


Sterke punten
- Romige zescilinder
- Koppelrijke dieselmotor
- Achterwielaangedreven rijplezier
Zwakke punten
- Hoge restwaarde
- Fiscale plaatje zescilinder
- Beperkte ruimte achterin
BMW 125 : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de BMW 125 : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
BMW 125 aanbiedingen
Interesse in een BMW 125
Onze expertise over jouw zoekopdracht

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

TEST - BMW i4 geeft winst uit handen op dit voor BMW uitgemaakte testonderdeel

Review – BMW X3 (2025): sportieve alleskunner in premiumvorm

BMW i7 (2023) test: kan een auto ook te luxe zijn?

BMW iX M60 test - Kan een 2700 kilo zware stekker-suv sportief zijn?

TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt
Alternatieve modellen
Alle belangrijke gegevens van de BMW 125
Motoren
Kort na het debuut van de eerste generatie BMW 1-Serie breidde BMW het motorgamma uit met zescilinders. De driedeurs en vijfdeurs kregen de 265 pk en later 258 pk sterke 130i, met 3,0 liter grote atmosferische zescilinder-in-lijn. De 1-Serie Coupé en Cabriolet deden het met de 125i, die dezelfde zes-in-lijn gebruikte maar 218 pk sterk was. Dat vermogen ging rechtstreeks naar de achterwielen.
In de tweede generatie van de BMW 1-Serie kreeg de 125i een flinke make-over: hij ruilde zijn beruchte 3,0 liter grote zescilinder-in-lijn in voor een 2,0 liter grote viercilinder. Die was opnieuw 218 pk sterk en dreef via een manuele zesbak of optionele achttrapsautomaat de achterwielen aan. Later steeg zijn vermogen naar 224 pk en werd de achttrapsautomaat standaard.
Voor het eerst verscheen er ook een 125d. Dat werd de krachtigste dieselversie, met eveneens een 2.0-viercilinder van 218 en later 224 pk. Ook hier ging dat vermogen via een manuele zesbak of achttrapsautomaat naar de achterwielen.
Occasionprijzen
Door zijn grote en fiscaal weinig interessante zescilinder was de 125 in zijn eerste generatie nooit echt een populaire keuze in ons land. Je moet dus rekenen op een beperkt aanbod aan occasions. Toch liggen de occasionprijzen relatief hoog: in de eerste plaats door het sterke Duitse merkimago, en daarnaast door zijn sportieve inborst als Coupé en Cabriolet. Reken dus op prijzen vanaf zo’n 10.000 euro voor oudere modellen.
De tweede generatie is door de switch naar viercilinder fiscaal interessanter, maar kan desondanks ook rekenen op het premiumimago dat BMW in ons land volop uitspeelt. Hier beginnen de occasionprijzen voor zowel benzine- als dieselversies bij zo’n 20.000 euro.
Alternatieven
Zoek je een alternatief voor de BMW 125, dan kun je bij de eerste generatie uitwijken naar een driedeurs- of vijfdeursmodel. Met zescilinder kom je dan uit bij de iets krachtigere 130i. De 120i is een minder krachtig alternatief, maar gebruikt dan wel een viercilinder. Ook bij de tweede generatie is de 120i met viercilinder het minder krachtige alternatief. Als diesel bestaat die als 120d. Bij de Duitse premiumconcurrentie kun je gaan shoppen bij de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse en CLA.























