Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-golf-8-front

Volkswagen Golf 8

1 / 3
vw-golf-8-front
vw-golf-8-side
vw-golf-8-back

Sterke punten

  • Volwassen uitstraling
  • Alleskunner
  • Naam en restwaarde

Zwakke punten

  • Bedieningsknoppen stuurwiel
  • Swipebediening verwarming
  • Goed? Jazeker, maar minder spannend

Volkswagen Golf : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Golf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Golf 8: de maatstaf, 8 keer op rij

De Golf, behoeft deze auto eigenlijk nog wel een introductie? De Volkswagen Golf is de maatstaf sinds 1974 in zijn segment en was decennialang de best verkopende auto in Europa. De Volkswagen Golf 8 – geïntroduceerd in 2019 - slijpt de allround-formule verder fijn en biedt nog meer moderne snufjes. Lees meer.

Interesse in een Volkswagen Golf 8

Volkswagen Golf 8 occasions
Volkswagen Golf 8 nieuwe auto's
Volkswagen Golf 8 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Volkswagen Golf is een fijn gebalanceerde rijdersauto met een evenwicht rijcomfort.
  • Diesel, benzine, CNG, milde hybride of plug-in; er is keuze genoeg
  • Ook bijzonder veilig dankzij hypermoderne veiligheidsnufjes.
  • Ook verkrijgbaar als Golf Variant, de ultieme pakezel.

Technische gegevens

Motorisatie

De Volkswagen Golf 8 – verkrijgbaar als vijfdeurs hatchback of stationwagen Golf Variant – is er met diverse aandrijflijnen. Tellen we alles bij elkaar op, dan komen we uit op zo’n 15 (!) motorkeuzes, waarvan de meeste motorvarianten gekoppeld zijn aan voorwielaandrijving.

Bij de benzinemodellen rijken de vermogens van 81 kW (110 pk) tot 244 kW (333 pk). Onderaan de ladder levert Volkswagen een 1,0-liter driecilinder turbobenzine met 110 pk en handgeschakelde zesbak (1.0 TSI). Die kan je ook krijgen als milde hybride (1.0 eTSI) en beschikt dan standaard over een 7-traps automaat met dubbele koppeling en een CO2-uitstoot die 5 gram lager ligt.

Een trapje hoger komen we een 1,5-liter viercilinder turbobenzine tegen. Die levert als 1.5 TSI 95 kW (130 pk) en beschikt als milde hybride (1.5 eTSI) over 95 kW (130 pk) dan wel 110 kW (150 pk). Ook hier weer geldt dat de milde hybride standaard over een automaat beschikt (DSG7).

De 2.0 TSI (2,0-liter viercilinder turbobenzine) is bij de achtste generatie Volkswagen Golf exclusief voorbehouden voor specifieke uitvoeringen. Het gaat dan over de Volkswagen Golf Variant Alltrack 4Motion (140 kW/190 pk, DSG7, 4WD), de Golf GTI (180 kW/245 pk, handbak of 7DSG), Golf GTI Clubsport (220 kW/300 pk, 7DSG), Golf R (235/320 pk, DSG7, 4WD) en Golf R ‘333 Limited Edition’ (244 kW/333 pk, DSG7, 4WD).

Springen we richting de dieselmotoren dan zien we vermogens van 85 kW (115 pk), 110 kW (150 pk) en 135 kW (184 pk). Het gehele dieselgamma wordt exclusief aangedreven door een 2,0-liter viercilinder turbodiesel. Een handgeschakelde zesbak is standaard op de versies met 115 en 150 pk, een 7DSG-automaat optioneel. De versie met 184 pk (DSG7) komt er in de Golf hatchback enkel als sportievere GTD en bij de Golf Variant als vierwielaangedreven Alltrack.

Alternatieve brandstoffen komen we in de Golf tegen in de vorm van CNG. Daarbij voorziet Volkswagen een 96 kW (131 pk) sterke variant van de 1,5-liter viercilinder turbobenzine die werd omgebouwd om eveneens CNG te verbranden.

Elektrificatie heeft de Golf MK.8 in de vorm van een plug-inhybride. Die gaat door het leven als Golf 1.4 eHybrid en Golf GTE en is exclusief voorbehouden voor de hatchback. Zowel de 1.4 eHybrid als de GTE gebruikt dezelfde 1,4-liter viercilinder turbobenzine die mag samenwerken met een elektromotor, gevoed door accu van 13 kWh. In het geval van de GTE krijg je een systeemvermogen van 180 kW (245 pk), in het geval van de 1.4 eHybrid wordt dat vermogen gereduceerd tot 150 kW (204 pk). Met een CO2-uitstoot onder de 50 g/km en een elektrische range van om en nabij de 60 kilometers zijn beide hybrideversies interessant als je geld op brandstof wil uitsparen.

