




Sterke punten
- Stijlvol, dynamisch design
- Krachtige motoren, sportief rijgedrag
- Moderne technologieën aan boord
Zwakke punten
- Duurder dan nauw verwante Audi A6
- Minder praktisch dan bijv. Audi A6
- Opties drijven de prijs flink op
Audi A7 : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de Audi A7 : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Interesse in een Audi A7
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Review – Audi A6 Avant e-tron (2025): elektrische stationwagen met premium flair

Review – Audi Q3 (2025): compacte SUV met een volwassen karakter

TEST Audi TT vs. Toyota GR Supra: tussen genot en hartverzakking

Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e

Review – Audi Q6 e-tron (2025): elektrische SUV met sportieve roots

Audi RS 5 Competition Plus test (2023): hoe een saaie sportwagen transformeerde in een pretpakket
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Dynamischer alternatief voor de meer zakelijke Audi A6-modellen
- Krachtige motoren en een sportief rijgedrag sluiten daar perfect op aan
- Biedt net als de A6 luxe en moderne technologieën
- Audi S7 en RS7 laten sportiviteit volop tot uiting komen
Technische gegevens
Motorisatie
De Audi A7 is uitgebracht met vier-in-lijnmotoren, V6-motoren en V8-motoren. Standaard heeft de Audi A7 voorwielaandrijving, maar bij veel uitvoeringen worden alle vier de wielen aangedreven. De transmissie is altijd een automaat, afhankelijk van het specifieke model met zeven of acht versnellingen. Op het gebied van zuinigheid biedt de Audi A7 twee uitersten. Enerzijds zijn er de sportieve modellen Audi S7 en RS7, met een hoog vermogen en bijbehorend hoog brandstofvebruik. Aan de andere kant is er bij de tweede modelgeneratie ook een plug-in hybride, die een WLTP-verbruik heeft van slechts 1,7 l/100 km. Daarvoor moet je hem wel regelmatig opladen en geen lange reizen maken.
Afmetingen
De twee modelgeneraties van de Audi A7 zijn vrijwel even groot, met een lengte van ca. vijf meter, een breedte van 1,9 meter en een hoogte van 1,4 meter. De wielbasis meet net geen drie meter. Op de achterbank biedt de Audi A7 vanwege zijn lagere dak minder hoofdruimte dan de nauw verwante Audi A6, maar het is nog steeds goed mogelijk om met vier volwassenen op stap te gaan. Beide modelgeneraties van de Audi A7 hebben een vrijwel even grote bagageruimte. Wel heeft de plug-in hybrideversie van de tweede generatie minder ruimte doordat de batterij plek inneemt.
De belangrijkste specificaties op een rij
| Audi A7 | |
|---|---|
| Marktintroductie | 2010 |
| Lengte x breedte x hoogte | 5,0 – 5,1 m x 1,9 m x 1,4 m |
| Wielbasis | 2,9 – 3,0 m |
| Inhoud bagageruimte | 380 – 535 l |
| Ledig gewicht | 1.635 – 2.040 kg |
| Toelaatbaar totaalgewicht | 2.210 – 2.735 kg |
| Cilinderinhoud | 1.798 – 3.996 cm3 |
| Vermogen | 140 kW (190 pk) – 441 kW (600 pk) |
| Koppel | 280 – 800 Nm |
| Topsnelheid | 235 – 250 km/u |
| Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,9 – 3,6 sec |
| Tankinhoud | 65 – 73 l |
| Verbruik | 1,7 – 12,3 l/100 km |
| CO₂-uitstoot | 37 – 278 g/km |
Varianten
Naast de reguliere modellen is de Audi A7 ook leverbaar als sportieve Audi S7 of als sportief topmodel Audi RS7. Deze modellen hebben extra krachtige motoren en laten het sportieve karakter van de auto volledig tot zijn recht komen. Speciale edities zijn er niet echt geweest. Wel is er nog een carrosserievariant die niet in Europa werd geleverd: de Audi A7L. Deze voor Azië bedoelde variant heeft een iets langere wielbasis en een licht afwijkende achterzijde. Zo is de Audi A7L een sedan in plaats van een liftback met grote achterklep.
Prijzen
