


Sterke punten
- Enorm rijcomfort dankzij de vering
- krachtige diesel- en benzinemotoren
- Genoeg comfort in het interieur
Zwakke punten
- Goed onderhouden modellen zeer duur
- Eerste modeljaren met technische problemen
- Reparaties zeer duur
Citroen XM : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen XM, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Citroën XM
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Eerste review Citroën C5 Aircross Puretech 130 EAT8

Rijtesten: Citroën C3 Picasso – Als het om de ruimte gaat

Rijtesten: Getest: Citroën C4 Picasso – Getest: Citroën C4 Picasso

Review Citroën C4: een beetje vreemd, maar best lekker

Review - Waag het niet om de vernieuwde Citroën C3 Aircross schattig te noemen!

Elektrische Citroën e-C4: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Citroën XM biedt een zeer hoog niveau van comfort en veel uitrusting in het interieur.
- Met zitplaatsen voor maximaal vijf personen is ook de ruimte over de hele linie indrukwekkend.
- Het hydropneumatische chassis zorgde voor een uitstekend rijcomfort op alle trajecten.
- Vanaf 1991 was de auto ook verkrijgbaar als stationcar met meer ruimte voor het hele gezin.
- De nieuwere modellen van latere jaren worden beschouwd als bijzonder betrouwbaar en robuust.
Gegevens
Motoren
De Citroën XM kon worden besteld met verschillende benzine- en dieselmotoren van verschillende vermogensniveaus. In principe konden klanten kiezen tussen eenvoudige versies met een laag brandstofverbruik en krachtigere motoren met sportieve tendensen. De instapmotor was een tweeliter benzinemotor met verschillende vermogens. Een minimum van 110 en een maximum van 200 pk waren voldoende voor de auto om tot 235 km/u te accelereren en de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u werd in minder dan negen seconden afgelegd.
De klanten vroegen echter al snel om meer vermogen. Het voertuig kon worden besteld met een 3,0 liter benzinemotor**, die aanvankelijk 200 pk leverde en later 190 pk. Tot 267 Nm koppel maakte goede rijprestaties mogelijk. De middelgrote auto accelereerde tot meer dan 230 km/u, en de acceleratietijd tot 100 km/u bedroeg onder optimale omstandigheden een vlotte 7,8 seconden.
Wie de Citroën XM als estate wilde bestellen met het oog op de gebruikskosten of om langere afstanden te rijden, kon ook kiezen uit verschillende varianten. Minstens 82 pk, geschikt voor een ontspannen rit, tot een voldoende pittige 129 pk lieten niets te wensen over voor de meeste klanten. Zo bereikte de Citroën XM met de sterkste dieselmotor een topsnelheid van 201 km/u en een acceleratie naar 100 km/u was mogelijk in 12,1 seconden.
Om aan de hoge comforteisen van de klanten te kunnen voldoen, leverde de autofabrikant het voertuig niet alleen met de handgeschakelde versnellingsbak, maar vaak ook met een automaat.
Afmetingen
Of het nu om een stationcar of een sedan ging, de Citroën XM moest binnenin veel ruimte kunnen bieden voor het hele gezin. Daarom moest het lichaam groot genoeg zijn. Dit gold vooral voor de stationwagen. Deze was bijna vijf meter lang, 1,8 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis voor beide varianten bedraagt 2,85 meter. Het leeggewicht wordt opgegeven als maximaal 1564 kilogram.
Ook de andere technische gegevens laten geen twijfel bestaan over de enorme geschiktheid van het voertuig voor dagelijks gebruik. Dit blijkt onder meer uit een blik in de bagageruimte. Hier kan tot 455 liter laadvolume met gemak worden meegenomen. In de estate is dat zelfs tot 480 liter. Bovendien kan het laadvolume worden vergroot tot 1200 liter door eenvoudigweg de stoelen op de tweede rij neer te klappen. Op verzoek kan de Citroën XM ook worden besteld met een aanhangwagenkoppeling om de transportmogelijkheden te vergroten. Een maximaal trekvermogen tot 1500 kilogram laat vrijwel niets te wensen over.
Productie | 1989 – 2000 |
---|---|
lengte, breedte, hoogte | 4,7 m – 5,0 m x 1,8 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2,9 m |
