Ga naar hoofdinhoud
mercedes-benz_clk_230_1

Mercedes-Benz CLK 230

1 / 5
mercedes-benz_clk_230_1
mercedes-benz_clk_230_2
mercedes-benz_clk_230_3
mercedes-benz_clk_230_4
mercedes-benz_clk_230_5

Sterke punten

  • Tijdloze uitstraling
  • Genieten van open rijden
  • Comfortabele stoelen

Zwakke punten

  • Hoger brandstofverbruik
  • Achterbank zit er ‘voor de sier’
  • Soms problematiek met elektronica

Mercedes-Benz CLK 230 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz CLK 230, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz CLK 230: stijlvol genieten

Autofabrikant Daimler bracht de Mercedes-Benz CLK 230 in 1997 voor het eerst op de markt als coupé. De coupés rolden in de Daimler fabriek in Bremen van de band. Een jaar later volgde de cabrioletversie van de Mercedes-Benz CLK 230, die bij specialist Karmann in Osnabrück geproduceerd werd. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz CLK 230

Mercedes-Benz CLK 230 occasions

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Mercedes-Benz CLK 230: in het kort

De Mercedes-Benz CLK 230 verscheen in 1997 en was onderdeel van de eerste generatie CLK (type C208). Hij is gebaseerd op het platform van de C-Klasse (W202), maar heeft de looks van een coupé en trekjes van de E-Klasse. De CLK 230 had standaard een 2,3-liter viercilinder met compressor, goed voor vlotte prestaties en voldoende koppel. De auto werd geleverd met achterwielaandrijving, wat hem bij liefhebbers extra aantrekkelijk maakt.

De CLK 230 was er als coupé en later ook als cabriolet (type A208). Hij combineert comfort met een sportieve rijhouding, zonder een echte sportauto te zijn. Denk aan een stijlvolle boulevardcruiser die het ook leuk vindt op binnenwegen. Tot aan het eind van de serie in 2002 verkocht Mercedes-Benz meer dan 100.000 coupés en meer dan 20.000 cabriolets van de CLK.

Goede redenen

  • Stijlvolle coupé of cabriolet met klassieke lijnen
  • Sterke en soepele compressor-motor
  • Betaalbare instap in de wereld van Mercedes-Benz
  • Relatief zeldzaam, dus interessant voor verzamelaars
  • Aangenaam rijcomfort voor dagelijks gebruik én toerritten

Technische gegevens

Motorisatie

Met zijn 2,3-liter compressormotor met een prestatievermogen van 142 kW (193 pk), is de Mercedes-Benz CLK 230 een krachtige auto. De maximumsnelheid ligt op 230 km/u en het gemiddelde benzineverbruik ligt op 9,8 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 233 g/km. De Mercedes-Benz CLK 230 is er met een zesversnellingsbak of met een automatische versnellingsbak. Minstens zo imposant is het koppel van de motor: een stevige 280 Nm. Ook de 0-100 km/uur sprinttijd is indrukwekkend: 8 seconden.

Al twee jaar na de marktinvoering herzag autofabrikant Daimler haar CLK-serie. Als gevolg daarvan werd de Mercedes-Benz CLK 230 vanaf 1999 met een verbeterde standaarduitrusting aangeboden. Hij kreeg ook een nieuwe viercilinder met een iets hoger vermogen van 145 kW (197 pk). Uiterlijk herken je de herziene CLK-modellen aan nieuwe buitenspiegels met geïntegreerde knipperlichten. In de tweede CLK-generatie, vanaf 2002, werd de Mercedes-Benz CLK 230 vervolgens uit de collectie genomen ten gunste van het viercilinder instapmodel Mercedes-Benz CLK 200.

Afmetingen

De lengte van de Mercedes-Benz CLK 230 bedraagt 4,57 meter. De breedte is 1,72 meter en de hoogte komt uit op 1,37 meter. De wielbasis van het model komt uit op 2,69 meter. De auto heeft een gewicht van 1.350 kilogram. De bagageruimte biedt zo’n 420 liter in de coupé – dat is ruim genoeg voor twee weekendtassen en een krat wijn.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mercedes-Benz CLK 230 (C208)
Marktintroductie 1997 tot 1999
Lengte x breedte x hoogte 4,57 x 1,72 x 1,37 m
Wielbasis 2,69 m
Inhoud bagageruimte 420 liter
Ledig gewicht 1.350 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.850 kg
Vermogen 142 kW (193 pk)
Koppel 280 Nm
Topsnelheid 230 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4 sec
Verbruik 9,9 l/100 km

Varianten

De Mercedes-Benz CLK 230 is geleverd in verschillende uitrustingsniveaus:

  • Classic: de basisuitvoering, met alle essentiële zaken, maar geen overdaad.
  • Elegance: meer luxe, met houten inleg, lederen bekleding en verchroomde accenten.
  • Avantgarde: sportievere uitstraling, vaak met aluminium accenten en sportieve stoelen.

