- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes-AMG SL (R232)
- Mercedes-Benz SL 320



Sterke punten
- Tijdloos design
- Comfortabele rijervaring
- Betrouwbare zescilinder
Zwakke punten
- Hoge onderhoudskosten
- Weinig bagageruimte
- Hardtop is ’s zomers een sta-in-de-weg
Mercedes-Benz SL 320 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz SL 320, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mercedes-Benz SL 320
-
Mercedes-Benz SL 320 Cabrio
€ 11.450,-- 306.403 km
- 12/1994
- 171 kW (232 PK)
- Oldtimer
- 10 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-2516 AK 'S-GRAVENHAGE -
Mercedes-Benz SL 320 1996 | Route 66 Auctions
€ 13.800,-- 12.345 km
- 01/1996
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
Mercedes-Benz SL 320 R129 SL320 convertible
€ 16.500,-- 81.068 km
- 06/1997
- 168 kW (228 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3125 BD SCHIEDAM -
Mercedes-Benz SL 320 320 Cabriolet Hardtop
€ 24.950,-- 125.113 km
- 03/1997
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6042 NX ROERMOND -
Mercedes-Benz SL 320 SL 320 - volledig onderhoudshistorie!!
€ 28.250,-- 85.948 km
- 01/1994
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
11,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-1013PJ AMSTERDAM -
Mercedes-Benz SL 320 SL Youngtimer 113248km
€ 26.950,-- 113.248 km
- 07/1993
- 170 kW (231 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1601 MK ENKHUIZEN -
Mercedes-Benz SL 320 Cabrio SL320 1995 68.000km
€ 32.900,-- 68.473 km
- 09/1995
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7844 NV VEENOORD -
Mercedes-Benz SL 320 SL320 edition 1/419 stuks
€ 42.229,-BTW verrekenbaar - 61.456 km
- 01/2001
- - kW (- PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-3882 MJ PUTTEN -
Mercedes-Benz SL 320 Cabriolet
€ 29.950,-- 135.405 km
- 01/1996
- 169 kW (230 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
Mercedes-Benz SL 320 24V - SUPER MOOIE NEDERLANDSE AUTO
€ 23.899,-- 162.284 km
- 09/1998
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1713 GC OBDAM -
Mercedes-Benz SL 320 320
€ 24.900,-- 144.700 km
- 11/1994
- 170 kW (231 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
262 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7815 TC EMMEN -
Mercedes-Benz SL 320 Cabrio | Werkelijk als nieuw
€ 32.450,-- 133.950 km
- 01/1995
- 171 kW (232 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4261 BD WIJK EN AALBURG
Interesse in een Mercedes-Benz SL 320
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend

Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Je rijdt in een potentiële klassieker; goed onderhouden exemplaren stijgen in waarde
- Dankzij achterwielaandrijving en uitgebalanceerd onderstel voelt de SL 320 verfijnd aan bij zowel rustig als stevig rijden
- 3,2-liter zescilinder biedt souplesse, een herkenbaar geluid en voldoende trekkracht
- Elektrisch bedienbare softtop en optionele hardtop geven cabrioplezier én comfort, ongeacht het seizoen
Technische gegevens
Motorisatie
De Mercedes-Benz SL 320 is er met twee motorconfiguraties. Van 1993 tot 1998 is hij voorzien van de beproefde M104-motor, een 3.199 cm3 zescilinder-in-lijn benzinemotor met vier kleppen per cilinder en een dubbele bovenliggende nokkenas. Deze motor levert 170 kW (231 pk) en een koppel van 315 Nm bij 4.200 t.p.m. De motor staat bekend om zijn soepele karakter en lineaire vermogensopbouw en geeft de SL 320 een topsnelheid van 240 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in circa 7,8 seconden.
Vanaf 1998 is de SL 320 uitgerust met de M112-motor: een eveneens 3.199 cm3 metende V6, met drie kleppen per cilinder en dubbele ontsteking. Deze motor is iets minder krachtig met 165 kW (224 pk), maar efficiënter en lichter, wat de wegligging en het brandstofverbruik ten goede komt. Het koppel bleef gelijk op 315 Nm, maar komt iets eerder vrij, wat zorgt voor een prettig rijgedrag in het middengebied. De V6 heeft een minder mechanisch geluid, maar is stiller en verfijnder. De acceleratie van 0 tot 100 km/u vergt 8,4 seconden.
Beide motoren werden standaard gekoppeld aan een vijftrapsautomaat met een soepel schakelgedrag. Alle versies zijn voorzien van achterwielaandrijving, wat bijdraagt aan de sportieve rijeigenschappen.
Andere motorvarianten in de R129-serie waren:
- SL 280: 2.799 cm3 zescilinder-in-lijn, 142 kW (193 pk), 270 Nm, top 230 km/u
- SL 500: 4.973 cm3 V8, 235-225 kW (320-306 pk), 450-470 Nm, top 250 km/u
- SL 600: 5.987 cm3 V12, 290 kW (394 pk), 570 Nm, top 250 km/u
Afmetingen
De Mercedes-Benz SL 320 is 4,47 tot 4,50 meter lang (afhankelijk van het bouwjaar), is 1,81 meter breed en 1,30 meter hoog. De wielbasis bedraagt een riante 2,52 meter, wat bijdraagt aan een stabiel rijgedrag en voldoende interieurruimte, maar ook aan een draaicirkel van bijna 11 meter.
