- Homepage
- Auto
- Mercedes-Benz
- Mercedes E-Klasse
- Mercedes-Benz E 230



Sterke punten
- Degelijke techniek
- Zalig onderstel
- Klassieke vormgeving
Zwakke punten
- Roestgevoeligheid
- Qua power niet heel spannend
- Verouderde techniek
Mercedes-Benz E 230 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz E 230, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Mercedes-Benz E 230
-
Mercedes-Benz E 230 Elegance Automaat/Memory/NAP
€ 9.450,-- 159.950 km
- 11/2008
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
225 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5616 HX EINDHOVEN -
Mercedes-Benz E 230 200-500 (W124) Automaat Belastingvrij
€ 3.950,-- 232.551 km
- 06/1985
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7521 BP ENSCHEDE -
Mercedes-Benz E 230 V6 AUT Avantgarde Sport|Leder|PDC|NAP|LAGE KM|NAP|
€ 10.995,-€ 9.995,-- 165.071 km
- 11/2007
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
230 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3971 CX DRIEBERGEN-RIJSENBURG -
Mercedes-Benz E 230 200-500 (W124) AUTOMAAT *apk:01-2026*
€ 2.999,-- 294.996 km
- 07/1988
- 97 kW (132 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8191 JH WAPENVELD -
Mercedes-Benz E 230 E230 BusinessClass Avantgarde|Elek.stoelen
€ 10.945,-- 154.969 km
- 01/2009
- 150 kW (204 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
238 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1018 GH AMSTERDAM -
Mercedes-Benz E 230 200-500
€ 13.950,-- 57.550 km
- 04/1986
- 97 kW (132 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8471 XL WOLVEGA -
Mercedes-Benz E 230 E+230+
€ 5.000,-- 177.000 km
- 01/1982
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3056LL Rotterdam -
Mercedes-Benz E 230 200-280 (W123) AUTOMAAT, APK 9-2025! TOP AUTO! Sch
€ 10.499,-- 187.825 km
- 06/1983
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- 18 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7602 PK Almelo -
Mercedes-Benz E 230 Avantgarde VOOR DE LIEFHEBBER / Airco / Schuifdak
€ 8.750,-- 121.446 km
- 07/1996
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7582 AG LOSSER
Interesse in een Mercedes-Benz E 230
Alle artikelen

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic review: ook de elektrische toekomst van AMG is bloedstollend

Mercedes EQE: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Mercedes EQS: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Deze elektrische auto's hebben het grootste bereik

