- Homepage
- Auto
- BMW
- BMW 4 Serie
- BMW 430
BMW 440 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 440, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een BMW 430
Alle artikelen
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
BMW i7 (2023) test: kan een auto ook te luxe zijn?
BMW iX M60 test - Kan een 2700 kilo zware stekker-suv sportief zijn?
TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
BMW 430 - sportieve coupés en cabrio’s.
De BMW 430 maakt deel uit van de BMW 4-serie die in 2013 als nieuw model werd geïntroduceerd. De 4-serie diende als vervanging van de cabriolet en coupé van de 3-serie. De 4-serie komt in grote lijnen overeen met de 3-serie en beide series delen hetzelfde platform. In vergelijking met de 3-serie is de 4-serie lager, breder en ook langer. Kijken we naar de buitenkant dan oogt dat agressiever dan de 3-serie. De 4-serie heeft de ideale gewichtsverhouding van 50:50 en daardoor is het meer een rijdersauto. De 430 is er als Cabrio, Coupé en Gran coupé. De Gran Coupé wordt in Dingolfing gemaakt en de coupé wordt in de fabriek in München gemaakt.
Zoals de meeste BMW’s heeft ook de 4-serie standaard een achterwielaandrijving. Voor de zwaardere motoren is er optioneel ook vierwielaandrijving beschikbaar. Je kunt bij de meeste modellen kiezen tussen een 8-traps sequentiële automatische versnellingsbak of een handmatige 6-versnellingsbak. Bij introductie kwamen er drie motoren beschikbaar, met vermogens variërend van 184 pk tot 306 pk. In maart 2017 kwam de BMW 430d coupé op de markt met een zescilindermotor van 258 pk en een automatische versnellingsbak. Rond dezelfde tijd kwam ook de 430i Gran Coupé uit met een 4-cilinder benzinemotor van 252 pk en een 8-traps automaat.
Qua interieur ogen de coupés wat klein en zoals je vaak ziet bij een coupé, is de hoofd- en beenruimte achterin wat beperkt. De achterbank ligt ver naar achteren zodat je over de wielkast heen in moet stappen. Door de brede middenconsole kun je maximaal 2 passagiers achterin meenemen. De kofferbak heeft een inhoud van ongeveer 480 liter en goed toegankelijk via de achterklep. Onder de laadvloer zitten nog twee kleine opbergvakken voor het opbergen van losse spullen. De kofferbak loopt erg lang door waardoor je met moeite helemaal achterin kunt komen. De ergonomie is weer perfect voor elkaar, zoals vanouds. Met het ingenieuze iDrive-systeem vind je als vanzelf je weg door het uitgebreide infotainmentsysteem.
Tenslotte de nieuwprijzen van de 430 modellen. De 430i Coupé kost vanaf € 53.705 en met xDrive kost deze € 57.941. De versie met dieselmotor, de 430d, is een 258 pk sterke versie die minimaal € 69.705 moet opbrengen. Dan over naar de cabrio’s. De 430i cabrio kost minimaal € 64.705 en met xDrive kost deze € 68.569. De 430d cabrio met dieselmotor wisselt vanaf € 79.705 van eigenaar,
Tenslotte de Gran Coupé, het duurste model. De 430i en 430i xDrive kosten € 54.205 en € 58.441. De 430d dieselversie kost € 71.364.
Modelwijzigingen
In 2017 onderging de 4 serie een zogenaamde Life Cycle Impuls, waarbij de modellen iets gewijzigd werden. De wijziging betrof vooral de LED-lampen. De serie kreeg standaard bi-LED koplampen, LED achterlichten en LED mistlampen. De achterbumper kreeg een nieuw design, er kwamen 2 nieuwe lakkleuren bij en er zijn 4 nieuwe modellen velgen voor de BMW 430.
Het interieur is slechts licht gewijzigd. Het analoge display is vervangen door een digitaal display. Het stuurwiel is in details aangepast en de infotainmentsoftware heeft een iets andere indeling gekregen. De opties voor de sierstrips zijn uitgebreid met 3 nieuwe materialen en er zijn 3 nieuwe leerkleuren voor het model beschikbaar.
