlijk de BMW 7-serie M Sport, de Mercedes S-Klasse AMG en de Porsche Panamera. Niet-Duitse alternatieven kunnen de Jaguar XF Sport, de Tesla Model S en de zeldzame Kia Stinger zijn.

FAQ

Welke varianten zijn er van de Audi S8?
Aangezien de Audi S8 zelf al een sportieve versie is van de Audi A8, is het zélf een variant. Kopers kunnen enkel kiezen voor specifieke designpakketten die van invloed zijn op het interieur.
Wat zijn de verschillen tussen de Audi A8 en S8?
De Audi A8 richt zich vooral op het comfort van alle inzittenden, terwijl de S8 zich ook richt op de sportieve behoeften van de bestuurder en meer power biedt. Beide modellen zijn echter luxe sedans en bieden ruim voldoende comfort voor álle passagiers.
Is de Audi S8 ook leverbaar met hybride aandrijving?
Jazeker! Vanaf 2020 is de Audi S8 er met Mild Hybrid-techniek (MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicle). De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor wanneer dat nodig is. Hierdoor kan het verbruik tot 1 liter brandstof per 100 kilometer dalen en presteert de auto beter.

Beoordelingen voor Audi S8

5 Beoordelingen

4,6

Meer informatie

Meer links