Sinds 2023 wordt de Audi A7 niet meer officieel in Nederland geleverd. De nieuwprijs van het laatste model varieerde van ongeveer 71.000 euro tot zo’n 109.000 euro voor de duurste varianten. De sportievere Audi S7 en RS7 hadden een veel hogere vanafprijs, namelijk respectievelijk 123.000 en 206.000 euro. De sportmodellen zijn van zichzelf duur, maar in Nederland nog meer vanwege de bpm (op CO2-emissie gebaseerde aanschafbelasting).
Een Audi A7 occasion is een stuk voordeliger. Al vanaf ca. 13.000 euro is er een beschikbaar, al gaat het dan wel om vroege exemplaren met een hoge kilometerstand. Reken voor een Audi S7 occasion op prijzen vanaf 35.000 euro en voor een RS7 op prijzen vanaf 43.000 euro. Mag de auto maximaal tien jaar oud zijn, reken dan op prijzen vanaf zo’n 18.000 euro voor een reguliere Audi A7. Voor een Audi A7 van de tweede modelgeneratie (vanaf 2018) moet worden doorgespaard naar ca. 47.000 euro. In alle gevallen geldt dat de voordeligste exemplaren een relatief hoge kilometerstand hebben en/of minder opties aan boord. Voor een bijna nieuw exemplaar met veel opties betaal je ook als occasion prijzen die dicht bij de nieuwprijs in de buurt zitten.
Design
Buitenkant
De Audi A7 is een vijfdeurs liftback, door het merk zelf ook wel een vierdeurs coupé genoemd. Andere carrosserievarianten zijn er niet, afgezien van een iets verlengde versie voor Aziatische markten. De Audi A7 is voornamelijk besteld in zwart, grijs en wit en dus bestaat ook het occasionaanbod voornamelijk uit auto’s in die kleuren. Met een beetje zoeken zijn er ook wel exemplaren in andere kleur te vinden, meestal helder donkerblauw.
Binnenkant
Vanbinnen is de verwantschap met de technisch identieke Audi A6 duidelijk zichtbaar in de Audi A7. De interieurs van beide modellen zijn vrijwel identiek. Dat betekent genoeg luxe maar met een vooral zakelijke en strakke aankleding en afwerking. Het grootste verschil zit hem in het ruimte-aanbod achterin, waarbij de Audi A7 vanwege de sterk aflopende daklijn wat minder hoofd- en bagageruimte biedt dan de Audi A6.
Veiligheid
De tweede modelgeneratie van de Audi A7 is getest door de Euro NCAP en behaalde een maximale score van vijf sterren. Specifiek op het gebied van bescherming van volwassen inzittenden scoorde de Audi A7 zelfs 93% procent. De eerste modelgeneratie Audi A7 is niet getest, maar de nauw verwante Audi A6 wel. Die wist destijds vergelijkbaar goede resultaten neer te zetten. Daarnaast is het zo dat de eisen aan de beoordeling in de loop er jaren zijn aangescherpt, waardoor de tweede modelgeneratie in absolute zin nog veiliger is.
Alternatieven
De Audi A7 heeft enkele geduchte concurrenten in het segment van luxe ‘vierdeurs coupés’. Een belangrijke rivaal is de Mercedes-Benz CLS, die net als de A7 een combinatie biedt van stijlvol design en hoogwaardige prestaties. De CLS is bovendien een van de allereerste auto’s die als ‘vierdeurs coupé’ werd aangeduid en daarmee min of meer de grondlegger van het segment is. De BMW 6 Serie Gran Coupé is ook een sterke concurrent met zijn sportieve uitstraling en uitstekende rijdynamiek. Ook de Porsche Panamera mag niet worden vergeten. Die onderscheidt zich door zijn sportievere karakter en uitmuntende prestaties, wat hem aantrekkelijk maakt voor autoliefhebbers.
Kijken we buiten Duitsland, dan komen bijvoorbeeld de Maserati Ghibli en Jaguar XF in beeld. Die hebben weliswaar een minder coupéachtige daklijn, maar zijn wel evengoed sportieve vierdeurs auto’s waarmee je je binnen het segment extra onderscheidt. Over de grens in Duitsland wordt ook de Genesis G80 verkocht, een model van het luxemerk van Hyundai, die prijstechnisch veel voor weinig biedt. Wellicht valt ook de Tesla Model S te overwegen, een sportieve vierdeurs auto die zich extra onderscheidt met een volledig elektrische aandrijving.









