Koreaanse automerken

De Koreaanse auto is sinds de jaren 80 in ons land verkrijgbaar. Slechts een kleine groep autokopers was in deze modellen geïnteresseerd. De fabrikanten onderkenden het probleem waarna in Korea de automerken op alle niveaus werden verbeterd.

Koreaanse automerken moesten opboksen tegen een verouderd imago waardoor de verkoopcijfers slechts langzaam verbeterden. De fabrikanten onderkenden het probleem waarna in Korea de automerken op alle niveaus werden verbeterd. Met deze ontwikkelingen stegen de verkoopcijfers en werd een Zuid-Koreaans automerk een vast en substantieel onderdeel van het Nederlandse wagenpark. De belangrijkste reden voor dit succes is de sterk verbeterde kwaliteit van de Koreaanse auto's. Ze beschikken namelijk over een moderne uitstraling en een hoog uitrustingsniveau gekoppeld aan een sterk concurrerende prijs. Zuid-Korea beschikt over een grote auto-industrie. De Koreaanse automerken Asia en Saehan zijn echter niet meer in productie. Kia is het Koreaanse automerk met het hoogste marktaandeel. Het merk is sinds 2003 sterk gegroeid en had een topjaar in 2012. Toen werden er in Nederland 27.402 nieuwe auto's verkocht. Kia heeft een breed segment aan modellen waardoor ze de gehele markt goed bedienen. Kia geeft al zijn modellen standaard zeven jaar garantie waarmee ze zich onderscheiden van alle andere automerken. In de compacte klasse is de Picanto al jarenlang zeer populair. De Cee'd concurreert in de sportieve markt en is tevens als stationwagen verkrijgbaar. De multifunctionele Venga en Carens MPV, en de Sportage en Sorento SUV zijn ruime, modern uitgevoerde modellen. Eigentijds zijn de elektrisch aangedreven Soul EV, de hybride Nero en de Optima plug-in hybride.

In Zuid-Korea is Hyundai het merk met de hoogste productie. Ruim 4.8 miljoen auto's rollen jaarlijks van de band. In Nederland rijdt er een bescheiden aantal modellen rond. Met 23.602 verkochte exemplaren is het jaar 2011 tot nu toe het topjaar geweest. Hyundai heeft lang tegen een goedkoop imago moeten opboksen en is vooral populair in het goedkope A-segment met modellen als de Getz en Atos. Sinds de introductie van de i-10, i-20 en i-30 zijn de auto's kwalitatief sterk verbeterd waardoor ze voor een grotere groep consumenten interessant zijn. De ix-35, een opvallende SUV, is een goed ontvangen model.

Het merk Daewoo verkocht in Nederland zijn eerste modellen zoals de Nexia in 1972. Sinds 2002 is het merk voor het grootste deel overgenomen door General Motors waardoor Daewoo in Amerikaanse handen kwam. Vanaf 2005 worden de Europese modellen verkocht onder de naam Chevrolet, maar in Azië blijft de naam Daewoo en GM Daewoo nog in gebruik. De oude modellen Matiz en Kalos zijn tot 2004 als Daewoo geleverd waardoor de laatste exemplaren nog op kenteken staan geregistreerd.

De Koreaanse automerken SsangYong en Renault-Samsung zijn kleine spelers op de markt. SsangYong is voornamelijk bekend als producent van vierwielaangedreven SUV's en had in Nederland een maximale verkoop van 674 exemplaren in 2006. De verkoop in de daaropvolgende jaren is minimaal en het is vooral afwachten of de nieuwe modellen in Nederland zullen aanslaan. Via de importeur voor de gehele Benelux en het dealernetwerk zijn momenteel 6 modellen verkrijgbaar. In Zuid-Korea is automerk SsangYong de kleinste, nog bestaande producent. Het is voor 70% in handen van het Indiase Mahindra & Mahindra. Renault-Samsung bestaat sinds 2000, nadat het Franse merk in bezit kwam van 70.1% van de aandelen. Het model Koleos deelt sinds 2008 zijn basis met de Renault QM5 en is in Europa verkrijgbaar. Het merk heeft momenteel geen officiële importeur voor de Nederlandse markt.

Alle artikelen

Japanse automerken

Waardebepaling

Snelste auto ter wereld

Ontdek meer