Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Toyota Supra Front

Toyota Supra

1 / 3
Toyota Supra Front
Toyota Supra Side
Toyota Supra Back

Sterke punten

  • Krachtige motoren
  • Sensationele looks
  • Sportauto en GT ineen

Zwakke punten

  • Prijzig
  • Hoog brandstofverbruik
  • Praktisch gebruiksgemak

Toyota Supra : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Supra, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Supra: iconische Japanse sportwagen

De Toyota Supra is een iconische sportwagen van de Japanse autofabrikant Toyota. Hoewel de eerste vier generaties elkaar snel opvolgden, was het op de vijfde generatie Supra even wachten. Toyota bundelde voor de vijfde generatie Toyota Supra zelfs de krachten met BMW. Een ding is gebleven: de Toyota Supra is en blijft een begeerlijke sportcoupé. Lees meer

Interesse in een Toyota Supra

Toyota Supra occasions
Toyota Supra nieuwe auto's
Toyota Supra dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel rijplezier dankzij krachtige motoren
  • Karaktervolle verschijning
  • Dagelijks te rijden
  • Comfortvoorzieningen
  • Goede infotainment vanaf vijfde generatie

Generaties

Van de Toyota Supra zijn al meerdere generaties verschenen. Elke generatie heeft zijn eigen kenmerken, maar toch is het basisrecept sinds de eerste generatie uit 1979 ongewijzigd gebleven. Dat wil zeggen: achterwielaandrijving, de motor voorin en een mooie mix tussen comfort en sportiviteit. We zetten de generaties even op een rij.

  • Eerste generatie – codenaam A40/A50 – 1979 tot 1981
  • Tweede generatie – codenaam A60 – 1982 tot 1986
  • Derde generatie – codenaam A70 – 1986 tot 1992
  • Vierde generatie – codenaam A80 – 1993 tot 2002
  • Vijfde generatie – codenaam A90 – 2019 tot heden

Vooral de vierde generatie Toyota Supra is wereldwijd extreem bekend geworden dankzij de filmreeks Fast & Furious. Sindsdien is de auto een absolute cultheld en zeer geliefd in de tuningwereld. De techniek vanaf de vierde generatie Supra laat het ook eenvoudig toe om het motorvermogen flink op te voeren. Tussen de vierde en vijfde generatie Supra zat een lange periode. Dat komt omdat Toyota zocht naar een passende en betaalbare mogelijkheid om een nieuwe generatie Toyota Supra te ontwikkeling. De oplossing kwam er door een samenwerking met de Duitse autofabrikant BMW. **BMW en Toyota hebben de ontwikkelingskosten gedeeld.**BMW kon op zijn beurt een BMW Z4 ontwikkelen – een cabriolet – en Toyota de GR Supra – een sportcoupé. De motoren in de Toyota GR Supra – waarbij GR staat voor GAZOO Racing, het performancelabel van Toyota – zijn afkomstig van BMW, net als veel delen in het interieur.

Technische gegevens

Motorisatie

Wist je dat de Toyota Supra in eerste instantie in 1978 als de Celica XX op de markt kwam in Japan en als Celica Supra in andere markten? Het model maakte gebruik van een krachtige zescilindermotor en een luxueuze aankleding. Daarmee kon Toyota heel goed inspelen op de toenemende vraag naar GT’s in Noord-Amerika. Het succes smaakte naar meer. In Europa kwam de Toyota Supra in 1982 op de markt, maar een groot succes werd het niet. Pas vanaf de vierde generatie Supra liep het Europese publiek echt warm voor het model. Toyota Supra occasions zijn vaak een exemplaar van de vierde (A80) of vijfde (A90) generatie.

