Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-xc40-recharge-front

Volvo XC40 Recharge

1 / 3
volvo-xc40-recharge-front
volvo-xc40-recharge-side
volvo-xc40-recharge-back

Sterke punten

  • Strak, Scandinavisch design
  • Robuust en veilig
  • Hoogwaardig interieur

Zwakke punten

  • Niet goedkoop
  • Als occasion duur
  • Bagageruimte

Volvo XC40 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo XC40, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo XC40 Recharge: de sympathieke elektrische SUV

Volvo’s eerste volledig elektrische SUV is een aantrekkelijk, compact model geworden. Deze Volvo XC40 Recharge combineert Scandinavische elegantie met moderne elektrische aandrijving en oog voor duurzaamheid. Hij is compact en dus handig in druk stadsverkeer, maar biedt als gezinsauto genoeg ruimte, comfort en voorzieningen. En als echte Volvo scoort hij goed qua veiligheidstechnologie.

Interesse in een Volvo XC40 Recharge

Volvo XC40 Recharge occasions
Volvo XC40 Recharge nieuwe auto's
Volvo XC40 Recharge dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Volvo XC40 is sinds zijn introductie in 2018 verkrijgbaar met benzine-, diesel- en allerlei hybride aandrijflijnen. Hoe anders is het aanbod bij de XC40 Recharge: dit is de volledig elektrische versie. Volvo biedt keuze uit drie verschillende versies: Single Motor, Single Motor Extended Range en Twin Motor. Die hebben onderlinge verschillen in prijs, prestaties, rijbereik en uitrustingsniveaus. Optisch is de XC40 Recharge nauwelijks te onderscheiden van zijn broertjes en zusjes met traditionele verbrandingsmotoren.

Goede redenen

De Volvo XC40 Recharge is ideaal voor grote gezinnen. Niet alleen vanwege de enorme binnenruimte met zeven zitplaatsen, maar ook omdat het vlaggenschip van Volvo bekendstaat om zijn toonaangevende veiligheidsniveau. Tevens kun je in de XC40 Recharge rekenen op een luxe en zeer comfortabel interieur met mooie materialen.

  • Prettig interieur met veel comfort, ruimte en luxe
  • Breed gewaardeerde, Scandinavische uitstraling
  • Als vlaggenschip van Volvo is de XC40 Recharge voorzien van bijzonder veel veiligheidssystemen en zijn de inzittenden bovengemiddeld goed beschermd bij een ongeval
  • Plug-in hybride met de mogelijkheid om tientallen kilometers volledig elektrisch te rijden of de benzinemotor langdurig elektrisch te ondersteunen voor een extra laag verbruik

Technische gegevens

Motorisatie

Sinds Volvo in 2018 de XC40 introduceerde, is deze compacte SUV verkrijgbaar geweest met een zeer breed aanbod motoren, transmissies en aandrijflijnen. Er zijn versies met een benzine- of dieselmotor, verscheidene hybride aandrijflijnen en volledig elektrische versies. Ook is de XC40 leverbaar geweest met voorwielaandrijving of vierwielaandrijving en kon je zelfs kiezen uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een automaat met zeven of acht verzetten.

Volvo leverde in de XC40 aanvankelijk een reeks benzinemotoren: de T2 en T3 waren 1,5-liter driecilinders met 95 en 115 kW (129 en 156 pk), de T4 en T5 zijn 2.0 viercilinders met 140 of 182 kW (190 of 247 pk). Die maakten geleidelijk plaats voor de mild-hybride benzineversies. Dat waren de B3 met 120 kW (163 pk), de B4 met 145 kW (197 pk) en de B5 met 184 kW (250 pk).

Daarnaast bracht Volvo D3- en D4-dieselversies, beide met 2.0 viercilinder turbodieselmotoren en 110 of 140 kW (150 of 190 pk) en 320 of 400 Nm aan trekkracht.

Met de jaren komt er steeds meer aanleiding voor plug-in hybrides in het modellengamma. Bij de introductie in 2014 gaat deze versie als T8 Twin Engine door het leven. Daarna verschijnt de zogeheten T5 Twin Engine met 193 kW (262 pk) in de prijslijst, die later wordt omgedoopt tot XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid. Er is ook een minder krachtige T4 Plug-in Hybrid met 155 kW (211 pk).

Elektrisch rijden heeft de toekomst. Voor de XC40 heeft Volvo in 2022 de benzine- en dieselversies uitgefaseerd. Momenteel zijn er dus alleen nog mild-hybride, plug-in hybride en volledig elektrische versies verkrijgbaar.

Tot zover het verleden. In dit artikel focussen we ons namelijk vooral op de volledig elektrische XC40 Recharge. Die verschijnt eind 2020 als Volvo’s eerste volledig elektrische auto op de markt. Die heet in eerste instantie XC40 Recharge P8, maar komt uiteindelijk als XC40 Recharge Twin Pure Electric in de showroom.

