Ga naar hoofdinhoud
bmw-123-overview

BMW 123

1 / 4
bmw-123-overview
bmw-123-front
bmw-123-back
bmw-123-side

Sterke punten

  • Krachtige aandrijflijn
  • Achterwielaandrijving betekent spelen!
  • Degelijke bouwkwaliteit

Zwakke punten

  • Beperkte ruimte achterin
  • Hogere onderhoudskosten
  • Matige infotainment

BMW 123 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 123, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 123: sportieve middenklasser met veel vermogen

De BMW 123 is zo’n auto die je niet vaak tegenkomt, maar als je hem ziet, weet je dat het goed zit. Een model dat vooral bij liefhebbers van compacte, sportieve auto’s in de smaak valt. Niet te groot, niet te klein. En net even wat krachtiger dan een doorsnee 1-serie. De BMW 123 heeft een paar verrassend sterke kanten, maar ook wat minpunten. Lees meer

Interesse in een BMW 123

BMW 123 occasions
BMW 123 nieuwe auto's

Alle artikelen

Alternatieve modellen

BMW 123: stiekem een heel leuke 1 Serie

De BMW 123d verscheen in 2007 als onderdeel van de 1 Serie E87-generatie. Hij was verkrijgbaar als drie- of vijfdeurs hatchback en als coupé of cabriolet (E82/E88). Bijzonder aan de 123d was de TwinPower Turbo-dieselmotor: een tweeliter viercilinder met twee turbo’s. De 123 vulde het gat tussen de 120 en de sterkere 130. Daarmee was het een slimme keuze voor mensen die sportiviteit zochten, maar geen M-model nodig hadden. De BMW 123 combineert kracht met een compacte vorm en een premium uitstraling. Dankzij de achterwielaandrijving biedt hij veel rijdynamiek, maar hij is minder praktisch dan andere hatchbacks in deze klasse. Vooral geschikt voor wie graag rijdt en niet per se een gezinswagen zoekt.

Goede redenen

  • Rijplezier dankzij achterwielaandrijving en gebalanceerde wegligging
  • Krachtige motoren zonder meteen naar een M-model te grijpen
  • Solide bouwkwaliteit en goede materialen
  • Zeldzaam en opvallend, dus interessant voor liefhebbers
  • Beschikbaar als hatchback, coupé én cabrio, dus voor elk wat wils

Technische gegevens

Motorisatie

De BMW 123 was leverbaar als 123d. De 123d had een 2,0 viercilinder dieselmotor met twee turbo’s, goed voor 150 kW (204 pk) en 400 Nm koppel. Daarmee sprint je in 7 seconden naar de 100 km/u. De motor is sterk, zuinig én geschikt voor lange ritten. De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of optionele zestraps automaat.

Terugkeer BMW 123: BMW 123 xDrive

Weet dat de BMW 123 in 2024 terugkeerde in de vorm van de BMW 123 xDrive op basis van de 1 Serie 5-deurs hatchback (F70). Dit model heeft een mild hybride aandrijflijn, bestaande uit een vier-in-lijn benzinemotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 20 Nm. Aangevuld met elektromotor (15 kW en 55 Nm) piekt de aandrijflijn op een systeemvermogen van 160 kW (218 pk) met een koppel van 360 Nm. Snel is de 123 xDrive zeker, want het model sprint in 6,3 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 246 km/u. Gemiddeld noteert de 123 xDrive een verbruik van 5,9 l/100 km, omgerekend 1 op 16,9. De auto weegt 1.505 kilogram.

Afmetingen

De BMW 123 hatchback uit 2007 is 4,23 meter lang, 1,75 meter breed en 1,42 meter hoog. De coupé is iets langer. De wielbasis meet 2,66 meter. Dat zorgt voor een compacte draaicirkel, maar wel beperkte beenruimte achterin. De kofferbak biedt 330 liter (hatchback) tot 370 liter (coupé). Kijken we naar de nieuwe BMW 1 Serie (F70), dan praten we over een lengte van 4.361 mm, een breedte van 1.800 mm en een hoogte van 1.459 mm. De wielbasis bedraagt 2.670 mm. De bagageruimte heeft een inhoud van 300 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

BMW 123d (E87) BMW 123 xDrive (F70)
Marktintroductie 2007 tot 2014 2024 tot heden
Lengte x breedte x hoogte 4,23 x 1,75 x 1,42 m 4,36 x 1,80 x 1,46 m
Wielbasis 2,66 m 2,67 m
Inhoud bagageruimte 360 tot 1.200 l 300 l
Ledig gewicht 1.395 kg 1.505 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.920 kg 2.085 kg
Vermogen 150 kW (204 pk) 160 kW (218 pk)
Koppel 400 Nm 360 Nm
Topsnelheid 238 km/u 246 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,0 sec 6,3 sec
Verbruik 5,2 l/100 km 5,9 l/100 km

Varianten

De BMW 123 werd geleverd in diverse uitvoeringen, waaronder:

  • BMW 123d Hatchback (E87)
  • BMW 123i Hatchback (E87)
  • BMW 123d Coupé (E82)
  • BMW 123d Cabrio (E88)
  • BMW 123i Coupé (E82)
  • BMW 123i Cabrio (E88)
  • BMW 123 xDrive (F70)

Afhankelijk van uitvoering en opties kon je kiezen voor M Sport-pakket, lederen bekleding, navigatie en xenonverlichting.

