Renault Vel Satis - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Renault Vel Satis

De Renault Vel Satis rolt tussen 2002 en 2009 van de band

Of het nou gaat om economymodellen of MPV’s: het Franse autoconcern Renault bewees de afgelopen decennia in veel voertuigklasses dat hij vernieuwende concepten om kan zetten in succesvolle grote series. Hun bestelauto’s en utilitaire voertuigen, maar ook hun sedans en combi’s uit de compacte middenklasse en middenklasse hoorden bijna overal in Europa tot het vertrouwde straatbeeld. Alleen in de hogere middenklasse, een segment dat gedomineerd wordt door Duitse fabrikanten, werden de Fransen buiten hun thuismarkt nooit echt succesvol. Nadat de Renault Safrane in de jaren ‘90 eerder een onopvallende positie in deze voertuigklasse in had genomen, deed de fabrikant in het aanbrekende nieuwe millennium een poging om zijn modelcollectie een positieve impuls te geven met een grote nieuwe sedan. De in 2002 voor het eerst geproduceerde Renault Vel Satis werd zoiets als het prestigeproject van de fabrikant, waarvan de productie vervolgens echter vanwege te lage verkoopcijfers in 2009 weer beëindigd werd.

Designelementen van sedans en MPV’s voor de Renault Vel Satis

Technisch gezien deelde de Renault Vel Satis zijn platform met de tweede generatie van het middenklassemodel Renault Laguna. Terwijl zijn design georiënteerd was aan de in die tijd geldende norm, paste de uiterlijke vormgeving van de Renault Vel Satis niet helemaal in het kader dat consumenten van voertuigen uit deze klasse gewend waren. Met een lengte van 4,86 meter en een hoogte van 1,58 meter deed de Renault Vel Satis met zijn gewelfde achterkant eerder aan een cross-over tussen sedan en MPV denken. Het voordeel van de constructie van dit vijfdeurs model was dat ook de passagiers achterin de auto veel hoofdruimte hadden en dat de auto een laadvolume van 1460 liter bood. Het modelonderhoud in 2005 veranderde niks aan het designconcept van de Renault Vel Satis. Tot aan het einde van zijn productieperiode in 2009 kreeg de Vel Satis enkel een gewijzigd radiatorrooster. Deze was voortaan meer georiënteerd aan de andere modellen van de fabrikant. Daarbij kwam ook nog een licht gewijzigde vormgeving van de achterkant van de auto en de achterlichten

De motoren voor de Renault Vel Satis

Qua motoruitrusting koos de fabrikant voor goed presterende turbomotoren, zowel benzine- als dieselversies. Als basismotor was er een 2,0 liter ottomotor in de collectie opgenomen met een prestatievermogen van 120 kW (163 pk). Het topmodel was uitgerust met een 3,5 liter V6-motor met 177 kW (241 pk). Hiermee kon de Renault Vel Satis maximaal 235 kilometer per uur halen. Het topmodel onder de diesels was de Renault Vel Satis met 133 kW (181 pk).