Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-avensis-verso-l-01.jpg

Toyota Avensis Verso

1 / 4
toyota-avensis-verso-l-01.jpg
toyota-avensis-verso-l-02.jpg
toyota-avensis-verso-l-03.jpg
toyota-avensis-verso-l-04.jpg

Sterke punten

  • Betrouwbaar en (oer)degelijk
  • Plaats voor maximaal 7 inzittenden
  • Comfortabel en veelzijdig
  • Zeer betrouwbaar

Zwakke punten

  • Oubollig design
  • Matige prestaties
  • Weinig sprankelend interieur

Toyota Avensis Verso : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Avensis Verso, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Avensis Verso: als het een beetje meer mag zijn

De Toyota Avensis Verso, geproduceerd tussen 2001 en 2006, was een niet zo opvallende verschijning in de wereld van de compacte MPV's (Multi-Purpose Vehicles). Het model, afgeleid van de Toyota Avensis sedan en stationwagon, biedt een uitgekiende mix van ruimte, comfort en veelzijdigheid. Lees meer

Interesse in een Toyota Avensis Verso

Toyota Avensis Verso occasions
Toyota Avensis Verso dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Representatieve MPV met veel ruimte voor het hele gezin
  • Verkrijgbaar met 5, 6 of 7 zitplaatsen
  • Solide palet aan benzine- en dieselmotoren met acceptabele verbruikscijfers
  • Comfortabel rijgedrag op zowel korte als langere afstanden
  • Relatief moderne veiligheidsuitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

De Avensis Verso is – hoe kan het ook anders – de MPV-variant van de toenmalige Avensis Sedan en Stationwagon en deelde ook de motoren met die zustermodellen. Het motorpalet van de Verso was evenwel sterk uitgedund in vergelijking met dat van de sedanuitvoering. Zo was er eigenlijk slechts één benzinemotor voorhanden: een viercilinder met 150 pk en 192 Nm, die naar keuze was te koppelen een handbak of automaat. Als gemiddeld verbruik gaf het Japanse merk 1 op 11,6 kilometer op, en binnen 12 seconden kun je ermee naar 100 km/u snellen. De Avensis Verso leent zich daarentegen niet tot haastig rijgedrag. De rijeigenschappen waren vooral geënt op het zo comfortabel en ontspannen mogelijk vervoeren van de inzittenden. Niettemin voelt het onderstel solide aan en zeker niet wollig of wantrouwend. Een ideale mix tussen comfort en veiligheid dus, waardoor de Avensis Verso een fijne metgezel is op zowel korte als langere afstanden.

Over rijden met de Avensis Verso over langere afstanden gesproken: dieselen was ook mogelijk. Hiervoor had Toyota de 2.0 D4-D naar voren geschoven, een viercilinder-turbodiesel met 116 pk en 250 Nm. Geen cijfers om over naar huis te schrijven, maar voldoende om de minstens 1.500 kilogram wegende Verso in beweging te krijgen en te houden. En dat tegen een verbruiksgemiddelde van ruim 1 op 15 kilometer.

Afmetingen

Wat afmetingen betreft loopt de enige generatie van de Toyota Avensis Verso keurig in de pas met de rest van de middelgrote MPV’s. Zo bedraagt de lengte een stevige 4,65 meter, bij een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,68 meter. Dergelijk maten waren ook wel nodig, want de Avensis Verso moest – van Toyota – vooral de keuze bij uitstek zijn als familie-MPV (en deed dat niet onverdienstelijk).

Wie voor de 6- of 7-zits uitvoering koos, kreeg de beschikking over een derde zitrij. Nadeel van zoveel stoelen is dat er niet heel veel kofferbakvolume overblijft; slechts 212 liter. Klap alle zetels, behalve die van de bestuurderstoel naar beneden, en er ontstaat ineens ruim 2.400 liter aan vol te stouwen volume. Dat is echt een zee aan (bagage)ruimte! De 5-zits uitvoering biedt uiteraard dezelfde hoeveelheid binnenruimte, maar moet het zonder een derde zitrij en plek voor zes of zeven inzittenden stellen. Hiertegenover staat – je raadt het al – een veel grotere standaard kofferruimte.

Toyota Avensis Verso
Marktintroductie 2001-2006
Lengte x breedte x hoogte 4,65 x 1,76 x 1,68 m
Wielbasis 2,83 m
Inhoud bagageruimte 212-2.422 l
Ledig gewicht 1.395-1.505 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.140-2.155 kg
Cilinderinhoud 1.995-1.998 cm3
Vermogen 85-110 kW (116-150 pk)
Koppel 192-250 Nm
Topsnelheid 180-192 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,4-12,5 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 6,5-8,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 173-202 g/km

Varianten

De Toyota Avensis Verso is de opvolger van de Toyota Picnic. De marktintroductie vond plaats in 2001 en na slechts één generatie wordt in 2006 het stokje doorgegeven aan de Toyota Verso, de generatie die gebaseerd was op de net even wat compactere Corolla. Toyota bouwt met de Avensis, die er behalve als MPV ook als vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagon is, aan een goede reputatie voor wat betreft solide, betrouwbare en riante gezinsauto’s. Dat laatste gold in het bijzonder voor de Verso, die verkrijgbaar was als 6- of 7-zitter (naast de standaard 5-zits).