Het huidige aanbod van de elektrische XC40 Recharge kunnen we kort samenvatten. Je hebt keuze uit drie verschillende versies: Single Motor, Single Motor Extended Range en Twin Motor. Het begint met de Single Motor, voorzien van – jawel – een enkele elektromotor op de achterwielen met 175 kW (238 pk) of 185 kW (252 pk) vermogen. De Extended Range heeft geen 467, maar zelfs 572 kilometer aan actieradius (WLTP). De Twin Motor-versie voegt een elektromotor toe op de vooras, met 300 kW (408 pk) en 660 Nm trekkracht. De actieradius daalt echter tot 418 kilometer (WLTP).

De elektrische Volvo XC40 kun je zien als een auto met twee gezichten: hij is krachtig en milieubewust tegelijk. Dankzij de krachtige elektromotoren kom je, ongeacht welke versie je rijdt, vlot of zelfs razendsnel vooruit. Tegelijkertijd kun je dankzij een batterij van 66 of 79 kWh rekenen op 467 tot 572 kilometer aan elektrisch rijbereik(WLTP).

Afmetingen

De Volvo XC40 Recharge is een compacte premium SUV met een lengte van 4,42 meter, een breedte van 1,87 meter en een hoogte van 1,65 meter. Dankzij een wielbasis van 2,72 meter is er ook op de achterbank ruimte voor in totaal drie passagiers. Ook voor wat langere inzittenden is het goed uit te houden in deze Volvo. De vormgeving van de kleine zijruiten geeft je achterin echter niet zo’n ruimtelijk gevoel.

De bagageruimte van de XC40 Recharge is prima met 419 liter aan capaciteit met de achterbank omhoog. Wanneer de achterbank wordt neergeklapt, ontstaat er met ruim 1.289 liter nog meer ruimte. Dat is aanzienlijk, maar niet maatgevend voor deze klasse. In vergelijking met concurrerende elektrische SUV's in deze klasse is de XC40 Recharge namelijk relatief compact formaat.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volvo XC40 Recharge
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,42 x 1,87 x 1,65 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte 419 l
Ledig gewicht 1.940-2.088 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.470-2.650 kg
Vermogen 175-300 kW (238-408 pk)
Koppel 420-670 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,9-7,3 sec
Batterijcapaciteit 69,0-82,0 kWh
Verbruik 16,7-23,8 kWh/100 km
Actieradius 418-572 km

Varianten

De XC40 Recharge is van 2018 tot 2022 verkocht met uitrustingsniveaus die veel Volvo-rijders bekend in de oren klinken: basisversie Momentum, de aangeklede Business Pro, de luxere Inscription en de sportievere R-Design. Ook waren er tijdelijke versies, zoals Expression en Intro Edition.

In 2022 is het gamma op de schop gegaan en levert Volvo de XC40 alleen nog met nieuwe uitvoeringen. Bij alle varianten van de Volvo XC40 Recharge is duidelijk dat je een luxe en hoogwaardig interieur kunt verwachten.

De uitvoeringen beginnen bij Essential, met onder meer climate control, LED-koplampen, parkeerhulp en een uitgebreid infotainmentsysteem met ingebouwde Google Assistent en Google Maps. Daarboven tref je uitrustingsniveau Core, dat automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels en een uitgebreidere parkeerhulp vóór en achter toevoegt.

Nog luxer wordt het met Plus, met aanvullend onder meer een warmtepomp, adaptive cruise control, verwarmbare voorstoelen en een betere veiligheidsuitrusting. De topversie heet Ultimate, met upgrades als een panoramadak, premium Harman Kardon audio en Park Assist met 360-graden camera.

De keuze voor motorisatie en uitrustingsniveau hangt nauw met elkaar samen. Zo gaat de Essential-instapper alleen samen met de Single Motor basisaandrijflijn. Wil je de krachtigste Twin Motor-aandrijving? Dan zul je minstens moeten kiezen voor uitrustingsniveau Plus of Ultimate.

Prijzen

Prijzen voor een nieuwe Volvo XC40 Recharge beginnen bij 45.995 euro voor de instapversie Essential. De topversie Ultimate begint bij 59.495 euro.

Ondanks het relatief hoge gewicht van de Volvo XC40 Recharge is de wegenbelasting nog te overzien. Dat komt doordat elektrische auto’s tot het einde van 2024 zijn vrijgesteld van deze belasting.

Design

Buitenkant

Wat direct opvalt aan het design van de XC40 is de strakke, vriendelijke en hoekige vormgeving. Op het front van de auto prijkt een grote grille met centraal het prominente Volvo-logo. De strakke, smalle koplampen maken het geheel af. Je moet goed kijken om de Volvo XC40 Recharge te kunnen onderscheiden van zijn broertjes met enkel een verbrandingsmotor. Je herkent de Recharge-versies aan het licht afwijkende front met dichte grille.

