De heftruck is een onmisbaar transportmiddel

De heftruck heeft zich ontwikkeld tot een onmisbaar transportmiddel in elk bedrijf waar goederen verplaatst moeten worden. Het in- en uitladen van goederen kan niet meer gebeuren zonder dit gemakkelijke transportmiddel. Maar ook in een magazijn is dit flexibele hulpmiddel met bijzonder kleine draaicirkel onmisbaar, voor een efficiënte opslag van voorraden. De heftruck kan zowel binnen, in magazijnen, als buiten op bedrijfsterreinen gebruikt worden. Uiteraard zijn model en vormgeving aangepast aan de plaats van gebruik. De meeste heftrucks hebben echter wel een zelfde basisvorm. Aan de kenmerkende uitstekende armen waarmee pallets kunnen worden opgepakt, is de naam vorkheftruck ontleend.

De opkomst en ontwikkeling van de heftruck

In 1922 komt de eerste heftruck op de markt die werkelijk in staat is om goederen te verplaatsen. Het Amerikaanse Clark kent twee modellen die worden aangedreven door een benzinemotor. De laadcapaciteit van deze machines varieert van 1800 tot 4500 kg. Speciaal voor deze modellen worden pallets gemaakt die het in- en uitladen vergemakkelijken. In 1933 wordt het eerste model van Clark opgevolgd door de Carloader, die een verbrandingsmotor en een hydraulisch hefmechanisme heeft. Tegenwoordig bestaan er veel verschillende modellen van de heftruck, waarbij steeds meer afstemming op speciale ladingen of een specifiek werkterrein mogelijk is. Zo is er de traditionele heftruck voor pallets met dozen, maar ook een heftruck speciaal voor smalle werkruimten of voor vervoer van vaten. Naast de traditionele frontlader zijn er ook zijladers op de markt.

De moderne heftruck

Hedendaagse heftrucks met een verbrandingsmotor hebben ofwel een lpg-motor ofwel een dieselmotor. Een heftruck met een dieselmotor is alleen geschikt voor gebruik in de open lucht, vanwege de schadelijke uitstoot. Voor gebruik in magazijnen en bedrijfshallen is een heftruck met een elektromotor bijzonder geschikt. Deze motoren leveren geen enkele schadelijke uitstoot op en zijn bovendien stil in het gebruik. De bedenker van de eerste heftruck, het Amerikaanse Clark, fabriceert nog steeds heftrucks. Ook grote fabrikanten als Caterpillar, Yale, Toyota, Nissan, Komatsu hebben tegenwoordig heftrucks in verschillende modellen en prijsklassen in hun assortiment.
Naar boven