Korte, stompe neus? Achterwielaandrijving? Motor achterin? Check! Maar Volkswagen kijkt wel uit om met de ID. Buzz alleen maar in nostalgie te vervallen. Technisch heeft de ID. Buzz niets meer te maken met de oude T1. Hoe goed is de nieuwe elektrische personenbus?
Verleidelijke varianten als de BMW 540i xDrive en de Mercedes E 450 4Matic worden door hun 'ouderwetse' zescilinders dan ook met uitsterven bedreigd. Als je er nog eentje wilt bemachtigen, wacht dan niet te lang. Maar welke moet je hebben voor het ultieme comfort?
‘kijk Mazda toch eens prettig gestoord zijn’. Het Japanse merk heeft zijn eigen kijk op wat premium is en brengt doodleuk een grote suv op de markt met een zes-in-lijn benzinemotor. Eerst krijgt de Mazda CX-60 echter een plug-in hybride-aandrijflijn. Gaat hij daarmee potten breken in Nederland?
De elektrische Polestar 2 werd geïntroduceerd met Long range dual motor, in 2021 kwam daar een Standard range single motor bij. En nu is er ook een Long range single motor. Snap jij het nog? Tijd voor een gratis cursus Polestar-kunde.
Net als grote broer Stelvio, is de Alfa Romeo Tonale vernoemd naar een bergpas. Bovendien is de Tonale waarschijnlijk de laatste Alfa Romeo die buiten Stellantis om werd ontwikkeld. Dat wekt hoge verwachtingen, met name ten aanzien van de rijeigenschappen.
Dit is de iets kleinere broer van de Mercedes EQS, de EQE, die - toegegeven - op de EQS lijkt als Lucas Jussen op Arthur Jussen. We reden hem een paar dagen en deden onze uiterste best om het praktijkbereik te testen. Hoe presteert de Mercedes EQE? Actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h.
Overal is tekort aan in de autowereld: chips, onderdelen, accu's ... vandaar dat de bezem door het aanbod van de Ford Fiesta ging. Vanaf de nazomer van 2022 wordt hij een stuk duurder en is hij er alleen als mild hybrid en als snelle ST-X. Gelukkig rijdt hij nog altijd erg lekker.
Bij de facelift van de populaire Ford Focus Active kom je tot een waslijst aan details die een nog altijd fijn rijdende auto weer nét wat beter maken. Maar wat bedoelt Ford in vredesnaam met een ‘natte zone voor meer flexibiliteit’?
Eindelijk heeft Ford weer een echte terreinwagen in het enorme gamma. Hoe ruiger het terrein, des te beter de Ford Bronco op zijn gemak is. Zou hij in 2023 als plug-in hybride de overstap naar Europa maken?
Ben je benieuwd naar de MG5 Electric, omdat de elektrische stationwagon op papier aan al je nuchtere eisen voldoet? Wij toetsen zijn grote actieradius, praktische kofferbak en betaalbare prijs in de praktijk.
In het segment van de ‘betaalbare’ elektrische hatchbacks hebben de Cupra Born en Volkswagen ID.3 het rijk alleen. Maar vanaf mei komt daar verandering in. De Spaans-Duitse tweeling krijgt dan klop uit Franse hoek, want de nieuwe Renault Megane E-Tech Electric is toch wel héél goed.
Terwijl steeds meer merken het A-segment vaarwel zeggen, gaat Toyota gewoon door. En hóé; zo stoer als de nieuwe Toyota Aygo X eruitziet, is zelden vertoond in de kleinste klasse. Maar achter de macho looks gaat een zeer zorgzaam typje schuil.
De vernieuwde Skoda Karoq is een rijdende paradox. Hij doet (bijna) alles goed, maar toch ben je hem vergeten zodra je uitstapt. En zo willen mensen het graag, kennelijk. Want het broertje van de Seat Ateca en Volkswagen T-Roc heeft over klandizie weinig te klagen.
Wil je het gevoel van een elektrische auto, maar heb je angst voor stekkers, laadpalen en lege batterijen? Dan heeft Nissan misschien een oplossing voor je: de Nissan Qashqai E-Power. Hij is de enige seriële hybride op de markt. Is er een reden dat andere fabrikanten er niet aan willen?
Ford verkoopt de Kuga in Nederland alleen met een conventionele benzinemotor en als stekkerhybride. In deze test vergelijken we de ‘meest elektrische’ Kuga met de volledig elektrische Mustang Mach-E. Een vergelijking tussen ‘oud en vertrouwd’ en ‘nieuw en spannend’.
Nissan heeft tijdens de presentatie van de nieuwe Ariya wel honderd keer gezegd dat het merk een elektropionier is. En daarin heeft het geen ongelijk. De Leaf was 1 van de eerste moderne elektrische auto's op de markt. Maar daarmee schept Nissan hoge verwachtingen voor zijn nieuwste EV-model.
