Ga naar hoofdinhoud
Mercedes-Benz ML 270_1

Mercedes-Benz ML 270

1 / 4
Mercedes-Benz ML 270_1
Mercedes-Benz ML 270_2
Mercedes-Benz ML 270_3
Mercedes-Benz ML 270_4

Sterke punten

  • Degelijke aandrijflijn
  • Vierwielaandrijving
  • Plezierig onderstel

Zwakke punten

  • Interieurkwaliteit kan beter
  • Hoger brandstofverbruik
  • Vrij gevoelloze besturing

Mercedes-Benz ML 270 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz ML 270, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz ML 270: met soepele dieselmotor

De Mercedes-Benz ML 270 is een klassieker onder de oudere SUV’s. Geen designicoon, geen racekanon, maar wel een betrouwbare metgezel. Gebouwd voor het echte werk, niet voor de show. En altijd uitgerust met een dieselmotor. In dit artikel duiken we in de Mercedes-Benz ML 270. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz ML 270

Mercedes-Benz ML 270 occasions

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Mercedes-Benz ML 270: in het kort

S + G = ML: zo zou de succesformule van de in 1997 op de markt gebrachte Mercedes-Benz ML 270 kunnen luiden. Autofabrikant Daimler uit Stuttgart verenigde in zijn eerste Sport Utility Vehicle (SUV) know-how van zijn Mercedes-Benz S-Klasse met de technische kennis van de Mercedes-Benz G-Klasse die de fabrikant al sinds 1979 toepaste bij de bouw van robuuste terreinwagens.

Ook wat betreft de productie en distributie werden er met de nieuwe ML-klasse nieuwe wegen bewandeld. Er werden weliswaar een paar auto’s bij partner Steyr-Puch in Oostenrijk geproduceerd (die ook de G-modellen bouwde). Als eigenlijke productieplaats van de Mercedes-Benz ML 270 werd echter het thuisland van de SUV’s en hun grootste afzetmarkt uitgekozen. De auto is in de basis ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, waar hij ook werd gebouwd: in Tuscaloosa, Alabama.

De Mercedes-Benz ML 270 maakt deel uit van de eerste generatie M-Klasse (W163), die tussen 1997 en 2005 werd gebouwd. De ML 270 CDI kwam in 1999 op de markt en bleef tot 2005 leverbaar. Het was destijds een van de eerste SUV’s van een premiummerk. Het model combineert terreinwagenkwaliteiten met enig comfort en luxe. Niet elegant, wel functioneel. Denk: veel ruimte, veel trekvermogen, veel auto.

De productie van de Mercedes-Benz ML 270 werd beëindigd met de komst van een nieuwe generatie M-klasse in 2005. De ML 270 maakte hierbij plaats voor de nieuw in de ML-collectie opgenomen, krachtiger gemotoriseerde Mercedes-Benz ML 280.

Goede redenen

  • Sterke dieselmotor met veel koppel
  • Vierwielaandrijving zorgt voor maximale grip
  • Ruim interieur met veel zit- en bagageruimte
  • Trekgewicht van 3.500 kg ideaal voor aanhangers
  • Aantrekkelijke tweedehandsprijzen voor een echte SUV

Technische gegevens

Motorisatie

De Mercedes-Benz ML 270 is van 1997 tot 2005 uitsluitend in de CDI-versie aangeboden met een vijfcilindermotor met een cilinderinhoud van 2,7-liter. Daarmee is de Mercedes-Benz ML 270 het instapmodel onder de diesels van de modelserie. De dieselmotor met turbo heeft een vermogen van 120 kW (163 pk) en een maximaal koppel van 370 Nm. De topsnelheid ligt op 185 km/u en het gemiddelde verbruik op 9,4 liter per 100 kilometer.

Afmetingen

De ML 270 is met zijn 4,59 meter lengte een middenmaat SUV. Hij is 1,83 meter breed en 1,78 meter hoog. Dat maakt hem hoger dan de meeste SUV’s van nu. De wielbasis van 2,82 meter zorgt voor een comfortabele zit achterin. De bagageruimte bedraagt zo’n 633 liter, uit te breiden tot 1.700 liter met neergeklapte achterbank.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mercedes-Benz ML 270 (W163)
Marktintroductie 1997 tot 2005
Lengte x breedte x hoogte 4,59 x 1,83 x 1,78 m
Wielbasis 2,82 m
Inhoud bagageruimte 633 tot 1.700 l
Ledig gewicht 1.945 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.750 kg
Vermogen 120 kW (163 pk)
Koppel 370 Nm
Topsnelheid 185 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,7 sec
Verbruik 9,4 l/100 km

Varianten

De Mercedes-Benz ML 270 was leverbaar in meerdere uitvoeringen. De basisversie biedt zaken zoals airconditioning, vierwielaandrijving, ESP en een automatische versnellingsbak. Daarboven kwamen de Elegance en Avantgarde versies, met extra comfort en uiterlijk vertoon: chroomaccenten, houtinleg, lederen bekleding of lichtmetalen velgen. Later in de looptijd kwamen er speciale edities zoals de ML 270 CDI Inspiration en de ML 270 CDI Final Edition.

