Ga naar hoofdinhoud
Mercedes-Benz GLA 180 eerste generatie zijkant

Mercedes-Benz GLA 180

1 / 8
Mercedes-Benz GLA 180 eerste generatie zijkant
Mercedes-Benz GLA 180 eerste generatie interieur
Mercedes-Benz GLA 180 eerste generatie zijkant
Mercedes-Benz GLA 180 eerste generatie zijkant
Mercedes-Benz GLA 180 tweede generatie zijkant
Mercedes-Benz GLA 180 tweede generatie zijkant
Mercedes-Benz GLA 180 tweede generatie interieur
Mercedes-Benz GLA 180 tweede generatie voorkant

Sterke punten

  • Mooi interieur
  • Fijne rijeigenschappen
  • Ook verkrijgbaar met fijne automaat

Zwakke punten

  • Niet de ruimste
  • Duur in onderhoud
  • Stoelen met korte zittingen

Mercedes-Benz GLA 180 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz GLA 180, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 52.178,-*
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz GLA 180

De Mercedes-Benz GLA 180 is de instapversie van de compacte SUV van Mercedes. Hij ziet eruit als een stoere cross-over, rijdt als een comfortabele hatchback en probeert zich staande te houden in een overvolle markt. We nemen de GLA 180 onder de loep. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz GLA 180

Mercedes-Benz GLA 180 occasions
Mercedes-Benz GLA 180 nieuwe auto's

Alle artikelen

Mercedes-Benz GLA 180: de basis-GLA

De Mercedes-Benz GLA 180 is een compacte SUV en onderdeel van de GLA-familie, die boven de A-Klasse hatchback staat. De GLA is eigenlijk een opgehoogde A-Klasse, met iets meer ruimte en een stoerdere uitstraling. De modellen delen ook het platform. Belangrijke kanttekening: er bestaan al twee generaties van de Mercedes-Benz GLA. De eerste generatie verscheen in 2014 en was tot 2020 in productie. In 2020 verscheen de tweede generatie Mercedes-Benz GLA die in 2023 alweer een update kreeg.

De eerste generatie GLA 180 is de basisversie van de GLA, met een bescheiden 1,3-liter benzinemotor afkomstig van Renault. Toch is de auto voorzien van allerlei luxe, afhankelijk van welke opties je aanvinkt. Wat weinig mensen weten: de eerste generatie GLA heeft een verwant model dat je misschien over het hoofd ziet. De Infiniti Q30 en QX30 zijn namelijk gebaseerd op dezelfde techniek als de Mercedes A- en GLA-klasse. Ze delen motoren, onderstel en elektronica. Dus ja, de GLA heeft stiekem een Japans broertje. Infiniti bestaat overigens niet meer in Europa.

Goede redenen

  • Compacte SUV met een luxe uitstraling
  • Rijdt lekker rustig zonder al te veel pk’s
  • Comfortabel
  • Premium uitstraling
  • Hogere zitpositie

Technische gegevens

Motorisatie

Hierbij is het dus belangrijk om goed onderscheid te maken tussen de eerste en tweede generatie GLA. We starten met de eerste generatie.

Mercedes-Benz GLA 180: 2014 tot 2020

Onder de motorkap ligt een 1,3-liter viercilinder benzinemotor. Deze levert 90 kW (122 pk) en 200 Nm koppel. Schakelen gaat via een automatische transmissie met dubbele koppeling. Sporadisch heeft de GLA 180 ook een handgeschakelde zesbak. De GLA 180 is voorwielaangedreven en sprint in zo’n 9,3 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid ligt rond de 200 km/u. Niet spannend, wel voldoende voor dagelijks verkeer.

