Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-306-front

Peugeot 306

1 / 3
peugeot-306-front
peugeot-306-side
peugeot-306-back

Sterke punten

  • Diverse carrosserievarianten
  • Breed gamma solide motoren
  • Eenvoudige, prettige bediening

Zwakke punten

  • Technologie aan boord soms kwetsbaar
  • Naar normen van nu matige veiligheid
  • Sober interieur

Peugeot 306 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Peugeot 306, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Peugeot 306: veelzijdige middenklasser met vele gezichten

De Peugeot 306 is een compacte middenklasser, in Nederland nieuw te koop van 1993 tot in 2003. Het model is er in diverse carrosserievarianten – drie- en vijfdeurs hatchback, vierdeurs sedan, cabriolet en vijfdeurs stationwagon. De 306 biedt ook nog eens keuze uit een zeer breed motorengamma. Lees meer

Interesse in een Peugeot 306

Peugeot 306 occasions
Peugeot 306 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Robuuste en betrouwbare motoren
  • Compact en wendbaar in stadsverkeer
  • Veel interieurruimte voor een compacte auto
  • Eenvoudige, prettige bediening

Technische gegevens

Motorisatie

In de kleine tien jaar waarin de voorwielaangedreven Peugeot 306 in Nederland nieuw te koop is, biedt Peugeot talrijke motorvarianten voor het model. Benzine en diesel, voordelig en eenvoudig, maar ook krachtig en sportief.

De instapversie is de hatchback XN, die is voorzien van een 1,1-liter viercilinder lijnmotor met 44 kW (60 pk) vermogen. Géén potente benzinemotor, met een koppel van slechts 88 Nm en een acceleratievermogen van 0 naar 100 km/u van 18,4 seconden. Maar de 306 is er ook met 1.4-, 1.6- en 1.8-benzinemotoren met respectievelijk 55, 66 en 76 kW vermogen (75, 90 en 103 pk) en 111, 135 en 153 Nm trekkracht, goed voor een sprint tussen 12 en 15 seconden.

Vanaf 1994 was de Peugeot 306 er ook met tweelitermotoren, met 1.998 cm3 inhoud en een vermogen van 90 en 114 kW (122 en 155 pk). Met een trekkracht van 176 en 183 Nm accelereren deze motorvarianten van de Peugeot 306 al beduidend vlotter: in 10,4 en 9,2 seconden sprint je vanuit stilstand naar de 100 km/u. De driedeurs 306 GTI heeft 120 kW (163 pk) vermogen en 193 Nm koppel, waarmee hij in 8,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u sprint en een topsnelheid bereikt van 220 km/u.

De Peugeot 306 is er ook met dieselmotoren, met een cilinderinhoud van 1,9 liter en zonder en mét turbo, die 51 of 68 kW (70 of 92 pk) leveren. Met een topsnelheid 180 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in ongeveer 12,5 seconden. De diesel verbruikt gemiddeld ongeveer 6,0 l/100 km/u.

In 1999 introduceert Peugeot de moderne 2.0 HDi, met 66 kW (90 pk) en een verbruik van 5,4 liter.

De sedan is er niet met de 1.1-motor en de cabriolet ook niet met de 1.4 benzine- of de dieselmotoren.

De sportiefste versies zijn er ook met een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar het overgrote deel van de verkochte 306’en is uitgerust met een handmatig bediende vijfbak. De 1.6, de 1.8 en de 2.0 16V zijn er ook met automaat.

Afmetingen

De hatchbacks zijn 4,00 meter lang. Met 4,23 meter is de sedan 23 centimeter langer, maar de wielbasis is gelijk. De Break is met zijn langere achteroverhang nog eens ongeveer zes centimeter langer dan de sedan. De Cabriolet zit met ongeveer 4,15 meter tussen de korte hatchback en de sedan in, maar heeft dan ook weer een 4 centimeter kortere wielbasis. De draaicirkel van alle varianten is slechts 10,6 meter. De bagageruimte bedraagt minimaal 338 liter voor de hatchback, 463 liter voor de sedan, 274 voor de Cabriolet en 442-1.512 liter voor de Break.

De belangrijkste specificaties op een rij

Peugeot 306
Marktintroductie 1993
Lengte x breedte x hoogte 4,00-4,03 x 1,69 x 1,38 m
Wielbasis 2,58 m
Inhoud bagageruimte 338-1.512 l
Ledig gewicht 970-1.136 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.490-1.670 kg
Cilinderinhoud 1.124-1.998 cm3
Vermogen 44-120 kW (60-163 pk)
Koppel 88-205 Nm
Topsnelheid 155-220 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 18,4-8,5 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 5,4-9,4 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Peugeot 306 verscheen in 1993 eerst als vijfdeurs hatchback, het jaar erop verschenen de driedeurs hatchback, de vierdeurs sedan en de cabriolet. De Break kwam pas in 1997. De cabriolet bleef tot in 2003 leverbaar, de Break tot in 2002 en de hatchbacks tot in 2001.

