BMW 520 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De BMW 520 was het eerste model uit de 5-serie

Drie jaar voordat autofabrikant BMW met de 3-serie het succesvolste middenklasse model uit zijn geschiedenis op de markt bracht, bewees de nieuwe 5-serie vanaf 1972 dat de meest dynamische autos uit de hogere middenklasse uit Beieren kwamen. Het design van het eerste 5-model, en kort daarna het nieuwe 3-model van BMW, was door de Franse ontwerper Paul Bracq ontwikkeld. Het uiterlijk van de nieuwe voertuigseries werd bepaald door de dubbele ronde koplampen en de smalle, staande spijlen van het BMW radiatorrooster. In het voorjaar van 1972 werd de BMW 520 als eerste model uit de 5-serie aan de buitenwereld gepresenteerd. De BMW 520 werd allereerst in de hoofdfabriek in München en vanaf 1973 vervolgens in de nieuwe fabriek Dingolfing als vierdeurs sedan met viercilindermotor geproduceerd. De motor had een prestatievermogen van 85 kW (115 pk) en bracht de BMW 520 tot een maximumsnelheid van 173 km/u. Parallel was er al vanaf het begin een model met injectiemotor verkrijgbaar onder de naam BMW 520i. Deze haalde met 130 pk een maximumsnelheid van 183 km/u. Terwijl de BMW 520i tot 1979 onveranderd bleef, kreeg de BMW 520 in 1977 een nieuwe zescilindermotor met 90 kW (122 pk). Hiermee werd de auto bijna net zo snel als het model met injectiemotor.

Een nieuwe katalysatortechniek voor het eerst toegepast in de BMW 520

In de tweede helft van de jaren 80 bracht BMW een ontwikkeling op gang in de hogere middenklasse die een zwaartepunt legde op meer verkeersveiligheid en het ontzien van het milieu. Aan het begin van de tweede 5-bouwserie in 1981 kon de BMW 520 voor het eerst optioneel met ABS-remmen besteld worden. In 1986 kreeg de BMW 520 dan voor het eerst een katalysator die de uitlaatgassen reduceerde, hiermee voldeed de BMW 520 aan de Euro 1-norm. Anders dan de voorgangermodellen werkte deze BMW 520 op gewone benzine.

De BMW 520 heeft overeenkomsten met de hogere klasse

De BMW 520 werd vanaf 1987 onder leiding van de nieuwe designchef Claus Luthe naar het voorbeeld van het grote BMW 7-model volledig nieuw vormgegeven. Dit was te zien aan de langgerekte passagiersruimte met een groter interieur, maar had vanaf 1990 echter ook betrekking op de motoruitrusting. De BMW 520 werd uitgerust met een nieuw ontwikkelde zescilindermotor met 24 ventielen en 110 kW (150 pk) waarmee de auto 211 km/u haalde. De nieuwe motor gold als één van de meest betrouwbare en duurzame motoren uit de 5-serie. In 1990 werd de BMW 520 vervolgens ook voor het eerst als combiversie op de markt gebracht

Een nieuw lichtmetalen chassis voor de BMW 520

Vanaf 1995 kwam er een nieuwe generatie van de BMW 520 op de markt. De BMW 520 was allereerst alleen als sedan en vanaf 1997 ook als combi uitgerust met een lichte chassis met aluminiumcomponenten. Deze droegen ertoe bij dat het gemiddelde benzineverbruik gereduceerd kon worden naar 9,6 liter (229 g/km CO2). Vanaf de facelift in 2000 werden nieuwe motoren met 125 kW (170 pk) in gebruik genomen die in de sedan en combi geplaatst werden. Vanaf deze periode werd de BMW 520 in de nieuwe generatie ook met dieselmotoren aangeboden. Deze hadden een prestatievermogen van 100 kW (136 pk).

De BMW 520 uitgerust met nieuwe technologie

In 2003, met de introductie van de nieuwe bouwserie E60, kreeg de BMW 520 een andere feature uit de hogere klasse. BMW rustte haar hogere middenklasse voortaan standaard uit met het iDrive-systeem. Dit moest het bedienen van de airconditioning, het navigatiesysteem en de muziekinstallatie makkelijker maken en moest de overzichtelijkheid van het dashboard verbeteren. Met nieuwe zuinige motoren en een milieuvriendelijk start/stop systeem reageerde de fabrikant in 2008 met de BMW 520 op de nieuwe eisen die aan een auto uit de hogere middenklasse gesteld werden. De zuinigste BMW 520 werd de 130 kW (177 pk) dieselversie met een gemiddeld brandstofverbruik van 5,1 liter en een CO2-uitstoot van 136 g/km.

Mehr anzeigen