Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-206-front

Peugeot 206

1 / 3
peugeot-206-front
peugeot-206-side
peugeot-206-back

Sterke punten

  • Trendy, stijlvolle en elegante compacte auto
  • Diverse benzine- en dieselmotoren
  • Ook als stationwagen en cabriolet

Zwakke punten

  • Niet de ruimste in zijn soort
  • Bescheiden kofferbak
  • Kwaliteit interieur kan beter

Peugeot 206 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 206, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 206: dé populaire stadsauto van Peugeot

De Peugeot 206 is een elegante, charmante en toegankelijke stadsauto die nog altijd buitengewoon populair is. Ook deze opvolger van de illustere Peugeot 205 is zo’n typisch Franse stadsauto: trendy, compact, wendbaar en praktisch. En tegenwoordig een gewild koopje op de tweedehands automarkt. Lees meer

Interesse in een Peugeot 206

Peugeot 206 occasions
Peugeot 206 nieuwe auto's
Peugeot 206 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Wie dacht dat Peugeot na het succes van de 205 in een zwart gat zou vallen, die vergist zich. Ook de 206 ontpopte zich tot een razend populaire stadsauto. De Peugeot 206 is nog altijd een charmante en stijlvolle stadsauto, die qua comfort, gebruiksgemak en veiligheid zijn mannetje staat. Ook leuk: de Peugeot 206 is er ook als praktische stationwagen (SW) en sierlijke cabriolet (CC).

Goede redenen

  • Compacte stadsauto met tijdloos imago en geslaagd ontwerp.
  • Wendbaar, comfortabel en een vleugje rijdynamiek.
  • Relatief goedkoop in aanschaf en onderhoud.
  • Diverse benzine- en dieselmotoren leverbaar.
  • Ook als praktische stationwagen en sierlijke cabriolet verkrijgbaar.

Technische gegevens

Motorisatie

Of je nou veel of weinig rijdt, rustig wil rijden of snel van A naar B wilt reizen… er is altijd wel een Peugeot 206 die past bij jouw wensen. De 206 is namelijk geleverd met allerlei verschillende motoren, van beproefde en kwieke benzinemotoren tot sterke en zuinige diesels met veel trekkracht.

De lichtste motor in de Peugeot 206 is een 1,1-liter viercilinder benzinemotor met 44 kW (60 pk), die eerder dienst deed in de Peugeot 205. Deze instapmotor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Een automatische transmissie met vier versnellingen is bij veel motoren als optie verkrijgbaar geweest. De 206 wordt al snel leuker met een 1.4 benzine met 55 kW (75 pk) of een 1.6 achtklepper met 66 kW (90 pk) en later 80 kW (110 pk) als zestienklepper (16V). De sportieve GTI heeft een 2,0-liter viercilinder met 100 kW (138 pk).

Peugeot is van oudsher sterk in dieselmotoren. Het begint voor de 206 met een robuuste 1,9-liter diesel (zonder turbo) met slechts 51 kW (70 pk) en 125 Nm trekkracht. Ouderwetse, maar degelijke techniek. Later komen daarvoor de meer verfijnde HDi-turbodieselmotoren in de plaats. Die leveren tussen de 50 kW (70 pk) en 80 kW (110 pk), maar staan vooral bekend om een laag brandstofverbruik en veel trekkracht. Deze krachtbronnen waren ook leverbaar in de stationwagen en de cabriolet.

Afmetingen

Wie de Peugeot 206 ziet, weet dat deze auto niet uitblinkt als ruimtewonder. Voor een ritje naar de supermarkt of weekendje weg voldoet deze stadsauto prima: hij beschikt over een kofferbak met ongeveer 245 liter aan bagageruimte. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat een laadruim van ruim 900 liter. Voldoende voor de wekelijkse boodschappen of een korte autovakantie. Klap je de achterbank plat, dan heb je zo’n 1.000 liter bagageruimte.

Meer ruimte nodig? De Peugeot 206 SW heeft een bagageruimte van 313 liter en is daarmee iets praktischer dan de hatchback. Vouw je de achterbank plat, dan ontstaat ruim 1.130 liter laadruimte. Een 206 biedt voorin voldoende been- en hoofdruimte. Achterin is het wat krapper. De horizontaal doorgetrokken daklijn maakt dat – in tegenstelling tot veel moderne lifestyle stationwagens – ook de achterste passagiers voldoende hoofdruimte hebben. Aan de beperkte beenruimte achterin merk je dat de Peugeot 206 een compacte B-segment stadsauto is.

