Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-i8-front

BMW i8

1 / 3
bmw-i8-front
bmw-i8-side
bmw-i8-back

Sterke punten

  • Bijzonder autoconcept
  • Zeer goede rijeigenschappen
  • Laag verbruik t.o.v. prestaties

Zwakke punten

  • (Nieuw) geen koopje
  • Concurrentie biedt betere prestaties
  • Niet meer zuinig bij topprestaties

BMW i8 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW i8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW i8: simpelweg uniek

De BMW i8 was bij introductie een zeer bijzondere sportauto – en is dat eigenlijk nog steeds. Niet (alleen) sportieve prestaties voeren de boventoon, maar vooral zuinigheid en duurzaamheid. Ofwel, tegenstrijdigheden komen op geslaagde wijze samen. Lees meer

Interesse in een BMW i8

BMW i8 occasions
BMW i8 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Sportiviteit en duurzaamheid verenigd in één auto: nog altijd is de BMW i8 een heel bijzondere sportauto
  • Biedt de uitstekende rijeigenschappen waar BMW om bekendstaat
  • Ondanks sportiviteit een laag brandstofverbruik (afhankelijk van rijgedrag)
  • Extra exclusief: BMW i8 ook als Roadster met open dak

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW i8 is altijd een plug-in hybride, met in de basis een 1,5-liter driecilinder benzinemotor. Aanvankelijk leverde de auto een systeemvermogen van 266 kW (362 pk), maar bij de update in 2018 werd het vermogen iets verhoogd naar 275 kW (374 pk). Net als vrijwel elke hybride is de BMW i8 alleen geleverd met een automatische transmissie, een zestrapsautomaat in dit geval. Daarnaast heeft de BMW i8 dankzij de combinatie van benzine- en elektromotor altijd vierwielaandrijving. De 100 km/u is in 4,4 seconden bereikt (ongeacht vermogensvariant) en de topsnelheid is begrensd op de, voor veel Duitse auto’s ‘standaard’, 250 km/u. Ondanks de sportieve prestaties blijft het officiële verbruik 2,1 l/100 km en voor de Roadster zelfs 1,9 l/100 km. Kanttekening is wel dat de batterij dan netjes moet zijn opgeladen en ook moeten de sportieve topprestaties niet te veel worden aangesproken als je het officiële verbruik wilt behalen.

Afmetingen

De BMW i8 is 4,7 meter lang en liefst 1,9 meter breed. De hoogte blijft dan weer beperkt tot een zeer lage 1,3 meter, ongeacht coupé of Roadster. Ofwel: de BMW i8 is lang, laag en breed, zoals een echte sportauto. De wielbasis meet exact 2,8 meter. Met 12,3 meter van stoep tot stoep is de draaicirkel relatief groot. Met 154 liter bagageruimte (zelfs 88 liter voor de Roadster) en plaats voor twee personen is de BMW i8 ook niet de meest praktische auto.

De belangrijkste specificaties op een rij

Merk en model
Marktintroductie 2014
Lengte x breedte x hoogte 4,7 m x 1,9 m x 1,3 m
Wielbasis 2,8 m
Inhoud bagageruimte 88-154 l
Ledig gewicht 1.460-1.570 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.870-1.965 kg
Cilinderinhoud 1.499 cm3
Vermogen 266 kW (362 pk)-275 kW (374 pk)
Koppel n.b.
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,4 sec
Tankinhoud 42 l
Verbruik 1,9-2,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 42-49 g/km

Varianten

De BMW i8 was aanvankelijk alleen leverbaar als tweedeurs coupé. Bij de update in 2018 werd ook een Roadster-versie geïntroduceerd, met open dak. De coupé en Roadster zijn vrijwel identiek aan elkaar. De Roadster heeft een nog kleinere bagageruimte en dankzij een iets lager gewicht wel een fractioneel lager verbruik, maar de sportieve prestaties zijn identiek. De coupé kende in de eerste productiejaren een aantal speciale uitvoeringen: de First Edition (2014), de Protonic Red Edition (2016) en de Protonic Black Edition (2017). De First Edition was een introductiemodel met speciale samenstelling van opties, de Protonic Red Edition onderscheidde zich vooral met een exclusieve rode carrosseriekleur. De Protonic Black Edition was juist volledig zwart.

Prijzen

Sportauto’s zijn bijna nooit goedkoop, zeker niet als ze vol zitten met voor hun tijd innovatieve technologieën zoals bij de BMW i8. Met een vanafprijs van ongeveer 150.000 euro (coupé) tot bijna 170.000 euro (Roadster) was de BMW i8 nieuw behoorlijk aan de prijs. Aan de andere kant: je had dan wel een heel bijzondere sportwagen met bijbehorende sportieve prestaties.

