Ga naar hoofdinhoud
Mercedes_Benz_C230_1-small

Mercedes-Benz C 230

1 / 3
Mercedes_Benz_C230_1-small
Mercedes_Benz_C230_3-small
Mercedes_Benz_C230_2-small

Sterke punten

  • Fijne V6-motor met 204 pk
  • Balans tussen comfort en sportiviteit
  • Degelijke bouwkwaliteit

Zwakke punten

  • Gemiddeld verbruik ligt vrij hoog
  • Beperkte uitrusting standaard
  • Relatief anoniem uiterlijk

Mercedes-Benz C 230 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz C 230, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz C 230: Met een verfijnde aandrijflijn

De Mercedes-Benz C-Klasse is al jaren de ruggengraat van het merk: compacter dan de E-Klasse, luxer dan de A-klasse. Binnen die reeks biedt de C 230 met z’n zescilinder motor een fijne balans tussen comfort en kracht. Een ideale middenklasser voor wie net wat meer zoekt. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz C 230

Mercedes-Benz C 230 occasions

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zeldzame V6-motor met 204 pk
  • Comfortabel onderstel, ook op lange ritten
  • Betrouwbare techniek
  • Leverbaar als sedan en stationwagen
  • Fijne mix van rust en prestaties

Technische gegevens

Motorisatie

De Mercedes-Benz C 230 beschikt over een 2,5-liter V6-motor die een krachtige en verfijnde rijervaring biedt. Deze V6 levert 150 kW (204 pk) bij 6.100 tpm en een maximumkoppel van 245 Nm, beschikbaar vanaf 2.900 tpm. Dat maakt de motor niet alleen krachtig, maar ook soepel in het dagelijks verkeer. De C 230 is beschikbaar met een handgeschakelde zesbak of een vijftraps automatische transmissie, waarbij vooral de automaat uitstekend past bij het comfortabele karakter van de auto.

Met deze motorversie accelereert de C 230 in 8,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 240 km/u, wat hem voldoende reserves geeft op de snelweg. Dankzij de directe gasrespons en het lineaire karakter van de atmosferische V6 voelt de auto levendig aan zonder nerveus te zijn. De zescilinder heeft bovendien een prettige klank, vooral bij hogere toerentallen, zonder ooit opdringerig te worden.

Het brandstofverbruik ligt gemiddeld rond 9,1 liter per 100 km (gecombineerd). In de praktijk ligt dit vaak iets hoger, zeker met automatische transmissie en bij een sportiever rijgedrag. De motor staat echter bekend om zijn betrouwbaarheid en lange levensduur bij goed onderhoud.

De 2.5 V6 van Mercedes is geliefd bij kenners vanwege zijn balans tussen prestaties, comfort en souplesse – precies wat je mag verwachten van een middenklasser met een zescilinderhart. Het is geen bruut krachtpakket, maar eerder een stille kracht: snel als je dat wilt, comfortabel als je dat nodig hebt. Een motor die naadloos past bij het karakter van de C-Klasse.

Afmetingen

De sedan meet 4,58 meter lang, 1,77 meter breed en 1,45 meter hoog, met een wielbasis van 2,76 meter. De stationwagen – bij Mercedes bekend als T-Modell – is op papier niet veel langer, maar biedt wel meer bagageruimte. De bagageruimte bedraagt 475 liter in de sedan en loopt in de stationwagen op tot meer dan 1.300 liter met de achterbank neergeklapt. Daarmee is de C 230 veelzijdig genoeg voor dagelijks gebruik of als comfortabele reisauto.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mercedes-Benz C 230 Sedan (handges.)
Marktintroductie 2007
Lengte x breedte x hoogte 4,58 x 1,77 x 1,45 m
Wielbasis 2,76 m
Inhoud bagageruimte 475 l
Ledig gewicht 1.440 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.025 kg
Cilinderinhoud 2.496 cm3
Vermogen 150 kW (204 pk)
Koppel 245 Nm
Topsnelheid 240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,4 sec
Tankinhoud 66 l
Verbruik 9,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 216 g/km

Varianten

De Mercedes-Benz C 230 werd geleverd als sedan en als stationwagen. Beide carrosserievarianten delen dezelfde techniek, maar bieden verschillende voordelen. De sedan is geliefd vanwege zijn klassieke silhouet en chique uitstraling, terwijl de stationwagen extra praktisch is met een grotere bagageruimte. Die is ideaal voor gezinnen of mensen die simpelweg graag wat meer ruimte willen.

Qua uitrusting kon je kiezen uit drie uitvoeringsniveaus, elk met een eigen karakter. Classic richt zich op functionaliteit en degelijkheid. Je krijgt een sobere afwerking met eenvoudige bekleding, een standaard audiosysteem, handmatige airconditioning, stalen velgen met wieldoppen of eenvoudige lichtmetalen velgen en kunststof sierdelen in het interieur. Deze versie is nuchter, maar degelijk en betrouwbaar.

Elegance legt de nadruk op luxe en comfort. Deze uitvoering voegt houtinleg toe in het dashboard en de portieren, chroomaccenten rond de ruiten en grille, automatische airconditioning, vaak ook armsteunen vóór en achter en extra geluidsisolatie. De onderstelafstemming is gericht op een comfortabel rijgedrag.
Avantgarde is juist sportief van karakter. Hier krijg je aluminium sierlijsten in plaats van hout, blauw getinte ruiten, een verlaagd onderstel, sportstoelen met stevige zijdelingse steun, bredere lichtmetalen velgen en vaak een driedelig multifunctioneel sportstuur. Ook de snelheidsmeter heeft bij Avantgarde een blauw accent.

