460 kilometer is de officiële actieradius van de Kia Niro EV met 64,8 kWh. Maar wat is het échte bereik? Dus hoe ver kom je als met 100 km/h (of 130 km/h) over de snelweg rijdt? Dat testen wij!
Wat is de nieuwe Honda Civic een goede auto! Hij is comfortabel én zuinig, en combineert geweldige rijeigenschappen met veel ruimte. En dan werd ook de bediening nog logischer. Niets staat succes in de weg, behalve …
In het traditionele C-segment vinden we de Peugeot 308 een van de mooiste auto's. Dat geldt onverkort voor de stationwagonversie, de 308 SW. Maar is de Fransman vanbinnen net zo mooi als vanbuiten? En hoe zit het met de ruimte? We vergelijken de Peugeot 308 SW met de Volkswagen Golf Variant.
Als je om je heen kijkt, lijken de compacte suv's op de Nederlandse wegen vooral afkomstig te zijn van Renault en de Volkswagen Groep. De nieuwe Honda HR-V probeert daar verandering in aan te brengen. Hij daagt de Volkswagen T-Cross uit met een zuinige hybride-aandrijflijn.
Lijken elektrische auto's steeds meer op elkaar? Nou, best wel, zo bewijzen de Cupra Born en Renault Megane E-Tech Electric. Uiterlijk houd je ze nog uit elkaar, maar actieradius, verbruik en prijs verschillen nauwelijks ...
De afgelopen maanden pompte Volkswagen ons vol met blije nieuwtjes over de elektrische Volkswagen ID. Buzz. Om ons niet te laten meeslepen in die Buzzmania, verruilen we de aangereikte roze ID. Buzz-bril voor ons eigen, neutraal gekleurde en kritische exemplaar.
De Mazda CX-60 is een mijlpaal voor Mazda. Het nieuwe topmodel is de eerste plug-in hybride van de Japanners. En snel dat-ie is! Maar de perfecte auto is nog altijd niet ontworpen, dus vonden we ook minpunten.
Kopers van grote, luxe suv’s willen hun vingers niet meer branden aan de dieselmotor. Op dit moment is de plug-in hybride een aantrekkelijk alternatief, mede door het halftarief voor de wegenbelasting. Resteert de vraag: welke moet het worden als het vooral om comfort draait?
Simpel faceliftje voor de Toyota Corolla, toch? Weinig interessants aan. Maar wacht, de bijna onzichtbare uiterlijke aanpassingen verbergen belangrijke technische verbeteringen aan deze Toyota, die het leven van kopers en leaserijders een stuk aangenamer zullen maken.
De Toyota Yaris GR Sport is het sportieve topmodel van de Yaris. Maar anders dan de opgefokte Yaris GRMN heeft-ie gewoon vijf portieren en een hybride aandrijflijn. Wat is er dan zo sportief aan deze Toyota?
Bij het nieuwe elektrische vlaggenschip van BMW schieten superlatieven tekort. De BMW iX M60 is 619 pk sterk, gaat in 3,8 seconden naar 100 km/h en levert een koppel van 1100 Nm. De doorgewinterde BMW-rijder met benzine door d'aderen kan wel eens aangenaam verrast worden …
In deze test van de Volkswagen ID.5 bespreken we de verschillen met de ID.4. De verschillen mogen dan klein zijn, toch heeft de duurdere ID.5 onze voorkeur.
Bij de keuze van een elektrische auto kijken veel aspirant-kopers vooral naar de actieradius. Maar als je vaak lange stukken rijdt, is comfort misschien wel net zo belangrijk. Hoe doen de Polestar 2 en de Cupra Born het op dat gebied?
We staan al maanden demonstratief met een wijsvinger op ons horloge te tikken. Want waar blijft de elektrische Nissan Ariya? Hij werd in 2020 aan pers en publiek voorgesteld, maar is ruim twee jaar later nog steeds niet op de markt verschenen. Nog heel even geduld ...
Zoek je een elektrische stadsauto waarmee je iedereen te snel af bent en bovendien goed voor de dag komt? Fiat, Honda en Mini verkopen je graag zo'n uitstootvrije charmeur. Maar als je vaak langere ritten maakt, moet je zeker niet voor de Honda E of Mini Electric kiezen.
Om een roze olifant te kunnen zien, moet je heel diep in het glaasje kijken of een handvol felgekleurde pilletjes naar binnen werken. Wil je eens een zwevende olifant aanschouwen, dan kun je gewoon naar de Land Rover-dealer gaan, waar de splinternieuwe Range Rover in de showroom staat te pronken.
Met de elektrische Kia EV6 GT val je van de ene verbazing in de andere. Hij geeft fameuze Duitse merken het nakijken met zijn prestaties, zijn laadsnelheid én zijn prijs. Kia heerst op dit moment over de wereld van de elektrische auto's.
