Ga naar hoofdinhoud
Mercedes-Benz SL 280 voorkant

Mercedes-Benz SL 280

1 / 4
Mercedes-Benz SL 280 voorkant
Mercedes-Benz SL 280 zijkant
Mercedes-Benz SL 280 interieur
Mercedes-Benz SL 280 voorkant

Sterke punten

  • Tijdloos en stijlvol ontwerp
  • Comfortabel rijgedrag
  • Degelijke bouwkwaliteit

Zwakke punten

  • Geen uitgesproken sportief karakter
  • Onderhoudskosten kunnen oplopen
  • Software aan boord vaak verouderd

Mercedes-Benz SL 280 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz SL 280, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz SL 280: klassieke roadster met relaxte zescilinder

De Mercedes-Benz SL 280 is een elegante roadster met zescilindermotor, leverbaar geweest in meerdere generaties van de SL-Klasse. Hij combineert comfort, luxe en open rijplezier in een tijdloos jasje. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz SL 280

Mercedes-Benz SL 280 occasions

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ideaal voor wie stijlvol open wil rijden
  • Zescilinder met rustige, soepele loop
  • Cabrio met hardtop of stoffen kap, afhankelijk van bouwjaar
  • Duitse kwaliteit met klassieke uitstraling

Technische gegevens

Motorisatie

De Mercedes-Benz SL 280 is uitgerust met een zescilinder-in-lijnmotor en later een V6 met een inhoud van 2,8- tot 3,0-liter. Afhankelijk van de generatie levert deze motor tussen de 142 kW (193 pk) en 170 kW (231 pk), met een koppel van 270 tot 300 Nm. Standaard is er een automatische transmissie, maar sommige exemplaren zijn geleverd met handgeschakelde versnellingsbak. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in 7,8 tot 9,3 seconden en de topsnelheid bedraagt maximaal 250 km/u. Het verbruik ligt tussen de 9,4 en 12,0 liter per 100 kilometer. De motor blinkt uit in souplesse en rust, waardoor hij perfect past bij het ontspannen karakter van de SL 280. Turbolading is bij dit model niet van toepassing: de kracht komt volledig uit klassieke atmosferische techniek.

Afmetingen

De Mercedes-Benz SL 280 is een tweezits cabriolet met een lengte van 4,47 tot 4,56 meter, een breedte van ongeveer 1,82 meter en een hoogte van 1,29 tot 1,32 meter. De wielbasis ligt tussen de 2,52 en 2,56 meter. Door de lage bouw en brede wielkasten heeft het model een krachtige, gespierde uitstraling. De bagageruimte is met 235 tot 250 liter beperkt, zeker bij geopende kap, maar voldoende voor een weekendtrip. Dankzij de compacte afmetingen en relatief korte draaicirkel is de auto goed inzetbaar op binnenwegen of in stedelijke gebieden, al blijft het een auto die vooral uitnodigt tot cruisen op landelijke wegen.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Mercedes-Benz SL 280
Marktintroductie 1993
Lengte x breedte x hoogte 4,47 - 4,56 x 1,81 - 1,82 x 1,29 - 1,32 m
Wielbasis 2,52 - 2,56 m
Inhoud bagageruimte 235 - 250 l
Ledig gewicht 1.715 - 1.760 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.120 - 2.150 kg
Cilinderinhoud 2.799 - 2.996 cm3
Vermogen 142 kW (193 pk) - 170 kW (231 pk)
Koppel 270 - 300 Nm
Topsnelheid 225 - 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,8 - 9,3 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 9,4 - 12,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 224 - 251 g/km

Varianten

De Mercedes-Benz SL 280 is een motorvariant binnen de bredere Mercedes-Benz SL-Klasse en is er in twee generaties: de R129 en de latere R230. Hoewel de technische basis gelijk bleef – een zescilinder zonder turbo – veranderden uiterlijk, uitrusting en technologie per generatie. In de R129-generatie heeft de SL 280 een stoffen cabriodak met optionele hardtop, terwijl de R230 standaard voorzien is van een elektrisch wegklapbare metalen dak. De uitrusting varieert afhankelijk van het bouwjaar, met onder andere wijzigingen in bekledingsmaterialen, navigatie en veiligheidssystemen. Ondanks dat er slechts één motorversie is, kun je dus wel degelijk kiezen tussen generaties en jaargangen met subtiele verschillen.

