Ga naar hoofdinhoud
mercedes-benz_cl-klasse_3

Mercedes-Benz CL-Klasse

1 / 5
mercedes-benz_cl-klasse_3
mercedes-benz_cl-klasse_4
mercedes-benz_cl-klasse_5
mercedes-benz_cl-klasse_1
mercedes-benz_cl-klasse_2

Sterke punten

  • Indrukwekkend, tijdloos elegant design
  • Rijke keuze uit indrukwekkende motoren
  • Zeer hoogstaand comfort

Zwakke punten

  • Dikke motoren, hoog verbruik
  • Hoge onderhoudskosten
  • Deze auto is groot en zwaar

Mercedes-Benz CL (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz CL (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz CL-klasse: luxe coupé met V8- of V12-kracht

De Mercedes-Benz CL-klasse is een exclusieve, luxueuze en beresterke coupé voor fijnproevers, die keuze biedt uit imposante V8- en V12-motoren, met hoog comfort en verfijnde techniek. De CL is sinds 1992 op de markt, maar draagt de naam ‘CL’ pas sinds 1996 en kende sindsdien drie generaties. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz CL-Klasse

Mercedes-Benz CL-Klasse occasions
Mercedes-Benz CL-Klasse nieuwe auto's

Alle artikelen

Goede redenen

  • Luxe gran turismo met krachtige V8 of V12 benzinemotoren
  • Exclusieve coupé-variant van de S-klasse sedan
  • Altijd rijk uitgerust
  • Zowel comfortabel als sportief

Technische gegevens

Motorisatie

De Mercedes-Benz CL-klasse is er in drie generaties. De eerste generatie kwam in 1992 op de markt onder de typeaanduiding SEC, net als zijn voorgangers. Pas in 1996 werd de coupévariant van de S-klasse omgedoopt tot CL-klasse en die naam verdween in 2014 weer.

Die jongste generatie van de grote coupé van Mercedes-Benz heet intern C216 en was van 2006 tot 2014 op de markt en is in september 2010 geüpdatet. De CL is standaard voorzien van achterwielaandrijving, alleen de CL 500 is er ook met 4MATIC-vierwielaandrijving.
Die CL 500 wordt aangedreven door éérst een 5,5-liter V8 en na 2010 een 4,7-liter V8 met turbo. Vermogen resp. 285 en 320 kW (388 en 435 pk) en een koppel van 530 en 700 Nm. De CL 600 is voorzien van een 5,5-liter V12 biturbo met 380 kW (517 pk) en 830 Nm aan trekkracht. AMG leverde de CL 63 AMG met een V8 met 386 (zonder turbo) en later 400 kW (525 en 544 pk) mét turbo. Dan is er nog de zeldzame CL 65 AMG met 450 en na de modelupdate 463 kW (612 en 630 pk) en maar liefst 1.000 Nm trekkracht. De CL 500 en 63 AMG zijn voorzien van een sequentiële 7-trapsautomaat, de andere twee met een sequentiële 5-trapsautomaat.

De tweede generatie C215, van 1999 tot 2006, heeft uitsluitend achterwielaandrijving. De CL 500 heeft een turboloze 5,0-liter V8 met 225 kW (306 pk). De CL 600 had eerst een atmosferische 5,8-liter V12 met 270 kW (367 pk), vanaf 2002 een 5,5-liter biturbo V12 met 368 kW (500 pk). De 5,5-liter V8 in de CL 55 AMG levert zonder compressor 265 en met compressor 368 kW (360 en 500 pk). Topmodel was de CL 65 AMG met 6,0-liter V12 met 450 kW (612 pk).

De C140 was van 1992 tot 1999 de eerste generatie want die werd vanaf 1996 aangeduid als CL. Ook deze generatie is er alleen met achterwielaandrijving. De CL 420 heeft een atmosferische 4,2-liter V8 met 205 kW (279 pk), de CL 500 een 5,0-liter V8 met 235 kW (320 pk) en de CL 600 een 6,0-liter V12 met 290 kW (394 pk).

Afmetingen

De afmetingen van de CL-klasse onderstrepen zijn luxueuze status. De C 216-generatie is met 5,07 meter lengte imposant. Hij is ook 1,87 meter breed en 1,42 meter hoog. De wielbasis van 2,96 meter draagt bij aan de royale ruimte achterin, terwijl de draaicirkel van circa 11,5 meter de auto relatief wendbaar houdt. De bagageruimte bedraagt 490 liter.

Zijn voorganger, de C215, was met 4,99 meter lengte iets korter, breedte en hoogte verschillen niet veel. De wielbasis is 2,88 meter en de bagageruimte meet 455 liter. De eerste generatie C140 was even kolossaal als de derde generatie en de bagageruimte was zelfs 505 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

MERCEDES-BENZ CL (C216)
Marktintroductie 2006
Lengte x breedte x hoogte 5,07 x 1,87 x 1,42 m
Wielbasis 2,96 m
Inhoud bagageruimte 490 l
Ledig gewicht 1.970-2.140 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.585-2.635 kg
Cilinderinhoud 4.663-5.980 cm3
Vermogen 285-463 kW (388-630 pk)
Koppel 530-1.000 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,4-4,9 sec
Tankinhoud 83-90 l
Verbruik 9,5-14,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 224-334 g/km

Varianten

De Mercedes-Benz CL is er alleen als tweedeurs coupé; er is geen cabriolet. De focus ligt op Duitse elegantie en comfort, met een sportieve toets. Alle generaties en motorvarianten zijn luxueus en voorzien van een dikke V8- of V12-motor. Er zijn geen uitvoeringen, elke motorvariant is er in een en dezelfde uitvoering. Alleen de CL 500 van de derde generatie is er ook met vierwielaandrijving.

