Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-520d-front

BMW 520

1 / 3
bmw-520d-front
bmw-520d-side
bmw-520d-back

Sterke punten

  • Uitstekende motor
  • Ook als plug-in hybride
  • Onderstel

Zwakke punten

  • Populariteit terug te zien in prijs
  • Niet vrij van problemen
  • Duur in onderhoud

BMW 520 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 520, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 520: perfecte balans tussen prestaties en dagelijkse bruikbaarheid

De 520 was al vanaf het prille begin present als een van de basisversies in het benzinegamma van de BMW 5 Serie. Tegenwoordig met viercilinder, maar vroeger al even vaak met een zescilindermotor. Vanaf de E39-generatie kwam er ook een 520d en later ook een plug-in hybride. Lees meer.

Interesse in een BMW 520

BMW 520 occasions
BMW 520 nieuwe auto's
BMW 520 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Comfortabel met een vleugje sportiviteit
  • Als sedan en Touring (stationwagon)
  • Altijd een prestigieus voorkomen
  • Uitstekende combinatie tussen prestaties en efficiëntie
  • Hoge restwaarde

Technische gegevens

Motorisatie

Helemaal in het begin van de carrière van de 5 Serie, in 1972 (E12), debuteerde de 520 met een 2,0-liter zes-in-lijn met 90 kW (115 pk). Tegelijk was hij er ook als 520i, met injectiemotor en 95 kW (130 pk). Later werd deze motor in vermogen teruggeschroefd naar 92 kW (125 pk). Bij de E28-generatie van de 5 Serie, die in 1981 op de markt kwam, bouwde BMW voort op die zescilinder-in-lijn: de 520i had toen een 2,0-liter met 92 kW (125 pk) en later met 95 kW (129 pk).

In de derde generatie van de BMW 5 Serie (E34) debuteerde de 520i eerst met een 2,0-liter grote zes-in-lijn met 95 kW (129 pk). Niet lang daarna kreeg die motor geen twee maa vier kleppen per cilinder waarmee het vermogen steeg naar 110 kW (150 pk). De vierde generatie 5 Serie (E39) bracht bij de start in 1995 de 520i opnieuw met een 2,0-liter zes-in-lijn met 110 kW (150 pk), maar dan met een compleet nieuw ontworpen motorblok. Na de facelift in 2000 vergrootte BMW de cilinderinhoud naar 2,2-liter en werd de 520i 125 kW (170 pk) sterk. Dat was ook direct het moment waarop de 520d voor het eerst in het aanbod verscheen van BMW. Onder de motorkap lag een 2,0-liter viercilinder turbodiesel van 100 kW (136 pk).

In de E60-generatie was de 520i er eerst opnieuw met een 2,2-liter zescilinder van 125 kW (170 pk), die even te verdween en plaats maakte met een compleet nieuw motorblok: een 2,0-liter viercilinder, maar wel met opnieuw 125 kW (170 pk). De 520d was eerst 120 kW (163 pk) sterk, maar die viercilinder werd vervangen door een nieuw blok van 130 kW (177 pk). De F10, de zesde generatie 5 Serie, hield het op een 520i met 2,0-viercilinder van 135 kW (184 pk), de 520d was in deze generatie eveneens 135 kW (184 pk) sterk. De Efficient Dynamics-uitvoering, ook bekend als 320d EDE, bleef even krachtig, bij de gewone 520d steeg het vermogen naar 140 kW (190 pk).

In de G20-generatie van de BMW 5 Serie gebruikt de 520i ook weer een 2,0-liter viercilinder, die deze keer milde hybride ondersteuning kreeg. Het vermogen bleef 135 kW(184 pk). Hetzelfde geldt voor de 520d, die zijn 2.0 viercilinder van 140 kW (190 pk) voorziet van milde hybride ondersteuning. Er was een tijdje zelfs een plug-in hybride: de 520e, die een 2,0-liter viercilinder van 120 kW (163 pk) combineerde met een elektromotor van 80 kW (109 pk) tot een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). Een batterij van 12 kWh zorgde voor een elektrisch rijbereik van 55 kilometer, het gemiddelde verbruik lag op 1,3 l/100 km, de CO2-uitstoot op 30 g/km.

Vanaf 2024 heeft BMW de G60 5 Serie op de markt, met wederom een 520i en een 520d. De 520i is voorzien van een 2,0-liter viercilinder met elektrische ondersteuning, goed voor een totaalvermogen van 153 kW (208 pk). De 520d beschikt over 145 kW (197 pk)

Afmetingen

Wat betreft afmetingen verschilt de 520 niet met de 5 Series die een andere motor hebben. Alle 520’s hebben dezelfde binnen- en buitenmaten. Door de jaren heen is er een groot verschil in afmetingen ontstaan tussen de eerste generatie van de 520 en de meest moderne. Zo telt de eerste generatie 5 Serie, de E12, 4,62 m in lengte en de G60 is 5,00 m lang. Maar wat vooral opvalt is het toegenomen gewicht door de jaren heen en de gegroeide wielbasis: van 2,63 m bij de E12 tot aan 2,99 m bij de G60.

