Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes-Benz GLE (W167)

Sterke punten
  • Twee krachtige plug-inhybrides
  • Degelijk elektrisch rijbereik
  • Luxueuze afwerking
Zwakke punten
  • Hybrides hebben kleiner interieur
  • Hoge prijzen
  • Gewicht

Mercedes-Benz GLE (W167): Ultiem Comfort

Meer dan 20 jaar geleden heette hij ML en introduceerde hij Mercedes in de wereld van de luxe-SUV’s. Vandaag kijkt de GLE tegen steeds meer concurrenten aan. Zijn troeven? Comfort, zijn afwerking en krachtige motoren. Lees meer

Goede redenen

  • De Mercedes-Benz GLE werd in 2018 vernieuwd (W167) met relatief gelijkwaardige lijnen als zijn voorganger, maar het geheel lijkt eleganter en luxueuzer.
  • Na een kleine update in 2020 beschikt de Mercedes-Benz GLE over motoren die standaard voorzien is van milde hybride ondersteuning met 48 volt.
  • De Mercedes GLE telt niet meer dan twee plug-inhybrides in zijn gamma, die elektriciteit koppelen aan een benzine- of dieselmotor.
  • Door hun grote batterij dwepen de plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van bijna 100 kilometer.
  • Dankzij zijn groeispurt biedt de Mercedes-Benz GLE voortaan plaats aan maximum zeven passagiers, met een optionele derde zitrij.
  • De GLE profiteert van de meest recente Mercedes-technologie, waaronder een ophanging met elektrohydraulische veerpoten op 48 volt.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz GLE (W167)

Motoren

Bij de modelwissel eind 2018 draaide de Mercedes-Benz GLE een knop om op vlak van motoren. De grote SUV deed afstand van zijn V6-blokken ten voordele van verschillende vier- en zescilinders-in-lijn. Een groot deel daarvan is bovendien voorzien van milde hybride ondersteuning met EQ Boost. Er zijn eveneens twee plug-inhybrides en drie sportieve AMG-varianten. Alle GLE-modellen zijn standaard voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat.

Het gewone motorgamma bestaat uit twee benzinevarianten en twee diesels. De instapversie (GLE 300 d) wordt aangedreven door een 2.0-viercilinder diesel. Hij krijgt hulp van twee turbo’s en milde hybride ondersteuning op 48 volt om in totaal 245 pk te leveren. Daarnaast is er een nieuwe zes-in-lijn (GLE 400 d), die 330 pk en 700 Nm produceert. Aan benzinekant zijn er eveneens een zes-in-lijn en een V8. De eerste is een 3.0 van 333 pk en 480 Nm (GLE 450). De achtcilinder is op zijn beurt goed voor 489 pk en 700 Nm (GLE 580).

De plug-inhybrides delen beide hetzelfde elektrisch systeem: een motor van 100 kW (136 pk) in de automaat. Hun verbrandingsmotoren zijn wel anders. De ene is een benzine (GLE 350 e), de andere een diesel (GLE 350 de). De eerste is goed voor 333 pk, de andere voor 320 pk. Dankzij een grote batterij van 31,2 kWh kunnen deze plug-inhybrides tot 95 kilometer elektrisch rijden (WLTP).

De GLE heeft eveneens drie sportieve AMG-versies. De eerste (AMG GLE 53) combineert een zes-in-lijn met milde hybride hulp (+22 pk) voor 435 pk in totaal. De tweede is voorzien van de beruchte 4.0 V8 met twee turbo’s. Deze GLE 63 is daardoor goed voor 571 pk en haalt 100 km/u in amper 4 seconden. Als laatste heb je de GLE 63 s. Deze heeft in plaats van een 420 kW vermogen (GLE 63), 450 kW tot zijn beschikking. Dit zorgt ervoor dat de GLE 63 S maar liefst 612 pk bezit en de 100 km/u kan bereiken in 3,8 s.

Op vlak van verbruik scoren de hybrides uiteraard het best. De benzineversie (350 e) geeft een gemiddelde op van 1,0 tot 1,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 22 tot 29 g/km (WLTP). De diesel (350 de) doet iets beter, met een gemiddelde van 0,7 tot 1,0 l/100 km en een uitstoot van 19 tot 25 g/km. De kleinste diesel (GLE 300 d) is de andere topscorer, met 7,2 l/100 km en 188 g/km aan CO2 (WLTP). De benzineversies doen flink minder: minstens 9,2 l/100 km en 209 g/km (WLTP).

