BMW M Serie - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over BMW M Serie

M biedt sportieve ambitie voor BMW

Het Beierse BMW was wereldwijd de enige autoproducent van luxe auto’s dat tegelijktijdig twee tuningbedrijven voor zich in dienst had om haar productiewagens om te bouwen naar echte sportwagens. Vanuit de successen van BMW in de rallyesport kwamen er verschillende versies van BMW modellen als Alpina of M-versie op de markt. Alpina produceerde opgevoerde en uitgebouwde modellen als onafhankelijke partner van BMW. Motorsport-GmbH was de huistuner van BMW, en bouwde verscheidene modellen om tot M-versie.

BMW M1: fundament onder de M-serie.

Met zijn spitse vorm en zijn opvallende inklapbare koplampen was het lastig voor passanten om de in 1978 voor het eerst verkochte BMW M1 te onderscheiden van een Lamborghini. Maar het was dan ook zeker geen toeval dat de duitse sportwagen zo op de italiaanse volbloed sportwagens leek. Hoewel het ontwerp van het prototype van de hand van BMW ontwerper Paul Bracq was, heeft Lamborghini’s huisontwerper Giorgio Giugiaro de eindversie van de sportwagen ontworpen.  De BMW M1 beschikt over een 3.5 liter zescilinder motor, deze levert 277 pk. Dit zorgt voor een top van 262 km/u, wat voor die tijd het snelste van alle duitse wagens was. Tot het einde van de productie in 1981 werden er 460 M1’s geproduceerd.

De M3 lijn.

In de middenklasse heeft de Beierse autofabrikant vanaf 1986 een sportieve versie van de 3-serie op de markt gehad onder de naam M3. De eerste generatie M3 had een viercilinder met 195 pk, die in de racewereld door BMW ontwikkeld was. Deze M3 was uitsluitend als tweedeurs coupe en cabriolet verkrijgbaar. De tweede generatie werd geïntroduceerd in 1992, en kon ook besteld worden als vierdeurs sedan. Deze lichting van de M3 werd geproduceerd tot 1999. De tweedeurs variant werd BMW M3 Coupe genoemd, en had een 3.2 liter zescilinder motor met 321 pk, de topsnelheid bedroeg 250 km/u. Uiterlijke kenmerken van de M3 waren het lagere onderstel, een aangepaste voorspoiler en een achterspoiler. De volgende generatie M3 was wat subtieler in de styling: elegante welvingen kenmerken de wielkasten, een “powerbulge”op de motorkap en het geheel oogde wat geraffineerder. De prestaties gingen echter wederom vooruit: 342 pk leverde de derde generatie M3. De gewelfde motorkap is ook meegenomen in de laatste versie van de M3 dei vanaf 2007 op de markt is, en nu zelfs 420 pk uit zijn V8 perst.

De BMW M5-lijn

In 1985 was de 5-serie van BMW het eerste met de M-toevoeging verkrijgbaar. Wat eleganter aangekleed dan de M3, en de eerste serie M5 had een vermogen van 286 pk, de motor was overgenomen van de laatste M1. De opvolger die in 1991 gepresenteerd werd had een 3.5 liter motor met 315 pk, deze M5 werd in 1995 vervangen door een versie met een 3.8 liter zescilindermotor met 340 pk. Ook was er vanaf 1992 een M5 stationwagon verkrijgbaar. In 1998 werd de derde generatie M5 voorgesteld, hiervoor hadden de M-ingenieurs een 5 liter V8 tot 400 pk opgevoerd.

De snelste M-modellen van BMW

De nieuwste M5 doet daar echter nog een flinke schep bovenop: de in 2005 geintroduceerde vierde generatie levert 507 pk door middel van een vijf liter V10. Er werd ook een coupe en een cabriolet als M6 op de markt gebracht, als afgeleide van de 6-serie. Als sterkste broeder in de M-familie volgde 2 jaar later de BMW X5 in sportoutfit. Deze SUV heeft een motor die voorzien is van twee turbo’s en levert 555 pk, hierdoor kan de zware wagen in 4.7 seconden de honderd bereiken vanaf stilstand. In 2008 werd ook de SUV-coupe X6 in M-snit gepresenteerd, met dezelfde motorisering.

De Z en de M van BMW

De M-lijn wordt in 1997 compleet gemaakt door een sportieve versie van de Z3, de roadster van BMW. De open tweezitter werd door de ingenieurs van BMW  voorzien van de 321 pk sterke zescilinder uit de M3, en een sportiever onderstel. Het jaar daarop werd de Z3 coupe voorzien van dezelfde uitrusting. In de laatste bouwjaren werd de nieuwe aandrijflijn van de nieuwe M3 behouden, maar het vermogen werd iets getemperd tot 325 pk. In 2005 werd de opvolger van de Z3 voorgesteld: de Z4. Na een jaar werden de roadster en de coupe weer als M-versie voorzien van de motor uit de M3, nu met de volle 343 pk. Hierdoor was er slechts 5 seconden nodig voor de sprint van nul tot honderd kilometer per uur.