Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-laguna-front

Renault Laguna

1 / 4
renault-laguna-front
renault-laguna-side
renault-laguna-back
renault-laguna-back

Sterke punten

  • Comfortabel en veilig
  • Aangenaam weggedrag
  • Betaalbaar
  • Als Laguna Coupé fraai en zeldzaam

Zwakke punten

  • Bedoezeld imago (sinds laatste generatie)
  • Motoren ietwat luidruchtig
  • Twijfelachtige betrouwbaarheid

Renault Laguna : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Renault Laguna, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Renault Laguna: successen in het verleden bieden geen garantie voor een toekomst

Ooit was Renault koning van de grote, luxe sedans. Met de 25 en de Safrane maakte het Franse merk furore in het D-segment. Ook de Laguna hoort ook in dat rijtje thuis. Althans, de eerste generatie. Bij de tweede generatie ging het faliekant mis, vanwege technische mankementen. Renault beterde zich met de Laguna III, maar het tij kon niet meer worden gekeerd. Lees meer.

Interesse in een Renault Laguna

Renault Laguna occasions
Renault Laguna nieuwe auto's
Renault Laguna dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zo Frans maakt Renault ze niet meer
  • Aangename reisauto met prettig weggedrag
  • Zuinige dieselmotoren
  • Veel auto voor het geld (mits betrouwbaarheid standhoudt)

Technische gegevens

Motorisatie

In de tijd van de Renault Laguna waren traditionele verbrandingsmotoren nog zeer gewild. Uiteenlopende benzinemotoren waren beschikbaar gedurende de drie generaties, maar de Laguna blonk vooral uit in combinatie met een dieselmotor. Die haalde het beste van het gemoedelijke rij- en wegkarakter naar boven. Daarnaast bleken de dCi-diesels lekker zuinig. En dat had zijn uitwerking op het leveringsprogramma.

Op het laatst was de Laguna enkel nog leverbaar met dieselmotoren. Met de 110 pk sterke 1.5 liter dCi als favoriet onder de kopers. Voor wie meer kracht wenste, was er ook een 2.0 dCi met 150 pk of 175 pk. Later werd daaraan nog een 180 pk sterke uitvoering toegevoegd onder de noemer ‘Laguna GT’. Zo’n benaming klinkt misschien pretentieus, maar met 400 Nm aan koppel beschikte de GT daadwerkelijk over serieuze prestaties. Binnen negen tellen zat je ermee op 100 km/u, en de acceleratie stopte pas bij 217 km/u.

Benzinefanaten konden hun hart ophalen met de tweeliter viercilinder, goed voor 140 of 170 pk. Die laatste variant kreeg hulp van een turbocharger, met als gevolg dat het koppel toenam van 195 naar 270 Nm. Op de sprint van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid had dit vermogensverschil niet bijster veel invloed, wél tijdens de tussensprints en andere situaties waarin er tijdelijk extra vermogen wordt gevraagd bij lagere toerentallen – met dank aan die turbo. Een nadeel van de benzine slurpende Renault Laguna GT was het dorstige verbruik van 1 op 11. Een verbruikswaarde die al gauw onder de 1 op 10 kwam als je regelmatig het stadsverkeer indook. Overigens was er tussen begin 2008 en medio 2010 ook al eens een Laguna GT actief. Die had 205 pk en 300 Nm en was daarmee de krachtigste en snelste Laguna met vier portieren ooit. De eer van snelste Laguna allertijden gaat echter uit naar de tweedeurs Laguna Coupé voorzien van smeuïge 3.5 liter V6, goed voor 240 pk en een acceleratie naar 100 km/u in een vlotte 7,4 seconden. Ook qua topsnelheid mocht deze fraaie Franse coupé – met zijn tijdloze lijnenspel – er zijn, namelijk 244 km/u.