Ook wij knipperden even met onze ogen toen we een uitnodiging kregen voor een nieuwe SsangYong. Maar het merk wil bij ons een daverende comeback maken. Niet met walmende Mercedes-diesels, zoals vroeger, maar met elektrische modellen als de SsangYong Korando e-Motion.
De Hyundai Kona Electric uit 2018 was een groot succes, maar tegenwoordig is de autowereld in de ban van de futuristische Hyundai Ioniq 5. Een tussentijdse facelift moet de elektrische Kona opnieuw op de kaart zetten. Wij betwijfelen of dat gaat lukken.
De Ford Mustang Mach 1 zou de bestverkochte auto van Nederland moeten zijn. Elke autoliefhebber die ernaar kijkt en luistert, is op slag verliefd. Alleen de prijs is een dingetje: de 460 pk sterke musclecar met 5,0-liter V8 kost pak 'm beet 120.000 euro …
DS Automobiles werd twee keer kampioen van de Formule E, de elektrische tegenhanger van de Formule 1. Volgens de fabrikant zit de nieuwe DS 9 E-Tense 360 vol met de genen van de elektrische racewagens. Toch is het veel meer een ‘grande routière’ dan een sportsedan.
In 2021 waren de Niro en de Picanto enorme verkooptoppers en beleefde de elektrische EV6 een bliksemstart. Doet de nieuwe Kia Sportage dat na? Op het eerste gezicht heeft-ie daarvoor alles in huis. Veel uitrusting, prima aandrijflijnen en dezelfde degelijke uitstraling als de Volvo XC40.
Geef een dorstige terreinwagen een stekker, een accupakket en een elektromotor, en ineens is hij 30.000 euro goedkoper. Dat is precies wat gebeurde met de Land Rover Defender P400e. Naast de laagste CO2-uitstoot heeft hij - op de V8 met 525 pk na - ook het meeste vermogen.
Opel schreeuwt van de daken dat de nieuwe Astra een Duits product is. Maken ze soms een grapje, daar in Rüsselsheim? Want de nieuwe compacte middenklasser is zoveel méér dan Duits degelijk, deugdelijk en gedegen. De nieuwe Astra is verleidelijk als nooit tevoren!
De cijfers die Audi voor de A8 plug-in hybride tevoorschijn tovert, lijken om door vier ringetjes te halen. Een verbruik van 1 op 50, een vermogen van 462 pk, een sprint van 0-100 km/h in 4,9 seconden. Indrukwekkend? Nein, zegt de Mercedes S 580 e 4Matic.
Tesla ging als een speer: het bouwde volwassen elektrische modellen in een tijd dat grote automerken aanmodderden met EV’s waarmee je de stad niet uit durfde – zo klein waren de batterijen. De nieuwe Tesla Model Y arriveert later dan verwacht en stuit op serieuze concurrentie.
In het segment van de ‘betaalbare’ elektrische hatchbacks hebben de Cupra Born en Volkswagen ID.3 het rijk alleen. Maar vanaf mei komt daar verandering in. De Spaans-Duitse tweeling krijgt dan klop uit Franse hoek, want de nieuwe Renault Megane E-Tech Electric is toch wel héél goed.
Wat is er nieuw aan de Mazda CX-5 van 2022? Komt hij eindelijk als plug-in hybride? Of staat een volledig elektrische CX-5 op de planning? Niets van dat alles. Er verandert helemaal niets, op een paar details na. Het échte nieuws van dit voorjaar komt later en heet Mazda CX-60.
De Honda HR-V is er alleen nog als hybride. Honda prijst de techniek aan met radiospotjes waarin de link wordt gelegd met Max Verstappen. Maar zelfs de bemiddelde Formule 1-coureur zal schrikken van de hoge prijs …
De nieuwe Dacia Jogger is een keurige auto voor keurige mensen. Een auto zonder veel gedoe, dus een échte Dacia. Maar pas op: de Jogger zet jouw reputatie wel op het spel. Wil jij voortaan door het leven als die autoliefhebber die zulke verstandige auto's koopt?
De Hyundai Ioniq 5 en de Volkswagen ID.4 laten zien hoe snel de ontwikkelingen gaan met elektrische auto's. De accutechniek staat garant voor een grote actieradius, het laadsysteem waarborgt een korte wachttijd bij de snellaadpaal. Maar wat nu goed is, kan over een half jaar weer achterhaald zijn...
Hoe scoort de Mercedes EQS (actieradius: 651 kilometer)? Welnu, dat hangt er helemaal vanaf hoe hard je rijdt, want na zevenen is-ie bij 130 toch wel érg onzuinig. Terwijl de EQS overdag voorbeeldig scoort.