Audi A5 Sportback vergeleken met de BMW 430i Gran Coupé
Het is geen verrassing dat de A5 Sportback ongeveer dezelfde lijnen als de A5 Coupé heeft, maar dan wat strakker en gespierder. De A5 heeft een platter Single Frame-radiatorrooster. In vergelijking met de A5 Coupé is de Sportback 7 centimeter langer en heeft hij een schuiner aflopende daklijn.
De extra centimeters zitten in de wielbasis en daardoor is de binnenruimte achterin verbeterd. Hierdoor is de A5 Sportback op het asfalt een stuk groter als we hem vergelijken met de Gran Coupé van de BMW 4 serie. De Audi is namelijk exact 10 centimeter langer dan de BMW.
In 2017 kreeg de 4 serie een opfrisbeurt met vernieuwde bumpers en LED koplampen ter vervanging van de xenonlampen. Aan boord krijgt het nieuwe modeljaar als optie bovendien een multifunctioneel scherm wat het traditionele analoge instrumentenpaneel vervangt. Het is wel overduidelijk dat de Audi A5 Sportback een moderner, meer technologisch en beter afgewerkt interieur.
Comfort
Ondanks de extra ruimte is de Audi A5 Sportback niet zoveel ruimer dan de BMW 4 Gran Coupé. Beide kofferbakken zijn even groot en beide modellen hebben elektrisch bedienbare kofferbakkleppen. De Audi biedt maar een klein beetje meer beenruimte achterin dan de BMW. De instap naar de achterbank is veel gemakkelijker in de A5 dan in de BMW. De schokdempers van de Audi lijken wat zachter afgesteld en de geluiddemping lijkt ook wat beter.
De 2.0 TDI motor van Audi is discreter en soepeler dan de tweeliter diesel van BMW die wel een langere sportieve adem heeft. De nieuwe 2.0 TFSI 252 pk van Audi verdient niets dan lof. De motor is soepel en explosief (370 Nm vanaf 1.600 o/m) en klinkt opwindend. De 2.0-turboviercilinder van de 430i ontwikkelt exact hetzelfde vermogen maar heeft een wat lager koppel (350 Nm). Hier gaan beide auto’s gelijk op.
Rijgedrag
Op de weg presteert de A5 Sportback behoorlijk goed. De auto is zeer efficiënt, is levendig en heeft een geruststellende stabiliteit. De BMW 4 Gran Coupé geeft echter veel dynamisch rijplezier met de achterwielaandrijving. De voorwielen geven een uitstekende feedback en het stuur is scherp en communicatief. In de BMW verveel je je niet achter het stuur en het voelt als een echte coupé.
Samenvattend onderscheidt de Audi zich door de modernere uitrusting, het vlottere dashboard en de achterinstap. De BMW blinkt met name uit door een plezierig, dynamisch rijgedrag.
Motoren
De BMW 430d coupé is uitgerust met een 2.9 l 6-cilinder commonrail dieselmotor van 258 pk. De 430i Gran Coupé en Coupé beschikken over een 2 liter 4-cilinder benzinemotor van 252 pk met turbo.
Uitrusting en opties
De BMW 4 Serie is standaard uitgerust met:
- dorpellijsten in zwart met opschrift BMW
- bekleding in stof Move
- interieurlijsten in Satinsilber matt
- 16-inch lichtmetalen BMW wielen in V-spaak styling 390, 17-inch
- lichtmetalen BMW wielen in V-spaak styling 395 of 17-inch
- lichtmetalen BMW wielen in sterspaak styling 393
- LED-koplampen
- LED-mistlampen voor
- achterlichten in LED-techniek met 3D-lichtstaven
- Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) met uitgebreide omvang
- Auto Start Stop functie
- Emergency Call (geavanceerde noodoproep-functie)
- Basis Bluetooth telefoonvoorbereiding en USB-aansluiting
- Park Distance Control achter
- Driving Experience Control
- met leder bekleed multifunctioneel sportstuur
- automatische airconditioning met 2-zoneregeling
- Cruise Control met remfunctie
- opbergpakket
- BMW ConnectedDrive Services met BMW Online en BMW Apps
- BMW radio Professional met 6,5-inch Control Display
Voor de BMW liefhebber
Hou je van een snelle auto die er ook nog eens prachtig uitziet, dan is de 430 de auto voor jou. De mooie coupé belijning maakt de 4-serie tot een van de mooiste series van BMW. Ideaal voor zakelijk gebruik maar ook prima als comfortabele auto voor thuis.