De bagageruimte varieert van 250 tot 265 liter, afhankelijk van het bouwjaar. De elektrisch bedienbare softtop wordt opgevouwen in een speciaal afgeschermd compartiment in de bagageruimte. Dit is niet verwijderbaar, maar wie de sofftop dicht houdt, heeft eigenlijk een extra bagageruimte.
De belangrijkste specificaties op een rij
MERCEDES-BENZ SL 320 (R129) | |
---|---|
Marktintroductie | 1993 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,47-4,50 x 1,81 x 1,29 m |
Wielbasis | 2,52 m |
Inhoud bagageruimte | 250-265 l |
Ledig gewicht | 1.735-1.780 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.150-2.170 kg |
Cilinderinhoud | 3.199 cm3 |
Vermogen | 165-170 kW (224-231 pk) |
Koppel | 315 Nm |
Topsnelheid | 238-240 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7,8-8,4 sec |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 11,0-12,5 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 258 g/km |
Varianten
Mercedes-Benz positioneerde de SL 320 als de middenvariant van de R129-serie. Hij biedt meer vermogen dan de instap-SL 280 en was aanzienlijk zuiniger dan de zwaardere SL 500 en SL 600. In Nederland zijn relatief veel rijk uitgeruste exemplaren geleverd, met onder meer het Sportline-pakket met verlaagd onderstel en directe besturing, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, automatische airco, lederen bekleding en een afneembare hardtop.
Prijzen
De oorspronkelijke nieuwprijzen van de Mercedes-Benz SL 320 lagen net boven tot ruim boven de 100.000 euro, afhankelijk van de gekozen opties en het bouwjaar.
De prijzen van occasions zijn afhankelijk van de staat, de kilometerstand en de onderhoudshistorie. Voor een SL 320 in redelijke staat betaal je tussen de 10.000 tot 33.000 euro voor exemplaren in uitstekende staat, met een lage kilometerstand en volledige documentatie.
Design
Buitenkant
Het ontwerp van de R129 wordt geroemd om zijn ingetogen lijnen, uitgebalanceerde proporties en functionele vormgeving. De lange motorkap, korte achterzijde en brede schouders geven de SL 320 een tijdloos en sportief silhouet. De softtop is elektrisch te bedienen en verdwijnt met één druk op de knop onder de achterklep. De afneembare hardtop was leverbaar in carrosseriekleur.
De carrosserie is strak vormgegeven met vloeiende lijnen zonder overbodige franje. De koplampen zijn rechthoekig en de grille draagt de Mercedes-Benz-ster trots in het midden. Vanaf de facelift in 1998 kreeg de SL 320 heldere richtingaanwijzers, gemoderniseerde bumpers en andere wieldesigns. Er waren diverse lakkleuren leverbaar, waaronder klassieke tinten als Brilliant Silver, Midnight Blue en Imperial Red.
Binnenkant
Het interieur van de SL 320 weerspiegelt de hoge Mercedes-Benz-standaard van de jaren negentig. Zachte lederen bekleding, houten sierdelen en comfortabele stoelen kenmerken het geheel. De ergonomie is uitstekend: alle knoppen zijn logisch geplaatst, het zicht rondom is goed – zeker met open kap – en de stoelen bieden ook tijdens lange ritten goede ondersteuning.
Standaard zijn elektrisch verstelbare stoelen, automatische klimaatregeling en een premium audiosysteem van Becker of Bose. Vanaf 1998 is het interieur opgefrist met onder meer een nieuw stuurwiel, gewijzigde middenconsole en modernere tellers. In sommige uitvoeringen was zelfs een telefoonconsole of een geïntegreerd navigatiesysteem beschikbaar.
Veiligheid
De Mercedes-Benz SL 320 was zijn tijd vooruit op het gebied van veiligheid. Standaard is de auto voorzien van dubbele airbags, ABS en een elektronisch geregelde uitklapbare rolbeugel. Die klapt in een fractie van een seconde omhoog bij een dreigende koprol, wat uniek was voor die tijd.
Verder zijn er gordelspanners, een stevige veiligheidskooi en optioneel tractiecontrole (ASR). Hoewel Euro NCAP geen crashtest heeft gedaan, werd de R129 geroemd om zijn veiligheid en solide carrosserieconstructie. Technisch is de auto doorontwikkeld om te voldoen aan strengere botsveiligheidsnormen in zowel Europa als de VS.
Alternatieven
Wie een alternatief zoekt voor de Mercedes-Benz SL 320, komt al snel uit bij modellen met een vergelijkbare mix van comfort, luxe en prestaties. Een logische concurrent is de BMW 840Ci, een coupé met V8-motor en een vergelijkbare bouwkwaliteit, maar zonder open dak. De Jaguar XK8 Cabriolet biedt Britse charme en V8-kracht, maar is vaak onderhoudsgevoeliger. Wie sportiever wil rijden, kan uitwijken naar de Porsche 911 (993 of 996) Cabriolet, die lichter en scherper is, maar ook minder comfortabel. Voor wie iets voordeligers zoekt is er de Volvo C70, een cabriolet met een zachtere afstelling en goede stoelen, maar minder exclusief. Tot slot is er de Maserati 3200 GT, met Italiaanse flair en turbokracht, al vereist die auto bovengemiddelde zorg en onderhoud.