Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-passat-front

Volkswagen Passat

1 / 5
vw-passat-front
vw-passat-back
vw-passat-interior
Video - Volkswagen Passat Profiel
vw-passat-side

Sterke punten

  • Kwaliteit
  • Uitstraling
  • Interieurruimte

Zwakke punten

  • TSI-motor vóór 2012 geeft soms problemen
  • Kleine motor + veel vermogen = kans op meer slijtage
  • Hoger olieverbruik oude TSI-motoren

Volkswagen Passat : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Passat, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Passat: uitstekende allrounder, steeds beetje beter

De Volkswagen Passat is een langdurig succes: betrouwbaar dankzij prima motoren, ruim en een fraaie uitstraling. De Passat is dan ook een van de bestverkopende modellen van Volkswagen, als gezinsauto maar ook zakelijk. De Passat Variant is nog steeds nieuw te koop, de sedan sinds 2022 niet meer. Lees meer.

Interesse in een Volkswagen Passat

Volkswagen Passat occasions
Volkswagen Passat nieuwe auto's
Volkswagen Passat dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Prima kwaliteit
  • Bewezen betrouwbaarheid
  • Fraaie uitstraling, voor zowel zakelijk als privé
  • Interieurruimte

Technische gegevens

Motorisatie

De Volkswagen Passat Variant is nieuw uitsluitend met 1.5 TSI-benzinemotor, als 1.4 eHybrid en met 2.0 TDI-dieselmotor leverbaar. De benzine- en dieselmotoren hebben een vermogen van 110 kW (150 pk), de 1.4 eHybrid levert een systeemvermogen van maar liefst 160 kW (218 pk). Alle versies zijn voorzien van een 7-traps automatische transmissie met dubbele koppeling.

Oudere Passats – van 2014 tot 2022 – zijn er ook nog met 1.4 TSI-motoren met 92 en 110 kW (125 en 150 pk), 1.8 TSI (132 kW (180 pk), 2.0 TSI-motoren met 140 en 200 kW (190 en 272 pk), die er ook met vierwielaandrijving zijn, en 1.6 en 2.0 TDI-diesels met 88 tot 176 kW (120 tot 240 pk), waarvan de laatste ook met vierwielaandrijving is uitgerust. Vrijwel alle versies zijn er met handmatig te bedienen transmissie en met automatische transmissie.

Nog oudere generaties van de Passat zijn er met 1.3 tot 2.2 benzinemotoren, vanaf begin deze eeuw zijn er TSI en FSI en andere op zuinig verbruik gerichte benzinemotoren. FSI staat voor brandstofinspuiting. De oude TSI-motoren – die met een kleine cilinderinhoud en een turbo relatief veel vermogen moeten leveren – kunnen bij hogere kilometerstanden wat problemen geven.

Vanaf de jaren negentig is de Passat er ook met de 2.8 VR6, 3.2 en 3.6 V6, 2.3 V5 en VR5 benzinemotoren. Verder zijn er vanaf de eerste generatie Passat ook 1.6 tot 2.5 (turbo-)diesels en schonere BlueMotion-varianten daarvan. Te veel om op te noemen eigenlijk.

Afmetingen

De Volkswagen Passat Variant is 4,77 meter lang, de brochure meldt dat de lengte inclusief trekhaak 4,89 meter is. De breedte is 1,83 meter (inclusief buitenspiegels 2,08 meter) en de hoogte 1,52 meter. De Passat Sedan van de achtste generatie is met 1,48 meter net een stukje lager dan de Variant. De wielbasis meet 2,79 meter. De draaicirkel van de Passat Variant is 11,7 meter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volkswagen Passat Variant
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,77 x 1,83 x 1,52 m
Wielbasis 2,79 m
Inhoud bagageruimte 650-1.780 l
Ledig gewicht 1.471-1.759 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.070-2.270 kg
Cilinderinhoud 1.395-1.968 cm3
Vermogen 110-160 kW (150-218 pk)
Koppel 250-360 Nm
Topsnelheid 210-222 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,6-11,0 sec
Tankinhoud 59-66 l
Verbruik 1,2-6,5- l/100 km
CO₂-uitstoot 27-147 g/km

Varianten

De Volkswagen Passat is als sinds 1973 op de markt. In 1980 verschijnt de tweede generatie van de Passat en in 1988, 1993, 1996, 2005 en 2010 verschijnt steeds weer een nieuwe generatie. De eerste generatie was een rechtstreekse afgeleide van de Audi 80. De huidige, achtste generatie Passat is in 2014 verschenen en in 2019 vernieuwd. Vanaf 2022 is alleen nog de Passat Variant nieuw leverbaar, de sedan is uit het modellengamma van Volkswagen geschrapt. De Passat Variant is er in de uitvoeringen Business en R-Line Business, de hybride Passat alleen als GTE Business. Alle versies zijn voorzien van onder meer een digitale cockpit, DAB+-radio, navigatie, draadloos op laden en integreren van de smartphone, 3-zone-airco, achteruitrijcamera en parkeersensoren voor en achter, hoofd- en zijairbags voorin en knieairbags voor de bestuurder, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning.