Prijzen

Afhankelijk van het jaar en de keuze voor handbak of automaat had de eerste generatie Mercedes-Benz SL 280 een oorspronkelijke Nederlandse nieuwprijs van tussen de 90.000 en 100.000 euro. De tweede modelgeneratie had een in verhouding beperkte prijsstijging en kostte ongeveer 110.000 euro. Eventuele opties kwamen daar wel nog bij. Zeker voor het soort auto is de Mercedes-Benz SL 280 in Nederland veel verkocht en er zijn verhoudingsgewijs ook veel exemplaren bewaard gebleven. Daardoor is er tegenwoordig een ruim aanbod Mercedes-Benz SL 280 occasions. De prijzen lopen nogal uiteen, vooral op basis van de kilometerstand en de verdere staat van de auto. De leeftijd speelt een minder grote rol voor de prijs, zeker nu de oudste exemplaren de youngtimer- of zelfs oldtimerstatus hebben bereikt. De prijzen beginnen rond de 10.000 euro, maar lopen vanaf daar wel snel op. Dat gaat tot een ruime 35.000 euro voor uitzonderlijk mooie exemplaren, of nog wat meer als het een echt bijzonder exemplaar is.

Design

Buitenkant

De Mercedes-Benz SL 280 is een elegante en klassiek gelijnde roadster, met een langgerekte motorkap, korte overhangen en een lage, brede houding. De R129-generatie heeft een hoekiger en stoerder ontwerp met duidelijke jaren ’90-signatuur, terwijl de latere R230 ronder en moderner oogt. Beide modellen hebben een typisch Mercedes-front met de ster op de motorkap en standaard lichtmetalen velgen. De R129 heeft een afneembare hardtop en stoffen cabriodak, terwijl de R230 is uitgerust met een elektrisch stalen vouwdak. De kleuren variëren van traditioneel zwart en zilver tot dieper blauw, donkergroen metallic en enkele zeldzame Designo-tinten voor liefhebbers.

Binnenkant

Het interieur van de Mercedes-Benz SL 280 straalt in beide generaties comfort en degelijkheid uit. In de R129 tref je een klassiek dashboard met houtinleg, duidelijke klokken en robuuste knoppen. De stoelen zijn ruim, elektrisch verstelbaar en vaak voorzien van leer. In de R230 is het interieur moderner, met een geïntegreerd scherm, meer afgeronde vormen en materialen van hogere kwaliteit. Beide generaties bieden standaard automatische airconditioning, stoelverwarming en een windscherm. Optioneel zijn zaken als een audiosysteem van Bose of Harman Kardon, navigatie en geheugenfunctie voor de stoelen. Ondanks de tweezits configuratie voelt het interieur royaal en verfijnd aan.

Veiligheid

De Mercedes-Benz SL 280 is niet door Euro NCAP of andere officiële instanties getest, maar stond in zijn tijd bekend om zijn geavanceerde veiligheidsvoorzieningen. De R129-generatie introduceerde een automatisch uitklapbare rolbeugel die bij een dreigend kantelincident binnen milliseconden omhoogschiet. Daarnaast beschikt het model over een extreem stijve carrosseriestructuur met verstevigde A-stijlen en dwarsverstevigingen onder de vloer, waardoor de torsiestijfheid met circa 30% toenam ten opzichte van zijn voorganger. Deze constructie bood een hoog beschermingsniveau bij frontale en zijdelingse aanrijdingen. Ook was de SL 280 uitgerust met dubbele airbags en ABS, wat destijds toonaangevend was in het segment.

Alternatieven

De Mercedes-Benz SL 280 is bedoeld voor liefhebbers van comfortabele cabrio’s met een vleugje prestige, zonder direct te mikken op puur sportieve prestaties. Binnen het eigen gamma is de Mercedes-Benz SL 320 een krachtiger zescilinder alternatief, terwijl de Mercedes-Benz SL 500 meer trekkracht en luxe biedt. Concurrenten zijn onder meer de BMW Z3 2.8 en de BMW Z4 2.5i, die compacter en sportiever zijn, maar minder verfijnd. De Jaguar XK8 Convertible biedt een vergelijkbare mix van stijl en comfort. Wie liever Italiaans rijdt, kan kijken naar de Alfa Romeo Spider 3.0 V6, al ligt die qua afwerking en uitrustingen op een lager niveau.

Veelgestelde vragen

Is de Mercedes-Benz SL 280 altijd een cabriolet?
Ja, alle generaties van de Mercedes-Benz SL 280 zijn uitgevoerd als tweezits cabriolet, met een stoffen kap (R129) of een elektrisch stalen vouwdak (R230).
Is de Mercedes-Benz SL 280 een sportwagen?
Niet echt. De SL 280 is meer gericht op comfortabel cruisen dan op puur sportieve prestaties. Hij biedt wel een krachtige zescilinder, maar het rijgedrag blijft ontspannen. Voor echt sportieve prestaties zijn er krachtiger motorvarianten.
Is de Mercedes-Benz SL 280 betrouwbaar?
Over het algemeen wel, mits goed onderhouden. Elektronica en hydraulica van het dakmechanisme kunnen bij verwaarlozing storingen geven.
Zijn onderdelen voor de Mercedes-Benz SL 280 nog goed verkrijgbaar?
Voor de meeste modellen zijn onderdelen nog leverbaar, al kunnen specifieke interieur- of kaponderdelen prijzig zijn.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz SL 280

12 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details