Naast deze basisuitvoeringen waren er optionele pakketten beschikbaar, zoals het AMG-pakket, waarmee je sportieve bumpers, drempels en grotere velgen kreeg – zonder de bijbehorende motorupgrade. Veel exemplaren zijn ook uitgerust met extra comfortopties zoals elektrisch verstelbare stoelen, stoelverwarming, parkeersensoren, een schuif-/kanteldak en een navigatiesysteem met kleurenscherm.

Prijzen

Nieuw had de C 230 een vanafprijs rond de 45.000 euro, afhankelijk van uitvoering. Vandaag de dag is het een interessante youngtimer, mede door zijn zescilinder zonder het prijskaartje van zwaardere C-Klasse-modellen. Voor een goed onderhouden occasion met automaat, lage kilometerstand en complete uitrusting betaal je momenteel tussen de 5.000 en 15.000 euro.

Design

Buitenkant

De Mercedes-Benz C 230 valt niet meteen op als een uitgesproken sportieve auto, maar juist daarin schuilt z’n kracht. In zowel de W203-faceliftversie (2005–2007) als de eerste jaren van de opvolgende W204-generatie (vanaf 2007) werd deze aandrijflijn geleverd, telkens met een ingetogen uiterlijk dat past bij zijn rol als comfortabele middenklasser met een extra krachtige motor.

De W203-versie herken je aan de relatief compacte, afgeronde vorm met zachte lijnen, klassieke ronde koplampen en een subtiel geprofileerde motorkap. De C 230 onderscheidt zich visueel nauwelijks van andere C-Klasse-uitvoeringen, tenzij je kiest voor de sportieve Avantgarde-uitrusting of het optionele AMG-pakket, met onder meer sportievere bumpers, dorpels en grotere velgen.

Bij de overstap naar de W204 veranderde het design aanzienlijk: de lijnen werden strakker, de neus rechter, en de auto kreeg een bredere, stevigere uitstraling. Toch bleef ook hier het motorlogo op de achterklep vaak het enige echte verschil tussen een C 200 en C 230. In beide generaties draait het bij de C 230 dus niet om opvallend design, maar om een discrete krachtpatser met ingetogen looks, die je pas écht leert kennen zodra je het gaspedaal indrukt.

Binnenkant

Binnenin ademt de C 230 een herkenbare Mercedes-sfeer met overzichtelijke tellers, logische bediening en stevige materialen. In de Avantgarde-uitvoering krijg je aluminium sierlijsten en sportstoelen, terwijl de Elegance-versie verrast met houtaccenten en een warmere aankleding. De zitpositie is uitstekend, met ruim verstelbare stoelen en een goed afleesbare middenconsole. Opties zoals automatische airco, stoelverwarming, een multifunctioneel stuur en een audiosysteem van Harman Kardon zie je bij sommige exemplaren. De geluidsisolatie is bovengemiddeld, zeker in combinatie met de stille V6.

Veiligheid

Zoals je van Mercedes-Benz mag verwachten, scoort de C 230 hoog op veiligheid zeker voor destijds. Hij is standaard uitgerust met ESP, ABS, zes airbags, gordelspanners en een stabiel onderstel. Voorin beschik je over airbags in stuur, dashboard en zijkanten en ook achterin zijn gordelspanners aanwezig. Isofix is standaard voor kinderzitjes. Ondanks het ontbreken van moderne assistentiesystemen zoals adaptieve cruise control of noodremhulp, voelt de C 230 solide en voorspelbaar aan. De Euro NCAP-score uit die tijd bedroeg 5 sterren.

Alternatieven

Binnen het Mercedes-gamma vormt de C 230 de gulden middenweg: comfortabel, krachtig en betrouwbaar – zonder overdaad. Hij positioneert zich duidelijk boven de C 200 Kompressor, maar blijft bescheidener geprijsd en gemotoriseerd dan de C 320, de C 55 AMG en de latere C 63 AMG.

Tot de belangrijkste concurrenten in dit segment behoren modellen als de BMW 325i (E46 facelift), de Audi A4 2.4 V6 (B6), de Saab 9-5 2.3t, de Volvo S60 2.4, en de Lexus IS 250. Stuk voor stuk middenklassers met een vergelijkbare focus op verfijning, vermogen en comfort, afkomstig uit merken met een eigen karakter en trouwe aanhang.

Veelgestelde vragen

Is de Mercedes-Benz C 230 zuinig?
Nee, met een gemiddeld verbruik rond de 8,4 l/100 km is het geen spaarwonder. Je krijgt er wel veel souplesse voor terug.
Is de C 230 geschikt als daily driver?
Zeker. Comfortabel, betrouwbaar en met voldoende bagageruimte, vooral als stationwagen.
Is er een automaat beschikbaar?
Ja, naast de handgeschakelde zesbak is er ook een vijftraps automaat – soepel en comfortabel.
Is het een echte V6?
Ja, de 2.5 is een volwaardige V6-zescilinder en geen viercilinder met turbo of compressor.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz C 230

17 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Meer details