Prijzen

De nieuwprijzen voor de meest recente generatie van de Mercedes-Benz CL-klasse, C216, lagen tussen 145.000 en 316.000 euro. Nieuwprijzen van oudere generaties zijn niet echt relevant, maar de prijzen voor occasions wel. Het aanbod van de jongste generatie is beperkt en prijzen variëren van 15.000 tot 55.000 euro. Voor de tweede generatie (C215) liggen tussen 8.000 en 25.000 euro, de oudste generatie kost tussen 6.000 en 18.000 euro. Maar let op: de onderhoudskosten zijn hoog, dus een lage aanschafprijs is niet het hele verhaal.

Design

De Mercedes-Benz CL is een indrukwekkende auto. Met zijn lange, brede koetswerk, lage daklijn en volledig frameloze portieren heeft hij een bijna conceptauto-achtig profiel. De styling straalt rust, zelfvertrouwen en luxe uit. Geen overdaad aan scherpe lijnen, maar een vloeiend en krachtig silhouet dat net zo goed op de boulevard van Monaco past als op de Autobahn. De CL oogt minder sportief dan een coupé van BMW of Audi, maar juist dat ingetogen voorkomen maakt hem zo imposant. Het is een statige gran turismo die zijn kracht niet uitschreeuwt, maar uitstraalt.

Buitenkant

De jongste generatie van 2006–2014 oogt elegant zonder B-stijlen, met een grote grille en lange motorkap. AMG-versies zijn voorzien van sportievere bumpers, bredere wielen en dubbele uitlaten. De tweede generatie (van 1999–2006) oogt vloeiend en heeft dubbele koplampen, optioneel een schuifdak en het AMG-pakket omvat bredere sideskirts en andere wielen. De oudste generatie van 1992–1999 oogt vooral strak en statig, met een zware, klassieke uitstraling die nog altijd indruk maakt.

Binnenkant

Binnenin is de CL een toonbeeld van ingetogen luxe. De nadruk ligt op hoogwaardige materialen, sublieme afwerking en comfort. Leer, hout, aluminium en zachte bekleding zijn standaard. De C216 is uitgerust met onder meer navigatie en geventileerde massagestoelen. Optioneel zijn Night Vision en een premium audiosysteem. Net als in zijn voorganger oogt alles rijk en degelijk. De oudste CL is klassieker van opzet en voorzien van houtinleg, natuurlijk elektrisch verstelbare stoelen, airco en zelfs telefoonvoorbereiding.

Veiligheid

De Mercedes-Benz CL-klasse is nooit door Euro NCAP getest, maar is rijkelijk voorzien van veiligheidsvoorzieningen, zoals PRE-SAFE, adaptieve cruise control, dodehoekassistentie, Night Vision en actieve gordelspanners. Natuurlijk zijn ook ABS, hoofd- en zijairbags en een bijzonder solide carrosserie standaard. De CL is – mits met beleid bereden – een van de veiligste auto's op de weg.

Alternatieven

Een exclusieve auto kent slechts exclusieve alternatieven. Denk aan de BMW 8-serie (E31 en G15). De E31 (jaren negentig) is sportiever en lichter, maar minder comfortabel. De moderne G15 is luxueus, met vierwielaandrijving en keuze uit zes-, acht- en twaalfcilinders. De Bentley Continental GT is zeer luxe en nóg exclusiever met V8- en W12-motoren en standaard vierwielaandrijving. De Lexus LC 500 is een Japans designicoon met atmosferische V8, modern interieur en uitzonderlijke betrouwbaarheid. De Aston-Martin DB9 is meer gericht op sportiviteit en design, maar is wel stijlvol, exclusief en levert veel rijplezier. Hoewel een vierdeurs sedan, biedt de Audi S8 vergelijkbare prestaties en veel luxe. Ideaal voor wie dagelijks wil rijden met V8-kracht.

FAQ

Is de Mercedes-Benz CL-klasse hetzelfde als de S-klasse Coupé?
Ja, in essentie is het een coupéversie van de S-klasse – de eerste generatie is omgedoopt van SEC naar CL.
Wat is het verschil tussen de CL 500 en de CL 600?
De CL 500 heeft een V8, de CL 600 een krachtigere V12 en meer standaarduitrusting.
Is een Mercedes CL betrouwbaar?
Ze zijn technisch zeer complex, dus goed onderhoud is cruciaal. Maar bij juist onderhoud – kostbaar! – is het een betrouwbare metgezel.

Meer informatie

Modellen

Meer details