Mercedes-Benz S 600 te koop: tweedehands en nieuw

Mercedes-Benz S 600

Mercedes-Benz S 600

De Mercedes-Benz S 600 is het V12-topmodel van de S-klasse

In de hogere klasse weerspiegelt prestige zich niet alleen maar in een luxe interieur, een comfortabele vering en een voertuiglengte van meer dan vijf meter. Elke zichzelf respecterende fabrikant van sedans of coupés uit het premiumsegment komt er niet onderuit om in deze voertuigklasse een twaalfcilinder als topmodel aan te bieden. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Mercedes-Benz S 600

De Duitse producenten namen lange tijd genoegen met krachtige V8-motoren, die qua  prestaties niet eens onderdeden voor een V12-motor. Maar eind jaren ‘80 begon BMW met zijn eerste V12-model van de 7-serie dan toch de strijd om het grootste motorprestige. Concurrent Daimler ging hier in 1991 op in met de introductie van zijn nieuwe Mercedes-Benz 600 SE. Vanwege de naamsveranderingen van de Daimler series in 1993 kwam hij later als Mercedes-Benz S 600 op de markt. In deze generatie completeerde hij tot 1998 samen met de V8-aangedreven Mercedes-Benz S 500 het modelpalet van de hogere klasse.

De eerste Mercedes-Benz S 600 wordt aangeboden in twee carrosserieversies  

Daimler rustte de zesliter topversie van zijn S-klasse uit met een nieuw ontwikkelde twaalfcilindermotor. Een gemodificeerde versie van deze motor werd ook toegepast in de racesportauto Mercedes-Benz CLK GTR. De motor van de Mercedes-Benz S 600 had een prestatievermogen van 290 kW (394 pk), waarmee de sedan met elektronische snelheidsregeling maximaal 250 km/u kon halen. De Mercedes-Benz S 600 werd aangeboden met twee wielbasissen: de normale versie met een lengte van 5,11 meter en een lange versie met een totale lengte van 5,21 meter. Elektronische hulpsystemen zoals een stabiliteitsprogramma of een inparkeerhulp, die bij de andere S-klasse modellen alleen tegen een meerprijs verkrijgbaar waren, hoorden bij het topmodel Mercedes-Benz S 600 tot de standaarduitrusting.

De Mercedes-Benz S 600 komt in 2005 als biturbo op de markt

In de geactualiseerde generatie van hun hogere klasse, die in 1998 verscheen, bood Daimler de Mercedes-Benz S 600 tot 2002 aan met een nieuwe V12-motor. Deze motor had een verkleinde cilinderinhoud van 5,8 liter en een prestatievermogen van 270 kW (367 pk). Een cilinderuitschakeling bij lage belasting zorgde ervoor dat het verbruik van het topmodel verlaagd werd en dat het reactiegedrag bij een laag toerental verbeterd werd. Na het modelonderhoud in 2002 verscheen de Mercedes-Benz S 600 met een nieuw ontwikkelde V12-motor op de markt. Ondanks dat de cilinderinhoud van deze motor verkleind was naar 5,5 liter, had de motor een verhoogd prestatievermogen van 368 kW (500 pk) dankzij de inzet van twee turboladers. De Mercedes-Benz S 600 modellen werden standaard met een elektrohydraulisch veringssysteem geleverd, voor andere modellen van de S-klasse was dit systeem alleen optioneel verkrijgbaar. Met dit systeem werden de wankelende bewegingen van de carrosserie beter gestabiliseerd en werd het rijcomfort verbeterd. De Mercedes-Benz S 600 uit deze bouwjaren werd uitsluitend in de langer versie met een wielbasis van 3,08 meter aangeboden.

De Mercedes-Benz S 600 is de snelste in serie geproduceerde sedan uit de serie  

In de S-klasse generatie die vanaf 2005 op de markt verscheen werd de lange versie van de Mercedes-Benz S 600 in 2006 in de collectie opgenomen als het topmodel van de serie. Met zijn tot 3,16 meter vergrootte wielbasis had de sedan nu een totale lengte van 5,20 meter. Zijn V12-motor met biturbo-oplading werd verbeterd waardoor het prestatievermogen steeg naar 380 kW (517 pk). Daarmee kon de sedan in 4,6 seconden van nul naar honderd accelereren en daarmee was hij op het gemodificeerde seriemodel van AMG na, de snelste hogere klasse sedan van Mercedes-Benz. Het gemiddelde verbruik lag volgens de fabrikant op 14,3 liter super. Daarbij hoorde een CO2-uitstoot van 340 g/km.