Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
iveco-daily-front

Iveco Daily

1 / 3
iveco-daily-front
iveco-daily-overview
iveco-daily-side

Sterke punten

  • Enorm veel opbouwmogelijkheden voor iedere klus
  • Hoog maximaal toelaatbaar gewicht
  • Goede motor- en bakcombinatie

Zwakke punten

  • Stugge, stuiterige vering bij lichte belading
  • Niet het modernste interieur
  • Minder makkelijk te rijden dan de concurrenten

Iveco Daily : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Iveco Daily, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Iveco Daily: de lichte bedrijfswagen voor het zware werk

De Iveco Daily is al sinds eind jaren zeventig op de markt. Het is dé keuze als je een lichte bedrijfswagen zoekt die geschikt is voor het zwaardere werk. Het maximum toelaatbaar totaalgewicht van maar liefst 7 ton (met aanhanger) spreekt boekdelen. De huidige generatie Daily is sinds 2014 op de markt. Lees meer

Interesse in een Iveco Daily

Iveco Daily occasions
Iveco Daily nieuwe auto's
Iveco Daily dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Uitermate geschikt voor zwaar werk
  • Dankzij het ladderchassis flexibel op te bouwen
  • Fijne aandrijflijn, ook met automatische transmissie
  • Uit te rusten met diverse assistentiesystemen, waaronder adaptieve cruise control
  • Ook verkrijgbaar als volledig elektrische eDaily

Technische gegevens

Motorisatie

Zoals het een ware bedrijfswagen betaamt, vormt de dieselmotor de hoofdmoot in de prijslijst van de Iveco Daily. Het aanbod begint bij een 2,3-liter viercilinder dieselmotor met 86 kW (116 pk) en 340 Nm koppel. Deze dieselmotor heeft een handgeschakelde transmissie. Van deze krachtbron levert Iveco ook nog twee krachtigere versies, eentje met 101 kW (136 pk) en 370 Nm koppel en 116 kW (156 pk) met 400 Nm koppel. Deze vermogensversies zijn ook te bestellen met de HI-MATIC achttraps automaat.

Naast deze 2,3-liter viercilinder dieselmotor levert Iveco ook nog een 3,0-liter viercilinder dieselmotor voor de Daily. Voor deze motor begint het vermogen bij 119 kW (160 pk) en dat loopt op tot maar liefst 154 kW (207 pk). Het maximumkoppel ligt dan op 470 Nm. Liever geen diesel? Dan kun je de Daily ook bestellen als CNG-versie. In dat geval heb je 101 kW (136 pk) en 350 Nm koppel tot je beschikking. Desgewenst is de Daily ook te bestellen met vierwielaandrijving.

Iveco heeft in 2022 ook de nieuwe eDaily voorgesteld, de opvolger van de oude elektrische Daily. Die wordt beschikbaar als batterij-elektrische bestelwagen met een accupakket tot 111 kWh en een rijbereik van 300 km in de praktijk, of op waterstof met een rijbereik van 350 km.

Afmetingen

De afmetingen van de Iveco Daily hangen af van de gekozen lengte- en hoogtemaat. De ‘kleinste’ Daily – dat zetten we bewust tussen aanhalingstekens – is 5,08 meter lang en 2,05 meter hoog. Deze variant heeft een laadruimte met een inhoud van 7,3 kubieke meter. De grootste versie is maar liefst 7,54 meter lang, meer dan 2,5 meter hoog en kan 19,6 kubieke meter aan spullen meesjouwen. Dat zijn nog eens afmetingen! De Daily is overigens ook te bestellen als dubbele cabine, chassis-cabine of als trekker (bijvoorbeeld als sleepwagen).

Het laadvermogen varieert afhankelijk van het model. In de standaardversie met maximum toelaatbaar totaalgewicht (MTM) van 3,5 ton kun je tot 1.400 kilo laden. De 7-tons versie van de Daily kan zelfs tot 4.700 kilo vervoeren. Het maximale trekvermogen bedraagt 3,5 ton. Uiteraard moet je er dan wel rekening mee houden dat je B-rijbewijs niet meer voldoende is om ermee te mogen rijden. Een C-rijbewijs is namelijk vereist wanneer het MTM hoger ligt dan 3,5 ton.

De belangrijkste specificaties op een rij

Iveco Daily
Marktintroductie 2014
Lengte x breedte x hoogte 5,08-7,54 x 2,0 x 2,26-2,63 m
Wielbasis 3,0-4,1 m
Inhoud laadruimte 7.300-19.600 l
Ledig gewicht 1.990-2.145 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.500-7.000 kg
Cilinderinhoud 2.287-3.000 cm3
Vermogen 86-154 kW (116-207 pk)
Koppel 350-470 Nm
Topsnelheid n.b.
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.b.
Tankinhoud 70 l
Verbruik 6,8-7,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 190 g/km

Varianten

Het aantal opbouwmogelijkheden voor de Iveco Daily is schier eindeloos. Dat komt doordat de bedrijfswagen op een ladderchassis staat. De Daily is te bestellen als dubbele cabine, chassis-cabine of als trekker (bijvoorbeeld als sleepwagen). Ook kun je kiezen uit een open of gesloten opbouw. Er is zelfs een Daily 4x4 met vierwielaandrijving en een verhoogde ophanging voor op moeilijker terrein, of een Daily minibus met plek voor maximaal 22 passagiers.