Een overzicht van alle motoren van de Volkswagen Golf 8:

  • 1.0 TSI - 81 kW (110 pk)
  • 1.0 eTSI – 81 kW (110 pk)
  • 1.5 TSI – 96 kW (130 pk)
  • 1.5 eTSI – 96 kW (130 pk)
  • 1.5 TGI – 96 kW (130 pk)
  • 1.4 eHybrid – 150 kW (204 pk)
  • 1.4 eHybrid GTE – 180 kW (245 pk)
  • 2.0 TSI – 140 kW (190 pk)
  • 2.0 TSI GTI – 180 kW (245 pk)
  • 2.0 TSI GTI Clubsport – 221 kW (300 pk)
  • 2.0 TSI R – 235 kW (320 pk)
  • 2.0 TSI R 333 Limited Edition – 245 kW (333 pk)
  • 2.0 TDI – 85 kW (115 pk)
  • 2.0 TDI – 110 kW (150 pk)
  • 2.0 TDI GTD – 147 kW (200 pk)

Afmetingen

Met een lengte van 4,28 meter is de Volkswagen Golf hatchback ook in zijn achtste generatie een relatief compacte C-segmenter. De Golf Variant doet die lengte trouwens groeien tot 4,63 m. Wat de Golf echter mist in totale lengte aan de buitenkant maakt hij door vindingrijkheid goed aan de binnenkant. Met plaats voor vijf inzittenden en een bagageruimte die een knappe 381 liter biedt in het geval van de vijfdeurs en een riante 611 liter voor de Variant stationwagen. Belangrijke kanttekening is evenwel dat je in de plug-inhybrides het koffervolume ziet slinken naar 280 liter. Schuldige? De accu die de bodem van de bagageruimte wat hoger maakt.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen Golf 8 hatchback Volkswagen Golf 8 Variant
Marktintroductie 2019 tot heden 2019 tot heden
Lengte x breedte x hoogte 4,28 m x 1,79 m x 1,46 m 4,63 m x 1,79 m x 1,46 m
Wielbasis 2,62 meter 2,62 meter
Inhoud bagageruimte 280 tot 1.237 liter 611 tot 1.642 liter
Ledig gewicht 1.261 tot 1.627 kg 1.261 tot 1.627 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.770 tot 2.040 kg 1.770 tot 2.040 kg
Motorinhoud 999 cm3 tot 1.984 cm3 999 cm3 tot 1.984 cm3
Vermogen 81 kW (110 pk) tot 245 kW (333 pk) 81 kW (110 pk) tot 110 kW (150 pk)
Koppel 200 tot 420 Nm 200 tot 360 Nm
Topsnelheid 202 tot 250 km/u 202 tot 223 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,6 tot 10,2 sec 8,8 tot 10,2 sec
Tankinhoud 40 tot 45 liter 45 liter
Verbruik 0,9 tot 7,9 l/100 km 5,2 tot 5,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 21 tot 173 g/km 99 tot 117 g/km

Varianten

Volkswagen stelt de Golf 8 beschikbaar in verschillende uitvoeringen. Denk bijvoorbeeld aan de Life, Life Business, Style en R-Line. Die uitvoeringen kan je dan nog upgraden met Business- en Business Premium-pakketten. Je moet bij Volkswagen wel bijbetalen voor veiligheid. Voor het bieden van een zo gedetailleerd mogelijk overzicht, zetten we de uitrusting van verschillende modelvarianten op een rij.

Volkswagen Golf 8 Life:

  • Velgen 'Norfolk', 16 inch lichtmetaal
  • Koplampverlichting LED
  • 'Maze' bekleding
  • Multimedia 'Ready to Discover' (25,4 cm), 6+1 luidsprekers
  • Rijstrookbehoudassistent (Lane Assist)
  • Automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control)
  • Digital Cockpit Pro (26 cm)
  • Telefoon draadloos oplaadbaar (Wireless Charging)
  • Parkeersensoren vóór en achter (Park Distance Control)
  • Sfeerverlichting interieur (10 kleuren instelbaar)

Volkswagen Golf 8 R-Line:

  • Velgen 'Valencia', 17 inch lichtmetaal
  • 'Sardegna' bekleding
  • Voorstoelen, Top-sport
  • R-Line exterieur
  • Travel Assist (incl. Adaptive Cruise Control)
  • Sportonderstel
  • Zijruiten achter en achterruit getint, 65% lichtabsorberend
  • Sfeerverlichting interieur (30 kleuren instelbaar)
  • Rijprofielinstelling (Driving Profiles)

Volkswagen Golf 8 e-Hybrid:

  • Velgen 'San Antonio', 16 inch lichtmetaal
  • Koplampverlichting LED Plus
  • Ergo-Active bestuurdersstoel
  • Travel Assist (incl. Adaptive Cruise Control)
  • Airconditioning automatisch, 3 zone (Climatronic)
  • Sfeerverlichting interieur (30 kleuren instelbaar)
  • Sierlijsten in chroom

Volkswagen Golf 8 GTI/GTE:

  • Velgen 'Richmond', 17 inch lichtmetaal
  • Koplampverlichting LED Plus
  • 'Scale Paper' bekleding
  • Voorstoelen, Top-sport
  • Navigatie 'Discover Pro' (25,4 cm), 6+1 luidsprekers
  • Instelbare rijprofielen (Driving Profiles)
  • Zijruiten achter en achterruit 65% lichtabsorberend
  • Sleutelloos vergrendel- en startsysteem (Keyless Access)
  • Sfeerverlichting interieur (30 kleuren instelbaar)

Prijzen

De catalogusprijzen van de Volkswagen Golf 8 starten in Nederland bij ongeveer 36.000 euro. Voor een Variant geldt een bescheiden meerprijs. De prijs loopt op tot bijna 60.000 euro voor een extra sportieve Volkswagen Golf 8 GTI met 180 kW (245 pk). Voor een plug-in hybride ben je minimaal 45.000 euro kwijt, je krijgt dan de versie met een output van 150 kW (204 pk). De GTE plug-in hybride met 180 kW (245 pk) kost je nieuw net geen 50.000 euro.