Inhoud bagageruimte | 455 – 1.200 l |
Ledig gewicht | 1489 – 1690 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2000 – 2270 kg |
Cilinderinhoud | 1998 – 2975 cm³ |
Koppel | 145 – 285 Nm |
Topsnelheid | 168 – 235 km/u |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 7,8 – 19,0 s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 7,4 – 10,4 Liter (benzine), 5,6 – 7,2 (diesel) |
CO2-uitstoot | 225 – 284 g/km (benzine), 185 – 225 g/km (diesel) |
Varianten
Aanvankelijk verscheen de Citroën XM uitsluitend als sedan op de markt, dat wil zeggen, met een notchback. Het duurde echter maar twee jaar voordat de Franse autofabrikant een praktische stationcar toevoegde. De Citroën XM stationwagenversie kon vanaf 1991 worden besteld en gereden.
In het interieur bood de Citroën XM veel comfort. Dit gold althans voor de hogere uitrustingslijnen. Met elektrische ramen, elektrische buitenspiegels of centrale vergrendeling opereerde de Franse auto op een hoog niveau als het op rijcomfort aankwam. Zelfs automatische airconditioning of elektrisch verstelbare stoelen ontbraken niet.
Prijs
De Citroen XM overtuigde met zijn enorme rijcomfort, onder meer dankzij het speciale onderstel. Bovendien had het voertuig een goede prijs-prestatieverhouding. Het instapmodel met de zwakste benzinemotor was op de markt te koop vanaf ongeveer 22.000 euro. De beter uitgeruste topversies met meer motorvermogen kostten tot 50.000 euro.
Als occasion is de Citroën XM niet noodzakelijk een koopje. Vooral met een zeer goede uitrusting of met weinig kilometers op de teller is het niet ongewoon dat de middenklasser de grens van 15.000 euro overschrijdt. Voor een occasion auto in deze leeftijdscategorie zijn dit behoorlijke prijzen. De nostalgie factor en de grote vraag naar het model doen zich hier duidelijk gevoelen. Er zijn echter ook modellen in minder onberispelijke staat verkrijgbaar. Deze zijn geprijsd tussen 2.000 en 9.000 euro.
Design
Exterieur
De Citroen XM biedt, zeker in vergelijking met veel andere modellen van de Franse autofabrikant, een aantrekkelijk en tamelijk discreet design. Een eerder onopvallende carrosserievorm, een aantrekkelijke lichtsignatuur achteraan en vooraan en deels aantrekkelijke, in het oog springende lakafwerking laten vrijwel niets te wensen over. Veel van de gebruikte modellen op de markt schitteren bijvoorbeeld in het bekende en zeer populaire rood. Latere modellen hebben overigens een goede roestbescherming en waren dus stabiel op lange termijn.
Interieur
Het interieur van de Citroën XM is ontworpen voor veel comfort en gezelligheid. Met zijn speciale vering en optionele lederen zetels, bleek de auto een goede keuze voor lange reizen, vooral door de jaren heen. Bovendien bood het model een solide uitrusting met alle gebruikelijke kenmerken en functies. Ook van belang is de goede zichtbaarheid van het model. Dit geldt vooral voor de stationwagon, die veel glas bood en dus een goed zicht rondom naar buiten. Tot slot overtuigt de auto met een zeer goede ruimte in het interieur, dit geldt zowel voor de eerste als de tweede rij.
Veiligheid
De Citroën XM biedt een hoog niveau van veiligheid. Dankzij de goed uitgebalanceerde ophanging ligt het voertuig bijvoorbeeld veilig en stevig op de weg. De directe besturing is overtuigend met zijn snelle feedback. Bovendien werden de latere modellen geleverd met een zeer goede veiligheidsuitrusting. Dit geldt bijvoorbeeld voor seriële ABS in de derde generatie, meerdere airbags op de voorstoelen of zachte, gevoerde materialen die het risico op letsel bij een ongeval moeten verminderen.
Alternatieven
Als klanten op zoek zijn naar een goed alternatief, dan is de Volvo 740 aan te bevelen. Het voertuig overtuigt met een aantal nuttige veiligheidsvoorzieningen, bovendien is de carrosserie robuust en is roest een zeer zeldzaam probleem. De afmetingen creëren veel ruimte voor de inzittenden in het interieur en ook het vervoeren van omvangrijke voorwerpen is geen probleem voor de Volvo 740.