Ga naar hoofdinhoud
mercedes-benz-sl-350-l-01

Mercedes-Benz SL 350

1 / 3
mercedes-benz-sl-350-l-01
mercedes-benz-sl-350-l-02
mercedes-benz-sl-350-l-03

Sterke punten

  • Comfortabel onderstel
  • Klassiek design, blijft fraai
  • Betrouwbare V6-motoren

Zwakke punten

  • Beperkte bagageruimte
  • Zware auto
  • Onderhoud niet goedkoop

Mercedes-Benz SL 350 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz SL 350, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz SL 350: tijdloze cabrio voor liefhebbers van comfort én dynamiek

De Mercedes-Benz SL 350 is een luxe cabriolet met een opvouwbare hardtop, achterwielaandrijving en een V6-benzinemotor. Deze motorversie van de SL is er in twee generaties: de R230 (2002-2012) en de R231 (2012-2014). Dit zijn varianten van de vijfde en zesde generatie van de Mercedes-Benz SL. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz SL 350

Mercedes-Benz SL 350 occasions

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Comfortabel rijgedrag, ook bij hogere snelheden
  • Betrouwbare V6-motor met klassieke loop
  • Luxe interieur met hoog afwerkingsniveau
  • Geschikt voor zowel cruisen als sportief rijden

Technische gegevens

Motorisatie

De Mercedes-Benz SL 350 is er in drie motorvarianten en twee generaties.

R230: 2002-2012

Van 2002 tot 2006 levert Mercedes-Benz de SL 350 met een 3,7-liter V6-motor (M112), die goed is voor 180 kW (245 pk) en 350 Nm koppel. Deze motor is standaard gekoppeld aan een vijftrapsautomaat of een zestraps semiautomaat. De acceleratie van 0 naar 100 km/u kost ongeveer 7,2 seconden.

In 2006 maakt de 3,7-litermotor plaats voor een modernere 3,5-liter V6 (M272). Deze levert 200 kW (272 pk) en 350 Nm koppel en vanaf 2008 zelfs 232 kW (315 pk) en 360 Nm, beide gecombineerd met een sequentiële zeventrapsautomaat.

R231: 2012-2014

De volgende generatie, R231, is er vanaf 2012 ook weer als SL 350 en ook met een 3,5-liter V6 (M276), die met directe inspuiting 225 kW (306 pk) en 370 Nm koppel levert. De sprint van 0 naar 100 km/u kost slechts 5,9 seconden. Ook deze versie is voorzien van een sequentiële zeventrapsautomaat.

Afmetingen

R230: 2002-2012

De vijfde generatie van de SL 350 is 4,54 meter lang, 1,82 meter breed en 1,30 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,56 meter. De draaicirkel is 11 meter. Er is 235-317 liter bagageruimte, afhankelijk van de positie van de inklapbare hardtop. Het gewicht ligt tussen 1.655 en 1.725 kilogram.

R231: 2012-2014

De zesde generatie SL is iets gegroeid: 4,62 meter lang, 1,88 meter breed en 1,32 meter hoog. De wielbasis is 2,59 meter en de draaicirkel is 11 meter. De bagageruimte meet altijd 364 liter, dak open en dak dicht. Dankzij de aluminium constructie is het gewicht van de SL 350 nu 1.585 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij

MERCEDES-BENZ SL 350 (R231)
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 4,62 x 1,88 x 1,32 m
Wielbasis 2,59 m
Inhoud bagageruimte 364 l
Ledig gewicht 1.585 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.065 kg
Cilinderinhoud 3.498 cm3
Vermogen 225kW (306 pk)
Koppel 370 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,9 sec
Tankinhoud 65 l
Verbruik 6,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 159 g/km

Varianten

SL 350

De SL 350 was binnen beide generaties de instapper – al waren er tussen 2008 en 2012 ook SL 280- en SL 300-versies. De SL350 is royaal luxueus uitgerust en voorzien van de opvouwbare metalen kap.

Motorvarianten – 2002-2012 (R230)

Er zijn ook krachtigere uitvoeringen: de SL 500 (5.0 en later 5.5 V8), SL 600 (V12) en de sportieve SL 55 AMG en SL 65 AMG. Deze topversies bieden vermogens tot wel 450 kW (612 pk).

Motorvarianten – 2012-2014 (R231)

In de volgende generatie zijn er uitsluitend sterkere uitvoeringen: de SL 400, de SL 500 en natuurlijk de AMG-topversies SL 63 AMG en SL 65 AMG. Deze varianten zijn voorzien van geavanceerdere onderstellen en extra luxe.

Prijzen

De Mercedes-Benz SL 350 (R230) had destijds een nieuwprijs vanaf ongeveer 117.000 euro, afhankelijk van het bouwjaar en de motorvariant. De R231 kostte in 2012 ongeveer 105.000 tot ruim 132.000 euro. Prijzen van occasions liggen tussen 10.000 en 50.000 euro, afhankelijk van staat en kilometerstand. Vergeet niet dat de jongste exemplaren ook al tien jaar oud zijn.

Design

Buitenkant

Beide generaties van de SL 350 zijn klassiek gelijnd. De R230 kenmerkt zich door vloeiende lijnen, de R231 is scherper getekend, met modernere LED-verlichting en prominentere wielkasten. Beide cabriolets zijn voorzien van een metalen vouwdak dat in enkele seconden opent of sluit.