Er zijn drie uitrustingsniveaus voor de Daily: Business, Evolution en Connect. De Business heeft een handgeschakelde airco, een DAB-radio met Bluetooth, een comfortzetel met lendensteun voor de bestuurder en mistlampen vooraan.

De Evolution is completer uitgerust met een automatische airco, een passagiersbank met klaptafel, een 7-inch infotainmentscherm, een luxe dashboard met bekerhouder en chromen accenten, een lederen stuurwiel en een geveerde bestuurderszetel.

De Connect voegt nog een navigatiesysteem, een inductielader voor smartphones en LED-koplampen toe. Optioneel heb je nog het Winter-pakket met zetelverwarming, een verwarmde voorruit, een standkachel, een elektronische tractiecontrole en een verwarmde carterontluchting. Daarnaast zijn er nog losse opties te bestellen, zoals adaptieve cruise control, luchtvering en Full-LED koplampen. Kortom, je kunt de Iveco Daily helemaal naar wens samenstellen en zelfs voorzien van diverse opties die je ook in luxe personenauto’s kunt krijgen.

Prijzen

De nieuwprijs van een Iveco Daily hangt erg af van het formaat dat je koopt. Je bent voor de kleinste versie van de bus ongeveer 29.000 euro kwijt, de prijs loopt op tot 37.700 euro voor de grootste variant. Dan zijn ondernemers en bedrijven vaak nog niet klaar, want voor een op maat gemaakte opbouw of inbouw ben je zo weer enkele duizenden euro’s verder.

De derde generatie Iveco Daily van na 2014 is als occasion te vinden vanaf circa 11.000 euro, maar daarbij moet je natuurlijk opletten met hoge kilometerstanden en slijtage door gebruik als bedrijfsvoertuig. De facelift-versie van na 2019 is te vinden vanaf ongeveer 25.000 euro. Let ook daar op hoeveel de auto is gebruikt, want ook als relatief nieuwe occasion (qua bouwjaar) kunnen bestelwagens enorm afgepeigerd zijn vergeleken met de gemiddelde personenwagen.

Design

Buitenkant

Vergeleken met zijn voorganger was de Iveco Daily uit 2014 volledig nieuw, met een hertekend design met kortere overhangen en een iets lagere laaddrempel, al is die nog steeds vrij hoog door zijn ladderchassis, waar Iveco aan vasthoudt voor de Daily om hoge laadvermogens aan te kunnen. De Iveco Daily kreeg in 2019 een facelift met onder meer LED-koplampen en een uitgebreidere veiligheidsuitrusting. Verder bleef het ontwerp in grote lijnen identiek.

Binnenkant

Het interieur van de Iveco Daily is bovenal een functionele werkplek. Dat betekent dat het design van het interieur al behoorlijk op leeftijd is. Het materiaalgebruik staat vooral in het teken van robuustheid, mooi hoeft het allemaal niet echt te zijn. Toch betekent die utilitaire aanpak niet dat de Iveco Daily in zijn geheel gespeend is van enige luxe. Iveco besteedde zorg aan het realiseren van een comfortabele werkomgeving, wat terug te zien is aan de optioneel geveerde en verwarmde stoel voor de bestuurder. Ook is het dashboard goed afleesbaar en kun je de Daily, zoals al eerder vermeld, optioneel uitrusten met zaken als een 7-inch touchscreen voor het multimediasysteem en climate control.

Veiligheid

De Iveco Daily kreeg in 2023 een bronzen medaille van Euro NCAP voor de werking van zijn veiligheidssystemen, met een goede beoordeling van de noodremhulp bij een obstakel recht voor de bestelwagen. Obstakels schuin voor de Daily en zwakke weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers, worden niet of slecht herkend. Daarom zakt de Iveco Daily van een eerder toegekende zilveren medaille naar de bronzen medaille. De rijstrookassistent werkte ook goed, maar een dodehoeksensor is dan weer niet beschikbaar. Een belangrijke kanttekening hierbij is wel dat een groot deel van de veiligheidsuitrusting verborgen zit in de optielijst.

Alternatieven

De Iveco Daily bevindt zich in dezelfde klasse van grote bestelwagens als de Volkswagen Crafter, Mercedes Sprinter, Peugeot Boxer, Renault Master/ Nissan Interstar en de Ford Transit 2T. Ten opzichte van zijn concurrenten rijdt de Iveco Daily minder dynamisch en is de tildrempel hoger, maar daar staat tegenover dat hij dankzij zijn stevige ladderchassis veel meer kan vervoeren.

FAQ

Kan ik de Iveco Daily besturen met een B-rijbewijs?
Je mag met een B-rijbewijs een combinatie met een maximum toelaatbaar totaalgewicht (MTM) van 3.500 kg besturen. De zwaardere uitvoeringen van de Iveco Daily mag je dus niet besturen met een B-rijbewijs, daarvoor is een C-rijbewijs nodig. De lichtere versies van de Iveco Daily zijn wel gewoon te besturen met een B-rijbewijs.
Waarom heeft de Iveco Daily zo’n hoog laadvermogen?
De Iveco Daily heeft zijn hoge laadvermogen (en hoge MTM) te danken aan zijn stevige ladderchassis, wat hem een minder dynamisch rijgedrag en een hogere tildrempel oplevert, maar er wel voor zorgt dat hij meer gewicht aankan dan de concurrentie.
Is de Iveco Daily ook leverbaar als elektrische variant?
Ja, de Iveco Daily is er ook als elektrische eDaily.

Beoordelingen voor Iveco Daily

8 Beoordelingen

4,8