De vierde generatie Supra debuteerde in 1993. Voor die tijd was de auto al heel innovatief. Hij was gemaakt van lichtgewicht materialen. Ten opzichte van zijn voorganger was hij dan ook 100 kilogram lichter. Het hoofdattractie: een potente twin-turbo 3,0-liter benzinemotor met een vermogen van 243 kW (330 pk) en 441 Nm koppel. De vierde generatie Supra kreeg een haast legendarische status bij Toyota-fans, customizers, tuners en autoliefhebbers van over de gehele wereld. In 2003 werd de productie beëindigd. Maar gelukkig was daar in 2019 een opvolger: de Toyota Supra A90. Er is voor de vijfde generatie Toyota Supra keuze uit twee aandrijflijnen:

  • 3,0-liter zes-in-lijn benzinemotor met 250 kW (340 pk) en 500 Nm
  • 2,0-liter vier-in-lijn benzinemotor met 190 kW (258 pk) en 400 Nm

De zescilinder sprint in combinatie met een achttraps automaat in slechts 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. In 2022 verscheen er van de zes-in-lijn ook een variant met handgeschakelde zesbak. Die sprint in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u. De versie met viercilinder heeft een 0-100-tijd van 5,2 seconden en eveneens een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Beide motoren zijn afkomstig van BMW. De Toyota Supra heeft altijd achterwielaandrijving.

Afmetingen

De vijfde generatie Toyota Supra – de GR Supra dus – heeft een lengte van 4,38 meter en een breedte van 1,85 meter. De hoogte van de carrosserie bedraagt 1,29 meter. De wielbasis komt uit op 2,47 meter. Het gewicht van de GR Supra met viercilinder bedraagt 1.397 kilogram. De versie met zescilinder is met een gewicht van 1.477 kilogram iets zwaarder. De Supra is prima dagelijks te rijden. De auto heeft namelijk een goede mix tussen sportiviteit en comfort en beschikt over voldoende bagageruimte. De bagageruimte heeft een inhoud van 290 liter, ruim genoeg voor wat koffers of de wekelijkse boodschappen.

De belangrijkste specificaties van de vijfde generatie Toyota Supra

Toyota Supra (A90)
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,38 x 1,85 x 1,29 m
Wielbasis 2,47 m
Inhoud bagageruimte 290 l
Ledig gewicht 1.397 - 1.477 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.710 - 1.815 kg
Cilinderinhoud 2,0 - 3,0 liter
Vermogen 190 kW (258 pk) - 250 kW (340 pk)
Koppel 400 - 500 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,2 - 4,3 s
Tankinhoud 52 l
Gemiddeld verbruik 6,3 - 7,5 l/100 km
CO2-uitstoot 143 - 198 g/km

Varianten

De Toyota Supra is verkrijgbaar in de volgende vier uitrustingsniveaus:

  • Toyota GR Supra 2.0 Launch
  • Toyota GR Supra 2.0 Launch Premium
  • Toyota GR Supra 3.0 Legend
  • Toyota GR Supra 3.0 Legend Premium

De Toyota GR Supra 2.0 Launch is het basismodel van de vijfde generatie Supra. Dit model – met 2,0-liter benzinemotor – heeft standaard onder meer automatische airconditioning, een verlichte bagageruimte, DAB+ tuner, pre-crash safety, een bandenreparatieset en 18-inch lichtmetalen velgen. De Launch Premium voegt hier onder meer een head-up display en een JBL premium Audio aan toe.

Van de Toyota GR Supra zijn ook verschillende speciale uitvoeringen verschenen. Denk aan een Legend Premium Special Edition in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Deze variant heeft lichtgewicht wielen en sportstoelen.

Prijzen

De Toyota GR Supra is helaas een slachtoffer van het BPM-systeem in Nederland. Voor een hagelnieuw exemplaar lopen de prijzen uiteen van ongeveer 70.000 tot ongeveer 105.000 euro. Stevige prijzen dus ten opzichte van de prijzen in andere landen. Ook voor een Toyota Supra occasion moet je helaas nog je portemonnee trekken. Voor een gebruikt exemplaar uit 2020 moet je nog denken aan ongeveer 60.000 euro. Maar onderschat ook zeker niet de prijzen van oudere Supra-generaties. De waarde van een vierde generatie Supra kan al snel oplopen tot dik 50.000 euro. Een exemplaar uit 1987 heeft een prijskaartje van ongeveer 12.000 euro.

