Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-2008-front

Peugeot 2008

1 / 3
peugeot-2008-front
peugeot-2008-side
peugeot-2008-back

Sterke punten

  • Comfortabel
  • Een stuk ruimer dan een Peugeot 208
  • Stoere uitstraling

Zwakke punten

  • Niet altijd even betrouwbaar
  • Bij vlagen omslachtige bediening
  • Lage zitpositie voor SUV

Peugeot 2008 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 2008, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 2008: Compacte Franse lifestyle-SUV

De Peugeot 2008 is een compacte SUV met een gedurfd design en moderne technologie. De 2008 staat op hetzelfde platform als de Peugeot 208, maar biedt meer ruimte voor zowel de inzittenden als hun bagage. In 2019 verscheen de tweede en huidige generatie 2008, ook leverbaar als elektrische e-2008.

Interesse in een Peugeot 2008

Peugeot 2008 occasions
Peugeot 2008 nieuwe auto's
Peugeot 2008 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De stoere uitstraling van een SUV met het compacte formaat van een stadsauto.
  • Meer ruimte dan in een Peugeot 208.
  • Brede keuze uit verschillende benzine- en dieselmotoren.
  • Vanaf 2019 ook geleverd als elektrische e-2008.
  • Relatief betaalbaar als occasion.

Technische gegevens

Motorisatie

De 1.2 PureTech benzinemotor is een terugkerend thema bij de Peugeot 2008. Al vanaf de eerste generatie, die in 2013 op de markt kwam, is deze 1,2-liter driecilinder onder de motorkap van de compacte SUV te vinden. Deze motor is zowel met als zonder turbo geleverd en heeft een haast onnoemelijk aantal vermogensvarianten. In zijn minst krachtige vorm levert hij 82 pk, de krachtigste versie laat 155 pk los op de voorwielen. Qua vermogen lopen de diverse varianten van de 1.2 PureTech dus behoorlijk uiteen.

In de beginjaren van het model leverde Peugeot de 2008 ook met een 120 pk sterke atmosferische 1.6 VTi viercilinder benzinemotor. Die krachtbron werd na 2015 echter alweer uit het leveringsgamma geschrapt. Naast de bovenstaande benzinemotoren leverde Peugeot door de jaren heen ook een breed assortiment dieselmotoren voor de 2008, variërend van 92 pk tot 130 pk.

Peugeot kwam in 2019 met een elektrische variant van de 2008: de e-2008. De e-2008 heeft een 136 pk sterke elektromotor op de vooras. Een batterijpakket met een capaciteit van 50 kWh maakt dat de e-2008 een actieradius van zo’n 320 kilometer kan halen. Na de facelift van 2023 heeft de Peugeot e-2008 een krachtigere en efficiëntere elektromotor met 156 pk en een batterijpakket van 54 kWh, waarmee hij in theorie 406 kilometer ver moet kunnen komen op één batterijlading.

Afmetingen

De Peugeot 2008 groeide door de jaren heen iets. Met name in de lengte kreeg de compacte SUV er wat bij, want de tweede generatie 2008 is 14 centimeter langer dan de eerste generatie. Die extra lengte komt met name ten goede aan de beenruimte van de achterpassagiers en extra bagageruimte. In de breedte en hoogte ontlopen de eerste en tweede generatie 2008 elkaar niet veel.

Peugeot 2008
Productie 2013 - heden
Lengte, breedte, hoogte 4,16 – 4,30 m, 1,74 – 1,77 m, 1,55 m
Wielbasis 2,54 – 2,60 m
Inhoud bagageruimte 350 – 405 l
Ledig gewicht 1.020 kg – 1.455 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.582 – 2.030 kg
Cilinderinhoud 1,2 – 1,6 l
Vermogen 82 – 156 pk
Koppel 118 - 260 Nm
Topsnelheid 150 - 206 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 15,9 - 8,5 s
Tankinhoud / batterijcapaciteit 44 - 50 l / 50 – 54 kWh (e-2008)
Verbruik 3,8 – 5,9 l / 100 km of 17,4 kWh / 100 km (e-2008)
CO₂-uitstoot 0 - 140 g / km

Varianten

Na de keuze voor een specifieke krachtbron ben je bij Peugeot nog niet klaar. Door de jaren heen leverde het merk de 2008 in diverse varianten. De Active en Allure staan al vanaf de eerste generatie op de prijslijst, in 2016 kwam daar in de laatste bouwjaren van de eerste generatie de sportiever uitgedoste GT-Line bij. Dat laatste uitrustingsniveau werd later omgedoopt naar GT.

De Active geldt in het rijtje uitvoeringen als de basisversie, maar biedt op de huidige generatie 2008 standaard al wel zaken als LED-dagrijverlichting, cruise control en een 7-inch touchscreen waarmee je je smartphone kunt verbinden. Een stapje hoger staat de Allure, waarin Peugeot verwennerij als een 10-inch touchscreen, climate control, een achteruitrijcamera en elektrisch inklapbare buitenspiegels monteert. De GT is de sportieveling van het trio en heeft zowel vanbuiten als vanbinnen diverse sportieve accenten, maar biedt ook extra luxe als Privacy Glass, Keyless Entry, 18-inch lichtmetalen wielen en stoelverwarming voor.