De Mercedes-Benz GLA 180 maakt gebruik van een 1,3-liter viercilinder turbomotor die is ontwikkeld in samenwerking met Renault-Nissan. Deze motor is het resultaat van een strategische samenwerking tussen Daimler (het moederbedrijf van Mercedes-Benz) en de Renault-Nissan-alliantie. Wat betekent dat concreet? Deze samenwerking helpt kosten verlagen en maakt compacte motorisering mogelijk in kleinere modellen zoals de A-Klasse en GLA. Voor de gemiddelde bestuurder is het verschil in herkomst nauwelijks merkbaar in de praktijk – al blijft het voor puristen misschien even slikken dat er ‘Frans bloed’ onder de motorkap zit van een Duitse premiumauto. De 1,3-liter motor wordt onder andere ook gebruikt in modellen zoals:

Mercedes heeft zijn eigen afstemming en software toegepast. Dat betekent dat de motor in de GLA anders aanvoelt dan in een Renault, ondanks de gedeelde basis. Ook componenten als de versnellingsbak, koeling en motormanagement zijn Mercedes-specifiek.

Mercedes-Benz GLA 180: 2020 tot heden

Vanaf dit model is de GLA 180 een mild-hybride. De auto maakt gebruik van een 1,3-liter viercilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 100 kW (136 pk) met 230 Nm aan koppel. De benzinemotor krijgt ondersteuning van een 10 kW en 150 Nm sterke elektromotor. Deze auto kan ook stroom terugwinnen. De auto heeft een topsnelheid van 200 km/u en sprint in 10 seconden van 0 naar 100 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 6,7 l/100 km, omgerekend zo’n 1 op 15.

Afmetingen

De eerste generatie GLA meet ongeveer 4,41 meter in lengte, 1,80 meter in breedte en 1,49 meter in hoogte. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. De bagageruimte varieert van 421 tot zo’n 1.400 liter, afhankelijk van hoe je de achterbank gebruikt. Genoeg ruimte voor koffers, kinderwagens of een flinke boodschappenlading.

De tweede generatie GLA heeft iets afwijkende buitenmaten. Deze generatie heeft een lengte van 4,41 meter, een breedte van 1,83 meter en een hoogte van 1,62 meter. De wielbasis komt uit op 2,73 meter. En de bagageruimte? Die heeft een inhoud van 435 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

GLA 180 (Gen 1) GLA 180 (Gen 2)
Marktintroductie 2014 tot 2020 2020 tot heden
Lengte x breedte x hoogte 4,41 x 1,80 x 1,49 m 4,41 x 1,83 x 1,62 m
Wielbasis 2,70 m 2,73 m
Inhoud bagageruimte 421 l 435 l
Ledig gewicht 1.295 kg 1.445 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.920 kg 2.070 kg
Vermogen 90 kW (122 pk) 100 kW (136 pk)
Koppel 200 Nm 230 Nm
Topsnelheid 200 km/u 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,3 sec 10,0 sec
Verbruik 5,7 l/100 km 6,7 l/100 km

Varianten

De GLA 180 is leverbaar in verschillende uitvoeringen. Denk aan de standaardversie, maar ook aan uitvoeringen met pakketten zoals Business Line, AMG Line of Progressive Line. Elke variant voegt extra uitrusting toe, zoals sportstoelen, grotere velgen of navigatie. De GLA is altijd een vijfdeurs crossover.

Prijzen

Wat de prijzen betreft is de nieuwe GLA aanzienlijk duurder dan de eerste generatie GLA. De vanafprijs van de GLA 180 in 2014 kwam uit op ongeveer 35.000 euro. Voor een gloednieuwe tweede generatie GLA 180 moet je al denken aan 55.000 euro. Dat is een prijsverschil van liefst 20.000 euro. Mercedes-Benz is simpelweg een heel prijzig automerk. Met de nodige opties loopt die prijs nog verder op. Occasions van beide generaties zijn er volop en ook vaak van goede kwaliteit. De prijzen lopen van circa 15.000 euro voor exemplaren van de eerste generatie tot boven de 35.000 euro voor jonge GLA’s van de tweede generatie met weinig kilometers op de teller.