Prijzen

De 123 was in zijn tijd niet goedkoop, en ook als occasion zijn de prijzen nog stevig. Vooral coupés en cabrio’s met een lage kilometerstand zijn gewild. De oudere exemplaren starten bij ongeveer 4.000 euro. De nieuwste F70-generatie is helemaal aan de prijs: een F70-model kost al snel 60.000 euro.

Design

Buitenkant

Vanbuiten oogt de BMW 123 typisch BMW: lange motorkap, korte overhang achter en een brede stance. De hatchback heeft een wat bol achterwerk, de coupé oogt slanker en sportiever. Met het M Sport-pakket krijgt de auto bredere bumpers, grotere wielen en een sportiever uiterlijk. De dubbele uitlaat links verraadt dat je niet met een instapmodel te maken hebt. De F70-generatie oogt veel moderner en is uitsluitend verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback.

Binnenkant

Binnenin vind je een klassiek BMW-interieur met een naar de bestuurder gericht dashboard. Alles voelt stevig aan, maar het ontwerp is wat sober. De stoelen bieden goede steun, zeker in de M Sport-uitvoering. Het stuurwiel ligt goed in de hand en de afleesbaarheid is uitstekend. Het infotainmentscherm is klein naar moderne maatstaven, maar nog altijd functioneel. Luxeopties zoals lederen bekleding, stoelverwarming en parkeersensoren waren beschikbaar. De F70-generatie is veel moderner. Je vindt in het interieur van deze 1 Serie-generatie moderne infotainmentsystemen, topconnectiviteit en mooie materialen.

Veiligheid

De BMW 1 Serie waarop de 123 is gebaseerd, scoorde vier sterren in de Euro NCAP-crashtest. De veiligheidsuitrusting bestaat uit ABS, ESP, meerdere airbags en stevige kreukelzones. De 123-modellen hebben krachtige remmen en een goed chassis, wat bijdraagt aan actieve veiligheid. Hulpsystemen zoals rijstrookassistent of adaptieve cruise control vind je niet in deze generatie. Ook de nieuwste BMW 1 Serie heeft de maximale veiligheidsscore van 5 sterren behaald.

Alternatieven

De BMW 123 is uniek in zijn soort, maar er zijn alternatieven. Denk aan:

  • Volkswagen Golf GTD of GTI – voor wie sportiviteit zoekt met meer gebruiksgemak
  • Audi A3 2.0 TFSI of TDI – vergelijkbaar premiumgevoel, maar met voorwielaandrijving
  • Alfa Romeo 147 GTA – zeldzamer, extremer, minder verfijnd
  • Volvo C30 T5 – opvallend design en sterke vijfcilinder
  • Mercedes-Benz C-Klasse Coupé (W204) – iets groter, maar vergelijkbare prestaties

Veelgestelde vragen

Is de BMW 123 betrouwbaar als occasion?
Over het algemeen geldt de BMW 123 als betrouwbaar, mits goed onderhouden. Let bij de dieselversie op de toestand van de turbo’s en het roetfilter. Regelmatige olie- en filterwissels zijn cruciaal voor een lange levensduur.
Wat kost onderhoud aan een BMW 123?
Het onderhoudsniveau ligt hoger dan bij een doorsnee hatchback. Originele BMW-onderdelen zijn prijzig en het gebruik van kwaliteitsolie is vereist. Verwacht jaarlijkse kosten die vergelijkbaar zijn met die van een kleine premium auto. Laat specialistisch werk uitvoeren bij een BMW-dealer of een garage met ervaring in Duitse auto’s.
Heeft de BMW 123 een trekhaak en wat is het trekgewicht?
De BMW 123 mag voorzien worden van een trekhaak. Het geremde trekgewicht van de 123d ligt op zo’n 1.200 tot 1.400 kg, afhankelijk van uitvoering en transmissie. Daarmee kun je prima een aanhanger of kleine caravan trekken. Check altijd de kentekengegevens voor de exacte cijfers van jouw auto.
Is de BMW 123 geschikt voor dagelijks gebruik?
De BMW 123 is geschikt voor dagelijks gebruik, maar met een paar kanttekeningen. Hij biedt voldoende comfort en prestaties voor woon-werkverkeer, maar de ruimte achterin is beperkt. Voor kleine gezinnen of alleenrijders is het een goede keuze.

Beoordelingen voor BMW 123

6 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Meer details

Meer links