Ga naar hoofdinhoud
mercedes-benz_ml_320_1

Mercedes-Benz ML 320

1 / 4
mercedes-benz_ml_320_1
mercedes-benz_ml_320_2
mercedes-benz_ml_320_3
mercedes-benz_ml_320_4

Sterke punten

  • Comfortabel onderstel
  • Sterke aandrijflijnen
  • Prima bouwkwaliteit

Zwakke punten

  • Hoog brandstofverbruik
  • Groot, dus lastig parkeren
  • Niet heel dynamisch

Mercedes-Benz ML 320 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Mercedes-Benz ML 320, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes-Benz ML 320: degelijke SUV met luxe

De Mercedes-Benz ML 320 verscheen in de jaren ‘90 als onderdeel van de eerste generatie M-Klasse (W163). Het model werd gepositioneerd als een comfortabele, luxueuze SUV met lichte terreinvaardigheden. In 2005 volgde de tweede generatie (W164). Vanaf 2011 ging de ML verder onder de naam GLE. Lees meer

Interesse in een Mercedes-Benz ML 320

Mercedes-Benz ML 320 occasions

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Mercedes-Benz ML 320: in het kort

De Mercedes-Benz ML 320 is een middelgrote SUV uit Duitsland, met een elegante uitstraling en een stevige motor. De ML 320 biedt een comfortabele rijervaring, veel ruimte, en voelt als een echte Mercedes. Geen sportwagen, geen terreinmonster, maar gewoon een nette alleskunner. Hij is ideaal voor wie van rust houdt op de weg, maar toch een auto wil met uitstraling en inhoud. En zoals je zojuist al hebt kunnen lezen: er bestaan verschillende versies van de ML 320, want de aanduiding is gebruikt voor meerdere ML-generaties.

Goede redenen

  • Degelijke bouwkwaliteit en comfortabele rijervaring
  • Krachtige V6-motoren met genoeg vermogen voor dagelijks gebruik
  • Ruim interieur met voldoende plek voor gezin, hond én bagage
  • Geschikt voor lichte offroad-tochten dankzij vierwielaandrijving bij veel modellen
  • Aantrekkelijke prijzen op de occasionmarkt

Technische gegevens

Motorisatie

Autofabrikant Daimler uit Stuttgart bracht in 1997 met zijn M-klasse (als één van de eerste Duitse premiumfabrikanten), een zelfstandig ontwikkelde Sport Utility Vehicle (SUV) uit. Als instapmodel onder de zescilinders was er de Mercedes-Benz ML 320. Zijn V6-benzinemotor had een prestatievermogen van 160 kW (218 pk) en een maximale koppel van 310 Nm. De maximumsnelheid van de Mercedes-Benz ML 320 lag op 195 km/u, het verbruik lag op gemiddeld 13,8 liter.

Terwijl de motor tot aan het eind van de generatie in 2005 onveranderd bleef, modificeerden de constructeurs tijdens een modelupdate in 2001 het design van de carrosserie. Het design kreeg dankzij de nieuwe voor- en achterspoilers, die in dezelfde kleur als de auto gelakt waren, een harmonieuzer uiterlijk. De Mercedes-Benz ML 320 is geproduceerd in de Mercedes-fabriek in de Amerikaanse staat Alabama, aangezien Daimler verwachtte dat Amerika de grootste afzetmarkt voor de SUV zou worden.

Tweede generatie ML 320

In de tweede generatie presenteerde Daimler de Mercedes-Benz ML 320 in een technisch gezien volledig herziene versie. In deze sinds 2005 geproduceerde generatie hechtte de fabrikant meer waarde aan comfortabele rijeigenschappen voor het rijden op gewone wegen. Daarom werd het stijve, laddervormige frame van de voorgaande modelgeneratie vervangen door een zelfdragende carrosserie, zoals ook in de Mercedes-Benz R-Klasse en bij de grotere SUV’s uit de GL-serie.

De permanente vierwielaandrijving met zijn elektronische tractiecontrole kan moeilijke wegomstandigheden aan, maar zijn terreinkwaliteiten kan hij eigenlijk pas echt laten zien wanneer de Mercedes-Benz ML 320 van de optioneel verkrijgbare offroad techniek is voorzien. Daarbij hoort een sperdifferentieel, een anti-corrosie bescherming en een speciale vering.

De CDI-motor

Sinds 2005 werd de Mercedes-Benz ML 320 uitsluitend met een commonrail dieselmotor met turbolading aangeboden. Deze CDI-motor van de Mercedes-Benz ML 320 heeft een cilinderinhoud van 3,0 liter en een vermogen van 165 kW (224 pk). Hij accelereert in 8,6 seconden van nul naar honderd en bereikt een maximumsnelheid van 215 km/u. Het maximale koppel ligt op 510 Nm. De nieuwere modellen van de Mercedes-Benz zijn geleverd met de geoptimaliseerde automaat met zeven versnellingen. Hiermee komt het gemiddelde dieselverbruik op 9,3 liter per 100 kilometer bij een CO2-uitstoot van 245 g/km.

Update in 2008

De update van de Mercedes-Benz ML 320 in 2008 bracht technisch gezien geen veranderingen met zich mee. De aangebrachte wijzigingen betroffen vooral uiterlijke kenmerken zoals een dakreling, nieuw vormgegeven koplampen en in de bumpers geïntegreerde reflectoren. Bovendien kreeg de Mercedes-Benz ML 320 een nieuw ontworpen, duidelijk opvallendere voorkant met een hoger radiatorrooster en tralievormige luchtinlaten. Verder kreeg hij ook een nieuwe anti-corrosie bescherming.

