Snel zoeken


Om resultaten weer te geven, selecteert u eerst het voertuig.

Informatie over bussen

Bussen: ideaal voor collectief vervoer

Een korte geschiedenis van bussen

De bus is voor iedereen een vertrouwde verschijning. Hij bestaat dan ook al sinds 1820 en toentertijd nog een voertuig dat door een of meer paarden voortgetrokken wordt. Ongeveer tien jaar later heeft stoom de taak van de paarden overgenomen. In 1882 wordt de trolleybus gepresenteerd. Deze zogenoemde ‘Elektromote’ krijgt energie van een elektriciteitskabel boven de busbaan. In 1895 verschijnt de eerste bus met een verbrandingsmotor. Inmiddels zijn bussen niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De laatste tijd ligt bij de ontwikkeling van nieuwe bussen, de nadruk op het milieu en het gebruik van duurzame energie, met als gevolg hybride bussen en bussen die op aardgas of biodiesel rijden.

Diverse soorten bussen

Er bestaan allerlei varianten van de bus. Zo zijn er exemplaren voor het vervoer van zes personen, maar is ook een bus met driehonderd zitplaatsen mogelijk. Wie een bus wil besturen en meer dan acht personen wil meenemen, heeft niet genoeg aan rijbewijs B. Voor grotere groepen moet de chauffeur namelijk in het bezit zijn van rijbewijs D. Bestuurt hij een bus met aanhanger, dan moet hij een DE rijbewijs hebben. Ook kan een chauffeursdiploma nodig zijn. Bussen worden voor allerlei doeleinden ingezet, zowel privé als zakelijk. De bus heeft zelfs ooit gediend als populair vervoermiddel voor hippies. Deze vaak kleurig geschilderde voertuigen staan nog altijd symbool voor de vrije jaren ‘60 en ‘70. Maar de meeste mensen kennen de bus als openbaar vervoermiddel in stad of streek. Ook bestaan er iets grotere bussen, die ingezet worden voor lange afstanden. Deze kunnen nationaal, maar ook internationaal worden gebruikt, zoals door Eurolines in Europa.

Toonaangevende Europese busfabrikanten

Net zoals in de meeste branches hebben er ook bij Europese busfabrikanten allerlei veranderingen plaatsgevonden. Veel ondernemingen waren vroeger kleiner, en een groot deel van de bedrijven is dan ook overgenomen of gefuseerd. De grootste Europese busproducenten zijn tegenwoordig EvoBus, NeoMAN, Irisbus, VDL Groep en Scania Bus.

Zoekresultaten

Foto
Verkoopprijs
Kilometerstand
Bouwjaar
Ford Transit 85 T300 PERSONENBUS
Airbag, Airconditioning (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd 8 l/100km l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 4.250,- (€ 4.250,- bruto)
210.719 km
07/2004
6 Foto
Mercedes-Benz 0606D/57
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 29.000,- (€ 35.090,- bruto)
342.845 km
10/1995
0 Foto
Mercedes-Benz 0 303 4X2
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 10.500,- (€ 12.495,- bruto)
1.096.999 km
04/1983
3 Foto
Renault CARRIER
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
k.A.
45.334 km
05/1996
6 Foto
Mercedes-Benz 0611 D
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
k.A.
218.441 km
01/1994
6 Foto
MAN A78
ABS, Airconditioning (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 86.500,- (€ 104.665,- bruto)
16.756 km
12/2008
10 Foto
Evobus 0405N
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 9.500,- (€ 11.495,- bruto)
200.000 km
06/1998
10 Foto
Mercedes-Benz O614 37 persons, manual, spring suspension
ABS (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 9.750,- (€ 11.797,- bruto)
498.336 km
06/1996
7 Foto
Mercedes-Benz Sprinter 213 CDI
ABS, Airconditioning (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 5.900,- (€ 5.900,- bruto)
235.000 km
01/2002
5 Foto
MAN Lions City A 78 EEV
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 79.500,- (€ 96.195,- bruto)
385.169 km
12/2008
6 Foto
Volvo BM 10 Camperbus
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
k.A.
780.000 km
01/1996
8 Foto
Mercedes-Benz Sprinter 308 CDI L2H2 Taxi 9 persoons
ABS, Startonderbreker, Tractiecontrole (ASR) (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 2.900,- (€ 3.509,- bruto)
474.519 km
03/2001
6 Foto
MAN Lion City A78
ABS, Airconditioning (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 20.000,- (€ 24.200,- bruto)
650.000 km
12/2008
3 Foto
VW Transporter 2.0 TDI 102 PK AIRCO 9 PERS. COMBI L2
Airbag, Airconditioning, Centrale vergrendeling, ESP, Mistlampen, Startonderbreker, Tractiecontrole (ASR) (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 17.400,- (€ 21.054,- bruto)
52.781 km
09/2010
3 Foto
Mercedes-Benz 500 serie 508 D 508 D Camper, Wohnmobil, Camping c
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 3.900,- (€ 4.719,- bruto)
385.000 km
03/1974
10 Foto
Setra Setra/Kaessbohrer SD210HD
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 8.500,- (€ 10.115,- bruto)
883.355 km
06/1982
4 Foto
Mercedes-Benz Sprinter 308 Cdi Personen
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 4.750,- (€ 5.747,- bruto)
212.000 km
06/2001
5 Foto
Isuzu Q BUS/TURQUOISE VIPLINER, NEW MOTOR
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 43.900,- (€ 53.119,- bruto)
239.000 km
03/2008
3 Foto
VW Lt 46 2.5 TDI HOOG MAXI LANG 16 PEROONS
ABS (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 7.500,- (€ 9.075,- bruto)
309.000 km
07/2001
6 Foto
Renault Trafic 2.0 DCi Combi
ABS, Airbag, Centrale vergrendeling, Startonderbreker, Trekhaak (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd 220 g/km g/km***
€ 9.290,- (€ 11.240,- bruto)
80.823 km
08/2007
9 Foto
Mercedes-Benz Sprinter 208 CDI 300 9 personen
ABS, ESP, Startonderbreker, Tractiecontrole (ASR) (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
k.A.
228.000 km
10/2002
9 Foto
Iveco 37 persons 95.GE.18F EURO 2. AFRIKAAA
ABS (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 14.950,- (€ 18.089,- bruto)
222.291 km
04/2000
3 Foto
Sonstige/Other Unimog 1300 L
Vierwielaandrijving (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
k.A.
529.497 km
11/1982
2 Foto
Mercedes-Benz Sprinter 315 CDI
ABS, Airconditioning, Centrale vergrendeling, Cruise control (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 7.900,- (€ 7.900,- bruto)
392.000 km
01/2008
4 Foto
Neoplan N316L
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 8.900,- (€ 10.769,- bruto)
504.434 km
04/1989
0 Foto
*** Meer informatie over het brandstofverbruik en de officiële, specifieke CO2-emissies van nieuwe personenvoertuigen kunnen worden ontleend aan de richtlijn betreffende het brandstofverbriuk en de CO2-emissies voor nieuwe personenvoertuigen worden ontleend, die bij alle verkooppunten en bij de: www.energielabel.nl