Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-transporter-l-01.jpg

Volkswagen Transporter

Sterke punten

  • Betrouwbaar en veelzijdig
  • Veel keus uit varianten en uitvoeringen
  • Laatste generatie relatief schone diesels

Zwakke punten

  • Nieuwprijzen opgelopen
  • Geen elektrische of hybride varianten
  • Al sinds 2019 geen benzinemotoren meer

Volkswagen Transporter : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Transporter, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Transporter: drie generaties betrouwbaar transport

Volkswagen is de absolute grondlegger van de bestelbus. Het spreekwoordelijke ‘Volkswagen-busje’ heet sinds de vierde generatie Transporter. Vanaf de zogenoemde T4 duidt Volkswagen elke volgende generatie met T en een volgnummer aan en heeft de bestelbus de watergekoelde viercilindermotor voorin. Lees meer

Interesse in een Volkswagen Transporter

Volkswagen Transporter occasions
Volkswagen Transporter nieuwe auto's
Volkswagen Transporter dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Betrouwbaar en veelzijdig
  • Comfortabel weggedrag
  • Solide afwerking
  • Veel keuze in benzine- en dieselmotoren

Technische gegevens

Motorisatie

Er is eigenlijk geen sprake van ‘De Volkswagen Transporter’, omdat er zo veel varianten zijn. Maar vanaf de watergekoelde T4 met de motor voorin (vanaf 1990) noemt Volkswagen zijn bestelbus Transporter. Voor de personenversies heeft het allerlei namen gebruikt.

Alle Volkswagen Transporters zijn uitsluitend met benzine- en dieselmotoren te vinden. De T4 is er met watergekoelde 4-, 5- en 6-cilinder benzinemotoren van 1,8 tot 2,5 liter cilinderinhoud met vermogens van 49 tot 150 kW (67 tot 204 pk) en diesels van 1,9 tot 2,5 liter met vermogens van 44 tot 111 kW (60 tot 151 pk).

De T5/T6 is er met benzinemotoren van 2,0 tot 3,2 liter met vermogens van 85 tot 178 kW (116 tot 242 pk) en dieselmotoren van 1,9 tot 2,5 liter met vermogens van 62 tot 150 kW 84 tot 204 pk).

Hybrides en elektrische versies zijn er niet; de T7 is géén Transporter, maar die is er behalve met benzinemotoren van 1,5-2,0 liter met vermogens van 100-150 kW (136-204 pk) en een diesel van 2,0 liter met een vermogen van 110 kW (150 pk) ook als hybride, met een 1,5-liter benzinemotor met een systeemvermogen van 160 kW (218 pk).

Afmetingen

De Volkswagen Transporter is er in talloze gedaanten, van gesloten bestelbus via personenbus, pick-up en allerlei andere op- en ombouwvarianten. Maar de standaard bestelbus is rond de vijf meter lang, rond de 1,90 meter breed en 2 á 2,5 meter hoog. De laadruimte loopt op van zeer globaal 3 tot 7 m3.

De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)

Volkswagen Transporter (T4, T5, T6)
Marktintroductie 1990/2003/2015
Lengte x breedte x hoogte 4,71-5,29 x 1,84-1,96 x 1,94-2,48 m
Wielbasis 2,29-3,40 m
Inhoud bagageruimte 3.000-7.000 l
Ledig gewicht n.b.
Toelaatbaar totaalgewicht < 2.800 kg
Cilinderinhoud 1.800-2.500 cm3
Vermogen 49-150 kW (67-204 pk)
Koppel 140-450 Nm
Topsnelheid 126-203 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u n.b.
Tankinhoud 70-80 l
Verbruik 7,0-9,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 182-215 g/km

Varianten

Een klein stukje geschiedenis: de Nederlandse Volkswagen-importeur Ben Pon presenteert in 1947 in de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg (Duitsland) zijn idee voor een bestelbusje op basis van de Volkswagen Kever. De Kever heet intern Typ 1. Het bestelbusje van Pon gaat in 1950 in productie en wordt intern Typ 2 genoemd. De lichte bedrijfsauto die in de volksmond Volkswagen-bus heet, verschijnt in allerlei gedaanten en ontwikkelt zich over drie generaties: de T1 en de T2 (1967) lijken veel op elkaar, maar de T3 (1979) is veel strakker en moderner en is eigenlijk een nieuw ontwerp op het bestaande concept. Dit is het eerste model dat daadwerkelijk Transporter wordt genoemd (de T1 en T2 worden vaak liefkozend ‘Bulli’ genoemd), maar T1, T2 en T3 hebben allemaal de boxermotor achterin, net als de Kever. Daardoor is een volledig vlakke laadvloer tot aan de achterklep niet mogelijk, maar dat staat wereldwijd succes niet in de weg.

