Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-cupra-leon-front

Seat Leon

1 / 3
seat-cupra-leon-front
seat-cupra-leon-side
seat-cupra-leon-back

Sterke punten

  • Sportief en sierlijk design
  • Robuust, praktisch en efficiënt
  • Aantrekkelijker geprijsd dan Volkswagen Golf

Zwakke punten

  • Bedieningsgemak en infotainment
  • Relatief hoge afschrijving
  • Geen elektrische of Cupra-versies

SEAT Leon : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de SEAT Leon, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Seat Leon: hét alternatief voor een Golf

Uitgerekend dochteronderneming Seat bouwt misschien wel de belangrijkste concurrent van de Volkswagen Golf. De Seat Leon, intussen toe aan zijn vierde generatie, is een technisch gelijkwaardige middenklasser en een aantrekkelijk alternatief in het C-segment. Lees meer

Interesse in een Seat Leon

Seat Leon occasions
Seat Leon nieuwe auto's
Seat Leon dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Robuuste en duurzame techniek van Volkswagen
  • Eigentijds, sportief en sierlijk vormgegeven
  • Verkrijgbaar als hatchback en riante stationwagen
  • Bescheiden onderhoudskosten, gunstig brandstofverbruik

Technische gegevens

Motorisatie

Welke versie je ook kiest, de Seat Leon is altijd voorzien van een zuinige krachtbron die sterk genoeg is, efficiënt met energie omspringt en prettig rijdt. Het motorenaanbod van de Leon begint bij de 1.0 TSI driecilinder benzinemotor met een vermogen van 66 kW (90 pk). Deze versie is in de markt gezet als prijsvriendelijke basisversie, maar qua motorprestaties hoef je geen wonderen te verwachten. De 1.0 TSI met 81 kW (110 pk) en 200 Nm koppel reageert al een stuk feller als je gaspedaal intrapt. Bovendien is deze motorvariant ook met een automatische transmissie te krijgen.

Geen fan van een driepitter onder de motorkap? Dan kun je ook kiezen voor de viercilinder 1.5 TSI benzinemotor met 96 kW (130 pk) en een handgeschakelde versnellingsbak, of met 110 kW (150 pk) vermogen die je naar wens kunt combineren met een handbak of automaat. Rijd je heel veel kilometers op jaarbasis en spelen de brandstofkosten een grote rol? Dan kun je ook nog kiezen uit twee dieselmotoren. De Seat Leon is leverbaar met een zeer efficiënte 2.0 TDI met 85 kW (115 pk) en een handgeschakelde versnellingsbak of met 110 kW (150 pk) en standaard automaat. Daarmee is Seat één van de weinige merken in deze klasse die nog dieselmotoren aanbiedt. Behalve als vijfdeurs hatchback is de Seat Leon ook leverbaar als ruime stationwagen met dezelfde motoren: de Leon Sportstourer.

De kans is groot dat je op AutoScout24 ook een Seat Leon met plug-in hybridetechniek tegenkomt. Het model was tussen 2020 en 2023 namelijk leverbaar als e-Hybrid plug-in hybride met 150 kW (204 pk), een benzineverbruik van zo’n 1,5 l/100 km en een 100% elektrische actieradius van rond de 70 kilometer. Het gaat hier om dezelfde plug-in hybridetechniek die ook in de Volkswagen Golf, Audi A3 en Skoda Octavia is te vinden.

Mocht je interesse hebben in een splinternieuwe Leon e-Hybrid, dan kun je terecht bij Cupra. Cupra stond lange tijd bekend als het extra sportieve label van Seat, maar werd in 2019 als zelfstandig automerk in de markt gezet. De Cupra Leon e-Hybrid is grotendeels gelijk aan de ‘gewone’ Seat Leon e-Hybrid, maar dan uitgesproken sportief vanbinnen en vanbuiten.

Afmetingen

De huidige, vierde generatie van de Seat Leon vijfdeurs hatchback groeide naar 4,37 meter lengte. De Leon Sportstourer is zelfs 4,64 meter lang. Dankzij de wielbasis die groeide van 2,64 naar 2,69 meter biedt de Leon voortaan meer beenruimte op de achterbank. De bagageruimte van de hatchback blijft ongewijzigd op een zeer acceptabele 380 liter (270 liter voor de plug-in hybride). Door de achterbank neer te klappen, vergroot je het laadvolume tot ruim 1.300 liter. Als bagageruimte belangrijk is, dan moet je natuurlijk gaan voor de Seat Leon Sportstourer met een riante kofferbak van minimaal 620 liter.

Seat Leon (Sportstourer)
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,37 x 1,79 x 1,46 m (4,64 x 1,79 x 1,46 m)
Wielbasis 2,69 m
Inhoud bagageruimte 380 l (620 l)
Ledig gewicht 1.175 - 1.514 kg (1.224 - 1.558 kg)
Toelaatbaar totaalgewicht 1.750 - 2.060 kg (1.775 - 2.080 kg)
Cilinderinhoud 999 - 1.968 cm3
Vermogen 66 kW (90 pk) - 150 kW (204 pk)
Koppel 175 - 360 Nm
Topsnelheid 183 - 220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,5 - 12,7 sec (7,7 - 12,7 sec)
Tankinhoud 40 - 45 l
Verbruik 5,4 - 5,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 124 - 130 g/km

Varianten

De vierde generatie van de Seat Leon is verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback of stationwagen. Die laatste draagt de naam Sportstourer (ST) en biedt aanmerkelijk meer bagageruimte dan de hatchback.