De stijlvolle cabriolet is leuk, maar veel minder praktisch. Qua ruimteaanbod is hij eigenlijk alleen geschikt voor kortere vakanties. De bescheiden bagageruimte meet slechts 175 liter. De meeste bagage zul je waarschijnlijk vervoeren op de achterbank, waar in de praktijk alleen kleine kinderen kunnen zitten.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Peugeot 206
Marktintroductie 1998 (tot 2009)
Lengte x breedte x hoogte 3,8-4,0 x 1,6-1,7 x 1,4-1,5 m
Wielbasis 2,4 m
Inhoud bagageruimte 175 - 313 l
Ledig gewicht 885 - 1.185 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.405 - 1.590 kg
Cilinderinhoud 1.124 - 1.997 cm3
Vermogen 44 kW (60 pk) - 130 kW (177 pk)
Koppel 94 - 240 Nm
Topsnelheid 158 - 225 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,4 - 15,8 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 4,3 - 8,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 113 - 204 g/km

Varianten

Wereldwijd zijn er ruim 8 miljoen exemplaren van de Peugeot 206 verkocht. Daarvan zijn er ongeveer 153.000 in Nederland op kenteken gezet, waarmee het de best verkochte Peugeot is van ons land. De meeste verkochte 206jes zijn de driedeurs of vijfdeurs hatchback, maar ook zijn er de praktische stationwagen (206 SW) en sierlijke cabriolet. Die laatste, de CC (Coupé Cabriolet), was met zijn elektrische metalen klapdak een ware trendsetter. Peugeot bouwde voor landen in het Midden-Oosten ook een sedanversie van de 206, maar die is bij ons uiterst zeldzaam.

Peugeot was het aan zijn stand verplicht om ook sportieve varianten te bouwen. Ten opzichte van de legendarische en speelse Peugeot 205 GTI was de sportieve 206 als GTI-versie wat aan de tamme kant. Vandaar dat hij in sommige landen als S16 door het leven gaat. Van de 206 SW bestaat eveneens een vlotte GTI-variant, een bijzonderheid voor deze compacte klasse in die tijd.

Op basis van deze GTI kwam ook een opzienbarende Grand Tourisme, een homologatiespecial voor de Peugeot 206 die meedeed in het wereldkampioenschap rally. Volgens de regels moet zo’n rallyauto vier meter lang zijn; een standaard 206 hatchback meet maximaal 3,84 meter. De oplossing van Peugeot: een opvallende bodykit met uitstekende voor- en achterbumpers, zodat de 206 GT toch de vier meter aantikt. De meest spectaculaire sportuitvoering is echter de bloedsnelle RC met 130 kW (177 pk) benzinemotor. Die ziet er lekker dik uit en heeft een bijzonder strak sportonderstel.

Terug naar de gewone wereld: Peugeot hanteerde vijf uitrustingsniveaus, die niet allemaal met elke motor of carrosserie verkrijgbaar zijn geweest. Het gamma begint bij de spartaans uitgevoerde XN, waarin je het moet stellen zonder stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling, radio of elektrische ramen.

Enige luxe begint bij de XR, met luxe opties zoals airco, mistlampen vóór en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De XT deed daar een schepje bovenop, met lichtmetalen velgen, boordcomputer en leren stuurwiel. Bij de sportievere XS – alleen verkrijgbaar als driedeurs – kreeg je sportstoelen en een sportuitlaat. Kenmerkend aan het topmodel Gentry zijn naast standaard airco en regensensor ook leren bekleding.

Na een bescheiden facelift in 2002 heeft Peugeot vele verschillende tijdelijke uitvoeringen bedacht. Door de jaren heen kwamen er talloze edities op de markt die extra aandacht verdienen. Zo is er de sjieke Roland Garros-versie, verwijzend naar het beroemde tennistoernooi in Parijs. Ook zijn er de sportieve Quicksilver-editie, de jeugdige Pop Art, een avontuurlijk aangeklede X-Line en – in de laatste modeljaren – de compleet uitgeruste Forever en Génération als slotstuk van de 206-productie.

Ondanks de aflossing door de Peugeot 207 blijft de 206 zelfs in de laatste jaren zo succesvol dat Peugeot hem in 2009 voorziet van het front van de 207: de 206+. Die blijft nog enige jaren in productie, totdat in 2012 definitief het doek valt voor de kleine Peugeot. Alhoewel, de 206 sedan is tot 2017 onder licentie gebouwd in landen als Iran en Tunesië.

Prijzen

De Peugeot 206 is zeer redelijk geprijsd. Dat geldt voor de toenmalige nieuwprijzen, maar ook voor gebruikte exemplaren. De nieuwprijs voor een Peugeot 206 bedroeg ooit 11.000 euro. Voor de 206 SW stationwagen betaalde je vanaf 13.290 euro. De 206 CC cabriolet, die in 2007 verscheen, stond in de prijslijsten vanaf 21.790 euro. De duurste Peugeot 206 die je nieuw kon kopen? Dat was de cabriolet met de sterke 1.6 turbodiesel in Griffe-uitvoering: 30.430 euro.