Prijzen

De Volkswagen Passat Variant kost nieuw minimaal rond de 48.000 euro. De Passat Sedan die tot in 2022 nog nieuw te koop was, kostte minimaal zo’n 39.000 euro. Door de jaren heen is de Volkswagen Passat de bestverkochte auto in de middenklasse én de bestverkochte zakenauto ter wereld. Je zult dan ook geen moeite hebben om een gebruikte Passat te vinden

Als je op zoek bent naar een zogenoemde youngtimer, dan moet je heel goed zoeken naar een Passat van de eerste generaties. Die vind je dus bijna niet. Pas vanaf bouwjaar 1995 komen de reguliere occasions tevoorschijn. De oudste occasions van de Passat vind je voor prijzen vanaf 1.000 euro voor een exemplaar van rond de eeuwwisseling. Die hebben dan uiteraard hoge kilometerstanden. Een Passat van de achtste generatie is er als occasion voor prijzen vanaf zo’n 8 á 9.000 euro, ook weer met heel hoge kilometerstanden – meestal meer dan 200.000 kilometer. En dan maakt het nauwelijks uit of je een 1.6 TDI of – het andere uiterste – een 3.6 V6 vindt, of een sedan of een Variant. Occasions van na 2019 vind je niet snel voor minder dan 20.000 euro.

Design

Buitenkant

Sinds 2022 is de Volkswagen Passat er uitsluitend nog als Variant, zoals Volkswagen de stationwagon-variant noemt. De carrosserie oogt gestroomlijnd en indrukwekkend, met lichtmetalen 16- of 17-inchwielen en een grote spoorbreedte. Optioneel zijn onder meer 18-inchwielen en LED Matrix-koplampen die zich aanpassen in bochten en wanneer een tegenligger nadert. Met het R-Line-pakket heeft de Passat Variant een nog sportiever uiterlijk, met speciale lichtmetalen 17-inchwielen, speciale bumpers en een speciale grille. Met Easy Open hoef je alleen maar je voet onder de achterbumper van je Passat Variant te bewegen en de achterklep opent vanzelf. Wel zo makkelijk als je je handen vol hebt.

Binnenkant

Het interieur van de Passat Variant is uitgevoerd in zwart, met stoffen (velours) bekleding, optioneel is nappalederen bekleding. Navigatie/multimediasysteem met acht speakers is eveneens standaard, een Harman Kardon-geluidsinstallatie is een optie. Met het R-Line-pakket heeft ook het interieur een extra sportief tintje. De lengte van de bagageruimte is 1,17 tot 2,02 meter, de breedte tussen de wielkasten is ruim 1,03 meter. Met een inhoud van 650 tot 1.78- liter kun je dus veel spullen meenemen – je hebt zelfs genoeg ruimte voor een pallet, maar twee is net teveel gevraagd.

Veiligheid

De meest recente crashtests die veiligheidstestorganisatie Euro NCAP met de Passat heeft uitgevoerd, dateert al van 2014. Toen scoorde de Volkswagen vijf sterren, het maximum. De Passat scoorde vooral goed op de veiligheid van kinderen (87 %) en volwassenen in de auto (85 %). Met de veiligheidssystemen zit het ook wel snor, want op dat onderdeel scoort de Passat 76 %, dankzij onder meer elektronische stabiliteitscontrole en een gordelverklikkersysteem voorin én achterin. ‘Front Assist met noodremassistentie’ presteert ook goed, volgens Euro NCAP. Sinds 2014 zijn de veiligheidstests van Euro NCAP echter al een pak strenger geworden. Volkswagen heeft wel het arsenaal aan rijhulpsystemen uitgebreid, al blijven sommige van die systemen wel verborgen in de optielijsten.

Ook de Passat van 2010 scoort vijf sterren, de oudere generaties zijn volgens een ander waarderingssysteem beoordeeld waardoor de scores niet met die van na 2009.

Alternatieven

Rechtstreekse alternatieven voor de Volkswagen Passat zijn natuurlijk de Ford Mondeo en de Opel Insignia Maar ook de Mazda 6 en de Peugeot 508 kunnen een goed alternatief zijn. Vergeet ook de Skoda Superb niet. Die staat immers op dezelfde technische basis, maar is nóg ruimer dan de Passat. Iets minder ruime alternatieven kunnen de BMW 3-serie, de Audi A4 en de Mercedes C-Klasse zijn.

FAQ

Volkswagen kondigt op de website al een nieuwe Passat aan. Wanneer komt dat nieuwe model?
Volkswagen zou de nieuwe Passat – intern B9 genoemd – in 2023 of 2024 lanceren. Ook de volgende generatie zou trouwens uitsluitend als Variant (dus als stationwagon) op de markt verschijnen.
De Volkswagen Passat is er al sinds 1973, hoeveel generaties zijn er dan wel niet?
De Passat is er in acht generaties. De eerste verscheen in 1973, de tweede in 1980, de derde in 1988, de vierde in 1993, de vijfde in 1996, de zesde in 2005, de zevende in 2010 en de huidige, achtste generatie van de Volkswagen Passat verschijnt in 2014.

Beoordelingen voor Volkswagen Passat

198 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Modellen