Daarnaast verschenen er enkele special editions met extra opties of bijzondere kleuren, zoals de Sport Edition of Designo. Ook is er verschil tussen de coupé en de cabriolet. De cabriolet kwam iets later op de markt en was standaard iets rijker uitgerust. Het klassieke stoffen dak van de open Mercedes-Benz CLK 230 kan in circa 20 seconden elektrisch neergelaten worden en in de kofferruimte verdwijnen. Dit dak is geleverd in de kleuren zwart, blauw of grijs.

Prijzen

De oorspronkelijke nieuwprijs van de Mercedes-Benz CLK 230 lag in Nederland ruim boven de 50.000 euro, afhankelijk van uitvoering en opties. Tegenwoordig vind je nette exemplaren op de occasionmarkt tussen de 3.000 en 9.000 euro, afhankelijk van kilometerstand, onderhoud en staat van carrosserie en interieur. Cabrio's zijn vaak wat duurder.

Design

Buitenkant

De Mercedes-Benz CLK 230 is onmiskenbaar een Mercedes uit de jaren ’90, met die karakteristieke dubbele koplampen en ronde lijnen. De auto oogt statig, maar niet log. De vloeiende daklijn zonder B-stijl geeft de coupé een elegante en open uitstraling. Van opzij bekeken lijkt het dak bijna te zweven. De achterzijde is wat conservatiever vormgegeven, met eenvoudige achterlichten en een ingetogen bumper. De cabriolet heeft dezelfde lijnen, maar met stoffen kap. Die kap sluit netjes aan en geeft open rijden een stijlvolle uitstraling, zonder dat het rommelig oogt.

Binnenkant

Binnenin is het typisch Mercedes-Benz uit de jaren ’90: veel grijze tinten, een rechtopstaand dashboard en duidelijke knoppen. Geen grote schermen, geen touchbediening, maar overzichtelijke analoge klokken en stevige schakelaars. Het stuurwiel is groot, de stoelen zijn breed en zacht en er is voldoende ruimte voorin. Achterin is het behelpen, maar daar kun je eventueel nog je weekendtas kwijt als deze niet te groot is. In de Elegance- en Avantgarde-uitvoeringen vind je houten panelen of aluminium inleg. Lederen bekleding was optioneel, net als stoelverwarming en een schuifdak.

Veiligheid

Voor zijn tijd was de CLK 230 goed uitgerust op het gebied van veiligheid. Standaard kreeg je: ABS, ESP (bij latere modellen), airbags voor bestuurder en passagier en zij-airbags in de voorstoelen. De carrosserie is stevig en ontworpen met kreukelzones. Toch moet je de veiligheidsmaatstaven wel in het juiste tijdperk plaatsen: een moderne Mercedes-Benz A-Klasse heeft meer snufjes. Maar voor zijn bouwjaar was de CLK 230 beslist serieus qua veiligheid.

Alternatieven

Wie een alternatief zoekt voor de Mercedes-Benz CLK 230, komt al snel uit bij de BMW 3 Serie Coupé (E46). Die is sportiever en scherper qua rijeigenschappen, maar biedt minder comfort. Ook de Audi A4 Cabriolet is een optie, met een fraai afgewerkt interieur en vierwielaandrijving (in Quattro-uitvoering). Voor wie iets Amerikaans wil: een Ford Mustang uit begin jaren 2000 biedt veel pk’s, maar minder verfijning. Zoek je juist iets Zweeds, kijk dan eens naar de Volvo C70.

FAQ

Wat zijn de veelvoorkomende problemen bij de Mercedes-Benz CLK 230?
De Mercedes-Benz CLK 230 heeft soms last van elektronische storingen, zoals defecte raambediening of waarschuwingslampjes die spontaan oplichten. Ook kunnen de multiriem en de luchtmassameter storingen veroorzaken. Regelmatig onderhoud voorkomt grotere problemen.
Is de Mercedes-Benz CLK 230 een goede youngtimer voor zakelijk gebruik?
Ja, de Mercedes-Benz CLK 230 is populair als youngtimer vanwege zijn leeftijd, degelijke bouw en relatief lage aanschafwaarde. Dankzij de youngtimerregeling betaal je bij zakelijk gebruik bijtelling over de dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde, wat hem fiscaal aantrekkelijk maakt.
Wat is het verbruik van de Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor?
Het gemiddeld brandstofverbruik van de Mercedes-Benz CLK 230 Kompressor ligt rond de 1 op 10 (circa 10 liter per 100 km). In de praktijk varieert dit afhankelijk van rijstijl, type versnellingsbak en stads- of snelwegverkeer.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz CLK 230

8 Beoordelingen

4,3

Meer informatie

Meer details