Gebruikelijk uitvoeringen zijn de XN, XR, XS en XT, maar speciale uitvoeringen als de Roland Garros en de Gentry waren met wat extra luxe en accessoires, een extra fraai kleurtje en fraaiere wielen uitgerust. De XSi en de S16 waren extra sportieve versies van de hatchbacks, vanaf 1996 is de driedeurs GTI de absolute topversie, tot in 2000.

Prijzen

De vijfdeurs Peugeot 306 kost bij zijn introductie in 1993 omgerekend ongeveer 13.500 euro, net als de sedan een jaar later. De driedeursversie was zo’n 500 euro voordeliger. De instapprijs voor de 1.8 cabriolet was in 1994 ruim 23.500 euro, een jaar later verschijnt de 1.6 voor zo’n 900 euro minder. De Break verscheen in 1997 voor 14.500 euro.

Het occasionaanbod van de Peugeot 306 is niet groot, de jongste exemplaren zijn al minstens twintig jaar oud. De meeste hebben een hoge kilometerstand en leeftijd. Daarom vind je ze al voor rond de 1.000 euro, óók cabriolets. De betere cabrio’s worden aangeboden voor 3.000-8.000 euro, maar dan ook wel met minder dan een ton op de teller.

Design

Buitenkant

De Peugeot 306 is een nogal sobere auto, met een klassiek design. In 1997 gaf Peugeot de 306 een facelift, waardoor de nieuwere modellen er frisser uitzien. De driedeurs hatchback leent zich voor sportievere uitvoeringen als de XS en natuurlijk de GTI. De sedan oogt altijd wat ongemakkelijk, met de lange kont, maar de Break is juist heel aantrekkelijk met zijn doorlopende kap en bijzonder vormgegeven achterlichtunits. De cabriolet is een bijzonder elegante auto.

Binnenkant

Het interieur van de Peugeot 306 ziet er netjes uit. De zeer eenvoudige bediening is één van de duidelijke sterke punten van het model. Ook de materialen en de kwaliteit van de afwerking zijn in orde. Het hoge comfort is vooral voor langere afstanden prettig. De zachte, comfortabele stoelen dragen daar in belangrijke mate aan bij.

Veiligheid

De Peugeot 306 is inmiddels een oud beestje. De auto kreeg in de Euro NCAP-crashtest drie van de vijf sterren, heel gemiddeld destijds. Maar die beoordeling is net zo oud als de auto en inmiddels zijn de testeisen een stuk strenger. De veiligheidsuitrusting bevindt zich op het absolute minimum; zij-airbags zijn er niet in dit model. Destijds al had Euro NCAP duidelijke kritiek op de 306, bijvoorbeeld vanwege de gebrekkige bescherming van voetgangers. Maar die kritiek geldt ook voor andere modellen uit dezelfde tijd.

Alternatieven

Een goed alternatief is de Opel Corsa, die een praktisch ruimtewonder is. Andere mogelijke alternatieven zijn de Skoda Fabia, de Volkswagen Polo, de Kia Rio, de Suzuki Swift en de Citroën C3. Cabriolet? Dan misschien de Ford Escort Cabriolet, de Opel Astra Cabrio of de Volkswagen Golf Cabriolet.

FAQ

Is de Peugeot 306 betrouwbaar?
Ja, best wel. De motoren zijn robuust en betrouwbaar, schreven we al. Toch circuleren er negatieve berichten en wordt de Peugeot 306 in gebruikersverslagen op internet bekritiseerd. Maar zoals voor elke oudere auto geldt, spelen goed onderhoud en correcte reparaties een belangrijke rol. Als dat allemaal is gebeurd, is ook de Peugeot 306 een duurzame metgezel. Kies dus als je een occasion koopt, een exemplaar dat aantoonbaar goed is onderhouden.
In welke periode werd de Peugeot 306 gebouwd?
De Peugeot 306 is in 1993 geïntroduceerd, eerst als vijfdeurs hatchback, daarna volgde de driedeurs hatchback, de vierdeurs sedan en de cabriolet. Pas in 1997 verscheen de Break. In dat jaar kreeg de 306 ook een facelift. In 2002 nam Peugeot de 306 uit productie, op de cabriolet na, die ging nog een jaartje door. Sindsdien is de 306 er alleen nog als occasion.

Beoordelingen voor Peugeot 306

24 Beoordelingen

4,0

Meer informatie

Meer links