BMW 520
Marktintroductie 1974
Lengte x breedte x hoogte 4,62 - 5,06 x 1,69 – 1,90 x 1,42 – 1,51 m
Wielbasis 4,62 – 5,00 m
Inhoud bagageruimte 590 – 1.510 l
Ledig gewicht 1.310 - 1.870 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.770 – 2.555 kg
Cilinderinhoud 1.990 – 1.995 cm3
Vermogen 95 - 153 kW (130 – 208 pk)
Koppel 160 - 400 Nm
Topsnelheid 180 – 230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,5 – 12,4 sec
Tankinhoud 60-70 l
Verbruik 5,7-10,2 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b. – 149 g/km

Varianten

De BMW 520 was gedurende zijn geschiedenis beschikbaar als sedan en als Touring. De Touring is een stationwagen. Verdere speciale versies – op de Efficient Dynamics en plug-in hybride na - werden nooit geboden voor de BMW 520.

Prijzen

De benzinemodellen van de 520 profiteren van de populariteit van de BMW 5 Serie als occasion, waardoor de prijzen relatief hoog blijven. Uiteraard zijn er echt wel exemplaren te vinden van een paar duizend euro, waarvan de teller een hoop kilometers aangeeft. Voor 5.000 euro kun je al redelijke exemplaren vinden. De 520d-modellen van de E60-generatie zitten ondanks hun jongere leeftijd in dezelfde prijsklasse. Hoe nieuwer de 520 is, hoe prijziger de auto. Zo vind je jonge exemplaren makkelijk voor prijzen die richting de 50.000 euro gaan, waarbij prijzen voor de laatste generatie daar nog ver boven liggen.

De nieuwprijzen van de BMW 520 beginnen bij 66.000 euro voor de 520i en 76.000 euro voor de 520d. Voor de 520d xDrive met vierwielaandrijving betaal je 81.000 euro. Voor de stationwagenversie (Touring) betaal je gemiddeld 3.000 euro extra.

Design

Buitenkant

Gedurende zijn ontwikkeling heeft het exterieur van de BMW 520 ingrijpende veranderingen ondergaan. Desalniettemin is de sportieve, tegelijkertijd elegante en dynamische uitstraling altijd behouden gebleven. Opvallend zijn vandaag de dag nog steeds de langgerekte motorkap en de karakteristieke BMW-grille op de neus.

Binnenkant

Het interieur van de BMW 5 Serie is bij de eerste generaties nog vrij old school, met alleen het hoognodige aan boord. Bij nieuwe generaties zie je steeds meer en vooral grotere digitale displays verschijnen. Ook de connectiviteit ging er bij de laatste twee modelgeneraties sterk op vooruit. BMW houdt wel vast aan een traditionele opzet van het dashboard, waarbij er nog een centrale draaiknop op de middenconsole zit voor het bedienen van het multimediasysteem. De ruimte in het interieur hangt af van de generatie.

Veiligheid

De meeste 520-modellen ontvingen de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Uiteraard zijn de jongste generaties voorzien van meer veiligheidsvoorzieningen dan vroegere generaties. Zo is de G60-generatie bijvoorbeeld standaard uitgerust met cruise control en parkeersensoren voor en achter. Maar hoewel de 5 Serie een indrukwekkend arsenaal aan veiligheidssystemen heeft, zijn die vaak wel optioneel. Let daar dus goed op als je gaat kijken voor een BMW 520 occasion. De belangrijkste stelregel is daarbij: hoe ouder de BMW 520, hoe minder veiligheidsvoorzieningen de auto heeft. Wat dat betreft laten alle generaties van de 5 Serie goed zien hoe voertuigveiligheid zich de afgelopen decennia heeft ontwikkeld.

Alternatieven

Alternatieven voor de BMW 520 zijn de modellen in de hogere middenklasse. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een Audi A6 en de Mercedes-Benz E-klasse met vergelijkbare aandrijving. Met de 520 motorisering zijn ook de Volkswagen Passat, Skoda Superb en Opel Insignia waardige alternatieven.

Als je bij BMW zoekt naar een alternatief voor de 520 kun je kijken voor een 320, die een maatje kleiner is maar wel dezelfde aandrijflijn heeft. De BMW X5 is in feite ook een optie, echter wordt deze niet geleverd als een 20i of 20d.

FAQ

Is de BMW 520 betrouwbaar?
De BMW 520i en 520d hebben over het algemeen prima motoren, mits goed onderhoud gepleegd wordt. Als het juiste onderhoud op het juiste moment gedaan wordt zijn de motoren vrijwel bulletproof.
Wat kost een BMW 520?
Nieuw betaal je 66.000 euro voor de 520i en 76.000 euro voor de 520d. Voor de Touring geldt een meerprijs van 3.000 euro. Als occasion is een 520 uiteraard goedkoper.
Is de 520 een viercilinder of een zescilinder?
De eerste generaties 520i zijn allemaal uitgerust met een zescilinder-in-lijn. De diesels zijn allemaal viercilinders. Vanaf 2003 werden ook de benzinemotoren van de 520i vervangen voor viercilinders.

Beoordelingen voor BMW 520

211 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Speciaal

Meer links