Het zwarte dak contrasteert met de aangeboden lakkleuren. Aan de achterkant vind je aan weerszijden twee grote lichtunits. De grote achterklep opent in één deel, wat soms lastig is in krappe parkeerplekken. Aan de onderkant van de bumper zien we twee verchroomde uitlaatsierstukken.

Binnenkant

Binnenin voert Scandinavisch interieurdesign de boventoon. Volvo is trots op zijn sfeervolle achtergrondverlichting, duurzaam uitgevoerde meubilair en handige en creatieve oplossingen om spullen op te bergen. Door het ontbreken van een verbrandingsmotor in het vooronder ontstaat ruimte voor een ‘frunk’, een extra bagageruimte van 31 liter onder de motorkap.

Voortaan geen lederen bekleding meer, maar wel de keuze voor een hoogwaardig wollen afwerking. Deze natuurlijke materialen helpen binnenin een warme, duurzame en gezellige sfeer te creëren. Dat in combinatie met de strakke lijnen en moderne vormgeving maakt het interieur van de XC40 Recharge een bijzondere plek om in plaats te nemen.

Veiligheid

In 2018 behaalde de Volvo XC40 een score van 5 sterren in de Euro-NCAP botsproeven, een zeer goed resultaat. Bij zijdelingse botsingen scoorde het model uitzonderlijk goed: 16 van de 16 mogelijke punten. Ook doet de XC40 het goed bij het beschermen tegen aanrijdingen van achteren (whiplash). In de EURO NCAP-test ranglijst is de Volvo op basis van de testresultaten opgenomen in de lijst van besten in zijn klasse.

Dat komt onder meer door een zeer uitgebreide reeks systemen met actieve rijhulptechnologie. Daar heeft Volvo door de jaren een goede reputatie mee opgebouwd. De Volvo XC40 Recharge beschikt over Oncoming Lane Mitigation: als een aanrijding met een tegenligger onvermijdelijk is, grijpt het systeem in. Als het voertuig onbedoeld de rijstrook verlaat, wordt de Road Edge Detection actief. Blind Spot Alert, Lane Change Assist, Cross Traffic Alert en Rear Collision Mitigation zorgen ook voor veiligheid. Sommige systemen moeten echter van de optielijst komen.

FAQ

Hoeveel kilometer kan de XC40 Recharge elektrisch rijden?
Dat hangt af van de versie die je kiest. De standaard Single Motor komt 467 kilometer ver op een acculading, de Extended Range-versie heeft zelfs 572 kilometer actieradius (WLTP). Omdat de Twin Motor-versie een elektromotor toevoegt op de vooras, stijgt het vermogen maar daalt de actieradius tot 418 kilometer (WLTP).
Hoe lang duurt het om de batterij van de XC40 Recharge op te laden?
De batterij van de XC40 Recharge kan in 34 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent acculading. Tenminste, als je dat doet met een 200 kW gelijkstroom snellader en je hebt de Single Motor Extended Range-versie of de snellere Twin Motor. Snelladen gaat bij de Single Motor met 130 kW iets langer duren. Volgens Volvo kun je binnen 7 uur de accu van 0 naar 100 procent vol opladen als je de auto thuis stroom laat ‘bijtanken’.
Wat zijn de belangrijkste concurrenten van de XC40 Racharge?
Wie een goede vergelijking wil maken doet er verstandig aan voldoende alternatieven te overwegen. In dit segment van compacte SUV’s zijn dat bijvoorbeeld luxe modellen als de Audi Q4 e-tron, Jaguar I-Pace en BMW iX1. Maar vlak ook concurrenten als de Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq iV niet uit. ## Alternatieven Sommige mensen kiezen voor een Volvo omdat ze graag een Volvo willen rijden. Mocht een XC40 Recharge te krap zijn, dan biedt Volvo ook de grotere XC60 Recharge en XC90 Recharge aan. Die auto’s zijn echter niet volledig elektrisch, maar hebben plug-in hybride aandrijving. Voor wie ook naar andere merken en modellen wil kijken, zijn er volop alternatieven in dit segment van compacte SUV’s. Modellen met een vergelijkbare sfeer van luxe en comfort zijn bijvoorbeeld de Audi Q4 e-tron, Jaguar I-Pace en BMW iX1, maar ook de Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, Skoda Enyaq iV, Hyundai Ioniq 5 en Kia Niro EV. Ook kloppen steeds meer elektrische Aziatische nieuwkomers aan de deur, zoals de Aiways U6, MG Marvel R of Vinfast VF8. Of die in de praktijk net zo makkelijk leverbaar zijn, dat is nog even de vraag.

Meer informatie

Meer links