De Hyundai Kona Electric uit 2018 was een groot succes, maar tegenwoordig is de autowereld in de ban van de futuristische Hyundai Ioniq 5. Een tussentijdse facelift moet de elektrische Kona opnieuw op de kaart zetten. Wij betwijfelen of dat gaat lukken.
De Ford Mustang Mach 1 zou de bestverkochte auto van Nederland moeten zijn. Elke autoliefhebber die ernaar kijkt en luistert, is op slag verliefd. Alleen de prijs is een dingetje: de 460 pk sterke musclecar met 5,0-liter V8 kost pak 'm beet 120.000 euro …
DS Automobiles werd twee keer kampioen van de Formule E, de elektrische tegenhanger van de Formule 1. Volgens de fabrikant zit de nieuwe DS 9 E-Tense 360 vol met de genen van de elektrische racewagens. Toch is het veel meer een ‘grande routière’ dan een sportsedan.
In 2021 waren de Niro en de Picanto enorme verkooptoppers en beleefde de elektrische EV6 een bliksemstart. Doet de nieuwe Kia Sportage dat na? Op het eerste gezicht heeft-ie daarvoor alles in huis. Veel uitrusting, prima aandrijflijnen en dezelfde degelijke uitstraling als de Volvo XC40.
Geef een dorstige terreinwagen een stekker, een accupakket en een elektromotor, en ineens is hij 30.000 euro goedkoper. Dat is precies wat gebeurde met de Land Rover Defender P400e. Naast de laagste CO2-uitstoot heeft hij - op de V8 met 525 pk na - ook het meeste vermogen.
Opel schreeuwt van de daken dat de nieuwe Astra een Duits product is. Maken ze soms een grapje, daar in Rüsselsheim? Want de nieuwe compacte middenklasser is zoveel méér dan Duits degelijk, deugdelijk en gedegen. De nieuwe Astra is verleidelijk als nooit tevoren!
De cijfers die Audi voor de A8 plug-in hybride tevoorschijn tovert, lijken om door vier ringetjes te halen. Een verbruik van 1 op 50, een vermogen van 462 pk, een sprint van 0-100 km/h in 4,9 seconden. Indrukwekkend? Nein, zegt de Mercedes S 580 e 4Matic.
Tesla ging als een speer: het bouwde volwassen elektrische modellen in een tijd dat grote automerken aanmodderden met EV’s waarmee je de stad niet uit durfde – zo klein waren de batterijen. De nieuwe Tesla Model Y arriveert later dan verwacht en stuit op serieuze concurrentie.
In het segment van de ‘betaalbare’ elektrische hatchbacks hebben de Cupra Born en Volkswagen ID.3 het rijk alleen. Maar vanaf mei komt daar verandering in. De Spaans-Duitse tweeling krijgt dan klop uit Franse hoek, want de nieuwe Renault Megane E-Tech Electric is toch wel héél goed.
Wat is er nieuw aan de Mazda CX-5 van 2022? Komt hij eindelijk als plug-in hybride? Of staat een volledig elektrische CX-5 op de planning? Niets van dat alles. Er verandert helemaal niets, op een paar details na. Het échte nieuws van dit voorjaar komt later en heet Mazda CX-60.
De Honda HR-V is er alleen nog als hybride. Honda prijst de techniek aan met radiospotjes waarin de link wordt gelegd met Max Verstappen. Maar zelfs de bemiddelde Formule 1-coureur zal schrikken van de hoge prijs …
De nieuwe Dacia Jogger is een keurige auto voor keurige mensen. Een auto zonder veel gedoe, dus een échte Dacia. Maar pas op: de Jogger zet jouw reputatie wel op het spel. Wil jij voortaan door het leven als die autoliefhebber die zulke verstandige auto's koopt?
De Hyundai Ioniq 5 en de Volkswagen ID.4 laten zien hoe snel de ontwikkelingen gaan met elektrische auto's. De accutechniek staat garant voor een grote actieradius, het laadsysteem waarborgt een korte wachttijd bij de snellaadpaal. Maar wat nu goed is, kan over een half jaar weer achterhaald zijn...
Hoe scoort de Mercedes EQS (actieradius: 651 kilometer)? Welnu, dat hangt er helemaal vanaf hoe hard je rijdt, want na zevenen is-ie bij 130 toch wel érg onzuinig. Terwijl de EQS overdag voorbeeldig scoort.