De Opel Mokka-e en Peugeot e-2008 zijn onderhuids gelijk. Beide hebben eind vorig jaar een technische update gehad, met als gevolg een iets betere actieradius. Opel belooft nu een bereik van 338 kilometer voor de Mokka-e. Wat daarvan overblijft op de Nederlandse snelweg?
Simpel faceliftje voor de Toyota Corolla, toch? Weinig interessants aan. Maar wacht, de bijna onzichtbare uiterlijke aanpassingen verbergen belangrijke technische verbeteringen, die het leven van kopers en leaserijders een stuk aangenamer zullen maken.
Hoewel Alfa Romeo deel uitmaakt van het Stellantis-concern, staat de nieuwe Tonale nog op eigen Italiaanse benen. Misschien is het in die zin wel de laatste echte Alfa van de 21ste eeuw. Met de rijeigenschappen van de Giulia en de Stelvio in het achterhoofd, stappen we in met hoge verwachtingen.
Met het motorgeluid van de elektrische Mercedes-AMG EQE 43 4Matic (476 pk) kunnen de tuning-tovenaars van AMG niet zo veel. Maar er valt genoeg aan een EQE te sleutelen om er een zeer sportieve businesslimousine van te maken.
De Nissan Qashqai E-Power biedt kopers de voordelen van een elektrische auto en niet de nadelen, aldus Nissan. Maar daar zijn we het niet helemaal mee eens. Een EV verbruikt geen dure benzine, de Qashqai E-Power wel.
De Polestar 2 Single Motor is iets goedkoper dan de elektrische Cupra Born met het 77 kWh-accupakket. Toch loopt de Chinese Zweed harder in de verkoopstatistieken dan de Spanjaard. Is dat terecht? We vergelijken het tweetal, om te beginnen op ons testcircuit.
De Kia Niro heeft een erelijst waar je u tegen zegt: overladen met prijzen, best verkochte auto van 2021. Kan de nieuwe elektrische Niro EV de torenhoge beloften inlossen of bezwijkt hij onder de druk?
De nieuwe Opel Astra is er nu ook als stationwagon. Wij testen de Opel Astra Sports Tourer met plug-in hybride aandrijflijn en nemen zijn kofferbak uitgebreid onder de loep.
Bij de facelift van de Ford Fiesta ging de bezem door het aanbod. Rijden doet hij nog altijd geweldig, maar Ford schrapte flink in het aanbod. Waarom zullen koopjesjagers nu misschien afhaken?
Bam! Daar staat de bewering, op sheet 2 van de perspresentatie al. Citroën windt er geen doekjes om en beweert gewoon even dat de C5 Aircross 'de comfortabelste c-segment suv' op de markt is. Nou prima, dan gaan we hem ook zo beoordelen. Is de Franse softroader echt 'soft'?
Een menselijke ziel weegt 21,3 gram, beweerde de Amerikaanse dokter Duncan MacDougall. Maar wetenschappers hebben zo vaak op zijn experiment geschoten, dat er niks van heel is gebleven. Wat we wél zeker weten, is dat de ziel van de GR Supra MT precies 200 gram weegt: het gewicht van zijn pookknop.
Een suv-coupé is net zo zinvol als een sportwagen met een verhoogd dak. Desondanks zijn de hoogbenige 'schuinsmarcheerders' niet meer weg te denken. Skoda haakt graag bij de trend aan met de Enyaq Coupé, die in één opzicht zelfs een beetje beter is dan de gewone Enyaq.
Toyota moest tot nu toe niets van batterij-EV's hebben, misschien dat ze daarom wel een naam bedachten die geen mens kan onthouden. Toch is de bZ4X, de eerste elektrische personenauto van de Japanners, niet alleen op de openbare weg een goede auto.
Zullen we de conclusie van deze rij-impressie al verklappen? Vooruit. De Toyota GR86 is de allerbeste betaalbare sportauto ter wereld. Alleen is hij in Nederland verre van betaalbaar ...
De werkelijke actieradius van elektrische auto's valt vaak vies tegen. In absolute kilometers gemeten, in elk geval. Kijk je naar de procenten, dan zijn dit de 10 elektrische auto's waarvan de actieradius het meest tegenvalt.
De Fiat Tipo is bij ons nooit een succes geweest, maar nu hebben de Italianen zich bekeerd tot het hybridegeloof. De bijna filosofische vraag is: is de Tipo Hybrid wel een hybride? In deze Fiat Tipo Hybrid review krijg je het antwoord.
Korte, stompe neus? Achterwielaandrijving? Motor achterin? Check! Maar Volkswagen kijkt wel uit om met de ID. Buzz alleen maar in nostalgie te vervallen. Technisch heeft de ID. Buzz niets meer te maken met de oude T1. Hoe goed is de nieuwe elektrische personenbus?
