Snel zoeken


Om resultaten weer te geven, selecteert u eerst het voertuig.

Informatie over bussen

Bussen: ideaal voor collectief vervoer

Een korte geschiedenis van bussen

De bus is voor iedereen een vertrouwde verschijning. Hij bestaat dan ook al sinds 1820 en toentertijd nog een voertuig dat door een of meer paarden voortgetrokken wordt. Ongeveer tien jaar later heeft stoom de taak van de paarden overgenomen. In 1882 wordt de trolleybus gepresenteerd. Deze zogenoemde ‘Elektromote’ krijgt energie van een elektriciteitskabel boven de busbaan. In 1895 verschijnt de eerste bus met een verbrandingsmotor. Inmiddels zijn bussen niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De laatste tijd ligt bij de ontwikkeling van nieuwe bussen, de nadruk op het milieu en het gebruik van duurzame energie, met als gevolg hybride bussen en bussen die op aardgas of biodiesel rijden.

Diverse soorten bussen

Er bestaan allerlei varianten van de bus. Zo zijn er exemplaren voor het vervoer van zes personen, maar is ook een bus met driehonderd zitplaatsen mogelijk. Wie een bus wil besturen en meer dan acht personen wil meenemen, heeft niet genoeg aan rijbewijs B. Voor grotere groepen moet de chauffeur namelijk in het bezit zijn van rijbewijs D. Bestuurt hij een bus met aanhanger, dan moet hij een DE rijbewijs hebben. Ook kan een chauffeursdiploma nodig zijn. Bussen worden voor allerlei doeleinden ingezet, zowel privé als zakelijk. De bus heeft zelfs ooit gediend als populair vervoermiddel voor hippies. Deze vaak kleurig geschilderde voertuigen staan nog altijd symbool voor de vrije jaren ‘60 en ‘70. Maar de meeste mensen kennen de bus als openbaar vervoermiddel in stad of streek. Ook bestaan er iets grotere bussen, die ingezet worden voor lange afstanden. Deze kunnen nationaal, maar ook internationaal worden gebruikt, zoals door Eurolines in Europa.

Toonaangevende Europese busfabrikanten

Net zoals in de meeste branches hebben er ook bij Europese busfabrikanten allerlei veranderingen plaatsgevonden. Veel ondernemingen waren vroeger kleiner, en een groot deel van de bedrijven is dan ook overgenomen of gefuseerd. De grootste Europese busproducenten zijn tegenwoordig EvoBus, NeoMAN, Irisbus, VDL Groep en Scania Bus.

Zoekresultaten

Foto
Verkoopprijs
Kilometerstand
Bouwjaar
Mercedes-Benz 308 CDI
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 4.500,- (€ 5.445,- bruto)
411.284 km
06/2004
5 Foto
Mercedes-Benz 308 CDI
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 4.500,- (€ 5.445,- bruto)
267.285 km
04/2002
3 Foto
Eos - Coach 200 VIP Bus
ABS, Cruise control (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 25.000,- (€ 30.250,- bruto)
923.003 km
01/1997
0 Foto
Mercedes-Benz 813
Airconditioning (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 4.500,- (€ 4.500,- bruto)
629.423 km
01/1980
10 Foto
Mercedes-Benz 0606D/57
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 29.000,- (€ 35.090,- bruto)
342.845 km
10/1995
10 Foto
Mercedes-Benz Sprinter 2.1 208 CDI COMBI
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 5.500,- (€ 6.655,- bruto)
250.000 km
06/2000
5 Foto
Mercedes-Benz 611D Passenger Bus 23 Seats
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 5.200,- (€ 5.200,- bruto)
314.558 km
01/1993
8 Foto
Toyota COASTER 4.2 DL 30 SEATS M/T 4X2
Airconditioning (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd 1 l/100km l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd 1 g/km g/km***
€ 41.000,- (€ 49.610,- bruto)
k.A.
08/2014
2 Foto
Toyota HIACE 2.7 L VVT I 15 SEATS 4X2 STRD ROOF
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd 1 l/100km l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd 1 g/km g/km***
€ 21.750,- (€ 21.750,- bruto)
k.A.
08/2014
4 Foto
Mercedes-Benz 311 CDI
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 4.400,- (€ 5.324,- bruto)
492.903 km
07/2000
10 Foto
Mercedes-Benz 308 CDI
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 4.500,- (€ 5.445,- bruto)
218.994 km
06/2003
10 Foto
Volvo B12 BLE 6X2 CITY BUS 48 SEAT 52 STAND
ABS, Airconditioning (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 7.900,- (€ 9.559,- bruto)
718.637 km
06/2003
8 Foto
Volvo B12 BLE 6X2 CITY BUS euro 3
ABS, Airconditioning (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 7.900,- (€ 9.559,- bruto)
721.145 km
07/2003
4 Foto
Mercedes-Benz 208CDI
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 5.650,- (€ 6.836,- bruto)
300.000 km
01/2000
2 Foto
Mercedes-Benz 409D 17 seats
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 3.800,- (€ 3.800,- bruto)
447.698 km
01/1986
3 Foto
Mercedes-Benz 0 303 4X2
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 10.500,- (€ 12.495,- bruto)
1.096.999 km
04/1983
10 Foto
Mercedes-Benz SPRINTER 313 CDI 9 PERSOONS AIRCO CLIMA HOOG MAXI
ABS, Airconditioning (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 6.500,- (€ 7.865,- bruto)
295.000 km
03/2000
4 Foto
MAN Lions City A78 EEV
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 79.500,- (€ 96.195,- bruto)
369.268 km
12/2008
6 Foto
Ford Transit, 2.2 TDCi 9 seater.
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 4.500,- (€ 5.445,- bruto)
256.464 km
01/2007
8 Foto
Mercedes-Benz 211 CDI
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 3.000,- (€ 3.630,- bruto)
338.104 km
01/2000
2 Foto
VW combi 1.6tdi trendline bluemotion tech. 55kW
ABS, Airbag, Centrale vergrendeling, Cruise control (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 10.990,- (€ 13.297,- bruto)
151.500 km
01/2011
10 Foto
Mercedes-Benz 309D 13 seats
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 2.950,- (€ 2.950,- bruto)
498.575 km
01/1988
3 Foto
Opel Vivaro 2.0CDTI 90PK L1H1 AIRCO
Airconditioning, Centrale vergrendeling, Cruise control (NL) Brandstofverbruik: gecombineerd 7.6 l/100k l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd 202 g/km g/km***
€ 22.950,- (€ 27.769,- bruto)
37.759 km
05/2011
3 Foto
Mercedes-Benz 609D Passenger Bus 21 Seats
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 5.200,- (€ 5.200,- bruto)
214.558 km
01/1994
6 Foto
VW PICK UP DC TDI 63 KW 1.0
(NL) Brandstofverbruik: gecombineerd - l/100km***, CO2-uitstoot gecombineerd - g/km***
€ 3.750,- (€ 3.750,- bruto)
301.000 km
06/2005
3 Foto
*** Meer informatie over het brandstofverbruik en de officiële, specifieke CO2-emissies van nieuwe personenvoertuigen kunnen worden ontleend aan de richtlijn betreffende het brandstofverbriuk en de CO2-emissies voor nieuwe personenvoertuigen worden ontleend, die bij alle verkooppunten en bij de: www.energielabel.nl