Als we kijken naar de uitrustingsniveaus dan begint het aanbod bij de meest basale Reference met 16-inch lichtmetalen wielen, een multimediascherm, led-koplampen en led-dagrijverlichting. Vanaf de uitvoering Style kun je rekenen op een wat rijkere uitrusting en zijn er meer opties verkrijgbaar. Bij de uitvoering FR (Formula Racing) voegt Seat sportieve accenten en functionaliteiten toe aan de auto. Daarnaast zijn de Style en FR leverbaar in combinatie met een Business-pakket waarmee allerlei interessante zaken worden toegevoegd aan de uitrusting tegen een gunstige fiscale waarde (voor de leaserijder).

Prijzen

De basisversie van de Seat Leon, de 1.0 TSI Reference, staat in de prijslijsten vanaf 29.595 euro. De Seat Leon Sportstourer begint bij 30.795 euro. De prijzen van de Leon met een 1.5 TSI-motor beginnen bij 34.645 euro voor de hatchback en bij 35.845 euro voor de Sportstourer. Dieselen kan vanaf 37.795 euro en net als bij alle andere uitvoeringen betaal je 1.200 euro extra voor de Leon Sportstourer.

Design

Buitenkant

Uitwendig is de Leon zichtbaar gegroeid. Waar de Seat Leon ooit een compacte auto was, is hij in de loop der jaren opgeschoven richting de uitgesproken ruime middenklassers, zoals de ruime Skoda Octavia. Aan de zijkant en op de motorkap is de auto versierd met karakteristieke kanaalvormige uitsparingen. Met zijn agressiever radiatorrooster en scherpe led-lampen onderscheidt deze Leon zich van zijn voorganger.

Verder liet Seat zich voor het ontwerp van de meest recente Leon inspireren door de Seat Tarraco, de SUV van het merk, en de Cupra Formentor (de eerste auto die volledig door Cupra werd ontwikkeld). De Leon valt daardoor op tussen behoudender vormgegeven soortgenoten. Vooral in vergelijking met de Volkswagen Golf ziet de Seat er voor veel mensen aantrekkelijker uit.

Binnenkant

Menig Seat-kenner zal zich verbazen over de aanblik van het dashboard in deze nieuwste Leon. Het is namelijk ingetogener en opgeruimder dan bij vorige modellen. Dat wil echter niet zeggen dat het ook een verbetering is ten opzichte van eerdere modelgeneraties. Vooral de bediening is lastig door het ontbreken van fysieke knoppen, voor verwarming of navigatie bijvoorbeeld. Daarvoor zul je in het infotainmentscherm moeten zoeken.

Wel is de cockpit mooi afgewerkt en ruimer van opzet. Daardoor is meer ruimte beschikbaar, vooral op de achterbank. Terwijl de basisversie van het voorgaande model nogal krap was, is er nu voldoende ruimte voor volwassenen, zonder dat ze hun hoofd of knieën hoeven in te trekken.

seat-cupra-leon-interior seat-cupra-leon-seats

Veiligheid

Qua veiligheid zijn de elektronische systemen aan boord van de Leon alert. Iets té alert soms. Zo gaat de botsingwaarschuwing hier en daar iets te ver met de vele waarschuwingen. De afstandsregeling werkt perfect, maar gebruikers melden dat het waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook moeite heeft met bijvoorbeeld wegwerkzaamheden. Andere rijhulpsystemen zijn verkrijgbaar tegen een meerprijs.

Verder voorziet Seat de Leon van al het nodige op het gebied van veiligheid: airbags, Isofix voor kinderzitjes en gordelspanners bijvoorbeeld. Hierdoor behaalde de compacte auto in de Euro NCAP-crashtest de beste beoordeling van vijf sterren.

Alternatieven

Ben je in de markt voor een Seat Leon? Maak dan ook eerst even een proefrit in een Volkswagen Golf of Skoda Scala. Deze auto’s delen veel van de techniek die je ook in de Seat Leon treft. Andere alternatieven zijn er in de vorm van de Ford Focus, Mazda3, Peugeot 308, Opel Astra, Hyundai i30 en Kia Ceed.

FAQ

Wat kost een Seat Leon?
De basisversie van de Seat Leon, de 1.0 TSI Reference, staat in de prijslijsten vanaf 29.595 euro. De versie met een 1.5 TSI-motor begint bij 34.645 euro en dieselen kan vanaf 37.795 euro. De Sportstourer (stationwagen) heeft in alle gevallen een meerprijs van 1.200 euro ten opzichte van de vijfdeurs hatchback.
Is de Seat Leon zuinig?
Welke versie je ook kiest, de Seat Leon is altijd voorzien van een zuinige krachtbron die sterk genoeg is, efficiënt met energie omspringt en prettig rijdt. Het gemiddelde brandstofvebruik van alle motorvarianten loopt uiteen van 5,4 tot 5,8 l/100 km, wat prima is voor een niet-hybridemodel in deze klasse.
Hoever kun je met een plug-in hybride Seat Leon elektrisch rijden?
Dankzij de plug-in hybride techniek – gelijkwaardig aan die in een Volkswagen Golf, Audi A3 en Skoda Octavia – heb je in de Seat Leon e-Hybrid ongeveer 70 kilometer aan puur elektrische actieradius.

Beoordelingen voor SEAT Leon

218 Beoordelingen

4,6