Design

Buitenkant

De Toyota Supra heeft definitief een opvallend en uniek design. Kenmerkend voor de vijfde generatie zijn de vele rondingen in het plaatwerk en de ‘neppe’ luchtuitlaten in de zijschermen. Invloeden van de legendarische Toyota 2000GT zijn zichtbaar in de lange motorkap en het ‘double-bubble’-dak. De kenmerkende uitstraling van de vierde generatie Supra komt terug in de styling van de voor- en achterzijde van zijn opvolger, specifiek in de welving van de achterspatborden en de vorm van de geïntegreerde spoiler. In een knallend kleurtje is de Supra helemaal een indrukwekkende verschijning.

Binnenkant

Het speciale karakter komt ook in het interieur naar voren. De verschillende bedieningselementen zijn zeer eenvoudig in gebruik en uitstekend afgewerkt. De talrijke stylingelementen benadrukken de sportieve kenmerken van de Supra. Het sportstuur ligt goed in de hand en de sportstoelen zitten lekker comfortabel. De gekleurde bedieningselementen op de middenconsole en het stuur brengen het interieur tot leven. De vijfde generatie neemt diverse BMW-interieurcomponenten over, waaronder het infotainmentsysteem en de vele drukknoppen.

Veiligheid

Toyota legt al vele jaren een grote focus op veiligheid. Dat zie je ook terug in de GR Supra. De talrijke veiligheidssystemen houden tijdens het rijden een oogje in het zeil en grijpen in als zich een gevaarlijke situatie voordoet. De auto heeft een botspreventiesysteem met herkenning van voetgangers en fietsers, parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera en een actief waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook (Lane Tracing Assist).

Het veiligheidsniveau van de sportwagen is dus zeker overtuigend. Vanaf 2022 profiteren alle GR Supra-versies van verder verfijnde ophanging. De aanpassingen bestaan uit gevulkaniseerd rubber in de voorste en achterste stabilisatorstangbussen en opnieuw afgestelde schokdempers. Ook de mechanische componenten in de elektrische stuurbekrachtiging zijn opnieuw afgesteld.

Alternatieven

De Nissan 370Z vormt een alternatief voor de Toyota Supra, want ook de Nissan is een sportcoupé met achterwielaandrijving en de motor voorin. Kijk ook eens naar een BMW Z4 of een Porsche 718 Cayman. Kijken naar oudere modellen kan ook. In dat geval komen ook een Mitsubishi 3000GT, Mazda RX-7 of Honda S2000 in beeld.

FAQ

Waar wordt de nieuwe Toyota Supra gebouwd?
De vijfde generatie is een samenwerking tussen Toyota en BMW. De Supra wordt bij Magna Steyr in Graz geproduceerd.
Hoe sportief is de Toyota Supra?
Het zijn niet alleen de krachtige motoren die een belangrijke rol spelen bij de sportieve prestaties van de Supra. Het goed uitgebalanceerde chassis en de vele technieken dragen daar ook in grote mate toe bij.
Wat voor handbak heeft de Toyota Supra 3.0 Manual?
De nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak is volledig nieuw ontwikkeld. De nieuwe versnellingsbak is lichter dan de achttrapsautomaat. De eindoverbrenging is verkort: van 3,15 (in de GR Supra met automaat) tot 3,46. Het resultaat is een sportieve respons en prestaties die horen bij een sportwagen. Het betreft een zogeheten iMT-transmissie. Bij het opschakelen wordt het motorkoppel geoptimaliseerd op het moment dat de koppeling wordt in- en uitgeschakeld; bij terugschakelen is de software nauwkeurig afgesteld voor consistente prestaties. De iMT is standaard ingesteld, maar kan desgewenst worden uitgeschakeld in de Sport-modus.

Beoordelingen voor Toyota Supra

2 Beoordelingen

5,0