Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-6-series-front

BMW 6 Serie

1 / 3
bmw-6-series-front
bmw-6-series-side
bmw-6-series-cabrio

Sterke punten

  • Stijlvol, tijdloos design
  • Sportieve prestaties
  • Toch ook volop luxe aan boord

Zwakke punten

  • Relatief kleine bagageruimte
  • Onderhoudskosten hoger dan gemiddeld
  • Relatief hoog brandstofverbruik

BMW 6-serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 6-serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 6 Serie: luxe en sportiviteit in stijlvolle verpakking

De BMW 6 Serie werd verspreid over vier modelgeneraties geproduceerd van 1976 tot en met 1989 en van 2003 tot en met 2023. De BMW 6 Serie was van oorsprong een sportief-luxe coupé en later ook cabriolet. Het laatste model was echter een vijfdeurs liftback op basis van de BMW 5 Serie. Lees meer

Interesse in een BMW 6 Serie

BMW 6 Serie occasions
BMW 6 Serie nieuwe auto's
BMW 6 Serie dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Traditionele BMW coupé met een stijlvol en tijdloos design
  • Biedt zeker in M uitvoering sportieve topprestaties …
  • … en voorziet de inzittenden tegelijkertijd van luxe en comfort
  • In M uitvoering een van de meest exclusieve BMW-modellen

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste BMW 6 Serie werd uitsluitend aangedreven door zes-in-lijn benzinemotoren, van 2,8 tot 3,5 liter. Een sprong in de tijd: bij de tweede BMW 6 Serie begon het aanbod met een 3,0-liter zes-in-lijn, met daarboven een 4,4- tot 4,8 liter V8 en zelfs een 5,0-liter V10. De zes-in-lijn was er zowel op benzine als diesel, de andere zijn benzinemotoren. Bij de modelgeneratie daarna verdwenen de V10 en de grootste V8, maar bleef het motorenaanbod verder ongewijzigd. De vierde generatie had een 2,0-liter vier-in-lijn en een 3,0-liter zes-in-lijn, beide naar keuze op benzine of diesel.

Afhankelijk van de motorkeuze had de eerste BMW 6 Serie een handgeschakelde transmissie met vier of vijf versnellingen of een drietrapsautomaat (later viertraps). De tweede generatie had een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen of een zes- of zeventrapsautomaat. Bij de derde generatie was een achttrapsautomaat standaard, met een zeventrapsautomaat voor de M6. De handgeschakelde zesbak was alleen nog leverbaar in Amerika. De vierde generatie BMW 6 Serie heeft altijd een achttrapsautomaat. Alle BMW 6 Serie-modellen hebben in principe achterwielaandrijving, maar vanaf de tweede generatie is xDrive vierwielaandrijving voor specifieke modellen optioneel dan wel standaard.

Afmetingen

De BMW 6 Serie is in de loop der jaren flink gegroeid. Het eerste model was 4,75 meter lang, 1,73 meter breed en 1,37 meter hoog. Het laatste model was 5,10 meter lang, 1,90 meter breed en 1,54 meter hoog. De wielbasis groeide van respectievelijk 2,63 tot 3,07 meter en de bagageruimte groeide van 413 naar 610 liter inhoud. Hoewel de BMW 6 Serie inderdaad wel met iedere modelgeneratie groeide, komt het grote verschil ook voor een deel doordat de laatste BMW 6 Serie een heel ander soort auto was, namelijk een vijfdeurs liftback in plaats van een coupé of cabriolet.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW 6 Serie
Marktintroductie 1976 (eerste introductie), 2003 (herintroductie)
Lengte x breedte x hoogte 4,75-5,10 x 1,73-1,90 x 1,37-1,54 m
Wielbasis 2,63-3,07 m
Inhoud bagageruimte 413-610 l
Ledig gewicht 1.410-1.985 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.830-2.685 kg
Cilinderinhoud 1.995-4.999 cm3
Vermogen 135 kW (184 pk)-412 kW (560 pk)
Koppel 240-680 Nm
Topsnelheid 208-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,3-4,2 sec
Tankinhoud 70-80 l
Verbruik 4,4-15,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 116-366 g/km

Varianten

In zijn rijke historie heeft de BMW 6 Serie talrijke varianten gekend. Zo zijn er alleen al verschillende carrosserievarianten. De BMW 6 Serie is het bekendst als coupé, maar sinds de tweede generatie is er ook een cabriolet. Bij de derde generatie kwam daar een ‘vierdeurs coupé’ bij, een liftback met een sedan- en coupéachtige sportieve daklijn. De vierde modelgeneratie was een heel ander soort auto: een vijfdeurs liftback. Ook waren er allerlei varianten in de zin van uitvoeringen. Daarvan hebben de M-modellen inmiddels een legendarische status bereikt: de BMW M635CSi en de latere BMW M6-modellen.

