Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-clio-front

Renault Clio

1 / 3
renault-clio-front
renault-clio-side
renault-clio-back

Sterke punten

  • Hoogstaand comfort
  • Modern interieur
  • Ook als ‘zelfopladende’ hybride

Zwakke punten

  • Weinig onderscheidend van vorige model
  • Geen stationwagenversie meer
  • Geen sportieve versie meer

Renault Clio : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Clio, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Clio: vertrouwd recept, zeer comfortabel

Sinds 2019 is de vijfde generatie van de Clio op de markt. Renault heeft vastgehouden aan het recept voor de Clio, zozeer zelfs dat je het verschil met de vorige generatie maar moeilijk kunt zien. De Renault Clio is voorzien van een gebruiksvriendelijk interieur en het comfort van een grotere auto. Lees meer

Interesse in een Renault Clio

Renault Clio occasions
Renault Clio nieuwe auto's
Renault Clio dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De compacte Clio oogt vrijwel gelijk aan zijn voorganger, maar in het interieur met het grote infotainmentscherm en digitaal instrumentarium waan je je in een veel grotere auto.
  • Dat geldt ook voor het comfort, want de Renault Clio is zo verfijnd dat je zou vergeten dat je in een compacte hatchback zit.
  • Twee dynamische aandrijflijnen – benzine en hybride – en vijf uitvoeringen bieden keuze voor af en toe wat fun achter het stuur.
  • De Clio is voordeliger in aanschaf dan veel van zijn concurrenten.
  • De zuinigste Clio is de nieuwe hybrideversie. Die laadt zijn compacte accu op met rem- en bewegingsenergie om brandstof te besparen.

Technische gegevens

Motorisatie

De Renault Clio is alleen met benzinemotoren leverbaar: de TCe 90 en de E-Tech Hybrid 145. De Clio met de driecilinder TCe 90 heeft een vermogen van 67 kW (91 pk). Deze motorversie is standaard voorzien van een handmatig te bedienen zesversnellingsbak.

De Clio E-Tech Hybrid 145 combineert een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 105 kW (143 pk). Deze versie is voorzien van een achttrapsautomaat. Deze E-Tech Hybrid 145 kan korte afstanden puur elektrisch rijden dankzij de accu van 1,2 kWh. Beide versies hebben een topsnelheid van 180 km/u. De TCe 90-versie sprint van 0 naar 100 km/u in 12,2 seconden de hybrideversie in slechts 9,3 seconden.

In 2020 en 2021 biedt Renault de Clio ook als bi-fuelversie aan, die ook op gas rijdt; zijn vermogen is 74 kW (100 pk). Er zijn ook andere benzineversies op de markt gebracht, met vermogens van 74 en 96 kW (100 en 130 pk), een hybrideversie met 103 kW (140 pk) en een diesel met bijna 63 kW (85 pk).

Afmetingen

De Renault Clio van de vijfde generatie is er alléén als vijfdeurs hatchback. Die is 4,05 meter lang, met een wielbasis van 2,58 meter. De breedte exclusief buitenspiegels is 1,80 meter en inclusief buitenspiegels 1,99 meter. Vanbinnen is de Clio 1,37 meter breed, zowel voorin als achterin. De Clio is precies 1,44 meter hoog. De bagageruimte van de Clio is 252 liter ‘groot’; met de achterbank neergeklapt wordt dat 1.006 liter.

Renault Clio
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,05 x 1,99 x 1,44 m
Wielbasis 2,58 m
Inhoud bagageruimte 252-1.006 l
Ledig gewicht 1.057-1.241 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.603-1.758 kg
Cilinderinhoud 999-1.598 cm3
Vermogen 67-105 kW (91-143 pk)
Koppel 95-260 Nm
Topsnelheid 160-200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,0-17,1 sec
Tankinhoud 39-42 l
Verbruik 4,2-5,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 94-119 g/km

Varianten

Renault hanteerde de uitvoeringsniveaus (oplopend) Life, Zen, Business Zen, Intense, R.S. Line en de Initiale Paris als topversie. Sinds 2022 zijn er de Clio Equilibre, Evolution, Techno, R.S. Line en E-Tech Engineered. Die laatste lijkt op de R.S. Line-uitvering, maar is de Hybrid-versie met sequentiële automatische achtversnellingsbak. Alle versies van de Clio zijn voorzien van onder meer diverse veiligheidssystemen, (handmatige) airconditioning en een multimediasysteem. De Evolution heeft daarbij parkeersensoren, privacyglas, lichtmetalen wielen en navigatie met alle toebehoren. De Techno is voorzien van onder meer Renault Multi-Sense ‘voor en persoonlijk instelbare rijbeleving’ en kunstlederen bekleding. De R.S. Line heeft verder actieve noodremassistentie met voetgangers- en fietsersdetectie, lichtmetalen 17-inchwielen, diverse sportieve accenten op de carrosserie en sportstuur en sportstoelen. De E-Tech Engineered-versie is voorzien van diverse accenten die aangeven dat dit de hybride en automatische variant is.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Renault Clio beginnen bij een kleine 23.000 euro en lopen op tot bijna 31.000 euro voor de voordeligste hybridevariant. Maar Renault biedt allerlei pakketten aan, waarmee de eerste eigenaar niet alleen de uitrusting, maar ook de prijs een boost geeft.