Prijzen

Nieuw kostte een ML 270 CDI begin jaren 2000 tussen de 65.000 en 80.000 euro, afhankelijk van uitrusting. Als occasion is dit model tegenwoordig vanaf zo’n 2.500 euro te vinden en meestal met veel kilometers op de teller. Houd wel rekening met hogere onderhoudskosten, belasting en verzekering.

Design

Buitenkant

De buitenkant van de ML 270 is hoekig en functioneel. Geen vloeiende lijnen of coupé-daklijn. De auto heeft rechte ramen, een vlakke motorkap en een forse grille met het Mercedes-logo. Hij oogt als een serieuze terreinwagen, met een flinke bodemvrijheid en stevige bumpers. Handig op een modderig pad, iets minder charmant in de stad.

Naast de Mercedes-Benz ML 320 is de kleine diesel het enige model van de serie waarvan de motor in de loop van de tijd niet veranderd is. Alleen het design van de Mercedes-Benz ML 270 is gemodificeerd tijdens een facelift in 2001. De nieuwere modellen onderscheiden zich van de rest dankzij koplampen onder helder glas, in de buitenspiegels geïntegreerde knipperlichten, grotere 17- inch velgen en in dezelfde kleur als de auto gelakte beschermstrips en voorspoiler.

Binnenkant

Binnenin vind je een klassiek Mercedes-dashboard uit de vroege jaren 2000. Veel grijze of beige tinten, eenvoudige knoppen en een vrij rechte zitpositie. Het stuur is groot, de pook statig. Luxe elementen zoals automatische airco, boordcomputer en stoelverwarming zijn vaak aanwezig, zeker in de hogere uitvoeringen. De kwaliteit van materialen laat wel te wensen over: de kunststoffen zijn hard en kunnen bij ouderdom gaan kraken.

Veiligheid

De ML 270 beschikt over ESP, ABS, airbags voor en zij-airbags, wat voor die tijd behoorlijk compleet was. De hoge zitpositie geeft een gevoel van veiligheid, maar door het hoge zwaartepunt is overhellen in bochten niet te vermijden. In crashtests van de tijd scoorde hij gemiddeld. Je zit beschermd, maar het is geen moderne veiligheidskooi.

Alternatieven

Wie een alternatief zoekt voor de Mercedes-Benz ML 270, kan terecht bij modellen als de BMW X5 3.0d, de Volkswagen Touareg V6 TDI of een Land Rover Discovery TD5. De X5 rijdt strakker, maar is duurder in onderhoud. De Touareg is ruimer, maar ook zwaarder. De Land Rover heeft betere terreinvaardigheden, maar vraagt meer aandacht qua betrouwbaarheid. Andere opties zijn de Volvo XC90 D5 of de Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD, beide met een vergelijkbare motor en gebruikskarakter.

FAQ

Hoe betrouwbaar is de Mercedes-Benz ML 270 CDI op lange termijn?
De Mercedes-Benz ML 270 CDI staat bekend als een redelijk betrouwbare SUV, vooral dankzij de robuuste 2.7 CDI-motor. Bij goed onderhoud kunnen motor en aandrijflijn makkelijk meer dan 400.000 kilometer meegaan. Let wel op roestvorming bij oudere exemplaren, slijtage aan de automaat en elektronische storingen in het dashboard of de ramen.
Wat is het trekgewicht van de Mercedes-Benz ML 270 CDI?
De ML 270 CDI mag geremd tot 3.500 kg trekken, wat hem bijzonder geschikt maakt voor het trekken van een caravan, paardentrailer of boot. Het ongeremde trekgewicht ligt rond de 750 kg. Let erop dat je rijbewijs en trekhaak correct zijn afgestemd op deze gewichten.
Heeft de Mercedes-Benz ML 270 luchtvering?
Nee, de ML 270 CDI heeft standaard geen luchtvering. Hij is uitgerust met een klassiek stalen onderstel met schroefveren. Sommige zescilinder- of V8-uitvoeringen van de M-Klasse kregen later wel luchtvering, maar de 270 CDI bleef bij een conventioneel veersysteem. Dat maakt onderhoud eenvoudiger, maar iets minder verfijnd in comfort.
Welke brandstof gebruikt de Mercedes-Benz ML 270?
De Mercedes-Benz ML 270 CDI rijdt op dieselbrandstof. Het gaat specifiek om een common-rail turbodieselmotor, die goed presteert op standaard diesel (EN 590).
Is de Mercedes-Benz ML 270 youngtimer-vriendelijk voor zakelijk gebruik?
Ja, veel exemplaren van de ML 270 zijn inmiddels ouder dan 15 jaar en vallen onder de youngtimerregeling. Dat betekent dat je als ondernemer slechts bijtelling betaalt over de dagwaarde van de auto, niet over de nieuwwaarde. Zeker bij auto's met een lage marktwaarde maar hoge nieuwprijs, zoals de ML 270, kan dat fiscaal voordelig zijn.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz ML 270

22 Beoordelingen

4,2

Meer informatie

Meer details