Design

Buitenkant

De GLA 180 oogt compact maar stoer. De grille met het grote Mercedes-logo trekt meteen de aandacht. LED-koplampen, subtiele vouwen in de carrosserie en een licht aflopende daklijn zorgen voor een moderne uitstraling. Achteraan zie je strakke lichtunits en een kleine dakspoiler. Hij staat op relatief kleine wielen in de basisversie, maar dat kun je gelukkig upgraden. Kortom: een SUV die eruitziet alsof hij zichzelf serieus neemt, maar niet schreeuwerig is.

Binnenkant

Binnenin is het typische Mercedes: horizontale lijnen, fraaie ventilatieroosters en een breed digitaal scherm. Het dashboard is strak en de materialen voelen degelijk aan. De combinatie van het digitale instrumentarium en infotainmentscherm in één groot paneel maakt indruk. Het stuurwiel heeft touchknoppen en voelt prettig aan. Toch even opletten: zonder opties is het interieur nogal basic: stof in plaats van leer, een kleiner scherm en geen sfeerlicht. Maar met wat vinkjes krijg je een fraai geheel, inclusief ambient lighting en mooie bekleding.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid scoort de GLA 180 prima. Standaard krijg je een noodremsysteem, vermoeidheidsherkenning en een actieve spoorassistent. Optioneel voeg je zaken toe zoals dodehoekdetectie, adaptieve cruise control en een 360-gradencamera. De GLA is stevig gebouwd en haalt ongeacht de generatie de maximale score van vijf sterren bij crashtests. De assistentiesystemen zijn niet altijd even intuïtief, maar ze zijn er wel. En ze doen hun werk wanneer dat nodig is. Handig in druk verkeer of op lange ritten. Uiteraard is de tweede generatie GLA slimmer en nog veiliger dan de eerste generatie GLA 180.

Alternatieven

Er zijn tal van alternatieven op te sommen van de Mercedes-Benz GLA 180. Er bestaan namelijk genoeg andere compacte SUV’s met een premium insteek:

  • Audi Q3 35 TFSI: iets krachtiger, vergelijkbare luxe, maar ander infotainmentsysteem.
  • BMW X1 sDrive18i: meer rijplezier, iets sportiever, net zo’n merkbeleving.
  • Volvo XC40 B3: comfortabel, veilig en minimalistisch design.
  • Lexus UX 200: Japanse premium, stil en betrouwbaar, maar wat krapper.
  • Lexus LBX: een compacte, luxueuze crossover met zuinige hybride techniek.
  • DS 4: Frans alternatief met opvallend design en veel luxe.

Veelgestelde vragen

Wat is het verbruik van de Mercedes-Benz GLA 180?
De Mercedes-Benz GLA 180 heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 6,5 tot 7,0 liter per 100 kilometer in de praktijk. Volgens de WLTP-norm ligt het verbruik lager, rond de 6,1 liter per 100 kilometer, afhankelijk van de uitvoering en gekozen opties. Rijd je veel in de stad, dan ligt het verbruik wat hoger.
Is de Mercedes-Benz GLA 180 geschikt voor een caravan?
De GLA 180 mag een geremde aanhanger of caravan trekken tot 1.400 kilo. Dat is voldoende voor een lichte caravan of vouwwagen, maar niet ideaal voor zware of lange caravans. Zoek je een Mercedes die beter geschikt is voor caravanvakanties, dan kun je beter naar de GLA 200 of GLA 250 kijken.
Hoe betrouwbaar is de Mercedes-Benz GLA 180?
De GLA 180 wordt over het algemeen als betrouwbaar beschouwd. Regelmatig onderhoud is belangrijk. Elektronica werkt meestal prima, al kunnen software-updates soms nodig zijn bij het infotainmentsysteem.
Is de Mercedes-Benz GLA 180 leverbaar met vierwielaandrijving?
Nee, de GLA 180 is altijd voorwielaangedreven. Wil je een GLA met vierwielaandrijving (4MATIC), dan moet je kiezen voor een krachtigere versie zoals de GLA 200d 4MATIC of de GLA 250. Die bieden meer grip en trekkracht bij slecht weer of op onverharde wegen.

Meer informatie

Meer details