Voor een Renault Clio-occasion van de vijfde generatie betaal je al gauw 9.000 euro en dan heb je óók keuze uit enkele diesels. Gebruikte Hybrids zijn dunner gezaaid en beginnen bij zo’n 20.000 euro.

Design

Buitenkant

De overgang van de vorige naar de huidige generatie van de Renault Clio is eerder een evolutie dan een revolutie te noemen. Ondanks dat elk deel van de carrosserie in 2019 voor deze generatie is vernieuwd, lijkt de Clio nog sterk op zijn voorganger, met eveneens scherpe, sportieve lijnen. Het opvallendste optische onderscheid zijn de kenmerkende C-vormige LED-koplampen waarvan Renault ook zijn andere modellen inmiddels voorziet.

Binnenkant

Het interieur van de huidige Clio wordt gedomineerd door de rechtopstaande touchscreen. In de ‘hogere’ uitvoeringen is er een tweede scherm dat de ritinformatie weergeeft. Het dashboard heeft een dynamische vormgeving. Het interieur is afhankelijk van de uitvoering bekleed met aangenaam aanvoelende en kwalitatief hoogwaardige materialen.

renault-clio-interior renault-clio-seats

Veiligheid

Dat de Renault Clio een kleine auto is, betekent niet dat ie onveilig is. De Clio scoorde in 2019 de maximale vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests. Dat dankt de Clio niet alleen aan een groot aantal airbags, maar ook aan heel wat standaard aanwezige actieve veiligheidssystemen. Zo wordt ieder exemplaar voorzien van noodremassistentie, rijstrookassistentie en cruise control. Met de inzittendenbescherming scoort de Clio maar liefst 96% voor volwassenen en 89% voor kinderen.

Alternatieven

De Renault Clio is een typische hatchback in het B-segment en daarin is de concurrente heel groot. Denk bijvoorbeeld aan de Peugeot 208 en de Opel Corsa. Alternatieven als de Ford Fiesta en de Mini bieden misschien wat meer sportief rijplezier en de Volkswagen Polo biedt wat meer binnenruimte. Maar bedenk dat vrijwel alle concurrenten ook duurder zijn dan de Clio, zodat je mag stellen dat de Renault Clio sowieso een aantrekkelijk aanbod is in het B-segment.

FAQ

Is de Renault Clio zuinig?
Is de Renault Clio zuinig? Jazeker. Met een verbruik van 4,2-5,2 l/100 km kom je op één liter benzine 19,23 tot 23,81 liter ver, volgens de WLTP-cyclus waarmee je het verbruik van auto’s onderling kunt vergelijken. Maar of je dat in de praktijk ook haalt, is de vraag.
Welke versies van de Renault Clio zijn er eigenlijk?
De Clio is er al vanaf 1990 en sindsdien heeft Renault vijf generaties op de markt gebracht. En door de jaren heen heeft Renault diverse benamingen voor de verschillende uitvoeringen gehanteerd. De laatste jaren noemde Renault de uitvoeringsniveaus van alle modellen van het merk (oplopend) Life, Zen, Business Zen, Intense, R.S. Line en de Initiale Paris als topversie. Sinds 2022 noemt Renault de uitvoeringen van de Clio in oplopende volgorde Equilibre, Evolution, Techno, R.S. Line en E-Tech Engineered. Die laatste is de Hybrid-versie met automatische achtversnellingsbak.
Is de Renault Clio een betrouwbare auto?
Ja, de Renault Clio heeft zich inmiddels bewezen als een zeer betrouwbare auto. Vanaf de vierde generatie van het model heeft Renault de betrouwbaarheid prima onder controle.
Wat vindt de ANWB van de Renault Clio?
Een fijne, comfortabele auto, net als zijn voorganger. Hij is net wat moderner, maar is voor Renault-rijders heel vertrouwd. Maar kwalitatief weer een stap vooruit.

Beoordelingen voor Renault Clio

269 Beoordelingen

4,3