Verleidelijke varianten als de BMW 540i xDrive en de Mercedes E 450 4Matic worden door hun 'ouderwetse' zescilinders dan ook met uitsterven bedreigd. Als je er nog eentje wilt bemachtigen, wacht dan niet te lang. Maar welke moet je hebben voor het ultieme comfort?
‘kijk Mazda toch eens prettig gestoord zijn’. Het Japanse merk heeft zijn eigen kijk op wat premium is en brengt doodleuk een grote suv op de markt met een zes-in-lijn benzinemotor. Eerst krijgt de Mazda CX-60 echter een plug-in hybride-aandrijflijn. Gaat hij daarmee potten breken in Nederland?
De elektrische Polestar 2 werd geïntroduceerd met Long range dual motor, in 2021 kwam daar een Standard range single motor bij. En nu is er ook een Long range single motor. Snap jij het nog? Tijd voor een gratis cursus Polestar-kunde.
Net als grote broer Stelvio, is de Alfa Romeo Tonale vernoemd naar een bergpas. Bovendien is de Tonale waarschijnlijk de laatste Alfa Romeo die buiten Stellantis om werd ontwikkeld. Dat wekt hoge verwachtingen, met name ten aanzien van de rijeigenschappen.
Dit is de iets kleinere broer van de Mercedes EQS, de EQE, die - toegegeven - op de EQS lijkt als Lucas Jussen op Arthur Jussen. We reden hem een paar dagen en deden onze uiterste best om het praktijkbereik te testen. Hoe presteert de Mercedes EQE? Actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h.
Overal is tekort aan in de autowereld: chips, onderdelen, accu's ... vandaar dat de bezem door het aanbod van de Ford Fiesta ging. Vanaf de nazomer van 2022 wordt hij een stuk duurder en is hij er alleen als mild hybrid en als snelle ST-X. Gelukkig rijdt hij nog altijd erg lekker.
Bij de facelift van de populaire Ford Focus Active kom je tot een waslijst aan details die een nog altijd fijn rijdende auto weer nét wat beter maken. Maar wat bedoelt Ford in vredesnaam met een ‘natte zone voor meer flexibiliteit’?
Eindelijk heeft Ford weer een echte terreinwagen in het enorme gamma. Hoe ruiger het terrein, des te beter de Ford Bronco op zijn gemak is. Zou hij in 2023 als plug-in hybride de overstap naar Europa maken?
Ben je benieuwd naar de MG5 Electric, omdat de elektrische stationwagon op papier aan al je nuchtere eisen voldoet? Wij toetsen zijn grote actieradius, praktische kofferbak en betaalbare prijs in de praktijk.
In het segment van de ‘betaalbare’ elektrische hatchbacks hebben de Cupra Born en Volkswagen ID.3 het rijk alleen. Maar vanaf mei komt daar verandering in. De Spaans-Duitse tweeling krijgt dan klop uit Franse hoek, want de nieuwe Renault Megane E-Tech Electric is toch wel héél goed.
Terwijl steeds meer merken het A-segment vaarwel zeggen, gaat Toyota gewoon door. En hóé; zo stoer als de nieuwe Toyota Aygo X eruitziet, is zelden vertoond in de kleinste klasse. Maar achter de macho looks gaat een zeer zorgzaam typje schuil.
De vernieuwde Skoda Karoq is een rijdende paradox. Hij doet (bijna) alles goed, maar toch ben je hem vergeten zodra je uitstapt. En zo willen mensen het graag, kennelijk. Want het broertje van de Seat Ateca en Volkswagen T-Roc heeft over klandizie weinig te klagen.
Wil je het gevoel van een elektrische auto, maar heb je angst voor stekkers, laadpalen en lege batterijen? Dan heeft Nissan misschien een oplossing voor je: de Nissan Qashqai E-Power. Hij is de enige seriële hybride op de markt. Is er een reden dat andere fabrikanten er niet aan willen?
Ford verkoopt de Kuga in Nederland alleen met een conventionele benzinemotor en als stekkerhybride. In deze test vergelijken we de ‘meest elektrische’ Kuga met de volledig elektrische Mustang Mach-E. Een vergelijking tussen ‘oud en vertrouwd’ en ‘nieuw en spannend’.
Nissan heeft tijdens de presentatie van de nieuwe Ariya wel honderd keer gezegd dat het merk een elektropionier is. En daarin heeft het geen ongelijk. De Leaf was 1 van de eerste moderne elektrische auto's op de markt. Maar daarmee schept Nissan hoge verwachtingen voor zijn nieuwste EV-model.
Ook wij knipperden even met onze ogen toen we een uitnodiging kregen voor een nieuwe SsangYong. Maar het merk wil bij ons een daverende comeback maken. Niet met walmende Mercedes-diesels, zoals vroeger, maar met elektrische modellen als de SsangYong Korando e-Motion.