De Golf profiteert van het sterke Duitse merkimago, waardoor occasions hun waarde goed weten te behouden. Generatie 1, 2 en 3 vallen tegenwoordig onder het oldtimerstatuut en hebben een startprijs van om en bij de 3.500 euro. Exemplaren van die generaties in uitmuntende staat vangen vlot 14.000 tot wel 30.000 euro! De vierde generatie Golf koop je tegenwoordig voor een appel en een ei, met prijzen tussen de 1.000 tot 3.000 euro. Kijken we richting generatie 5, 6 en 7, dan stijgt de prijs per generatie (en jongere leeftijd).

Een Volkswagen Golf 8 occasion is al verkrijgbaar vanaf ongeveer 17.000 euro. Prijzen lopen overigens op tot dik 90.000 euro voor een gloednieuwe Volkswagen Golf R 333 Limited Edition. Een Golf R wordt officieel niet meer nieuw verkocht in Nederland. In het buitenland is dat nog wel het geval.

Design

Buitenkant

Geen diamant werd de voorbije 50 jaar fijner geslepen dan de Volkswagen Golf. Want generatie na generatie namen de Duitsers het beproefde concept en maakten het net dat tikkeltje beter. De Golf 8 gebruikt het onderstel van zijn voorganger en overgiet dat met een meer serieus designsausje en interieur dat alle fysieke knopjes op pensioen heeft gestuurd. Hét grote verschil tussen Golf 7 en Golf 8 moet wel die serieuze blik vooraan zijn. Met de introductie van led-koplampen werden de lichten een stuk fijner uitgesneden bij de huidige generatie Golf. Voorts is het business as usual. Met de typerende dikke C-stijl en minimalistische achterkant. De GTI- en R-derivaten zien er onheilspellender dan ooit uit dankzij hun uniek bumperwerk. Tenslotte voegt Volkswagen een streepje kleur toe met een fraaie rode, blauwe en goudgele lakkleur.

Binnenkant

Met de komst van elektrische broeder ID.3 besloot Volkswagen ook het dashboard van de Golf Mk.8 een digitale make-over te geven. Fysieke knopjes zijn zo goed als verdwenen en voortaan bedien je infotainment en klimaatregeling via het aanraakscherm en zogenaamde swipestrookjes. Vooral dat laatste (waarbij je over een plaatje schuift in plaats van drukt) is niet naar ieders smaak.

Veiligheid

Sinds de introductie van de vijfde generatie Golf in 2004 wist de C-segmenter keer op keer de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests te behalen. Dat is uiteraard niet anders voor de huidige 8ste generatie. Niet in het minst omdat Volkswagen vindt dat veiligheid standaard moet zijn. Daardoor beschik je vanaf de basis over zaken zoals een noodremassistent, adaptieve cruise control, rijstrookassistent en parkeersensoren.

Alternatieven

De Volkswagen Golf weet dankzij zijn imago boven zijn eigen gewicht te boksen. Want hoewel je voor concurrenten eigenlijk moet kijken richting uitdagers zoals de Opel Astra, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon en Ford Focus, wordt hij zonder verblikken soms verkozen boven de Audi A3, BMW 1 Reeks en Mercedes A-Klasse. Hoezo, de Volkswagen Golf dé maatstaf onder de C-segmenters?

FAQ

Wanneer komt de Volkswagen Golf 9?
Een opvolger van de Volkswagen Golf 8 – in de vorm van een Golf 9 – zit er waarschijnlijk niet in. Het merk zet vol in op batterij-elektrische modellen met zijn ID-label. De toekomst van de Golf – hoe populair het model ook is geweest – is om die reden in gevaar.
Hoe duur is een Volkswagen Golf 8?
Een Volkswagen Golf 8 occasion is al verkrijgbaar vanaf ongeveer 17.000 euro. Prijzen lopen overigens op tot dik 90.000 euro voor een gloednieuwe Volkswagen Golf R 333 Limited Edition.
Wat is de sterkste Volkswagen Golf 8?
Dat is de Volkswagen Golf R 333 Limited Edition. Van het model – de sterkste Golf ooit – zijn slechts 333 exemplaren geproduceerd. Allemaal hebben ze een vermogen van 333 pk en een koppel van 420 Nm, afkomstig uit een 2.0 TSI. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt slechts 4,6 seconden.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf

1262 Beoordelingen

4,5