De VDA-meetmethode is een standaardmethode om de inhoud van een kofferbak te meten, ontwikkeld door de Vereinigung der Automobilindustrie (VDA), de Duitse brancheorganisatie voor de auto-industrie.
Bij deze methode wordt de bagageruimte van een auto gemeten in liters, door gebruik te maken van gestandaardiseerde blokken van 1 liter (20 x 10 x 5 cm). Deze blokken worden in de kofferbak geplaatst totdat de maximale bruikbare ruimte is gevuld. Dit geeft een objectieve maat voor de bagageruimte, in tegenstelling tot andere meetmethodes die luchtvolume of andere technieken gebruiken.
Sommige autofabrikanten gebruiken een SAE-meting (meestal in de VS), die de volledige binnenruimte van de kofferbak in kubieke voeten meet, inclusief loze ruimtes. Dit kan leiden tot grotere opgegeven waarden dan bij de VDA-methode. Kortom: een VDA-meting geeft een realistischer beeld van hoeveel bagage je daadwerkelijk kwijt kunt in een auto.
Grote kofferbak, klein formaat? Het kan! Niet iedereen wil een slagschip van vijf meter lang op de oprit. Gelukkig zijn er compacte auto’s met verrassend veel bagageruimte.
Een middenklasse auto biedt een goede balans tussen ruimte en rijcomfort. Hierin kun je comfortabel rijden zonder dat de auto direct de parkeervakken op je werk overneemt.
Soms moet je écht veel meenemen. Een kinderwagen, vakantiebagage of misschien gewoon een heleboel boodschappen. Dit zijn de grotere SUV’s en MPV’s met een royale kofferbak.
Elektrische auto’s staan niet altijd bekend om hun enorme kofferruimte, maar er zijn modellen die wél veel bagage kunnen vervoeren.
Als je een trouwe viervoeter hebt, dan wil je dat je hond comfortabel en veilig meereist. Deze modellen hebben een vlakke laadvloer en voldoende ruimte.
Een ruime auto hoeft niet duur te zijn. Dit zijn enkele betaalbare modellen met veel laadcapaciteit.