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
Alternatieve modellen
De Mercedes-Benz E 230 kwam voor het eerst op de markt in de W123-serie, al werd het model pas echt populair met de W124 (1984-1995). In 1995 werd hij opgevolgd door de W210, waarin de E 230 nog even voortleefde met een vierklepsmotor en later zelfs met een V6. Lees meer
Mercedes-Benz E 230: in het kort
Aanvankelijk werd de Mercedes-Benz E 230 in twee carrosserievarianten gepresenteerd: als vierdeurs sedan en als vijfdeurs combi T-model. Samen met de kleiner gemotoriseerde Mercedes-Benz E 200 vormde hij het instapmodel onder de benzinemodellen. Aan het begin van de nieuwe E-klasse werd hij in deze hoedanigheid één van de meest verkochte modellen van de serie. Tegenwoordig zijn ze nog maar weinig te vinden. Dat komt omdat het model een beetje in vergetelheid raakt.
Goede redenen
- Klassieke Mercedes zonder poespas
- Erg comfortabel
- Je vindt betrouwbaarheid belangrijker dan moderne snufjes
- Een youngtimer met karakter én lage bijtelling
- Dat echte Mercedes-gevoel van vroeger
Technische gegevens
Motorisatie
De Mercedes-Benz E 230 werd aanvankelijk uitgerust met een viercilinder benzinemotor met 100 kW (136 pk). Deze motor werd tot 1989 gebruikt. Vanaf 1989 tot aan het einde van de eerste generatie in 1995 werd deze motor vervangen door een nieuwe motor met 97 kW (132 pk). Deze motor beschikte voor het eerst standaard over een katalysator die een aantal schadelijke componenten uit het uitlaatgas verwijderde. In 1987 werd de collectie uitgebreid met een coupé. Deze werd met dezelfde motor geproduceerd.
In 1995 bracht Daimler de tweede generatie van de Mercedes-Benz E 230 op de markt. Dit nieuwe model had een prestatievermogen van 110 kW (150 pk), wat een maximumsnelheid van circa 215 km/u mogelijk maakte. De Mercedes-Benz E 230 was in drie carrosserievarianten in de collectie opgenomen: als sedan, combi en coupé. Vervolgens werd de E 230 vanaf 1998 vervangen door de Mercedes-Benz E 240 met de grotere V6-motoren.
Ook met V6
Bij de in 2002 gepresenteerde derde generatie van de E-klasse, nam de autofabrikant de Mercedes-Benz E 230 in 2006 weer in zijn collectie op. Het model werd aangeboden als sedan en combi T-model. Deze modellen beschikten over een nieuwe V6-motor met een vermogen van 150 kW (204 pk). De sedan bereikte daarmee een maximumsnelheid van 248 km/u; de combi kwam op een topsnelheid van 233 km/u. De auto’s waren naar keuze met een automaat of een handgeschakelde zesversnellingsbak uitgerust.
Afmetingen
De W124 sedan is 4,74 meter lang, 1,74 meter breed en heeft een wielbasis van 2,80 meter. De W210 groeide iets: 4,79 meter lang, 1,79 meter breed en een wielbasis van 2,83 meter. De bagageruimte varieert van 520 liter (sedan) tot ruim 600 liter bij de stationwagen. Genoeg voor een weekendje weg én de koffers van de schoonouders.
De belangrijkste specificaties op een rij
Mercedes-Benz E 230 (W124) | |
---|---|
Marktintroductie | 1995 tot 1997 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,80 x 1,80 x 1,44 m |
Wielbasis | 2,83 m |
Inhoud bagageruimte | 520 liter |
Ledig gewicht | 1.350 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.950 kg |
Vermogen | 110 kW (150 pk) |
Koppel | 220 Nm |
Topsnelheid | 215 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 10,5 sec |
Verbruik | 9,2 l/100 km |
Varianten
De Mercedes-Benz E 230 kwam in meerdere gedaanten:
- E 230 Sedan (W124 en W210)
- E 230 T-Modell (stationwagen of estate)
- E 230 V6 (W210, vanaf 1997)
Uitrustingsniveaus verschillen per bouwjaar. Denk aan klassieke uitvoeringen als Classic, Elegance en Avantgarde. De Avantgarde heeft iets sportievers qua uiterlijk, de Elegance is juist wat luxer aangekleed.
Prijzen
De E 230 is inmiddels een youngtimer of zelfs klassieker. Prijzen beginnen rond de 2.000 euro voor een W210 met wat kilometers en roest. Een nette W124 zonder schade en met onderhoudsgeschiedenis? Reken dan op 5.000 tot 10.000 euro. Occasions in concoursstaat zijn zeldzaam, maar duiken soms op voor meer dan 15.000 euro.
Design
Buitenkant
De W124 is hoekig en strak, met rechte lijnen en een verticale grille. De koplampen zijn vierkant, de bumpers stevig. De uitstraling is zakelijk, betrouwbaar en een tikje saai. Maar juist dat maakt ’m charmant. De W210 kreeg een ronder ontwerp, met ellipsvormige koplampen en vloeiendere lijnen. Het was even wennen, maar het design groeide met de jaren. De Avantgarde-uitvoering had vaak iets sportievere bumpers en velgen, waardoor hij net wat pittiger oogde.
Binnenkant
Binnenin is het functioneel. Verwacht veel grijs of beige, met rechte knoppen en duidelijke meters. De stoelen zijn groot en zacht, vooral in de Elegance-uitvoering. De middenconsole is simpel: radio, ventilatie, asbak. Luxe in eenvoud. De W210 bracht wat meer rondingen en zachtere lijnen in het interieur, met soms zelfs houtinleg en lederen bekleding. Toch blijft alles vooral gericht op gebruiksgemak. Geen franje, wel overzicht.
Veiligheid
Voor zijn tijd was de E 230 behoorlijk veilig. De W124 had ABS en airbags (al waren die eerst optioneel). De carrosserie is stevig gebouwd. De W210 voegde daar extra airbags, zij-airbags en ESP aan toe. Inmiddels zijn de veiligheidsnormen natuurlijk verder geëvolueerd, maar vergeleken met veel tijdgenoten doet de E 230 het niet slecht op het punt van veiligheid.
Alternatieven
Wie iets anders zoekt dan een E 230 kan eens kijken naar de BMW 5 Serie E34 (BMW 5 Serie). Dat is een prima alternatief met iets sportievere rijeigenschappen, maar minder comfort. De Audi 100 of Audi A6 uit dezelfde tijd bieden vergelijkbare ruimte, maar met voorwielaandrijving en vaak een soberder interieur. Een Volvo 940 of Volvo S70 heeft ook een comfortabele insteek en is minstens zo betrouwbaar. Wie liever Japans rijdt, kan kijken naar een Toyota Camry V6 of Nissan Maxima, al zijn die in Europa zeldzamer.