Afmetingen

De tweede generatie Mercedes-Benz ML 320 meet ongeveer 4,78 meter in lengte, 1,91 meter in breedte, en 1,81 meter in hoogte. De wielbasis bedraagt 2,91 meter, wat zorgt voor veel beenruimte binnenin. De bagageruimte is met 551 liter in standaardopstelling ruim genoeg voor een flinke lading boodschappen of koffers. Het toelaatbaar trekgewicht bedroeg ongeremd 750 kilogram en geremd 3.500 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij

Mercedes-Benz ML 320 CDI (W164) Mercedes-Benz ML 320 benzine (W163)
Marktintroductie 2005 tot 2008 1998 tot 2005
Lengte x breedte x hoogte 4,78 x 1,91 x 1,82 m 4,64 x 1,84 x 1,82 m
Wielbasis 2,91 m 2,82 m
Inhoud bagageruimte 500 l 633 l
Ledig gewicht 2.085 kg 2.100 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.830 kg 2.870 kg
Vermogen 165 kW (224 pk) 160 kW (218 pk)
Koppel 510 Nm 310 Nm
Topsnelheid 215 km/u 195 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,6 sec 9,0 sec
Verbruik 9,4 l/100 km 13,5 l/100 km

Varianten

De Mercedes-Benz ML 320 is er in meerdere smaken. Naast de basismodellen zijn er uitvoeringen met Elegance, Avantgarde of Sport-pakketten. De verschillen zitten in uitrustingsniveau, interieurmaterialen en wielontwerp. Daarnaast is sprake van achterwielaandrijving of vierwielaandrijving (4MATIC). Vooral de versie met vierwielaandrijving is populair.

Prijzen

Op de occasionmarkt ligt de prijs van een gebruikte ML 320 (rond 2006–2009) tussen de 7.000 en 15.000 euro, afhankelijk van de kilometerstand, onderhoudshistorie en uitvoering. Nieuw kostte de auto destijds ruim boven de 60.000 euro. Inmiddels is hij dus aantrekkelijker geprijsd, al moet je rekening houden met hogere onderhoudskosten dan bij een doorsnee middenklasser. Bovendien is het aantal diesels beter vertegenwoordigd dan de benzineversie van de modelgeneratie W163.

Design

Buitenkant

De ML 320 ziet eruit als een SUV die net van een stevige wandeling komt: krachtig, maar keurig aangekleed. De carrosserie is strak en relatief hoekig, met een hoge motorkap en forse wielkasten. De grille is breed en draagt trots de ster. De grille verschilt overigens per uitvoering en bouwjaar. Tijdens de diverse updates werd ook telkens de grille aangepast. In latere modellen komen LED-verlichting en chromen accenten vaker voor. Hoewel hij niet bedoeld is om op te vallen, straalt hij wel iets uit: status, zekerheid en rust.

Binnenkant

Binnenin tref je een klassiek Mercedes-interieur. Veel zwart kunststof, maar ook houten of aluminium accenten, afhankelijk van de uitvoering. De stoelen zijn breed, zacht en elektrisch verstelbaar. Het dashboard is overzichtelijk en voorzien van de gebruikelijke knoppen en displays. Bij sommige uitvoeringen heb je navigatie, stoelverwarming en een elektrisch schuifdak.

Veiligheid

De ML 320 is uitgerust met een reeks veiligheidsvoorzieningen die je van Mercedes-Benz mag verwachten. Denk aan ESP, ABS, airbags rondom en bij veel uitvoeringen ook side airbags en gordijnairbags. De vierwielaandrijving draagt bij aan de stabiliteit, zeker bij gladheid. Latere modellen kregen ook systemen als hill descent control, bandenspanningscontrolesysteem en parkeerhulpsystemen. Je voelt je dus behoorlijk beschermd in deze SUV.

Alternatieven

Wie op zoek is naar een alternatief voor de Mercedes-Benz ML 320, kan denken aan de BMW X5 met zescilinder diesel, die net iets sportiever stuurt. De Audi Q7 biedt meer ruimte en een wat zachter rijgedrag, terwijl de Volvo XC90 bekendstaat om zijn veiligheidsfeatures en sobere, Scandinavische stijl. De Volkswagen Touareg is ook een optie voor wie Duitse degelijkheid zoekt met een wat lager prijskaartje. En wie durft, kan zelfs naar een Land Rover Discovery kijken – al moet je dan ook de liefde voor kleine reparaties meebrengen. Liever wat Japans? Kijk dan eens naar een Lexus RX.

FAQ

Wat is het verbruik van de Mercedes-Benz ML 320?
Het brandstofverbruik van de Mercedes-Benz ML 320 varieert per motorvariant. De ML 320 CDI diesel verbruikt gemiddeld tussen de 8 en 10 liter per 100 km, afhankelijk van rijstijl en uitvoering. De benzineversie zit vaak iets hoger, rond de 11 tot 13 liter per 100 km. Houd er rekening mee dat oudere modellen minder zuinig zijn dan moderne SUV's.
Is de Mercedes-Benz ML 320 geschikt om een caravan te trekken?
Ja, de ML 320 is zeer geschikt als trekauto. Dankzij het hoge koppel van 510 Nm (bij de dieselversie) en de vierwielaandrijving (4MATIC) kan hij met gemak een aanhanger tot 3.500 kilogram trekken. Let bij aankoop wel op het exacte trekgewicht in het kentekenbewijs van het specifieke model.
Welke problemen komen vaak voor bij een Mercedes-Benz ML 320?
Bij oudere ML 320-modellen kunnen enkele bekende problemen optreden. Denk aan versnellingsbakproblemen, olielekkage bij de motor en slijtage van het luchtveringssysteem (bij modellen met AIRMATIC). Regelmatig onderhoud en een goede onderhoudshistorie zijn belangrijk bij aanschaf.

Beoordelingen voor Mercedes-Benz ML 320

45 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Meer details