Inleiding

Wissellaadbakken, ook wel afzetbakken genoemd, zijn gemakkelijk te plaatsen op de dragende vrachtauto. Ze worden gebruikt voor het transport van alle mogelijke soorten goederen, waardoor er heel veel verschillende uitvoeringen bestaan. Wissellaadbakken worden op dezelfde manier vastgezet als zeecontainers met zogenaamde twistlocks. Ze kunnen daardoor geplaatst worden op vrachtauto’s die ook zeecontainers vervoeren. Aan de onderzijde zijn aangrijppunten bevestigd, waarmee ze door speciale grijparmen kunnen worden opgetild. Er zijn ook wissellaadbakken met bevestigingspunten voor twistlocks aan de bovenkant, waaraan ze gemakkelijk opgetild kunnen worden.

Lichte constructie

De standaard wissellaadbakken zijn lichter dan zeecontainers en daardoor meestal niet stapelbaar. De maatvoering is over het algemeen aangepast aan het vervoer van pallets. De wanden en het dak kunnen ook uitgevoerd zijn met verschuifbare zeilen. Wissellaadbakken hebben meestal uitklapbare poten, zodat een vrachtwagen ze kan achterlaten door de luchtvering te laten zakken en weg te rijden.

Ook over het water.

Voor vervoer per schip zijn er ook stapelbare wissellaadbakken. Ze kunnen op overslagterminals en binnenvaartschepen zes hoog gestapeld worden. Bij vervoer over zee mogen er echter maar twee op elkaar staan. Voor vervoer over water dienen de wissellaadbakken over twistlocks aan de bovenkant te beschikken, waardoor ze door een kraan geladen en gelost kunnen worden. Wissellaadbakken worden officieel onderverdeeld in twee categorieën, de zogenoemde A-wissellaadbakken en de C-wissellaadbakken. Categorie A is voor bakken van 12 meter en langer, categorie C voor bakken breder en/of langer dan een 20'-container, maar korter dan 12 meter.
Naar boven