Intussen is de Peugeot 206 op leeftijd en dat is prettig voor wie een gebruikt exemplaar zoekt voor een zacht prijsje. Dat maakt de Peugeot 206 een zeer betaalbare en nog altijd zeer gewilde occasion. Voor elk budget is wel een exemplaar binnen handbereik. Voor ongeveer 1.000 euro heb je een rijdend exemplaar met een jaartje APK. Exemplaren met een lagere kilometerstand, sluitende onderhoudshistorie en minimale gebruikssporen kosten hooguit 3 of 4 mille. Voor 5.000 tot 7.000 euro heb je een zeer goed onderhouden cabriolet of GTI met lage kilometerstand.

Design

Buitenkant

Vriend en vijand zijn het erover eens: de Peugeot 206 is het bewijs dat zelfs een compacte stadsauto er leuk en aantrekkelijk uit kan zien. De 206 wordt vaak omschreven als charmant en eigentijds, met een vleugje Franse flair. Met een gestroomlijnde koets en vloeiende lijnen heeft de Peugeot 206 een zekere elegantie.

In 2002 wordt de Peugeot 206 gefacelift, met enkele subtiele wijzigingen tot gevolg. Het duidelijkste kun je de verschillen herkennen aan de achterzijde, waar nieuwe achterlichten gemonteerd zijn. De bumpers zijn voortaan altijd meegespoten in de carrosseriekleur. Ook zijn er bij enkele uitvoeringen aluminium accenten, sportieve details of chromen elementen om het design bij te tijd te houden.

Binnenkant

De Peugeot 206 heeft een redelijk eenvoudig en overzichtelijk interieur. De aanwezige functies zijn makkelijk te vinden en te bedienen. Vergeleken met de 205 is de 206 een stap vooruit op het gebied van ruimte, kwaliteit en afwerking. Peugeots uit deze periode hebben echter nog wel eens last van rammeltjes en kraakjes in het interieur. Ook zullen langere bestuurders moeilijk een prettige zitpositie kunnen vinden in de ietwat krappe cockpit.

Peugeot heeft de 206 voorzien van comfortabele stoelen. Ook al geeft de ietwat hoge zitpositie geen sportief gevoel, de auto geeft je wel goed overzicht in druk stadsverkeer. Latere uitvoeringen zijn vaak voorzien van airconditioning en elektrisch verstelbare spiegels. Hogere uitrustingsniveaus bieden extra luxe opties, zoals leren stoelen, aluminium accenten of een boordcomputer met de belangrijkste rij-informatie.

Veiligheid

In de Euro NCAP-botsproeven behaalde de Peugeot 206 een respectabele vier sterren. Voor die periode was de 206 een auto met over het algemeen prima veiligheidsvoorzieningen. Voor een auto van zijn klasse en bouwjaar beschikt de Peugeot 206 over een keur aan hoofd-, gordijn- en zij-airbags. Wel moesten klanten aanvankelijk bijbetalen voor ABS, later werd dit een standaard veiligheidsvoorziening. Andere veiligheidskenmerken van de 206 zijn stabiliteitsregeling, tractiecontrole en remassistentie.

Alternatieven

In het segment van de compacte stadsauto’s – het zogeheten B-segment – is volop keuze. Kortom, er zijn voldoende alternatieven op de markt voor wie een Peugeot 206 op het oog heeft. De Opel Corsa en Renault Clio zijn wellicht de belangrijkste uitdagers van de 206. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de solide Volkswagen Polo, de prettig sturende Ford Fiesta, de stijlvolle Fiat Punto, de bonte Citroën C3 of jeugdige Suzuki Swift.

FAQ

Is de Peugeot 206 betrouwbaar?
Peugeot staat bekend als een fabrikant van auto’s met een prima betrouwbaarheid. De Peugeot 206 heeft echter enkele aandachtspunten die de betrouwbaarheid niet ten goede komen, zoals elektrische problemen. Over het algemeen is de Peugeot 206 een betrouwbare en goedkoop te onderhouden auto.
Wat kost een Peugeot 206?
De Peugeot 206 is zeer redelijk geprijsd. Er is eigenlijk altijd wel een 206 die bij je budget past. Voor iets meer dan 1.000 euro kun je al eigenaar worden van een Peugeot 206, maar dan moet je wel genoegen nemen met een hoge kilometerstand en zichtbare gebruikssporen. Frisse, jonge en goed onderhouden exemplaren van de hatchback staan tussen 2.000 en 3.000 euro te koop. Voor een zo goed als nieuwe cabriolet betaal je tussen de 4 en 5 mille.
Wat zijn de beste alternatieven voor een Peugeot 206?
De Opel Corsa en Renault Clio zijn wellicht de belangrijkste uitdagers van de 206. Je kunt ook denken aan de Volkswagen Polo of Ford Fiesta.

Beoordelingen voor Peugeot 206

326 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Speciaal

Meer links