Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-a5-l-01.jpg

Audi A5 Cabrio

Sterke punten

  • Fraaie en tijdloze schoonheid
  • Keuze in configuraties is reuze
  • Plek voor vier levensgenieters
  • Charme van een stoffen cabriokap

Zwakke punten

  • Schoonheid en luxegevoel heeft zijn prijs
  • Plaatje pas echt compleet met opties (= duur)
  • Beperkte beenruimte achterin

Audi A5 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi A5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi A5 Cabriolet: Audi-cursus ‘flaneren kun je leren’

De Audi A5 Cabriolet is de dakloze carrosserievariant van de twee- en vierdeurs respectievelijk de A5 Coupé en A5 Sportback. Stuk voor stuk gaat het om Audi’s die tot de fraaiste modellen van het merk worden beschouwd. Met de Cabriolet allicht als meest sexy variant. Lees meer.

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Wordt gezien als de fraaiste Audi in decennia
  • Cabriolet voor alle seizoenen
  • Keuze uit veel verschillende motoren
  • Ook beschikbaar als beresterke en bloedsnelle S5- en RS5

Technische gegevens

Motorisatie

Audi heeft een naam hoog te houden als het om 4-persoons cabrio’s gaat. Zo was de Audi 80 Cabrio een tijdloze schoonheid in zijn tijd, deed de A4 Cabriolet dit nog eens dunnetjes over, en overtrof het Duitse merk zichzelf met de A5 Cabriolet. Wat een beauty! Dat vinden wij niet alleen, maar vrienden en vijanden van Audi ook. Hoe subjectief ook, bij vrijwel niemand doet de Audi A5 Cabrio pijn aan de ogen. Integendeel…

Audi heeft de A5 Cabriolet extra aantrekkelijk gemaakt door het model aan te bieden met een scala aan motoriseringen en uitrustingniveaus. De teller aan verschillende basiscombinaties overstijgt met gemak de 80 stuks. Om nog maar te zwijgen over de ellenlange optielijst. Zo is elke A5 Cabriolet helemaal naar eigen wens samen te stellen – zodat je in principe nooit twee identieke exemplaren hoeft tegen te komen.

De A5 Cabriolet werd officieel onthuld op North American International Auto Show in januari 2009. De nieuwste en huidige generatie volgde medio 2016. Over beide generaties bezien, zijn er benzinemotoren van 1,8 tot 4,2-liter cilinderinhoud, met de RS5 Cabriolet als grootste smaakmaker dankzij een beresterke en fabuleus klinkende V8. Al na twee jaar (2013 – 2015) verdween de RS5 Cabrio met liefst 450 pk van het toneel. De S5 Cabrio bleef als supersnelle uitvoering alleen achter, al is dat ook geen stakker met 354 pk. Maar ook als het gerust (behoorlijk) wat minder krachtig en dorstig mag zijn is het genieten in een A5 Cabriolet. Vermogens beginnen bij 160 pk. In principe genoeg om over de boulevards te flaneren.

Dieselmotoren zijn er van 2,0- tot 3,0-liter. Qua transmissies biedt de Audi A5 Cabriolet keuze uit handgeschakelde en automatische 6-traps versnellingsbakken, een zogenoemde Multitronic-automaat (CVT, uitsluitend voorwielaangedreven versies) en de Tiptronic-automaat voor de quattro-versies. Latere modellen zijn voorzien van de S tronic-automaat met dubbele koppeling, die de Tiptronic in de eerste generatie vervangen heeft. De tweede generatie van de Audi A5-modelllenlijn is er ook met een 8-traps Tiptronic.

Afmetingen

Als 4-persoons én 4-seizoenscabriolet behoort de A5 Cabrio tot de grotere dakloze auto’s op de Europese automarkt. Zo bedraagt de lengte 4,63 meter, bij een breedte van 1,85 meter en hoogte van 1,38 meter. De wielbasis meet 2,75 meter en dat is voldoende om plek te bieden aan vier volwassenen. Achterin kunnen die maar beter niet al lang zijn, want de beenruimte houdt niet over. Kinderen zitten wel voortreffelijk. Met gesloten kap heeft de bagageruimte een inhoud van circa 380 liter. Hiervan blijft ongeveer 320 liter over wanneer het stoffen dak is opgevouwen onder de tonneaucover; voldoende voor twee grote weekendtassen. Net als het cabriodak is de achterklep elektrisch bedienbaar.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Audi A5 Cabriolet
Marktintroductie 2007
Lengte x breedte x hoogte 4,63 x 1,85 x 1,38 m
Wielbasis 2,75 m
Inhoud bagageruimte 380 l
Ledig gewicht 1.610-1.895 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.110-2.420 kg
Cilinderinhoud 1.789-4.163 cm3
Vermogen 110 kW (160 pk)-331 kW (450 pk)
Koppel 250-430 Nm
Topsnelheid 218-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,9-9,9 sec
Tankinhoud 61-65 l
Verbruik 5,5-10,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 144-249 g/km

Varianten

Met zo veel keuze uit motoren, transmissies en uitrustingniveaus is het aantal versies enorm. Zoals we eerder aanhalen: bij elkaar zijn er meer dan tachtig verschillende combinaties mogelijk, op basis van de reguliere uitvoeringen (Pro, Pro line, Pro line S en S edition) alleen al. Later, vanaf de tweede generatie, luisteren de uitrustingniveaus ook nog naar namen als Advanced edition en Business edition. Hoe dan ook, de keuze is reuze.
Ongeacht de uitvoering is de A5 Cabriolet al vrij compleet uitgerust. Denk zoal aan Xenon-verlichting, het Audi drive select-systeem, gedeeltelijk met leer beklede stoelen, MMI-radio plus met een 7-inch kleurenscherm en de elektrisch bediende ‘aero-akoestische’ softtop in het geval van tweede generatie. De S5- en RS5-modellen zijn standaard nog rijker uitgerust, al mag je dat ook verwachten met een prijskaartje dat zonder blikken of blozen een ton overstijgt. Saillant detail: de RS5 Cabrio was destijds amper duurder dan een nieuwe S5 Cabriolet vandaag de dag: 145.000 versus 138.000 euro. Vrijwel alle motorvarianten zijn trouwens te koppelen aan quatrro, Audi’s vierwielaandrijvingsysteem.

