BMW i8 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht
De BMW i8 is een conceptvoertuig van BMW i. Het eerste studiemodel genaamd „BMW Vision Efficient Dynamics“ werd op de IAA 2009 gepresenteerd, en de bewerkte versie hiervan toonde BMW twee jaar later op de IAA 2011 als studiemodel BMW i8. Het idee was om een sportauto te ontwerpen in een volledig nieuw design met de verbruikswaarden van een economymodel. Hiervoor zorgt onder meer de door BMW nieuw ontwikkelde PlugIn-Hybrid eDrive, die in tegenstelling tot het BMW i3 Concept twee elektromotoren met een verbrandingsmotor combineert. Vanaf eind 2013 zal het model in serieproductie worden genomen.

De prestaties van de BMW i8

De BMW i8 is aan de vooras uitgerust met de elektrische aandrijfmotor van de BMW i3 Concept, die speciaal voor dit studiemodel gemodificeerd werd en een vermogen van 104 kW heeft. De tweede, kleinere elektromotor is aan de achteras aan een dubbele koppelingstransmissie gekoppeld en heeft een vermogen van 25 kW. Daarbij komt nog een TwinPower driecilinder verbrandingsmotor met turbo-oplading en een cilinderinhoud van 1,5 liter. Deze motor alleen al heeft een koppel van 300 Nm en een vermogen van 120 kW. Door deze drie aandrijfconcepten te combineren, komt de BMW i8 in totaal op een vermogen van 262 kW, waarmee hij in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. Dankzij snelheidsbegrenzing kan hij maximaal een snelheid van 250 km/u halen. Andere sportauto’s bieden weliswaar soortgelijke prestaties, maar de clou van de BMW i8 is echter zijn recordverdachte lage verbruik van slechts 2,7 liter diesel per 100 km en zijn CO2-uitstoot van slechts 99 g CO2 per kilometer. De i8 heeft met een gevulde tank en opgeladen accu een actieradius van 700 km. Wanneer de elektromotoren niet gebruikt worden bedraagt de actieradius 650 km. Deze elektromotoren halen hun energie uit een lithium-ionen accu, die gewoon aan het stopcontact kan worden opgeladen.

De techniek aan boord van de BMW i8

De i8 werd in een lichte bouwwijze vervaardigd, waardoor de rijprestaties en het verbruik nog verder verbeterd konden worden. De motoren voor en achter zijn door een zogenaamde ‘energietunnel’ met elkaar verbonden, waarin een hoogspanningsaccu zit. Op deze manier kon aan de ene kant het zwaartepunt erg laag gelegd worden, en kon aan de andere kant een optimale lastverdeling op beide assen van 50 procent elk bereikt worden. Ook de assen zelf zijn sportwagentypisch zeer laag geplaatst, waardoor eventuele storingsinvloeden van de aandrijving op de besturing vermeden kunnen worden.

Zo ziet de BMW i8 eruit

Het design van de BMW i8 heeft men nog niet eerder op straat gezien. De vlakke en tegelijkertijd ronde vormen, de grote vensteroppervlakken en de vleugeldeuren doen denken aan het beeld van de toekomst zoals men deze uit diverse films kent. Daar komen nog eens de U-vormige LED-koplampen, de langgerekte zwarte V op de motorkap en de driedimensionaal vormgegeven radiatoropeningen bij – een futuristisch design, dat wellicht een vooruitblik biedt op de auto’s van morgen. Ondanks zijn dynamische sportautoverschijning biedt de BMW i8 met twee keer twee zitplaatsen plaats voor vier personen. Daarmee is hij dus ook gewoon geschikt voor het boodschappen doen.

Het comfort dat de BMW i8 met zich meebrengt

Het dashboard, de ordening van de luchtopeningen en het display in het interieur lijken weliswaar op die van het BMW i3 Concept, ze kregen echter een duidelijk sportievere inslag. Verder treft de bestuurder alles aan wat momenteel steeds vaker tot de standaarduitrusting behoort, zoals bijvoorbeeld een start-stopknop of een parkeerrem. Daarbij komen nog driedimensionale mededelingen, die afhankelijk van de rijsituatie automatisch de relevante informatie tonen – daartoe hoort natuurlijk ook de resterende actieradius en welke aandrijving momenteel actief is. De passagiersruimte zelf is vanwege de in de lengte geplaatste accu in tweeën verdeeld en benadrukt daarmee het sportieve karakter.

Mehr anzeigen