Prijzen

De oorspronkelijke nieuwprijs van een BMW 6 Serie loopt gezien de lange productieperiode sterk uiteen. Kostte het eerste model nog zo’n 36.000 euro voor de instapper tot 88.000 euro voor het absolute topmodel, bij het laatste model begon de prijslijst pas bij 77.000 euro en kon de vanafprijs oplopen tot 105.000 euro. Duurdere modellen zijn er in de tussentijd ook nog wel geweest. De BMW M6 Cabrio uit 2015 kostte bijvoorbeeld zo’n 190.000 euro.

De prijzen van een BMW 6 Serie occasion liggen gelukkig een stuk lager, al verschilt het sterk per exemplaar. Een BMW 6 Serie is als occasion al te vinden vanaf zo’n 7.000 euro, maar dan gaat het wel om exemplaren van rond de 20 jaar oud, met veel kilometers op de teller en/of het nodige opknapwerk. Voor een bijna nieuw exemplaar betaal je uiteraard een bijna-nieuwprijs. De oorspronkelijke BMW 6 Serie is vanwege zijn hogere leeftijd (lees: klassiekerstatus) een verhaal apart. De prijzen beginnen eveneens rond de 7.000 euro voor een opknapper en kunnen oplopen tot zo’n 60.000 euro voor een felbegeerde M635CSi. Voor uitzonderlijk mooie exemplaren kan nog meer worden gevraagd, maar dan vind je ze meestal niet in het reguliere occasionaanbod.

Design

Buitenkant

Een BMW 6 Serie is meestal een tweedeurs coupé of tweedeurs cabriolet, maar later in de productieperiode is ook een zogenaamde ‘vierdeurs coupé’ aan het aanbod toegevoegd. De laatste BMW 6 Serie was een heel ander soort auto, namelijk een wat hogere vijfdeurs liftback. Over het algemeen wordt de BMW 6 Serie gekenmerkt door een elegant, stijlvol en tijdloos design. Alleen de tweede generatie springt eruit met een uitgesproken vormgeving, maar ook daar zijn tegenwoordig de nodige liefhebbers voor.

Binnenkant

Vanbinnen biedt de BMW 6 Serie de voor het merk typerende focus op de bestuurder, met een naar de bestuurder gedraaide middenconsole. Qua design volgt iedere modelgeneratie het BMW design van de betreffende periode, maar in alle gevallen wordt sportiviteit gecombineerd met alle luxe die de bestuurder en zijn passagier(s) zich maar kan/kunnen wensen.

Veiligheid

Alleen de laatste BMW 6 Serie is getest door Euro NCAP, met een prima resultaat van vijf sterren. Ook bij de eerdere modellen zit het met de veiligheid wel goed. Als ‘bijna topmodel’ van het merk bood de BMW 6 Serie allerlei geavanceerde veiligheidssystemen voor de betreffende periode. Zo had de tweede generatie al ESP en actieve rolbeugels. Die zijn onder normale omstandigheden uit het zicht, maar komen bij een ongeval razendsnel tevoorschijn om de inzittenden te beschermen.

Alternatieven

Het sportieve luxesegment heeft altijd veel spelers gekend. Grote concurrent Mercedes-Benz bood een coupé- en cabrio-versie van de E-Klasse. Net als de BMW 6 Serie bieden deze modellen een combinatie van sportiviteit en luxe. Hetzelfde geldt voor de Audi A5-modellen, die echter iets minder exclusiviteit uitstralen en ook in een lagere prijsklasse zijn gepositioneerd. Die exclusiviteit vind je meer bij de Audi A7-modellen, al zijn die alleen een directe concurrent voor de latere BMW 6 Serie Gran Turismo. De Lexus LC kan worden gezien als een Japanse 6 Serie, met een grotere focus op een extravagant design. Bij de Maserati GranTurismo-modellen komt juist Italiaanse flair kijken. Zijn prestaties belangrijker dan luxe en/of een ruim interieur, dan zijn ook de Jaguar F-Type en Porsche 911 als alternatief te overwegen. Deze sportauto’s blinken beide uit met sportieve prestaties en een tijdloos design.

FAQ

Wat kost een BMW 6 Serie?
Afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering had de BMW 6 Serie een oorspronkelijke nieuwprijs van 36.000 tot 190.000 euro. Een BMW 6 Serie occasion kost zo’n 7.000 tot 120.000 euro, maar dat hangt ook weer sterk af van de leeftijd en uitvoering van de auto.
Hoe snel is een BMW 6 Serie?
Afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering bereikt de BMW 6 Serie in 9,3 tot 4,2 seconden de 100 km/u en ligt de topsnelheid op 208 tot 250 km/u.
Wat voor motor heeft een BMW 6 Serie?
Afhankelijk van de modelgeneratie en uitvoering heeft de BMW 6 Serie een 2,0-liter viercilinder, een 2,8 tot 3,5 liter zes-in-lijn, een 4,4 tot 4,8 liter V8 of zelfs een 5,0 liter V10. In de meeste gevallen is er keuze tussen benzine en diesel.

Modellen

Meer links