De carrosserie van de R230 is grotendeels van staal, terwijl de R231 is opgebouwd uit aluminium. Beide generaties bieden een ruime keuze aan carrosseriekleuren – van klassiek zilvergrijs en zwart tot zeldzamere kleuren als rood en diamantwit.

Binnenkant

Het interieur van de SL 350 ademt luxe. De R230 is klassiek uitgevoerd met ronde analoge klokken en hout- of aluminiumaccenten. In de R231 zie je modernere elementen, zoals een groter infotainmentscherm en een andere lay-out van het dashboard. Beide generaties bieden lederen bekleding, stoelverwarming en navigatie.

Veiligheid

De Mercedes-Benz SL 350 is voorzien van onder meer stabiliteitscontrole, ABS, airbags en een actief rolbeugelmechanisme. De R231 biedt daarbovenop Attention Assist, Pre-Safe, dodehoekassistentie en adaptieve remlichten. Hoewel de R230 niet door Euro NCAP is getest, stond hij destijds bekend als zeer veilig, mede dankzij het stijve onderstel. De R231 kreeg ook geen aparte Euro NCAP-score, maar is voorzien van moderne veiligheidstechnologieën en behaalde bij interne tests zeer goede resultaten.

Mercedes-Benz SL sinds 1954 een icoon

De aanduiding SL staat voor Super-Leicht en verwijst naar het lage gewicht en sportieve karakter van de oorspronkelijke modellen. In 1954 introduceerde Mercedes-Benz de SL als een compromisloze sportauto. Sindsdien heeft de SL zich ontwikkeld tot een luxueuze gran turismo met vouwdak, zonder ooit zijn sportieve oorsprong uit het oog te verliezen.

Die eerste SL was de 300 SL (W198) van 1954-1963, wereldwijd bekend als de ‘Gullwing’ vanwege zijn vleugeldeuren. Met zijn adembenemende design, buizenframechassis, brandstofinjectie en topsnelheid van meer dan 250 km/uur was dit een revolutionaire auto. In 1957 verscheen de 300 SL Roadster, de open versie. Een toegankelijker alternatief is de 190 SL (W121) uit dezelfde jaren, met een viercilindermotor voor wie het sportieve imago van de 300 SL zocht zonder de racetechniek.

In 1963 debuteerde de W113, bijgenaamd ‘Pagode’, naar de karakteristieke vorm van de hardtop. Deze SL combineert comfort, veiligheid en prestaties en is de eerste SL met standaard schijfremmen rondom en een veiligheidsstuurkolom.

In 1971 volgde de R107, die bijna twee decennia in productie bleef. Deze generatie heeft een klassieke uitstraling en biedt veel comfort. Met motorversies van 280 SL tot 560 SL was de R107 populair onder beroemdheden én in tv-series.

De R129 verscheen in 1989 en is een technisch hoogstandje met een automatisch uitklapbare rolbeugel, adaptieve demping (ADS) en een elektrisch bedienbare softtop. Het design is strak en tijdloos en het model biedt een grote keuze aan motoren – van de SL 280 tot de SL 73 AMG. Deze generatie combineert veiligheid met sportieve prestaties op topniveau.

In 2001 verscheen de R230 en in 2012 de R231 – waarover je op deze pagina kunt lezen. De eerste introduceerde het metalen cabriodak voor de SL, de tweede de aluminium carrosserie.

De huidige generatie – de R232, geïntroduceerd in 2022 – is voor het eerst ontwikkeld door Mercedes-AMG. Deze generatie is voorzien van vierwielaandrijving (4MATIC+) en uitsluitend met zeer krachtige motoren leverbaar. De R232 heeft weer een stoffen cabriodak en mikt nadrukkelijk op sportiviteit, zonder zijn gran turismo-karakter te verliezen.

Alternatieven

De Mercedes-Benz SL 350 concurreerde met meerdere premium cabrio’s. Een populaire tegenhanger uit die tijd is de BMW 6-serie Cabrio, met krachtige zescilinders en V8’en en een stoffen kap. De Jaguar XK Convertible combineert Britse flair met een sportieve inslag. Ook de Porsche 911 Cabrio van destijds is een logisch alternatief, hoewel duidelijk sportiever. De Audi S5 Cabrio biedt vier zitplaatsen én vierwielaandrijving. Tot slot is er nog de Lexus SC 430, een zeldzamer alternatief met V8 en luxe inslag.

FAQ

Is de Mercedes-Benz SL 350 een goede daily driver?
Jazeker, de SL 350 is comfortabel en soepel genoeg voor dagelijks gebruik, al moet je rekening houden met beperkte bagageruimte en hoge onderhoudskosten.
Zijn er bekende problemen bij de SL 350?
De R230, de oudste dus, kent (hydraulische) problemen met de klapkap en met de rembekrachtiging als bekende ‘aandachtspunten’.
Hoe zit het met de onderhoudskosten?
Voor een premium roadster als deze is onderhoud prijzig, vooral bij dealers. Regelmatig onderhoud voorkomt echter grote kostenposten.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz SL 350

14 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Meer details