In 1990 introduceert Volkswagen de T4 en die is compleet anders dan zijn voorgangers. Deze Transporter heeft een heel kort neusje waarin de watergekoelde motor huist en de bestuurder zit niet meer boven de vooras, maar erachter. Daardoor rijdt de Transporter veel beter en comfortabeler. Doordat de motor dus niet meer achterin ligt, is een volledig vlakke laadvloer en een grote achterklep mogelijk. Dat zorgt voor meer laadruimte en praktisch gebruiksgemak. Deze versie blijft tot 2003 in productie.

De volgende Volkswagen Transporter is de T5, die wat afgeronder en verfijnder oogt en is voorzien van sterkere motoren. De Transporter T6 van 2015-2019 is juist weer scherper gelijnd en voorzien van sterkere en schonere motoren. Dit model ondergaat in 2019 een facelift en wordt T6.1 genoemd, vanwege onder meer de opnieuw schonere Euro 6d-temp-motoren – vanaf nu uitsluitend diesels. In de loop van 2023 is de productie van de Volkswagen Transporter gestopt. Hier vind je uitgebreidere informatie over de Volkswagen-busjes. Een elektrische bestelbus in de geest van de Volkswagen Transporter is de ID.Buzz en de plug-in hybride Multivan eHybrid (T7).

Prijzen

De prijzen van de Volkswagen Transporter lopen zeer uiteen, vanwege de talloze varianten die er zijn en de lange tijd die het model al leverbaar is. Nieuwprijzen variëren van vanaf 15.000 euro lang geleden voor een eenvoudige bestelbus tot een vanafprijs van 21.000 euro voor de T6. Occasionprijzen lopen door dezelfde factoren ook zeer uiteen. Voor minder dan 2.000 euro kun je een Transporter T5 uit begin deze eeuw met een 1.9 dieselmotor en een half miljoen kilometers op de teller vinden. Prijzen van exemplaren van de T6 vanaf 2015 beginnen bij 8.000 euro en je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, keuze te over als het om occasions gaat.

Design

Buitenkant

Een bestelbus is een bestelbus, dus de carrosserie van elke Volkswagen Transporter is hoekig en strak. De Transporter onderscheidt zich echter met zijn kleine neusje van heel veel andere frontstuur-bestelbussen. De Transporter T5 oogt vriendelijker, afgeronder en moderner dan de T4, waarvan het ontwerp toen al bijna vijftien jaar oud was. De T6 is juist weer wat strakker en scherper vormgegeven.

Binnenkant

Doordat de Volkswagen Transporter géén frontstuurbusje is, zitten de bestuurder en zijn passagier(s) áchter de vooras, wat het rijden aanzienlijk comfortabeler en personenauto-achtiger maakt. Maar aangezien het een bedrijfsauto is, is het interieur zakelijk en aangekleed met de hoogstnoodzakelijke voorzieningen, maar personenversies van de T4/T5/T6 zijn natuurlijk wel voorzien van wat meer luxe.

Veiligheid

Euro NCAP heeft de Volkswagen T6 onderscheiden met een gouden medaille voor zijn veiligheidsvoorzieningen, standaard en optioneel. Zoals bestuurdersassistentiesystemen, rijstrookassistentie, noodremassistentie, adaptieve cruise control en snelheidsbegrenzer. Volkswagen is ook de eerste autofabrikant die autonome noodremassistentie standaard monteert op nieuwe bedrijfsauto’s. De T5 ontving in 2013 vier sterren in de Euro NCAP-tests.

Alternatieven

Als alternatieve lichte bedrijfsauto’s kun je denken aan de diverse Mercedessen, zoals de Vito, de V-Klasse en de Viano, of de Ford Transit Custom. Ook de Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Fiat Talento, Opel Vivaro-e en Toyota ProAce zijn populaire modellen, net als de Renault Trafic en Nissan NV300/Primastar. Hierbij gaat het eigenlijk slechts om twee typen busjes, die onder meerdere merknamen worden verkocht.

FAQ

Is er van de Volkswagen Transporter ook een camper?
Sinds 2003 is er ook een camperversie van de Transporter die Volkswagen in eigen beheer heeft ontwikkeld. Deze California is voorzien van de nieuwste elektronische systemen. ABS antiblokkeersysteem, ASR motorslipregeling en het standaard elektronisch stabilisatie programma ESP dragen bij aan de veiligheid.
Zijn er ook personenversies van de Volkswagen Transporter?
Jazeker. Die noemt Volkswagen Kombi, Bus, Caravelle of Multivan. Vooral de T6 Multivan is van alle luxe voorzien, maar dat model is inmiddels vervangen door de T7.
Hoe lang gaat een distributieketting van de Volkswagen Transporter mee?
In het instructie- of onderhoudsboekje van de Transporter vind je wanneer de distributieriem moet worden vervangen. Dit gebeurt op basis van een maximale kilometrage en een maximaal aantal jaren. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer. In het instructieboekje staat om de hoeveel kilometer of jaar de distributieriem vervangen moet worden, afhankelijk van wat je het eerst bereikt.

Beoordelingen voor Volkswagen Transporter

1 Beoordelingen

5,0

Meer informatie

Modellen