Prijzen

Met zoveel uitrustingsniveaus en motoren op de prijslijst komt het niet als een verrassing dat de prijzen behoorlijk uiteenlopen. De nieuwprijzen van de Peugeot 2008 beginnen bij net iets minder dan € 26.000,- voor de 1.2 PureTech met 100 pk en lopen op tot bijna € 45.000,- voor de duurste e-2008. De e-2008 is qua prijs sowieso een apart verhaal, want de vanafprijs van de elektrische e-2008 ligt een stuk hoger dan die van de 2008 op benzine. Pas vanaf circa € 35.000,- mag je namelijk met een e-2008 de showroom van Peugeot uit rijden, ongeveer € 10.000,- meer dan een reguliere 2008 minimaal moet kosten.

Qua occasionprijzen is de Peugeot 2008 gelukkig een stuk bereikbaarder. De prijzen beginnen bij ongeveer € 6.500,- voor occasions van de eerste bouwjaren met circa 200.000 kilometer op de teller. Wil je een 2008 van de tweede generatie, dan gaat je spaarpot dat een stuk minder leuk vinden. Voor net iets onder de € 20.000,- begint het feestje voor die relatief nieuwe 2008 namelijk pas. De elektrische e-2008 gooit daar nog een flinke schep bovenop. Pas vanaf ongeveer € 30.000,- kun je een e-2008 aanschaffen als occasion.

Design

Buitenkant

Beide generaties van de 2008 vertegenwoordigen een ander tijdperk van Peugeot-design. De eerste generatie 2008 had veel meer ronde vormen en was qua uiterlijk een échte cross-over: een soort middenweg tussen een MPV, een hatchback en een SUV. De tweede generatie 2008 heeft juist het nieuwe, agressiever ogende design van het Franse merk. De designtaal is een stuk scherper dan voorheen en met name de ‘slagtanden’ aan de voorkant, die fungeren als led-dagrijverlichting, vormen een opvallend detail. Voor wat de elektrische e-2008 betreft: die is in grote lijnen hetzelfde als zijn familielid met verbrandingsmotor. Hij is te herkennen aan een andere invulling van de grille, het ontbreken van uitlaten en diverse lichtblauwe ‘e’-badges.

Binnenkant

Binnenin de 2008 bleef het design verdeeld over beide generaties hetzelfde, maar toch veranderde er het nodige. Een bijzonder designelement dat bleef is de i-Cockpit, het instrumentarium dat relatief hoog op het dashboard zit. Om het instrumentarium goed zichtbaar te houden, heeft de 2008 een kleiner stuurwiel dan gebruikelijk. De eerste generatie 2008 had analoge tellers met een schermpje voor de boordcomputer in het midden, de tweede generatie 2008 heeft optioneel een volledig digitaal instrumentarium.

Daarnaast veranderde de opzet van de rest van het interieur. Waar het binnenste van de eerste generatie 2008 een relatief zakelijke opzet heeft, is het interieur van de tweede generatie 2008 wat frivoler van aard. Dat komt vooral door de tuimelschakelaars op de middenconsole en de mooiere afwerking.

peugeot-2008-interior peugeot-2008-seats

Veiligheid

Hoewel de Peugeot 2008 standaard diverse veiligheidssystemen aan boord heeft – denk dan aan een rijbaanassistent, een automatische noodrem en snelheidsassistentie – scoort hij niet maximaal in de Euro NCAP-crashtest. Op het vlak van de bescherming van inzittenden scoort de 2008 goed, bij de bescherming van kwetsbare weggebruikers en de assistentiesystemen laat hij echter wat steken vallen. In 2013 behaalde de eerste generatie van de 2008 wél de maximale score in de crashtest, maar dat komt ook omdat de normen toen een stuk minder scherp waren dan in 2019.

Alternatieven

De Peugeot 2008 concurreert met een hoop alternatieven in een zwaarbevochten segment. Alleen al bij moederbedrijf Stellantis zijn een aantal concurrenten verkrijgbaar: de Fiat 500X, Opel Mokka, Jeep Avenger en Citroën C3 Aircross kunnen een alternatief zijn voor de 2008. Ook bij andere merken lijkt de opsomming schier eindeloos. De Renault Captur, Dacia Duster, Nissan Juke, Seat Arona, Volkswagen T-Roc, Skoda Kamiq, Hyundai Kona en Kia Stonic vechten namelijk allemaal met de Peugeot 2008 om een stukje van de taart…

FAQ

Waarom is de e-2008 zoveel duurder dan een reguliere 2008?
Momenteel zijn elektrische auto’s duurder om te produceren dan auto’s met een verbrandingsmotor, onder meer door het ruwe materiaal dat nodig is voor de batterij. De hogere nieuwprijzen werken vervolgens door in de occasionprijzen.
Wat zijn de verschillen tussen de 208 en de 2008?
De 2008 is de grotere broer van de 208. De 2008 heeft een hogere instap dan de 208 en door zijn extra lengte hebben de achterpassagiers meer ruimte en hou je ook meer bagageruimte over. Qua motoren zijn de 208 en 2008 identiek: ze staan immers op hetzelfde onderstel.
Kan ik ook het terrein in met de Peugeot 2008?
De hogere bodemvrijheid kan in het terrein een voordeel zijn, maar de Peugeot 2008 is niet gemaakt voor terreinrijden. Zo heeft hij geen vierwielaandrijving en ook geen lage gearing.

Beoordelingen voor Peugeot 2008

12 Beoordelingen

4,2