Afmetingen

De Renault Laguna was een middelgrote vierdeurs sedan (of stationwagon), vergelijkbaar met de Ford Mondeo en Peugeot 406. Andere alternatieven, zoals de Volkswagen Passat en de Skoda Superb, waren een slag groter. De lengte van de Laguna bedraagt 4,7 meter voor de sedan. De Estate-stationwagon was zomaar eventjes 10 centimeter langer. Beide carrosserievarianten zijn 1,81 meter breed en 1,45 meter hoog. Ondanks de gemiddelde buitenmaten was er aan interieurruimte binnenin geen gebrek. Idem dito de bagageruimte, die met alle zitplaatsen bezet een aangename 450 liter betrof in het geval van de vierdeurs Limousine. Bij de Laguna Estate is standaard 508 liter voorhanden en hij neemt nog meer afstand van de sedanversie zodra de achterbank wordt neergeklapt (1.593 liter). Dit neerklappen kan overigens in een handomdraai middels een druk op de knop van het Easy Flex-systeem. Ook blijkt de Laguna prima inzetbaar als caravantrekker met een trekvermogen tussen 1.300 en 1.500 kilogram, afhankelijk van de motorisering.

De belangrijkste specificaties op een rij

Renault Laguna (Estate)
Marktintroductie 2007
Lengte x breedte x hoogte 4,70 x 1,81 x 1,45 (4,80 x 1,81 x 145) m
Wielbasis 2,76 m
Inhoud bagageruimte 450-508 l
Ledig gewicht 1.330-1.514 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.900-2.089 kg
Cilinderinhoud 1.461-1.995 cm3
Vermogen 82 kW (110 pk)-150 kW (205 pk)
Koppel 151-400 Nm
Topsnelheid 192-232 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,8-12,1 sec
Tankinhoud 66 l
Verbruik 4,7-8,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 120-194 g/km

Varianten

De Renault Laguna is geleverd als vierdeurs sedan, stationwagon en tweedeurs coupé. De tweede generatie was er ook als hatchback met grote achterklep. De Laguna Coupé is dan weer enkel geleverd in de gedaante van de derde generatie. Een uiterst fraaie auto was dat trouwens, waarvan het design de tand des tijds uitstekend weet te doorstaan. Ook bijzonder aan de Coupé was de vierwielsturing, waardoor de besturing en het rij- en weggedrag tot het betere soort behoorde. De verkoopaantallen van de Coupé waren niettemin beperkt, mede vanwege de neerwaartse reputatie van de Laguna op het gebied van betrouwbaarheid. Spijtig eigenlijk.

Wat uitrustingsniveaus betreft: die luisterden traditioneel naar namen als Expression, Dynamique, Collection, Initiale, Limited, Bose of Executive. Met de GT als meest sportieve versie (ook met innovatieve vierwielsturing). Het is dus niet al te moeilijk een Laguna naar wens te vinden. Op de occasionmarkt vind je nog allerlei smaken.

Prijzen

De Renault Laguna is niet meer in productie, dus nieuw bestellen is niet meer mogelijk in Nederland. Het prijsniveau voor zijn pensioen lag tussen de 30.000 en de 42.000 euro, waarmee de Laguna competitief geprijsd was vergeleken met de concurrentie. Als pre kocht je met de Laguna veel comfort en luxe voor het geld.

Vanwege de algemeen bekende imagoschade op het gebied van betrouwbaarheid (allemaal de schuld van de tweede generatie) en de leeftijd, is de Renault Laguna op de occasionmarkt uiterst betaalbaar geworden. Een mooi exemplaar van de nieuwste generatie met niet al te veel levenservaring koop je voor minder dan 10.000 euro. En als de onderhoudshistorie sluitend is en de algehele technische staat in orde, dan koop je voor dat geld nog steeds veel auto. Die status pakt men de Renault Laguna nooit meer af. Liever nog meer ruimte, luxe en moderniteiten, maar wel nog steeds een auto met het wybertje op de motorkap? Kijk dan naar het aanbod van de Talisman, de opvolger.