Prijzen

Als Audi bevindt de A5 Cabriolet zich natuurlijk in de hogere regionen van de automarkt. Tel hierbij de flamboyante uitstraling en de complete cabriokap bij op en het is niet verwonderlijk dat zelfs voor de basisversie diep in de buidel tasten is. In de beginjaren startten de prijzen rond 50.000 euro. Wie nu een nieuwe A5 Cabriolet bestelt is minstens 64.000 euro kwijt. Topper is de S5 Cabriolet vanaf 138.000 euro. Daaronder bevindt zich een gapend gat met de subtopper; die beginnen bij zo’n 75.000 euro. Dieselen is vanaf 2020 niet meer mogelijk.

Als occasion is de Audi A5 Cabriolet te vinden vanaf zo’n 8.000 euro. Maar dan heb je een exemplaar uit de eerste productiejaren met behoorlijk veel rijervaring. Vanaf 15.000 euro komen de mooiere en luxere exemplaren in zicht, met hooguit 100.000 tot 150.000 kilometer op de teller. De sportieve S5 en RS5 zijn natuurlijk veel zeldzamer en dus duurder.

Design

Buitenkant

De Audi A5 Cabriolet ontleent zijn design natuurlijk van de gesloten en bijna net zo fraaie tweedeurs A5 Coupé. De ‘klassieke’ softtop van de Cabriolet kleedt het plaatje nog net wat mooier af, zeker als deze contrasterend gekleurd is ten opzichte van de carrosserie. Anderzijds heeft het pure lijnenspel van de A5 Coupé ook zijn charmes. Hoe dan ook, de Audi A5 is zeker een auto om in gezien te worden. ‘Flaneren kun je leren!’, zullen we maar zeggen. Wil je helemaal de blits maken, ga dan voor de S5- en nog beter de RS5-variant. De donkere roffel (die bij hogere toeren overgaat in een soort gejank) van de atmosferische V8 klinkt als muziek in de oren.

Binnenkant

Welke Audi A5 je ook kiest, dus ook de Cabriolet, alle carrosserievarianten zijn kwalitatief hoogstaande auto’s en dat zie je ook in het interieur. Vanwege het moeten missen van een vaste dakconstructie is de onderhuidse koetswerkconstructie bij de Cabriolet extra versterkt om de oorspronkelijke stijfheid zoveel mogelijk te behouden. Ervaren bestuurders kunnen dit misschien voelen, en dat geldt ook voor het lichtjes torderen (met soms een kraakje of piepje hier en daar) van de carrosserie bij het rijden over oneffenheden, zoals een verkeersdrempel of verzonken putdeksel. Dit is nu eenmaal inherent aan cabrio’s en merk je over het algemeen weinig van.

Veiligheid

Van het drieluik, zijn alleen de A5 Coupé en A5 Sportback getoetst door Euro NCAP. Die scoorden de hoogste score van vijf sterren in diens crashtest. Zodoende kan je ervan uitgegaan worden dat de Cabriolet over eenzelfde niveau van veiligheid beschikt. Aan de vele standaard of optionele veiligheid verhogende functies zal het in elk geval niet liggen. En mocht het toch misgaan, dan proberen ingenieuze rolbeugels die automatisch omhoogschieten bij een koprol de gevolgen tot een minimum te beperken.

Alternatieven

Het aantal (directe) concurrenten van de Audi A5 Cabriolet is beperkt, maar wel zeer geducht. De twee grootste aartsrivalen zijn immer de cabriolet-varianten van de BMW 4-serie en Mercedes Benz C-Klasse. Niet de minsten, zowel qua uitstraling, kwaliteitsbeleving als technologie.

FAQ

Kan het dak van de A5 Cabriolet al rijdend geopend worden?
Ja, middels een druk op de knop duurt het zo’n 15 seconden dat de automatische softtop volledig is opgeborgen onder de tonneaucover. Dit kan tot een snelheid van 50 km/u. Sluiten neemt eenzelfde tijd in beslag.
Is de A5 Cabriolet kostbaarder in onderhoud dan de overige A5-modellen?
Dit is niet per se het geval. Alle drie de carrosserievarianten zijn immers technisch sterk verwant aan elkaar. Het voornaamste verschil is de cabrioconstructie van de A5 Cabriolet. Dat zijn vaak complexe constructies en het is verstandig deze te laten controleren door een specialist voor een lange levensduur.
Waarom is de RS5 Cabriolet niet meer nieuw te bestellen?
Waarschijnlijk kreeg de 450 pk sterke RS5 Cabriolet (op basis van de gefacelift eerste generatie) geen vervolg vanwege aangescherpte emissie-eisen. Met de actuele milieuwetgeving wordt het voor autofabrikanten steeds lastiger om grotere, atmosferische motoren – zoals de 4.2 liter V8 van de RS5 – goedgekeurd te krijgen voor de openbare weg.

Beoordelingen voor Audi A5

160 Beoordelingen

4,8

Meer links