Het basismodel luisterde naar de naam Linea Terra en had onder meer centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten voor en achter, stuurbekrachtiging, een airbag voor bestuurder en ABS. Een trede hoger op de ladder stond de Linea Sol, voorzien van airconditioning. Na de facelift in 2004 introduceerde Toyota de luxe Executive-uitvoering, in de hoop ook de zakelijk rijder aan te spreken.

Prijzen

De laatste generatie Toyota Avensis Verso werd tot 2006 nieuw geleverd in Nederland, met een startprijs van ongeveer 28.000 euro. De meest luxe uitvoeringen, Executive geheten, begonnen bij zo’n 35.000 euro. Aangezien de Toyota Verso niet meer nieuw verkrijgbaar is, moeten geïnteresseerden nu zoeken op de occasionmarkt. Overigens valt dat nog niet mee, want het aanbod is zeer beperkt. Op het moment van schrijven worden er slechts tien exemplaren van de Avensis Verso te koop aangeboden in Nederland – waarschijnlijk omdat MPV’s uit de gratie zijn geraakt door de opmars van de SUV. Veel exemplaren slijten daardoor de tweede helft van hun leven in landen als Polen, Tsjechië of elders. En geef de kopers daar eens ongelijk, want elke Toyota, dus ook de Verso, staat te boek als zeer betrouwbaar

Design

Buitenkant

De Avensis Verso is zowel qua design als technisch sterk verwant aan de vierdeurs Avensis sedan en vijfdeurs Avensis stationwagon. Net als die modellen is het ontwerp van de Avensis Verso conservatief en ingetogen. Als je een spraakmakende, opvallende auto zoekt, moet je simpelweg niet bij de Avensis zijn. Die eigenschappen kun je ook in een positief daglicht zien, want er zitten wel degelijk pluspunten aan een auto waarin je onopgemerkt en comfortabel kunt rondrijden. Als er één zwak punt van de Avensis-serie genoemd moet worden: veel modellen vertonen enige roestvorming, onder meer op de vloerconstructie of op de assen. Dat is iets om op te letten als je voor een occasion gaat kijken.

Binnenkant

De Avensis Verso is in veel opzichten een uitstekende occasion, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid of brandstofverbruik. Minder geslaagd is de afwerking van de cockpit, die is voor een auto uit dit segment niet bijzonder spectaculair. Grijs plastic overheerst in het interieur, wat enerzijds ouderwets oogt en anderzijds vrij inspiratieloos overkomt. De schakelaars en knoppen zijn onvoldoende verlicht en daardoor 's nachts soms moeilijk te vinden. Kortom, deze auto is degelijk, maar niet feilloos.

Veiligheid

Als derivaat van de Toyota Avensis scoort de Avensis Verso zeer goed bij de Euro NCAP-botsproeven. Hoewel de Verso-uitvoering zelf nooit door het Europese veiligheidsinstituut is getest, scoorde de Avensis sedan de maximale score van vijf sterren.

Alternatieven

Een grote concurrent voor de Avensis komt van Toyota zelf: voor veel gezinnen zal de compactere Toyota Corolla Versogroot en comfortabel genoeg zijn voor het hele gezin. Bovendien zijn deze modellen ook geleverd met zuinige hybride-aandrijflijnen.

Andere alternatieven zijn de Renault Scenic en Grand Scenic, Mazda5, Opel Zafira, Ford S-Max en Volkswagen Touran.

FAQ

Hoeveel bagageruimte heeft de Toyota Avensis Verso?
De (maximale) laadruimte van de Toyota Avensis Verso is riant. Met alle stoelen neergeklapt is er maar liefst 2.422 liter voorhanden. Met alle zeven stoelen bezet blijft hier nog 212 liter van over, aanzienlijk minder weliswaar, maar dat is logisch en geldt eigenlijk voor alle 7-zitters. De Avensis Verso is er ook als 5- of 6-zitter, die meer standaard bagageruimte bieden.
Welke motoropties zijn beschikbaar voor de Toyota Avensis Verso?
Toyota leverde voor de Avensis Verso één benzine en één diesel. Beide motoren konden gekoppeld worden aan een handbak of automaat en staan over het algemeen bekend als relatief zuinig, betrouwbaar en onderhoudsarm. De prestaties en het rijgedrag van de Avensis Verso laat zich het best typeren als comfortabel en gemoedelijk. Een aangename reisauto.
Wat kost de Toyota Avensis Verso?
De nieuwprijzen begonnen in 2001 bij ongeveer 26.000 euro. Voor de meest uitgebreid aangeklede versies betaalde je minstens 34.000 euro. Nu is de occassionmarkt de plek om een exemplaar te zoeken, waar ze te vinden zijn vanaf 3.000 euro. Het aanbod is echter beperkt. De populariteit van de MPV is niet meer wat het ooit was en de meeste exemplaren zijn inmiddels verscheept naar het buitenland.
Is de Toyota Avensis Verso verkrijgbaar met vierwielaandrijving?
Nee, de Toyota Avensis Verso is er alleen met voorwielaandrijving.

Beoordelingen voor Toyota Avensis Verso

3 Beoordelingen

4,7