Als occasion is de BMW i8 vanzelfsprekend veel voordeliger. De auto is dan al te vinden voor prijzen vanaf 50.000 euro. De kilometerstanden in die prijsklasse zijn vrij hoog voor een sportauto, maar juist vrij laag vergeleken met andere BMW-occasions van die leeftijd. De prijzen lopen voor de coupé op tot zo’n 85.000 voor een exemplaar met weinig kilometers, of 90.000 voor een speciale uitvoering. Voor de meer exclusieve Roadster worden over het algemeen hogere prijzen gevraagd, variërend van 97.000 euro voor reguliere uitvoeringen tot bijna nieuwprijzen voor speciale uitvoeringen. Overigens is het aanbod BMW i8 occasions vrij beperkt, al is het maar omdat van een dergelijke sportauto nieuw nooit grote aantallen zijn verkocht.

Design

Buitenkant

Niet alleen onderhuids, maar ook qua design is de BMW i8 geen standaard BMW. Het design borduurt voort op de een jaar eerder geïntroduceerde BMW i3, maar combineert dat met een sportwagendesign met enkele subtiele verwijzingen naar de BMW M1 uit de jaren zeventig. Het opvallende design moet de voor zijn tijd ongebruikelijke constructie en aandrijflijn benadrukken.

Binnenkant

In het interieur lijkt de BMW i8 meer op reguliere BMW-modellen uit zijn tijd, in ieder geval qua dashboardontwerp. Wel is de BMW i8 natuurlijk een tweepersoons sportauto, waardoor de verdere interieurindeling anders is. Er is bijvoorbeeld geen achterbank en je zit lager en meer onderuit dan in een doorsnee BMW-model. Ondanks de focus op sportiviteit zijn luxe zaken zoals airco en stoelverwarming gewoon aanwezig.

BMW-i8-interior BMW-i8-seating

Veiligheid

Een exclusieve sportauto zoals de BMW i8 wordt niet getest door het bekende veiligheidsinstituut Euro NCAP. Officiële veiligheidsscores ontbreken dan ook. Wel kan worden gezegd dat de BMW i8 is voorzien van alle veiligheidssystemen die in zijn tijd gebruikelijk waren bij BMW-modellen. Ook biedt de grotendeels koolstofvezel carrosserieconstructie meer stevigheid dan een conventionele stalen carrosserie.

Alternatieven

De BMW i8 is een eigenzinnige sportauto waar maar weinig alternatieven voor zijn. De meest directe concurrent is wellicht de Tesla Roadster. Ook een sportauto en met zijn volledig elektrische aandrijving eveneens een pionier op het gebied van elektrische sportiviteit. Plug-in hybride sportwagens zijn er maar weinig, maar de exclusieve Polestar 1 en de tweede generatie Honda NSX zijn hiervan voorbeelden. Dan praat je wel over een hogere prijsklasse dan de inmiddels wat oudere BMW i8. Daarnaast zijn er tegenwoordig de nodige volledig elektrische modellen die je als sportauto kunt zien. De elektrische aandrijving wordt daarbij gebruikt voor absolute topprestaties. Maar ook hier geldt: dat is doorgaans een hogere prijsklasse.

FAQ

Wat kost de BMW i8?
Nieuw had de BMW i8 een vanafprijs van ongeveer 150.000 euro (coupé) tot bijna 170.000 euro (Roadster). Als occasion is de BMW i8 te vinden voor prijzen van 50.000 euro tot bijna nieuwprijs, afhankelijk van staat en uitvoering van de auto.
Waarom wordt de BMW i8 niet meer gemaakt?
De BMW i8 werd geproduceerd van 2014 tot en met 2020, ofwel zes jaar lang. In die tijd heeft de ontwikkeling van elektrische aandrijving een grote stap gemaakt. De BMW i8 had in 2020 zijn rol als bijzonder uithangbord van de technologie voltooid en BMW richt zich voortaan op volledig elektrische modellen.
Hoeveel pk heeft de BMW i8?
Oorspronkelijk had de BMW i8 een vermogen van 266 kW (362 pk). Na de update in 2018 leverde de auto 275 kW (374 pk).
Is de BMW i8 elektrisch?
Ja, maar niet volledig elektrisch. De BMW i8 is een plug-in hybride, waarbij een 1,5-liter driecilinder benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor.

Meer informatie

Meer links