DAF’s CF is ontwikkeld voor uiteenlopende toepassingen. Qua formaat (CF staat voor Compact Forte) past de truck tussen de kleinere LF-serie (Light Forte) en zijn grote XF-broers (eXtra Forte).

Nieuwe norm

De CF-serie, gelanceerd tijdens de trucktentoonstelling in Birmingham, heeft als speerpunten een nieuw chassis, nieuwe moderne aandrijflijnen en een nieuw design voor interieur en exterieur dat de familiebanden van DAF benadrukt. De nieuwe Euro 6-lijn van deze serie zet in zijn klasse de nieuwe norm. Hierdoor heeft DAF voor elke transporttoepassing de meest efficiënte truck in zijn programma.

Krachtpatser

De CF-serie is onder te verdelen in de CF65, CF75 en CF85. De getallen geven aan met welk type motor de truck is uitgerust. Opmerkelijk is dat elk motortype is gekoppeld aan een of meer truckuitvoeringen. Zo is de CF65 alleen leverbaar als bakwagen en zijn de CF75 en CF85 ook verkrijgbaar als trekkerchassis. Onderhuids is de CF85 identiek aan grote broer en krachtpatser XF105. Voordeel van de CF85 is dat zijn laadvermogen (door de kleinere, lichtere cabine) groter is.Voor de Euro 6-lijn heeft moederbedrijf Paccar een nieuwe range motoren ontwikkeld met vermogens van 150 tot maar liefst 510 pk. Om aan de strenge Euro 6 emissie-eisen te voldoen is meer nodig dan een laag brandstofverbruik. Paccar heeft de Euro 6-motoren daarom voorzien van de modernste common railsystemen en turbo’s met variabele geometrie. Daarnaast wordt uitlaatgasrecirculatie toegepast in combinatie met SCR-technologie (Selective Catalyc Reduction), die de schadelijke uitstoot van dieselmotoren vermindert. Hierdoor zijn de Euro 6 CF’s ultraschoon en toonaangevend in hun klasse qua prestatie, brandstofefficiency, betrouwbaarheid en levensduur. Efficiency bestaat uit meer dan zuinige en schone motoren. Daarom is de CF-serie uitgerust met een extra groot oliecarter, waardoor lange service-intervallen van 150.000 km mogelijk zijn.

Bedieningsgemak

Het dashboard van de nieuwe CF werd opnieuw ingedeeld, waardoor ergonomie en bedieningsgemak een nog hoger niveau hebben. Een centraal 5 inch display verschaft informatie over alle vitale truck- en motorfuncties. Ook werd de CF uitgerust met hetzelfde, inmiddels beproefde, elektronische instrumentarium als de XF-serie. In de middenconsole bevinden zich de nieuwe Truck Navigation Radio (TNR), een radio/cd-speler, trucknavigatiesysteem en USB-aansluiting.

Troef

In de vervoersbranche met zijn moordende concurrentie is het kostenaspect een belangrijk keuzeargument. Met deze nieuwe CF heeft DAF een stevige troef in handen die het de concurrentie, onder andere Mercedes en Scania, op het gebied van ergonomie, zuinigheid en efficiency zeer moeilijk kan maken.br>


Gesloten cabine en plancher

De Jumpy is een van de vier basismodellen van Citroëns bedrijfswagens. De basis-Jumpy is verkrijgbaar als gesloten cabine en planchercabine. Beide versies beschikken standaard over ABS, een Brake Assist System, een airbag voor bestuurder en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. De gesloten bestelwagen is verkrijgbaar met een wielbasis van 3000 mm en een laadvolume van 5 of 6 m³. De keuze van motoren bestaat uit 10 L1H1 HDI FAP Economy 90 (60 kW/90 pk) en 125 (94 kW/128 pk) of 12 L1H1 HDI FAP 90 (66/90), 125 (94/128), 160 (120/163). De laatste is ook verkrijgbaar als automaat. De 90 FAP heeft vijf versnellingen, de rest is uitgerust met een zesversnellingsbak. De versie met een laadvolume van 7 m3 gebruikt alleen 12 L1H1 HDI FAP 125. De plancher heeft een wielbasis van 3122 mm en is alleen verkrijgbaar met een 12 L1H1 HDI FAP 125-motor. De Jumpy kan worden uitgebreid met een grote hoeveelheid opties, waaronder airconditioning, cruisecontrol en een handsfree bluetoothsysteem.

Dubbele Cabine en Multispace

De Jumpy Dubble Cabine heeft een lengte van 5,13 meter, biedt plek voor zes zitplaatsen (drie op de eerste rij, twee op de tweede) en beschikt over een laadruimte van 4,2 m3. Naast de standaard versie is een luxe uitvoering met meer opbergvakken verkrijgbaar. Beide varianten zijn ook leverbaar met zolder en aangepaste hemel. Voor personenvervoer hanteert Citroën twee uitrustingsniveaus: Multispace Comfort en Multispace Bussiness, waarbij de laatste onder andere standaard cruisecontrol, parkeersensoren, een radio/mp3/cd-speler en elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels heeft. Ook bij al deze Jumpy-uitvoeringen beschikken is er keus uit de boven genoemde motoren. Alleen de Comfort heeft extra keuze uit een L1H1 HDI 95 FAP (72 kW/98 pk).

Pick-up

De Jumpy Pick-up is verkrijgbaar in een basisuitvoering met een laadvermogen tot 945 kg (850 kg bij een kippende laadbak.) De afmetingen van de laadbak zijn 234 x 187 x 40 cm. De Pick-up is leverbaar met een open, gesloten en kiepbare laadbak. De maximumsnelheid van de Jumpy-modellen loopt uiteen van 145 tot 170 km/u. De CO2-uitstoot varieert van 166 tot 199 g/km. De bandenmaat is voor alle modellen 215/60 R16, behalve voor de HDI 90 FAP, waarvan de 10 L1H1 215/65 R15 banden gebruikt. De Jumpy kan worden geleverd in zeven verschillende kleuren lak.
Naar boven