Afmetingen

Productie Sinds 2015
Lengte, breedte, hoogte 4,9 m, 1,9 m, 1,7 m
Wielbasis 2,9 m
Inhoud bagageruimte 510 - 2055
Ledig gewicht 2.065 - 2.525 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2910 - 3190 kg
Cilinderinhoud 1.991 - 2.999 cm³
Maximaal koppel 480 - 700 Nm
Topsnelheid 210 - 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 3,8 - 7,2 s
Tankinhoud 65 - 85 l
Verbruik 0,7 - 12,2 l/100km
CO2-uitstoot 19 - 277 g/km

Uitvoeringen

De Mercedes-Benz GLE is er in vier verschillende lijnen, waaronder de Standaard-uitvoering, Premium, Premium Plus en Executive. De Standaard-uitvoering begint sterk met 20 inch lichtmetalen AMG velgen, een 360 graden camera, active remassistent en AMG line exterieur. De Premium doet hier een schepje bovenop met 21 inch lichtmetalen AMG velgen, een panorama schuifdak en stoelventilatie en verwarming voor.

De Premium breid dit aanbod uit met 22 inch lichtmetalen AMG velgen, head-up display, Magic Vision Control en MBUX Interior Assistant waardoor de auto een waar technisch hoogstandje lijkt te worden. De Executivie weet de klasse en het comfort van de auto nog verder te vergroten door hier een verwarmd stuurwiel, stoelverwarming achter en Multicontourstoelen met massage functie aan toe te voegen.

De AMG lijn heeft ook nog drie uitvoeringen tot zijn gamma. Dit zijn de AMG Premium, de AMG Premium Plus en de AMG Ultimate.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz GLE van de nieuwste generatie beginnen bij 84.014 euro voor de instapdiesel. Het benzinegamma begint bij 100.438, de plug-inhybrides kosten respectievelijk 103.329 euro (350 e) en 105.919 euro (350 de). De topversie is de AMG 63 S, met een prijskaartje van 230.283 euro.

Omdat de GLE nog relatief jong is, blijven de tweedehandsprijzen behoorlijk hoog. Een instapdiesel betaal je zo’n 60.000 euro, een hybride meer dan 85.000 euro. De vorige generatie van de GLE is door zijn leeftijd een stuk minder duur. De oudste exemplaren staan te koop vanaf zo’n 38.000 euro.

Design-highlights en interieur

Bij de modelwissel in 2018 bleef de Mercedes GLE de typische designelementen van de vorige generaties en de ML gebruiken, maar dan gecombineerd met modernere vormen. In het interieur heeft er een revolutie plaatsgevonden.

Buitenkant

De Mercedes GLE moet trouw blijven aan zijn roots. Je ziet dus de dikke C-stijl van de vorige ML-generaties en de doorlopende achterruit. Voor de rest is deze grote SUV fier op zijn terreinkarakter. Vooraan krijgt hij een trapeziumvormig radiatorrooster, in lijn met de rest van het gamma uit Stuttgart. De AMG-versies hebben verticale lamellen. De grille wordt geflankeerd door twee lichtblokken met een led-lichtsignatuur die specifiek is voor deze grote SUV. In profiel krijg je velgen van 18 tot 22 inch.

Binnenkant

Het interieur vormt een echte stijlbreuk met de vorige GLE. Het nieuwe model toont trots het MBUX-infotainmentsysteem en de cockpit die wordt gevormd door twee enorme schermen van 12,3 inch. Voor de rest neemt hij het horizontale dashboard en de degelijke afwerking van zijn voorganger over. Achteraan zorgt de grotere wielbasis voor meer ruimte. Optioneel zijn er twee zitjes voor in de koffer, zodat deze GLE een zevenzitter is. Als goeie Mercedes biedt deze grote SUV alle luxe, met optioneel zetels met massagefunctie en ventilatie, een elektrische achterbank en zelfs een elektrohydraulische ophanging.

mercedes-benz-gle-350d-amg-interior

Veiligheid

De Mercedes-Benz GLE (W167) is standaard voorzien van alle veiligheidssnufjes die Stuttgart aanbiedt, zowel actief als passief. Zo is er rijstrookhulp, noodremhulp, een snelheidsregelaar en vermoeidheidsherkenning. Optioneel is er een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookcentrering. Bij zijn lancering in 2019 kreeg de GLE vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De Mercedes-Benz GLE (W167) concurreert met heel wat modellen in het segment van de grote premium-SUV’s. Zijn voornaamste uitdager is de BMW X5. Beide SUV’s zijn bijzonder gelijkwaardig, zowel op vlak van motoren als prestaties en afmetingen. Er is ook nog de iets grotere Audi Q7 en de sportievere Porsche Cayenne. Ook is er nog de grotere en iets minder dure Volvo XC90, maar die heeft minder motoren. Daarnaast zijn er nog de Range Rover Sport en Land Rover Discovery.