Design

Buitenkant

Een sterke troef van de Renault Laguna was zijn design, ongeacht de generatie. Het strakke lijnenspel week zichtbaar af van dat van Duitse en Japanse modellen en had iets speels en stijlvols tegelijk. Bovendien deden de vele tierelantijntjes het ontwerp goed, zonder overdadig te zijn. Menig zakelijk rijder kon zo’n totaalpakket wel waarderen en de Laguna was dan ook zeer succesvol op de zakelijke markt. Niet in de laatste plaats vanwege zijn aantrekkelijke prijsstelling. Tel hier het ruime interieur, fijne rijgedrag en de aangename standaarduitrusting bij op en Renault had zichzelf verzekerd van een kaskraker. Mist de onderhuidse techniek niet volgens de Franse slag was verzorgd. Met de derde generatie beterde Renault zich aanzienlijk op het gebied van betrouwbaarheid en het design was zowaar nog fraaier en tijdlozer geworden, in het bijzonder dat van de Laguna Coupé. De tijd om het tij naar nieuw succes – zoals de eerste generatie – te keren werd de Laguna III echter niet meer gegund. Massaal liet men de Laguna links liggen. Onterecht, maar realiteit.

Binnenkant

Binnenin heerst voornamelijk een zakelijke ambiance, geholpen door de sobere kleurstelling. Het dashboard werd, afhankelijk van de gekozen uitvoering, gekenmerkt door een ingebouwd navigatiesysteem van het merk TomTom. Vrij bijzonder aan dit systeem was de actieve verbinding met TomTom om real-time verkeersinformatie op te halen, waardoor gebruikers doeltreffend routes kunnen plannen en files kunnen vermijden. Bovendien stelt de zogeheten TomTom Live-functie Laguna-rijders in staat om de Google-zoekmachine te raadplegen voor het vinden van nabijgelegen bedrijven of adressen. Zeker niet vanzelfsprekend in die tijd.

Een andere uitvoering waarbij Renault sterk voor de dag kwam was de Laguna Bose, vernoemd naar de Amerikaanse HiFi-fabrikant en het dienstdoende audiosysteem. De weergave van deze geïntegreerde muziekinstallatie kon kennelijk heel wat kopers bekoren gezien het succes van dit model. Audiofielen denken hier overigens anders over, want de klanken van het Bose-systeem waren nogal bombastisch en ‘drukkend’.

Veiligheid

Qua veiligheidsniveau is de Renault Laguna een goednieuwsshow. De Laguna is namelijk de eerste auto in serieproductie die de optimale score van vijf sterren binnensleepte na de EuroNCAP-crashtests (juni 2001). Vriend en vijand werden door deze uitzonderlijke score verrast, inclusief de Zweedse merken die erom bekendstaan zeer hoge eisen te stellen aan de veiligheid van hun auto’s, maar niet verder kwamen dan vier sterren.

Alternatieven

De Renault Renault was een middelgrote auto in het D-segment. In dezelfde vijfer vissen modellen als Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Skoda Octavia, Opel Vectra, Mazda6 en de Peugeot 406.

FAQ

Is de Renault Laguna een goede auto?
Dit is afhankelijk van de generatie. De Laguna I was een prima auto en de Laguna III scoorde qua aantal mankementen niet veel slechter, maar ook niet beter dan veel andere auto’s in dezelfde klasse. Echter doordat de Laguna II een regelrechte technische ramp was, kampt de derde generatie met een dito sentiment onder kopers.
Ik heb interesse, welke Renault Laguna moet ik kopen?
Als de voorkeur uitgaat naar binnenruimte en comfort, dan haal je met de Laguna Estate-stationwagon een fijne metgezel in huis. Voeren design en uitstraling het eisenpakket aan, dan kun je niet om de uiterst fraaie en tijdloos gelijnde Laguna Coupé heen. Het zou ons niet verbazen als hiermee stilletjes een klassieker in wording is geboren.
Wat kost de Renault Laguna als occasion?
Op de occasionmarkt wordt de Renault Laguna aangeboden vanaf enkele duizenden euro’s. Maar let op: de Laguna heeft een gevoelige reputatie op het gebied van onderhoud. Verstandiger is om een exemplaar uit te zoeken die visueel en technisch in een nette staat verkeert, om sores tot een minimum te beperken. Die zijn te koop vanaf 8.000 euro. Eenmaal betrouwbaar heb je dan aan de Laguna een zeer fijne (reis)auto.

Beoordelingen voor Renault Laguna

97 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Modellen