VW Golf GTI - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht
De Golf GTI (Grand Tourisme Injection) is van oudsher het Golf-model voor sportievelingen en individualisten. Het begon allemaal in 1976: een 1,6 liter 8V-Boschmotor met mechanische benzine-injectie, welke een jaar eerder nog bekend was van de Audi 80GTE en de VW Scirocco GTI/GLI, vond een nieuw thuis in de eerste tot GTI gedoopte Golf. Met zijn vermogen van 81 kW was daarmee voor het eerst een krachtige aandrijving op destijds sportautoniveau in een compacte auto voor dagelijks gebruik op de markt. Tot op de dag van vandaag zijn de GTI-modellen van Volkswagen, dus bijvoorbeeld ook de Polo GTI, te herkennen aan de rode sierstrepen op met name het radiatorrooster en aan het typische GTI-opschrift. Bij de latere modellen was de Golf GTI vergeleken bij zijn broers van hetzelfde type echter niet meer altijd automatisch het best presterende voertuig.

Golf I en II GTI

De Golf GTI was in het begin de krachtigste motorvariant uit zijn serie. De Golf I GTI kon in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en bereikte een maximumsnelheid van 182 km/u. Als brandstof werd dan ook Super Plus met 98 octaan aangeraden. De eerste Golf was echter destijds al geliefd onder tuners – wie bijvoorbeeld een beetje aan de ontsteking schroefde, kon de Golf I GTI ook zonder problemen met superbenzine à 95 octaan laten rijden. In de herfst van 1982, kort voordat de opvolger Golf II GTI in de daaropvolgende winter uitkwam, vergrootte Volkswagen de cilinderinhoud van 1,6 liter naar 1,8 liter, zodat de acceleratiewaarde en de maximumsnelheid iets verbeterd konden worden. De Golf II GTI werd ook nog met deze motor uitgerust. In juni 1985 werd een nieuwe motor met 16 kleppen en een vermogen van 102 kW aan het GTI-aanbod toegevoegd en begin 1987 verscheen er een soortgelijke motor, echter nu met katalysator en een vermogen van 95 kW. Tot dan toe waren er reeds 270.504 Golf GTI-modellen in Duitsland geregistreerd.

Golf III GTI

Vanaf de derde generatie van de VW Golf koos het concern ervoor om iets af te wijken van de uniekheid van het GTI-model: de klassiek-optische herkenningstekens raakten iets op de achtergrond, en de tot dan toe uitsluitend voor het GTI-model bedoelde GTI-motor was voortaan ook in anderen modellen zoals in de GL-uitvoering te vinden. Daarnaast was de Golf GTI ter ere van het 20-jarige GTI-jubileum voor het eerst ook al diesel verkrijgbaar: de GTI TDI met een vermogen van 81 kW en een cilinderinhoud van 1,9 liter.

Golf IV GTI

Met de Golf IV GTI bereikte de GTI-cult haar dieptepunt: het model was slechts nog een variant van velen, en onderscheidde zich optisch alleen nog maar van andere modellen door het GTI-opschrift. In tegenstelling tot de vroegere modellen was er voor de Golf IV GTI bovendien een heel palet aan benzine- en dieselmotoren beschikbaar.

Golf V en VI GTI

De Golf V GTI en de opvolger Golf VI GTI keerden uiteindelijk weer terug naar het oude concept: het GTI-model onderscheidde zich nu optisch weer duidelijker van andere modelvarianten en was met een ‘GTI-eigen’ motor uitgerust. De Golf VI GTI werd vanaf 2009 met een nieuw ontwikkelde 2,0 liter T-FSI-motor geleverd, welke een vermogen van 155 kW had.

GTI is niet meer het krachtigste model

Desondanks stond GTI vanaf de Golf III niet meer synoniem voor de krachtigste motorversie van de VW Golf. Zo debuteerde er in de Golf III-serie naast de GTI-motor een 2,9 liter VR6-motor met een vermogen van 140 kW, en bij de Golf IV en V waren het de R32-modellen die de beste prestaties leverden en daarmee de GTI-modellen overtroffen.

GTI Edition

Elke vijf jaar bracht Volkswagen een GTI-jubileummodel uit:

Benaming Motorisering
1996 20 jaar-jubileumseditie 81 kW TDI-motor (GTI voor het eerst als diesel)
2001 25th Anniversary Limited Edition 1,8 liter turbomotor met 132 kW
2006 GTI Edition 30 Audi S3 2,0 liter motor met 169 kW
2011 GTI Edition 35 („Golf24“) 2,5 liter turbomotor met 324 kW


In 2007 baarde bovendien de VW Golf GTI W12 650 veel opzien: deze auto werd tijdens het jaarlijkse ‘Wörthersee-GTI-Treffen VW’ als showcar gepresenteerd. Dit 6,0 liter biturbo-model had een vermogen van maar liefst 478 kW en bereikte een maximumsnelheid van 325 km/u.

Mehr anzeigen